משיח מטעם החייזרים: הסאגה של אורי גלר (חלק ב') 489
המשך סיפור חייו ומעלליו של הקוסם הטוען לכוחות על-טבעיים, אורי גלר.

בחלק א' של המאמר סיפרנו על אורי גלר, הישראלי בעל הכוחות ה"על־טבעיים" לכאורה. אבל לגלר, כאמור, יש גם יריב. שמו הוא ג'יימס ראנדי, וה"כישרון" שלו הוא מעין תמונת מראה הפוכה של ה"כישרון" של גלר.


האויבים של גלר: בקומיקס, Mind Wave (מימין); במציאות, ג'יימס ראנדי (צילום באדיבות James Randi Educational Foundation)



ג'יימס ראנדי הוא מהקוסמים המוכשרים והמפורסמים ביותר בעולם כיום. הוא ידוע בראש ובראשונה ביכולתו להיחלץ ממקומות הבלתי אפשריים ביותר. מבחינה זו, רבים רואים בו את יורשו של הקוסם הדגול הארי הודיני. תחביבו של ראנדי, ממש כמו של הודיני בזמנו, הוא חשיפת שרלטנים הטוענים לכוחות על טבעיים שונים. נדמה כי אין מי שמתאים יותר למשימה זו מקוסם גדול המכיר את כל הטריקים האפשריים (וכמי שהמציא חלק נכבד מהם).

ראנדי מנהל מזה עשרות שנים מלחמה של ממש נגד אורי גלר. במהלכה, כתב ראנדי ספרים בהם הראה כיצד גלר מבצע את כל "הטריקים" שלו, שלטענתו הם דבר שכל קוסם ממוצע יכול לעשות והם אף אינם מתוחכמים במיוחד. ראנדי מופיע בתוכניות טלוויזיה שבהם הוא מבצע בעצמו כל פעולה שגלר טוען לביצועה באמצעים על טבעיים, משמיץ את גלר שוב ושוב בראיונות ובמאמרים ובאופן כללי משמש כקוץ בבשרו.

סופר־נבלים בקומיקס הם לרוב יצורים מכוערים ודוחים להבדיל מהגיבור יפה התואר. כך גם במקרה של גלר וראנדי. גלר הוא יפה תואר, דוגמן לשעבר, אהוב ואוהב נשים, ובכלל אדם סימפטי מאוד כלפי קהל מעריציו. ראנדי לעומת זאת אינו מצטיין בסבלנות וסובלנות (במיוחד לא כלפי מי שטוען לכוחות על טבעיים), והוא קרח, מזוקן ורווק נצחי. גלר טען בראיון שזו הסיבה לכך שראנדי פיתח כלפיו שנאה אובססיבית.

אחת ההשלכות המפורסמות של כשרונותיו של גלר הוא "אפקט אורי גלר", שבו הוא "מעורר" באנשים שבקרבתו "כישורים על־טבעיים" משלהם. כך למשל ילדים רבים שצפו בהופעותיו בטלוויזיה ומחוצה לה החלו להאמין כי גם להם עצמם את הכשרון לכופף כפיות, לעצור שעונים ולבצע טריקים שונים אחרים.

לארכי־אויב של גלר יש האפקט ההפוך. איש לא הצליח מעולם לבצע פעולה על־טבעית כל שהיא בזמן שג'יימס ראנדי היה בסביבה. הסיבה היא כמובן שראנדי מודע בדיוק לכל דרכי הרמיה של השרלטנים ומאחזי העיניים השונים, ועד כה לא הצליח איש להפגין "יכולת על־טבעית" תחת עיניו הבוחנות מבלי שיתגלה ה"טריק". ראנדי הגדיל לעשות והציע פרס של עשרת אלפים דולר לכל מי שיוכל לבצע בנוכחותו מעשה כזה. לאחרונה העלה ראנדי את הסכום למיליון דולר לכל מי שיוכל להוכיח כוחות על־טבעיים. כפי שהדברים נראים, הכסף הזה ישאר עם ראנדי עד יום מותו. גלר מעולם לא נענה לאתגר ולא ניסה להציג את כוחותיו על מנת לקבל את הכסף, אם כי ראנדי חוזר על הצעתו שוב ושוב.

תחת זאת העדיף גלר להיאבק עם ראנדי בבית המשפט, ותבע אותו לדין במקומות שונים על הוצאת דיבה. המשפטים הארוכים והיקרים נגמרו לבסוף לרוב בכישלונו של גלר. לרוע מזלו, ידידו מסדרת הקומיקס "Daredevil", מת'יו מרדוק עורך־הדין הכל יכול, לא היה בסביבה כדי לעזור לו - ובעולם האמיתי עורכי הדין שלו התגלו כלא יוצלחים עד כדי כך שבאחד המקרים פסק בית המשפט באופן חסר תקדים שעליו לתבוע את עורך־הדין שלו!

הפסדים חוזרים ונשנים אלו לא מפריעים לגלר להמשיך ולהגיש תביעות על הפרובוקציה הקטנה ביותר. האיש משוגע על משפטים, ולאחרונה תבע את החברה היצרנית של סרטי "פוקימון" בטענה שדמות הפוקימון המרושע "קדברה" מתבססת למעשה על דמותו שלו. הפוקימון הנ"ל שולח ליריביו קרני לייזר שגורמות לכאבי ראש.

בכל אופן, המאבק בין גלר לראנדי נותר ללא הכרעה. השניים תוקפים ומשמיצים ללא הרף זה את זה בספרים ובראיונות. ראנדי כינה את גלר "סוציופאת" והישווה אותו לאדולף היטלר בכשרונו להתעות את הציבור. גלר לעומתו כינה את ראנדי "מנהיג של ציידי מכשפות". אולם הם אינם מצליחים לחסל האחד את שמו הטוב של השני. שניהם אנשים מצליחים ומפורסמים למרות (ואולי בגלל) והמאבק שיישאר מן הסתם ללא הכרעה, בדיוק כמו בסיפורי הקומיקס.

מלחמת הירושה

מה הסיבה לשנאה האובססיבית בין השניים? אפשר לתת לכך גם ניתוח פרוידיאני. אורי הוא ללא כל ספק ה"קוסם" המצליח והמפורסם ביותר מאז ימיו של הארי הודיני. הודיני, הקוסם המפורסם מראשית המאה, נודע ביכולתו להיחלץ מהמקומות המסוכנים ביותר, אפילו אם היה כבול בחבלים ואזיקים מתוחכמים. הוא הפך לאגדה עוד בימי חייו.


הארי הודיני באחת מפעולות ההיחלצות מאזיקים המפורסמות שלו



למעשה יש דמיון מוזר מאוד בין פרטי החיים של הודיני וגלר: שניהם בנים של מהגרים יהודיים מהונגריה שזכו לפרסום ולהצלחה בארצות הגירתם. שניהם גדלו במשפחה ללא אב, והאם הייתה הדמות הדומיננטית בחייהם. שניהם הפכו הודות לכישוריהם ליקירי החברה הגבוהה, והתידדו עם אישים וסופרים מפורסמים. כך התיידד הודיני עם ארתור קונן דוייל (מחבר ספרי "שרלוק הולמס", שהאמין בעל־טבעי וגרס כי להודיני יש כוחות על־טבעיים - למרות הכחשותיו של זה האחרון), וגלר עם סופרים כמו ארתור צ' קלארק (לזמן קצר לפחות), ארתור קסטלר, הזמר מייקל ג'קסון וידוענים רבים אחרים.

שניהם גם התבלטו בתחומים שונים ומגוונים. הארי הודיני שלח את ידו בכתיבת סיפורי מתח ואימה (לרוב בעזרת סופרי צללים, ביניהם סופר האימה המפורסם ה. פ. לובקראפט) וכתב, ביים וכיכב בסרטי הרפתקאות ומד"ב. בדומה לו, גלר עוסק היום בכתיבת סיפורי מד"ב ואף התחיל לאחרונה לפרסם סיפורים באינטרנט. נוסף לספרי זיכרונות וספרי הדרכה (כגון "איך להשתמש בכוחות העל טבעיים שלך") פרסם גלר עד היום גם שלושה ספרי מד"ב ומתח לא רעים בכלל: Shawn (פורסם ב-‏1990) על חייזר בעל כוחות־על וכריזמה אדירה שנוחת על כדור הארץ, Ella (פורסם ב-‏1998) על נערה שמגלה שיש לה כוחות על טבעיים, ולאחרונה Dead Cold (פורסם ב-‏1999) על רואה נסתרות ציני ורמאי המפענח מעשה רצח אכזרי של ספקן מרושע שיש לו כמה וכמה קווי דמיון לאחד, ג'יימס ראנדי.



בספריו מגלה גלר כשרון כתיבה מסוים ודמיון עשיר ומתוחכם. לאחרונה ניסה את כוחו גם בתחום האינטרנט, שם פרסם כאמור סיפור בהמשכים (בדומה לסטיבן קינג). אפשר שגלר, כמו ידוענים רבים אחרים, אינו כותב את הסיפורים בעצמו אלא נעזר בכותב צללים. עם זאת יש לציין שהמדור הקבוע של גלר בעיתון סוף השבוע של "מעריב" אכן מראה על כשרון כתיבה, ולפעמים אף מתפרסמים שם דברי טעם.

ההבדל הגדול בין גלר להודיני הוא שהודיני הכחיש תמיד שיש לו כוחות על־טבעיים (מה שלא מנע מאורי גלר לפסוק, באחד מספריו, שלהודיני אכן היו כישורים כאלה). לאמיתו של דבר, הודיני היה ה"ראנדי" של זמנו: הוא נאבק באנשים שטענו שיש להם כוחות על־טבעיים, מגידי עתידות, קוראי מחשבות, מקיימי סיאנסים וכדומה, ותמיד הצליח להוכיח את השקר בטענותיהם.

ראנדי כאמור נחשב גם הוא כיורש של הודיני, הן ביכולתו כקוסם ו"אמן בריחות", והן במאבקו במתחזים שונים - ובראשם גלר. ראנדי אף נבחר בידי קבוצת מדענים, יחד עם הארי הודיני, כאחד מעשרת הספקנים הגדולים של המאה העשרים (עם האחרים נמנים אייזק אסימוב, אלברט איינשטיין, קארל סאגן ועוד).

תמהני אם השינאה בין השניים אינה נובעת בין השאר גם מהתחרות (הלא מודעת אולי) על תואר "היורש האמיתי" של הקוסם הגדול מכולם. אם כך הוא כי אז המאבק כבר אינו רלבנטי יותר. כיום קם קוסם חדש, יהודי גם הוא, בשם דיוויד קוטקין, המוכר יותר בשם הבמה שלו - דיוויד קופרפילד. קופרפילד הינו לטענת רבים הקוסם הגדול של זמננו, וביצועיו מאפילים על כל מה שראנדי וגלר ביצעו מעולם. הוא הפך לכוכב וגיבור תרבות אמיתי (חברותו המתוקשרת עם קלאודיה שיפר וודאי תרמה לכך לא מעט). קופרפילד מצהיר כי הוא קוסם בלבד, ומכחיש כל "יכולת על־טבעית". הוא גם טוען כי לגלר אין כל כוחות על־טבעיים, ומדובר במעשי קסמים "רגילים".

אורי, שוב הביתה

אם כישוריו של גלר אמיתיים, הרי שאנו זקוקים להם היום יותר מתמיד. אדם שהצליח לטענתו לשכנע את המנהיגים הסובייטיים להגיע לשלום עם המערב יכול בוודאי להועיל במזרח התיכון הנמצא על סף מלחמה. או אולי אנשים כמו ערפאת וסאדאם חוסיין הם חזקים מדי אפילו בשביל כוחותיו של אורי? לרוע המזל מעדיף גלר לחיות כיום במקום בטוח באנגליה במקום להפעיל את כוחותיו בארץ ולמנוע כאן מלחמות, ייעודו האמיתי בהוראת החייזרים.

מעבר לכך: תמהני מה היה קורה אילו אדם בעל כריזמה וכישורים כשל גלר היה מופיע לא בשנות השבעים (עת ש"כוחותיו" יכלו לשמש רק לעשיית הון עתק) כי אם בימינו אלה? כיום, כשיש תסכול כללי מהדמוקרטיה והפוליטיקאים. חוששני שבמקרה כזה אדם כמותו היה עלול לצבור לעצמו כוח פוליטי עצום כ"משיח" חדש ולאחד סביב עצמו קהל נלהב ונחוש של מעריצים ומאמינים. אדם כזה זקוק רק ל"נביא" שיפיץ את בשורתו, מין "נתן העזתי" כזה (בראשית הקריירה של גלר מילא ד"ר אנדריאה פוהריץ תפקיד זה בדיוק) - והשאר כבר יבוא מעצמו. אנשים כמו "הרנטגן" מנתיבות, או אחיינו ה"אולטרה סאונד" (שכינוייהם כמו לקוחים מסיפורי קומיקס) צוברים לעצמם קהל ענק של מאמינים אפילו מבלי שתהיה להם כריזמה אמיתית. תמהני מה הם היו יכולים לעשות לו ניחנו גם בכישורי השכנוע הכריזמטיים של אורי גלר.

אני חושש שבמציאות ההזויה שלנו, ההולכת ונידמית מדי יום לסיפור קומיקס מטורף במיוחד, מחכים לנו עוד "אורי גלרים" כאלה, והם לא יטענו כי נשלחו בידי חייזרים אלא בידי אלוהי ישראל. את ההשלכות יכול כל אחד לדמיין בעצמו.
קישורים
חלק א' של מאמר זה
ג'יימס ראנדי - אתר הבית של הקוסם
ג'יימס ראנדי - מידע כללי
אחד ממשפטיו של גלר
משפט אחר
הארי הודיני - אתר מעריצים
הארי הודיני - אתר מעריצים נוסף
סיפור בהמשכים של גלר על מכירת תאומים באינטרנט
הספקנים הגדולים של המאה העשרים
דיוויד קופרפילד - אתר הבית
דיוויד קופרפילד - רשת של אתרי מעריצים
ראיון סקפטי עם גלר
סקירה סקפטית על גלר
סקירה סקפטית נוספת
... ועוד אחת
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  כבר מותר לגלות • טל כהן • 9 תגובות בפתיל
  הכריזמה של אורי גלר • דב אנשלוביץ
  בעניין הפוקימון • אסף עמית • 3 תגובות בפתיל
  המתחרה של דויויד קופרפילד • אלי • 5 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 10 תגובות בפתיל
  כיצ ד באמת? • merlin • 10 תגובות בפתיל
  במעריב של היום • רון בן-יעקב • 5 תגובות בפתיל
  אורי והשלום במזרח התיכון • אלי
  האם יש ממש בפרה-פסיכולוגיה ? • אלי
  איך להיות אורי גלר • אלי
  אורי גלר ומיקל ג'קסון • אלי • 17 תגובות בפתיל
  ופעם אחת גם מילה טובה • אלי
  70 שנה של קסמים • אלי 666 • 2 תגובות בפתיל
  האמנם? • ליאו
  מתי סאות'פרק יעשו עליו פרק ? • ד''ר לח
  שובו של הג'די • שוטה הכפר הגלובלי • 12 תגובות בפתיל
  תגובת נגד דעתו של ג'מס • גולי1 • 4 תגובות בפתיל
  מי המציא את כיפוף הכפיות ? • מספ]ר 666 • 11 תגובות בפתיל
  עבור קוסמים מקצועיים בלבד • מספר 666
  May the 4th • אריק
  ללא כותרת • דורון הגלילי • 2 תגובות בפתיל
  והסאגה ממשיכה. • הפונז • 17 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים