עזוב אותנו כבר בשקט, חבר 51
אחרי יום הזכרון לרבין, ואחרי, וכל השבחים שהורעפו על פועלו, צריך לעצור רגע ולשאול - רגע, האם "מורשת רבין", כפי שהשתקפה בדרך פעולתו ובאמירותיו, היא באמת משהו שאנחנו רוצים לאמץ כחברה?

שאלה: מה המשותף בין מחנה המרעיף על עצמו בנדיבות סופרלטיבים כדוגמת: "מחנה נאור", "נתמך על ידי החלק המשכיל יותר...", ומזוהה בבירור עם תמיכת מה שקרוי מחנה "הצפון־בון", לבין מחנה החרדים החסידיים־משיחיסטים?

נכון. פולחן אישיות חסר תקדים. אלו למר יצחק רבין עליו השלום, ואלו לרבי מלובביץ' - "המשיח". רק הערצת מחנה השמאל לסטלין (להבדיל אלף אלפי הבדלות), שכונה בפיהם "שמש העמים", הייתה גדולה יותר מאשר הערצת "מחנה השלום" לראש הממשלה שנרצח.

במשאלי קוראים שערכו העיתונים הגדולים בארה"ב טרחו חסידי פולחן האישיות ( להלן: רביניסטים) להציף את משאלי דעת הקהל בהצבעות ליצחק רבין. מיהם לנו איינשטיין, האם תרזה, גנדי, מפצחי הדנ"א, יאנוש קורצ'ק, בן־גוריון, פרנקלין דלנו רוזבלט, מגלי האנטיביוטיקה, מפתחי הטרנזיסטור, אדיסון , גרהם בל, מרקוני וכו', כולם אנשי המאה הזאת - אומרים הרביניסטים: רבין - זה האיש שלהם בין 100 האנשים החשובים ביותר במאה. בין 100 האנשים? חס וחלילה - מקום שני או שלישי לפחות, משוקלל.

הס מלהזכיר מילת ביקורת. מעשיו כולם נגהו באור ראיית המרחקים הצלולה, הנשגבת מבינת בני האנוש קצרי הימים. "אדריכל השלום" , "מצביא מהולל", "מדינאי בעל חזון", "דמוקרט מהולל".

בני משפחתו מדווחים משל היינו אוליגרכיה. נכדתו הזילה דמעה, נכדו השלישי מצד שושלת זו או אחרת עוסק במחשבים, אישתו - אמור מעתה האלמנה ב-'ה' הידיעה - אמרה ככה וככה... לשכה מיוחדת רצו לתת לה... האם תכתיר או לפחות לא תהרוס האלמנה את סיכויו של א' להבחר? ומה דעתה על פלוני פלמוני? ונעבור לשמוע פרשנות מיוחדת מאת האלמנה כיצד אלמוני זה וזה מבזה לדעתה את זכר רבין.

רצח רבין היה מעשה פסול בין אם הינך מסכים לדרכו או מתנגד חסר פשרות לה. זאת ולו רק מהסיבה שכאשר האקדח מתווסף לויכוח, הדרך לאובדן ולהתמוטטות החברה קרובה יותר מתמיד. אולם מכאן ועד לעבודת האלילים בנוסחה השמאלני עוד רב המרחק.

מה היו מעשיו של הפוליטיקאי רבין? מה הייתה דרכו? האם היה דמוקרט? כל אלו הינן שאלות הראויות לדיון פתוח, ולא לציד המכשפות שמנהלים אלו הקוראים "הסתה!" כל אימת שמאוזכר שמו של המנוח בהקשר שלילי.

במסגרת מאמר קצר זה אין טעם ללכת שנים רבות לאחור ולתהות על חלקו של מר רבין כמפקד, ועל ביצועה של פקודה לירות באש חיה ומכוונת היטב על אחים יהודים, לוחמים נועזים, ומתנדבים אחים מארה"ב בעיקר, למען הקמת מדינת ישראל (עיין ערך "התותח הקדוש" -אלטלנה). אולם אף אם נתקרב בשנים רבות לימי מלחמת ששת הימים, הרי שעדויות רבות מצויות מפי אנשים שהיו סמוכים למר יצחק רבין ועבדו בצמוד אליו על התמוטטותו הנפשית בימי מלחמת ששת־הימים ועל חוסר תפקודו בימים גורליים אלו.

בין העדויות, שאפילו ניסיון בסגנון מפא"י להשתיקם לא צלח לחלוטין, נוכל למצוא לא פחות מאשר את אלו של נשיא המדינה דהיום, מר עזר ויצמן, אלופים רבים עטורי תהילת אמת מאותה תקופה ואישים רבים נוספים. לא נרחיב כאן על השמועות הרבות והידיעות שזרמו כל השנים על חיבתו של האיש לטיפה המרה. גם במקרה זה שמועות אלו לא הוכחשו בתוקף.

את עלייתו למרכז בימת הזירה הציבורית חייב היה מר רבין לתהפוכות הגורל. האיש היה פשוט רחוק פיסית (שגריר בארה"ב) בימים הגורליים בהם אלופי צה"ל והצמרת הביטחונית כרעו נפשית תחת מטר הכיבודים וההאלהה הציבורית שלהם והחלו להאמין ברצינות בפולחן האישיות שנתלווה לשמם. כך לא נקשר שמו של מר רבין למה שזכה לכינוי הציבורי "המחדל".

מר רבין, שלא כאלופי צה"ל אחרים באותה תקופה, היה כאמור בארה"ב ולא גידל אריות בפיקוד המרכז (לקוראים שאינם מודעים לעובדות אלו: זה אמיתי!), מר רבין לא היה גיבור אלוהי מהספר "חשופים בצריח", לא היה שותף לממשלת גולדה וכך יהירותה מחד ורשלנותה מאידך של גולדה, בליווי גלילי, בר־לב ואחרים, לא דבקו בו.

הימים היו ימי סערה בישראל. עגל הזהב הכזיב. הצמרת הפוליטית והצבאית בישראל נאלצה בלחץ ובזעם הציבור לפנות את מקומה (תהליך שהבשיל עוד שלוש שנים לאחר מכן עם עליית מנחם בגין לראשות הממשלה - המהפך). היה דרוש דם חדש - מישהו שלא דבק בו זעם האלילים שכשלו. רבין הפך לראש ממשלה.

מה היו הישגיה של ממשלת רבין באותה תקופה?

הקוראים שחשקה נפשם מוזמנים לעלות לאוניברסיטה העברית, לארכיון הספרייה הלאומית (או לחלופין - לבית אריאלה בת"א), שם מצויים עיתוני התקופה, ולעיין. רבין היה דמות נלעגת אף יותר מדמות טרייה יותר שפינתה לא מזמן את מקומה. תוכנית טלוויזיה שלמה מידי שבוע דשה בממשלת רבין, ולידה ה"חרצופים" דהיום נראים צמחוניים (שם התוכנית: ניקוי־ראש).

רבין, דמות חלשה שלא שלטה בנסיבות (הקשות, יש לציין), היה מושא לביקורת ולזעם אין־סופיים. על יחסי האנוש שלו באותה תקופה העידה גם מחלקת התה בבית מפלגת העבודה: "הוא מעולם לא אמר לי שלום". כבר אז התגלתה אצל רבין תכונה אשר חזרה על עצמה בסיבובו השני כראש ממשלה: חוסר התייחסות ו/או הבנה לציבורים שלמים.

כך מיהר לפטר ראש הממשלה רבין את שרי המפד"ל ממשלתו תוך שהוא מכנה זאת "התרגיל המבריק". על משפט זה ספג רבין קיתונות של לעג במשך שנים מעיתונאים רבים העומדים היום ומקלסים את האיש בפולחן אישיות מדהים.

ממשלת רבין נפלה בזמנו בטרם עת, בעיקר בשל חוסר יכולתו לנווט בין ציבורים שונים בחברה הישראלית.

רבין, שכעת היה בעל זמן חופשי רב לעצמו, מצא ניצול מירבי לזמנו זה - כתיבת ספר: "פנקס שירות". בספר זה מתגלה לנו רבין כסוגר חשבונות נקמן ובעל סגולה להדביק כינויים קטלניים ליריביו. כך ה"חתרן בלתי נלאה" - כינוי אותו הצמיד למר פרס - גמר לאחרון את הקריירה סופית, כך שאפילו בנסיבות של ימי רצח רבין הפסיד את הבחירות למר בנימין נתניהו.

בשנת 1984, כשר ביטחון בממשלת האחדות הלאומית, שבר רבין מדיניות אותה לימדה והפיצה ישראל בכל העולם וממנה לקחו דוגמא והפנימו מדינות רבות - אין משא ומתן עם מחבלים, יהיה המחיר אשר יהיה, וזאת מתוך הבנה כי זהו המחיר הזול ביותר אותו ניתן לשלם אם אין רוצים להיקלע למעגל סחיטות אין סופי (וראה את עמידתה המופלאה של ראש הממשלה הגב' גולדה מאיר בשנת 1972 בפרשת ילדי מעלות).

רבין שיחרר מבתי הכלא את כלואי החזית העממית, 600 במספר, תוך היתר לחזור לבתיהם. מורים אלו אצו רצו מייד להכשיר את הלבבות למה שהתחולל 3 שנים מאוחר יותר (ולא טופל כפי שניתן היה - האינתיפאדה). רבין האמין להסכם שהמשוחררים לא יעסקו עוד בפעילות אלימה...

בסיבובו השני כראש ממשלה זכה רבין בהפרש קולות אפסי, ואף זאת לא לפני שהציג עצמו בפני מצביעי הימין בכלל והליכוד בפרט בימי מערכת הבחירות כ"מר ביטחון", זה שישמור על הגולן ללא פשרות וידביר את הטירור. האיזון הכמעט מוחלט שהוביל ל-‏8 שנים של ממשלות אחדות בישראל לא נשבר.

רבין, תוך הפנמת מספר לקחים מהעבר בתחום יחסי האנוש, הקפיד הפעם לומר שלום לכל מחלקת תה שהיא. מר רבין לא השכיל, בכל זאת, לאמץ את תכונת ההקשבה לציבורים שלמים בחברה.

מאמר זה לא יכנס להחלטות ולדרך בה הוביל מר רבין את מדינת ישראל, אולם בהחלט יאזכר את העובדה שרבין, למרות שאף רוב בכנסת של 60 חברי כנסת לא היה לו, ואשר נתמך מבחוץ על ידי 2 חברי כנסת דאז, חשמלאי מאשקלון וגברת מנהריה שקיבלו הכרה כסיעה עצמאית, על המשמעות הכספית הנלוות לכך - אותו מר רבין שאף רוב של חברי כנסת יהודיים לא היה לו, המשיך להשתלח בציבורים שלמים של החברה הישראלית:
"פרופלורים" הוא קרא למתיישבי הגולן. למתנחלים הדביק כינויים גרועים יותר (מזכיר מישהו בהשתלחויותיו? אולי את מר נתניהו?).

התייחסותו הזאת לציבורים שלמים בישראל לא תרמה לשקט החברתי בישראל, לא הקטינה שנאות, לא הפיגה מתחים. הלקח של דחיקת ציבורים שלמים מחוץ למפה ותוצאותיהם, אגב, לא נלמד גם על ידי מר נתניהו שהמשיך בדרכו של רבין והתעלם מחלקים גדולים בחברה - הפעם, הציבור מהצד האחר.

ישראל איננה זקוקה היום לדרך רבין. דרך של שנאות, פלגנות והשתלחות ביריב הפוליטי. ישראל זקוקה לדיאלוג ולהקשבה בין זרמיה וציבוריה השונים. רבין, האיש ודרכו, לא היה כזה.

אז תנו כבר לחבר לשכב בשקט...
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  פסטיבל רבין • שיר פלד
  על מה אנחנו מדברים? • אורי • 3 תגובות בפתיל
  האיש והמעשה • שלומי בן-יצחק
  זה טבעי • יוסי
  כל בן אדם שנרצח • טל לינזן
  ושוב, ניפוץ מיתוסים. • יוסי גורביץ • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אלרום • 3 תגובות בפתיל
  תגובה למסתכל רק על החצי כוס ! • pirsing • 4 תגובות בפתיל
  מורשת רבין • גלעד
  רק בשביל הפרוטוקול • אורי
  רבין? מורשת? • זרזיר
692734
18 שנה אחרי המאמר, דמותו ופועלו של רבין ממשיכים להיות מופת וכר לדיונים ועימותים פורים, וכותב המאמר נעלם ונמוג.
692735
דמותו ופועלו של רבין ממשיכים להיות מופת וכר לדיונים ועימותים פורים

אל תחזיר את הסרט,כמדומני שבלוקבאסטר נסגר.
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692736
אילו קם לתחיה.

רבין היה ימין מתון, כמו שהיו בן גוריון וגולדה מאיר, הם לא סבלו את הפלשתינים והיו שמחים להיפטר מהם.

ברגע של חולשת הדעת --- רבין שוכנע על ידי שמעון פרס, הפודל שלו (נו ... מה שמו) ועוד כמה תמהוניים סביבם --- מהטיעון של התמהוניים השמאלנים שהפלשתינים הם פרטנרים לשלום (ולא שקרנים פתולוגים כפי שהם באמת).
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692737
או כמו ממשיך דרכו של רבין, ברק.
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692738
אהוד ברק כתב לאחרונה (ביקורת לספר על דילמת 1967) שהוא רוצה התנתקות מהפלשתינים ביו"ש – כל זאת, במחיר החזרת כל השטחים (כולל "גב ההר"). נוכח מה שקרה ברצועת עזה ב- 2006 אני לא חושב שהוא יקבל תמיכה אלקטורלית לדבר כזה.
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692739
אבל זה מעלה ניחוש כלשהו לגבי מיקומן ההיפותטי של דעותיו של רבין בפוליטיקה העכשווית (והאם דעה כלשהי אמורה להיות יותר פופולרית רק בגלל שהיא דעתו של רבין? זו כבר שאלה אחרת)
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692775
אני בספק שלו היה חי - היה מודה בטעותו.

אין לי ספק שהשמאל מתעב את הפלסטינאים יותר מהימין. הם הפלסטינאים יודעים זאת. אנשים שבעים שונאים את הרעבים.
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692815
בארור. מן המפורסמות היא שכל שואגי ''מוות לערבים'' הם שמאלנים, וימני שמגיע למשחק של בית''ר ירושלים צפוי ללינץ'.
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692823
אני חושב שאתה לא מזהה את המהות בעניין. אשאל זאת כך :

מי שונא יותר את המוסלמים/פלסטינים - יהודים בני עדות המזרח ש'הצליחו' לחיות איתם במשך מאות בשנים או בני עדות אשכנז ששמעו עליהם ? ומכאן אמשיך לשאלה : - מי שונא יותר את הפלסטינים - השמאל(האשכנזי) או הימין(המזרחי)?

"...מאמרה של ענת רימון אור מצביע על סוגיה מטרידה בדיון הציבורי . לעתים מתקבל הרושם , היא טוענת , שהקריאות "מוות לערבים" מפריעות את מנוחת הציבור הישראלי הרבה יותר מן המוות הממשי הנגרם לערבים בידי יהודים . הקריאות "מוות לערבים" מזוהות בדרך כלל עם ציבור מזרחי בעל סטטוס נמוך , שנחשב ימני ולאומני , בעוד שההרג של ערבים המתבצע באופן ממוסד ( ושהיה שמור במשך שנים גם לשמאל המיליטריסטי ) מקנה למבצעיו יוקרה בחברה הישראלית . המחברת עוסקת במקומם המפוצל של המזרחים בתוך החברה הישראלית וטוענת ש"מוות לערבים" כאקט של דיבור ( Speech Act ) הוא חלק ממאבק נגד פיצולה של הזהות המזרחית , ויש בו ניסיון לייצר עמדה קוהרנטית , אשר בו בזמן תומכת בשיח הציוני וגם חותרת תחתיו . אבחנתה של רימון אור לגבי "הסנטימנט הלאומני" המזרחי ומעמדו השונה מזה של "הסנטימנט הלאומני" האשכנזי באה לידי ביטוי בולט גם בדיון הציבורי בכיבוש כיום . קל לראות כיצד הציבור המזרחי מוצג כמי שמבטא תחושות לאומניות קיצוניות , בעוד ש"הציבור התרבותי" שמגבה את מנגנון הכיבוש וההרג ( משפטנים , פקידי ממשל , מורים , אינטלקטואלים , סופרים ומשוררים ) מוצג במונחים ליברליים ונאורים." ‏1

למה השמאל כל כך רוצה בהיפרדות ? למה קשה לבליין השמאלני ששותה קפוצ'ינו בשדרות רוטשילד וקורא צ'כוב לדעת שעשרים ק"מ מזרחית ממנו מתנהל כיבוש אכזרי על ידי הקלגס הציוני הארור ?

הטיעון לגרסת השמאל הוא שערכי הדמוקרטיה הנרמסים הם הם אלו שגורמים להם להתנתק. או במילים אחרות - אם תהיה להם מדינה כמו למשל בעזה והחמאס יתלה אותם אחד אחד זאת כבר בעיה שלהם ולא שלנו. האם המוסר לפתע נעלם כלא היה רק בגלל שהאו"ם הכיר בהם כמדינה, היכן הוא המוסר ? הוא מתפוגג כלא היה רק כשישנה הצהרה בקרע. גם השאלה - האם יש הבדל בין הפצצה של אלפי עזתים או עיראקים חפים מפשע לבין עריפת ראש של אדם מערבי? היא שאלה נכונה.

ולסיום- אם השמאל היה יודע שבמקום הכובש הציוני הארור , יבוא דעא"ש וישחט את הפלסטינים כמו כבשים אחד אחד - האם גם אז הוא היה דורש בתוקף שתי מדינות ? התשובה היא מן הסתם - כן. ומכאן הטענה שהשמאל שונא את הפלסטינים יותר מהימין , יש בה יותר מקמצוץ מהאמת. ואת זה יודע הפלסטינאי הממוצע, הוא מבין את הפולטיקה הקטנה של השמאל.יש לו את זה בענק בקרב אש"פ. מעולם לא היה משאל עם אמיתי בקרב הפלסטינאים האם הם מסכימים להכניס לערים שלהם את המחבלים מטוניס ב93 .לא שאלו אותם וקבעו להם עובדות ואחרי זה אלו שהביאו להם מחבלים שיתאכזרו כלפיהם יותר מהציונים , עוד אומרים להם אנחנו לא רוצים בכלל לחיות איתכם ולא בגלל שאנחנו אוהבים אותכם ,אלא בגלל שזה לא מצטייר לנו טוב בעולם,ובגלל שזה לא עומד בקנה אחד עם ערכי הדמוקרטיה והליברליזם. מצידנו תמותו יפה שעה אחת קודם רק אל תהרסו לנו את התדמית הנאורה. לכו מכאן ! זאת דוגמא מצויינת איך 'ליברליזם' משנה את פרצופו למשהו שאף אחד לא ידע שהוא קיים.

אני לא יודע מהי רמת האינטראקציה בינך לבין הפלסטינים - אבל אני יודע שהפלסטיני שונא אשכנזים יותר מבני עדות המזרח. אני יודע שהפלסטיני שונא את השמאל יותר מהימין. ואני גם יודע שהוא שונא את פעיל ' שלום עכשיו' יותר מ'נוער הגבעות'.

1 יהודה שנהב,קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי, עמ' 16
קפוצ'ינו? זה נורא טרום האינתיפאדה הראשונה 692856
קפוצ'ינו? זה נורא טרום האינתיפאדה הראשונה 692858
איך זה מכונה היום ברוטשילד?
קפוצ'ינו? זה נורא טרום האינתיפאדה הראשונה 692867
הפוך על סויה. לא נשארו ברוטשילד אנשים ששותים חלב מן החי בפרהסיה.

------------

האמת, אני לא האיש הנכון לשאול אותו, אני יותר תאולוג (מלשון תה). לאחרונה אכלתי במסעדה אחת בפריפריה, ושולחן לידי מישהי הזמינה "הפוך על מים", ודנה בזה עם חבריה לשולחן. עד כמה שהבנתי זה עם מים במקום חלב. לא הצלחתי להבין האם זה שונה מסתם אספרסו ארוך עד זרא. לא שאני מתלונן אם אנשים שותים מים במקום חלב. שבועות שמח!
קפוצ'ינו? זה נורא טרום האינתיפאדה הראשונה 692868
מצחיק. הפוך בהגדרה זה חלב (סדר המזיגה), ונראה שהמישהי ההיא קיבלה אמריקנו.
קפוצ'ינו? זה נורא טרום האינתיפאדה הראשונה 692882
אכן, נראה שלא באמת היית ברוטשילד לאחרונה.

אולי יש שם יותר שותי סויה מאשר בירושלים, ואני ביניהם, אבל הרוב המכריע עדיין מבקש הפוך ונהנה מהחלב שלו.
קפוצ'ינו? זה נורא טרום האינתיפאדה הראשונה 692893
לא חשבתי אחרת‏1, רק רציתי לפרגן לקוזמו ליטוף לתדמית שכנראה יש לו על מדינת רוטשילד.
1 אאל"ט בתל אביב לא חסרות המבורגריות, למשל.
חוץ מזה, רבין היה מתעצבן מהמורשת שהדביקו לו השמאלנים. 692833
אני לא יודע מי שונא את מי יותר או פחות, ובכלל מה מקומה של המלה הזאת בהקשר כזה. אלא שדי ברור שהימין של היום, נותני הטון בו, קצה נפשם בציונות וכל העולם הרעיוני ממנו היא באה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים