תוכנית ''פנורמה'' של ה-BBC: להעמיד את שרון לדין על פשעי מלחמה 575
התוכנית "פנורמה" של הבי.בי.סי על טבח סברה ושתילה שודרה הלילה. מרבית המרואיינים העריכו כי לאריאל שרון יש אחריות עקיפה לטבח שביצעו הפלגות בפלסטינים - ושלפיכך ניתן להעמיד אותו לדין בשל פשעי מלחמה. משרד החוץ מגיב: עיתוי התכנית, 19 שנה אחרי האירועים, מעיד על העדר תום לב ונסיון להכפיש את ישראל והעומד בראשה.

מרבית אורחי התוכנית אמרו כי להערכתם ניתן להעמיד את שרון לדין, בשל הטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה ב-‏1982. במשך 45 דקות נראו על המסך התמונות המזעזעות ושלל מרואיינים, בהם ניצולים מהטבח, סיפרו כיצד טבחו הפלנגות בפלסטינים שגרו במקום.

את העמדה הישראלית ייצגו קטעי ארכיון של אריאל שרון, ראיונות עם דוברו של שרון רענן גיסין ועורך הדין המקורב אליו דב וייסגלס, וכן שיחה עם האלוף יורם יאיר. בנוסף סיפר העיתונאי עמנואל רוזן על הזווית האישית שלו בקשר לאירועים.

בצוות הקטגורים היו מוריס דרייפר, שליח ארה"ב לאזור דאז, השופט ריצ'רד גולדסטין ששימש כתובע במשפטים על פשעים שנעשו ברואנדה וביוגוסלביה, ופרופ' ריצ'רד פולק הנחשב כמומחה למשפט בינלאומי.

כחצי שעה מהתוכנית הוקדשה לתיאור הטבח, ולהתעלמות הישראלית מהמתרחש. בתוכנית הובאו גם קטעים מדו"ח ועדת החקירה הממלכתית, ועדת כהן, שעסקה בטבח, כהוכחה לאשמתו של שרון.

פריגל קיין, עיתונאי ה-BBC שהכין את התוכנית, יענה היום ב-‏15:45 שעון ישראל לשאלות הגולשים באתר הבי.בי.סי. בשבת הוא כתב בעיתון The Independent כי "אני חש בוז למי שאומר שהכנת התחקיר על הטבח של הפלסטינים הוא מוטה לטובת הפלסטינים. אנחנו פשוט נאמנים לעיקרון פשוט – זו חובתם של העיתונאים לבדוק את פעולותיהם ואת העבר של האנשים המחזיקים בעמדות כוח. חקירת הפרת זכויות האדם ורעיון מתן הדין בגין הפרות אלה מוכרים על ידי כל המדינות הנאורות כערך בסיסי ומחויבות משפטית".

עו"ד דב וייסגלס, מקורבו של שרון, אמר בערוץ 2 כי "עיתוי הכתבה אינו מקרי ואני מניח כי יריביה של מדינת ישראל עומדים מאחורי שידורה. לא עשינו ניסיון משפטי כדי למנוע את שידורה מכיוון שכמעט בלתי אפשרי למנוע שידור שכזה ברוב מדינות המערב. הובטחה לנו זכות תגובה ואכן ראיינו אותי. כדי להאשים אדם בפשעי מלחמה צריך להוכיח משפטית כי האיש התכוון לתוצאות של האירוע".

משרד החוץ מסר בתגובה לשידור התכנית כי "ישראל רואה בחומרה רבה את האופן המגמתי, המעוות והבלתי הוגן של תכנית 'פנורמה"'. "עיתוי התכנית, 19 שנה לאחר האירועים, מעיד על העדר תום לב ונסיון להכפיש את ישראל והעומד בראשה בכל דרך". לסיכום נאמר בהודעת משרד החוץ כי "הבי.בי.סי שם עצמו כבית דין טלויזיוני תוך התעלמות בוטה ומקוממת מן הממצאים של ערכאות שיפוטיות רציניות בארה"ב ובישראל".
קישורים
פנורמה
YNet
מעריב
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  המסקנה, דקה אחרי תחילת התוכנית: • ליאור חיימוביץ' • 19 תגובות בפתיל
  While we're at it. • Citizen Klil Neori
  ללא כותרת • רון בן-יעקב • 14 תגובות בפתיל
  את נסרללה גם אפשר? • רועי
  ללא כותרת • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים