מטוסי חיל האויר הפציצו שוב מטרה סורית בלבנון 596
מטוסי חיל האויר הפציצו שוב תחנת מכ"ם סורית בלבנון, בתגובה להתקפת החיזבאללה בסוף השבוע על שני מוצבים בהר־דב.

המטוסים פגעו בתחנת מכ"ם הנמצאת באזור חוש א־נבי בבקעת הלבנון, דרומית לבעלבק. עדי ראייה מסרו כי לפחות שני טילים פגעו בעמדה הסורית. רדיו דמשק דיווח על שני חיילים סוריים פצועים.

YNet מוסר כי ההחלטה על תקיפת המכ"ם הסורי נתקבלה אתמול בהערכת המצב שקיים שר הביטחון, ששוחח אמש עם ראש הממשלה ואישר עימו את התקיפה. הבוקר אישר אותה גם הקבינט המדיני־ביטחוני בישיבה מיוחדת. גורם בטחוני בכיר הסביר כי המטרה נבחרה מתוך "בנק מטרות" בלבנון. לדברי הגורם ההחלטה על מטרת מכ"ם נבעה מתוך כוונה שלא לתקוף מטרה קשה של סוללת טילים או אמצעי לחימה אחרים, ומאידך גם לא הותקפה מטרה בעלת חשיבות מדינית.

"לפני כחודשיים תקפנו מטרת מכ"ם דומה בדאהר אל־ביידה, הסורים הבינו את המסרים שלנו ובמשך חודשיים היה שקט בגבול הצפון. במהלך הדיונים עלו הצעות של תקיפת תשתיות, אבל אין למדינת ישראל כוונה לפגוע במאמצים של לבנון לשקם את עצמה משנות המלחמה הארוכות", הבהיר הגורם. "ישראל גם לא רצתה לפגוע במאמץ של לבנון למתן את החיזבאללה. בתקופה האחרונה אנחנו עדים למאמצים של לבנון להפסיק את פעילות החיזבאללה ולא היתה לנו כוונה להעניש את לבנון, אלא דווקא את בעל הבית האמיתי, סוריה".



"הארץ" מוסר כי לאחר התקיפה נורו מספר פגזי מרגמה על המוצבים בהר דב, לא נמסר על נפגעים.

קישורים
YNet
רשת ב'
הארץ
הידיעה על תקיפת החיזבאללה בהר דב – באייל
CNN
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

26950
כמו שטענתי בעבר, היציאה מלבנון כנראה לא שינתה את מאזן האנטרסים. לאסד המנוח היה אינטרס ללחוץ עלינו והוא עשה זאת באמצעות החיזבאללה. נראה שגם בנו ממשיך באותה מדיניות. גם אם נניח שהערכתו של ערן בילינסקי לגבי השאיפה של נסראללה לחזק את חיזבאללה כמפלגה פוליטית נכונה, הקשר של זה לשקט הייחסי השורר כיום בלבנון הוא קשר עקיף בלבד. אני נוטה להאמין שבטווח הזמן הבינוני נחזור להתמודד עם אותו מצב שהיה לפני היציאה מלבנון, *עם החיזבאללה או בלעדיו*. למעשה ייתכן בהחלט שהמצב כיום הוא בעצם אותו מצב, מה שהשתנה הוא המדיניות של ישראל. נראה (או כך אני מקווה) שממשלה בישראל גיבשה סוף סוף מדיניות על פיה כל התקפה מוצלחת של חיזבאללה (או כל גורם אחר) משמעותו פגיעה ישירה במטרה צבאית סורית.
כמו שכבר כתבתי בעבר, העוקץ של מדיניות מהסוג הזה הוא עיקביות. מי שהחליט על התקפת החיזבאללה ביום שישי, לקח בחשבון את תגובת צה"ל, והיה נכון מראש להגיב בחזרה כפי שעשו היום בצהריים החיזבאללה. עכשיו הכדור בצד של ישראל.
אני חושב שאפשר ללמוד מהמדיניות העיקבית של טורקיה כנגד סוריה בזמן שסייעה באופן דומה לPKK, מדיניות שהוכתרה בהצלחה.
לסיכום, רציתי להגיד שני דברים, האחד הוא ששם המשחק החדש *שכלליו נקבעו על ידי ישראל* הוא עיקביות. והשני הוא שאת המדיניות הזו היה צריך לגבש לפני היציאה מלבנון.
ולמה אין כותרת? 26951
אחת ולתמיד, אסד לוחץ עלינו כדי? לקבל את הגולן? זה לא ממש עובד, לו היה בא לירושלים (כמו סאדאת) היה מקבל את הגולן מזמן. למה? אולי אתה יודע, למה הוא לוחץ? איזו מטרה הוא מנסה להשיג?

ומי אמר שהמדיניות לא גובשה לפני הנסיגה?
לא מצאתי 26958
אני מחזיר את השאלה אליך: למה הוא הטריח את עצמו במשך שנים לקיים משא ומתן גלוי עם ישראל, איזו מטרה הוא ניסה להשיג? ומה הוא החליט לאחר מכן לעשות במקום המו"מ כדי להשיג את אותה מטרה?
אולי הוא רצה לקבל את הגולן בחינם, עד שפת הכינרת ממש וכולל את שטח המחלוקת שבצפון מערב הגולן, בלי שגרירויות, נורמליזציה, שטח מפורז, תחנות התראה וכדומה. כנראה שגם אירן משפיעה עליו שלא ללכת בדרכו של סאדאת. הוא מעדיף יחסים טובים עם אירן *על מה פני מה בעצם?*
שים לב, ייתכן שהגולן (המהווה כחצי אחוז משיטחה של סוריה) לא מאוד מעניין את אסד, אלא רק קצת. הבעיה היא שלאורך שנות מלחמתינו בחיזבאללה, מעולם לא גבינו ממנו מחיר, לא העמדנו אותו מול דילמה.

ומי אמר שהמדיניות לא גובשה לפני הנסיגה?
פשוט מאוד, מאז הנסיגה מלבנון ועד התקפת המכ"ם הסורי לפני כחודשיים, הממשלה לא ביצעה מדיניות כזו, היא הבליגה על התקפות החיזבאללה, לא? (בכל מקרה, כוונתי הייתה שמדיניות כזו היה צריך לבצע, לא רק לגבש)
תחפש יותר טוב 26959
איזו מטרה? אני טענתי במקום אחר שהמטרה היא פרוז של המזה"ת מנשק גרעיני כיוון שסוריה לא יכולה לעמוד במירוץ חימוש גרעיני בנוסח המלחמה הקרה, או בנוסח הודו-פקיסטן. אם תרצה אשלח לך מאמר בנושא. ואתה? מה ההסבר שלך? מדוע האסדים (האב ז"ל ובנו) מנהלים מדיניות שכזו. אם אתה רוצה אפשר להרחיב את השאלה ולברר גם למה אירן מנהלת מדיניות שכזו (לאור רשימת הקניות הענפה שלה בשוק הביטחוני הישראלי, ועובדי אלביט שמפתחים מערכות בקרת אש לטנקים שם בחוץ‏1: הפנקס פתוח והיד רושמת!)

התיקון שלך מיישב את המחלוקת. כלומר, ייתכן והמדיניות גובשה אבל לא בוצעה. אין בעיה.

1 על פי מקורות זרים, וזרים פחות – נחום מנבר למשל‏2.

2 פורסם ב"הארץ" בתחקיר על פרשת מנבר.
תחפש יותר טוב 26971
אסד האב באמת "זכרונו לברכה" לדעתך?
תחפש יותר טוב 26987
נו טוף, שיהיה.

... האסדים (האב המנוח, ובנו) ...

אגב, זכרו לברכה, לא זכרונו לברכה, כמו ב''זכר צדיק לברכה''
זכרונו לברכה. 27001
אתה לא הראשון שטועה בענין זה. בחברה טובה איתך נמצאים חיים חפר וחיים יבין.
מה שטוב לאמו של חיים נחמן ביאליק, זכרונה לברכה, שהיתה צדקת גמורה ובצדקתה עניה מרודה, לא טוב לך?
ומה שטוב לחכמינו - זכרונם לברכה! - לא טוב לך?
והזכרון שאין לראשונים וגם לא יהיה לאחרונים שיהיו, מה הוא, memory?
רוצה לכתוב "זכרו לברכה"? כתוב. אבל תן לאחרים להתנסח כמו שהם רוצים.
סתם הערה 27017
זאת הפעם השניה שצה"ל תוקף מטרות סוריות בעקבות פעילות חיזבאללה, ורב אלוף שאול מופז נמצא בחו"ל (וכמובן הוא גם מקצר את ביקורו המתוכנן שם). בראשונה, מופז מתלווה למצעד החיים בפולין, והפעם בארה"ב.

האם מופז יודע משהו שאנחנו לא יודעים ? מהיכן התיזמון המדויק ?
תחפש יותר טוב 26990
אנא שלח לי את המאמר.
הפוליטיקה הסמויה מהעין (איך זה?) 27007
אנא, שלח לי את המאמר
תחפש יותר טוב 27038
קראתי.
במאמר ישנה תיזה שאומרת שרבין רצה למנוע מירוץ חימוש גרעיני והיה מוכן לדבר על פירוז גרעיני (אני מתעלם מהחוסר במקורות אמינים).
בנוסף, התיזה *יוצאת מנקודת הנחה* שאסד גם מעוניין בפירוז
גרעיני.
על ידי ההנחות האלה, הכותב מנסה להסביר מצד אחד, מה הניע את רבין להתעקש ולשמור על עומק אסטרטגי בגולן (מסוג כלשהו), וכך למנוע מישראל ובהמשך את אירן עירק (ועוד) את
המוטיבציה להתבסס על הרתעה גרעינית.
ומצד שני להסביר מדוע הוא חושב שהסורים היו מקבלים הסדר שכולל עומק אסטרטגי ישראלי בגולן.

אתה מרחיק לכת, וטוען שאסד לא יקח את הגולן גם אם ישראל תיסוג חד צדדית, על מנת למנוע מישראל את הצורך לבנות על הרתעה גרעינית.

כל זה טוב ויפה (האמת היא שלא, אבל אנחנו לא דנים על התיזה), אבל לא מצאתי שום רמז למשהו כזה מצד הסורים. אפילו לא כתוב שדיברו על זה במסגרת המו"מ עם סוריה. כתוב שהסורים דווקא שאפו לצמצם עד כמה שניתן, עומק אסטרטגי ישראלי בגולן.

על פי שיטתך, אם אסד היה לומד מסאדאת, בא לכנסת ומציע : "פירוז תמורת שלום", ועוד מוותר על הגולן(!) , הוא היה משיג את המטרה של פירוז (אם נניח שאסד היה אדם רציונלי, נאמר - פיקוח) גרעיני בקלי קלות.
מה *עשו* הסורים למען המטרה הזו?

כדי שנבין אחד את השני:
ישראל הרי לא תתקוף את סוריה בכלל, ובנשק גרעיני בפרט, אם סוריה תישב בשקט. אם אני ואתה יודעים את זה אז גם אסד יודע את זה. אז למה אסד רוצה פירוז גרעיני?
מסקנה, אסד מעוניין להגיע למצב מלחמה עם ישראל, כאשר לישראל אין נשק גרעיני.
זה מה שאתה אומר? היעד הזה נראה לך בר השגה? אני לא רואה איך ישראל מוותרת על הנשק הגרעיני שלה, היא עדיין לא מודה בקיומו. פיקוח גרעיני ניראה לי יותר ריאלי, אבל זה לא עוזר לאסד.

לסיכום נעשה סדר:
1. מה בעצם עשו האסדים למען המטרה של פירוז גרעיני?
2. מהם הנימוקים שישכנעו אותנו שהפירוז הוא יעד רציונל?

אגב, למה מחירי הדלק ירדו לפתע פתאום?
מחירי הדלק 27046
מחירי הדלק ירדו, כתוצאה מירידת מחירי הנפט, שמוכרות מדינות ערב. מחירים אלה ירדו, כגזר של מדינות אלה לעולם, על עמדתן האנטי-ישראלית. אם תופיע סימפטיה גדולה מדי אלינו, חיש קל יבוא מקל העלאת מחירי הנפט, ועימם יאמירו מחירי הדלק.
שתי הערות להתייחסות: 27475
1. אסד "עושה שריר" בדמות ניסוי בטיל סקאד יום לאחר ההפצצה.
2. היום הודיעו על שיקום תחנת המכ"ם. גורם קריטי ביותר במאבק, כמו שציינתי בעבר, הוא יכולת השיקום. חפ"שים סורים זה לא פקטור.
השאלה שצריך לשאול היא לא "האם תחנת המכ"מ שוקמה" אלא "מי מימן את שיקום התחנה".
אם מקור המימון הוא סורי זה דבר אחד, אך אם מקור המימון הוא אירני או מישהו אחר, זה דבר שונה לחלוטין.
שתי הערות להתייחסות: 27478
נראה שהדמיון שלנו לא עובר את מחסום תחום המכמים.
לכן זה דווקא טוב שהם מסדרים לנו מטרה שנוכל לפגוע בה במקרה שיהיה צורך להפגין נחישות. . .
שתי הערות להתייחסות: 27481
1. ישראל "עשתה שריר" בדמות (פרסום באל-חייאת על) ניסוי בטיל "יריחו" ימים ספורים לפני הניסוי הסורי.
שתי הערות להתייחסות: 27496
עד כמה שידוע לי סוריה לא עוסקת בפיתוח טילי סקאד, היא רוכשת אותם. מה יש לנסות? "ניסוי כלים"? = "עשיית שריר"

יריחו מפותח בישראל. הלו"ז של הניסויים בוודאי נקבע בהתאם לצרכי הפיתוח. קשה לי לדמיין את ראש ממשלת ישראל מרים טלפון למנכ"ל רפא"ל או התעש"א ואומר לו: "שמע רפאל, יש לך במקרה איזה טיל מיותר בבויידם שאתה יכל לשגר לי מחר בשעה 5:00?"

טוב יש כאן משהו שיכל להרחיב לנו את היריעה: דוב?
שתי הערות להתייחסות: 27508
לא הייתי מרחיב, גם לו יכולתי.
שתי הערות להתייחסות: 27509
ע"פ "הארץ", השיגור הסורי התבצע, כמו שיגורים קודמים, במסגרת התרגול התקופתי של מערך הטילים הסורי (אגב, אני בטוח שטיל סקאד לא בא בקופסת-קרטון גדולה עם חוברת-הפעלה וכפתור אדום בודד שכתוב עליו "שגר").

באשר לתזמון של שיגורי טילים כחול-לבן, אני צריך להזכיר לך את טיל בן-גוריון-ביטול-אופוזיציה? חוץ מזה, מי אמר שצריך לשגר? בסה"כ דיברתי על פרסום בעתון.
אה.. 27550
תזכיר לי את טיל בן-גוריון-ביטול-אופוזיציה, בבקשה?
אה.. 27558
הטיל הישראלי "שביט 2" שוגר ביולי 1961, כחודשיים לפני הבחירות. "שוגר למטרות ראווה [...] רבים בירכו את ישראל על ההישג המדעי, אך בישראל נמתחה ביקורת על כך שהירי נעשה בתקופת מערכת בחירות" (לקסיקון לבטחון ישראל, הבר/שיף).
אני אוכל ת'כובע 27621
קראתי בעיתון (זה לא קורה לי הרבה) ראיון עם מפקד חיל האויר, בו הוא אומר שהשיגור הסורי היה לפני הפצצת המכ''ם.
זהירות! 27633
בכובע יש שפן.
וכעת תקיפה בשטח סוריה עצמה! 173975
בעקבות הפיגוע: ישראל פעלה בשטח סוריה


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים