שורש הענין 60
משוואה עם נעלם מאת אורי אדלמן: ספרות מתח ישראלית באיכות מפתיעה.
כשחזרתי מיום עבודה לפני יומיים־שלושה, ניסה נהג המונית (כהרגלם בקודש של נהגי מוניות בעולם כולו) לפתוח בשיחת חולין. הוא שאל מה אני לומד, וכשסיפרתי שסיימתי תואר במדעי המחשב, מיהר לציין, "זה כולל המון מתמטיקה, נכון?". נכון, עניתי, ולקח לי קצת זמן לקשר את הערתו המוזרה לכותרתו של הספר שהחזקתי בידי.

השם "משוואה עם נעלם" לספר מתח הנסוב סביב דמות שנעלמה ללא הסבר הוא, בפשטות, בחירה מבריקה. עם זאת, אדלמן מודה שהשם אינו פרי מוחו אלא מבוסס על הצעתה של לימור נחמיאס. תודתו לגב' נחמיאס שוכנת עם תודתו לעשרות אנשים נוספים שעזרו לו בכתיבה, מה שמסגיר את המאמץ הרב שהושקע ביצירה. למרות שמדובר רק בספר מתח קליל, ללא יומרות של ספרות מופת, התוצאה משובחת ומענגת.

הספר מתאר חמישה ימים בחייו של גיל שדה, עורך־דין המוזעק מביתו בניו־יורק לתל־אביב בשל הודעה משונה שמותיר אחיו הצעיר יובל במשיבון: "יש קצת בעיות. אני חושב שאני יוצא לטיול". בהתחשב בעובדה שיובל הוא אסיר, שבועיים לפני שחרור, הרי ש"יציאה לטיול" פירושה צרות צרורות.

יובל נאסר לשנתיים בשל מקרה של נהיגה בשכרות במהלכה נהרג אביהם של השניים. חוסר ההגיון המוחלט מאחורי החלטתו של יובל לברוח מזעיק את גיל אל תוך קלחת של ארועים; הדבר הראשון שהוא מגלה כשהוא נכנס לדירתו התל־אביבית הינה גופתה של נערת־ליווי ברזילאית שנרצחה לפני שעה קלה, ומשם הדברים רק הולכים ומסתבכים. המשטרה, המוסד, פרשיות מוזרות מן העבר ואלוהים יודע מה עוד נכנסים כולם אל הסיפור, הכתוב בצורה סוחפת ממש. למרות שלל האירועים והדמויות, לא מתקשה הקורא לעקוב אחרי העלילה, ומבחינה זו הצגת הסיפור בגוף ראשון (מנקודת מבטו של גיל) היתה בחירה נבונה.

דרך עיניו של גיל, מציג אדלמן תמונה מוכרת ומשכנעת של ישראל המודרנית מנקודת מבט צעירה. תשומת הלב לאמינות הפרטים - בין אם מדובר בתיאור ארוחה במסעדה ובין אם מדובר בתיאור מעשה אהבה נלהב - הופכת את הקריאה לחוויה של ממש. ההקפדה על אמינות ניכרת גם בתיאור הדמויות: כך למשל בין שוטרי משטרת ישראל נמצא גם את הקצין המנוול, אבל הלא־ממש־חכם, שכולנו מכירים (מי יותר ומי פחות), אולם גם דמויות רציניות שניתן לסמוך עליהן בשעת צרה. המצאות השמות "ה." ו-"י." ברשימת התודות מרמזת על כך שגם תיאור המוסד, אנשיו ודרכי פעולתו אמין למדי.

עם זאת, ולמרות ההנאה המרובה ששאבתי מקריאת הספר, אני חייב להסתייג ולציין שאם נשענים לרגע לאחור ומביטים על התמונה הכוללת, אזי למרות ש(כמעט) כל פרט כשלעצמו נראה אמין, עדיין העלילה בכללותה נשמעת קצת מופרכת. ובכל זאת אין זה חסרון של ממש, שהרי בסופו של דבר זהו רק ספר מתח - וללא ספק ספר המתח הטוב ביותר שקראתי לאחרונה בעברית. מומלץ בחום לכל מי שמחפש קריאה קלילה ומהנה לסוף־שבוע.

את סיפרו הקודם של אדלמן, "קונצ'רטו למרגל ולתזמורת", לא קראתי. אשמח לשמוע את חוות דעתם של קוראי "האייל" שכן קראו את הספר. ובאשר לספרו הבא, הרי שבשבועות האחרונים החל אדלמן לפרסם ספר בהמשכים ב"לאישה". אם מספר הפרקים יהיה דומה לזה שב"משוואה עם נעלם" (83 פרקים קצרצרים על־פני 348 עמודים) הרי שתוך פחות משנתיים נוכל למצוא את הספר בחנויות.

קישורים
משוואה עם נעלם - דיבוק
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

המון מתמטיקה 682
רק הערת שוליים קטנה וקטנונית (מצטער, אני חייב):

בין אם יש 83 או 38 פרקים, הרי שמדובר על ירחון (בדקתי הרגע), ולכן הפרסום יקח מעל לשנתיים (אלא אם עקב נחיתת חוצנים, או כל קונספירציה אחרת, יאריכו מעט את השנה).
על מוסדניקים וחיות אחרות 739
מסופקתני עם ''ה.'' ו''י.'' מעידים על אמינות תיאור ה''מוסד''.
ספרות עברית 773
בתור חובב נלהב של מילים כתובות רציתי לציין שאכן קשה למצוא ספרי מתח ישראלים שמצליחים להתעלות מעל הרף של סיפור בסיסי ופיתוח נואש שלו.אבל רוצה לומר שיש הוגים (כן הוגים) ישראלים נהדרים והלוואי עלינו שיתנו ידם במלאכת כתיבת ספרים לאותם בורים (כמותי) שקשה להם להתמודד עם טקסט שכתוב במאמר או מחקר או בשפה גבוהה.
תחינתי שלוחה אליכם יקירי אנא המליצו לי על משהו עם עלילה ומסר (כן כן) ולא מאיר שלו (לא אוהב) תודה מראש
הספר של השכן..... 788
אם אתה מתעקש על ספרות עברית אז אולי תקרא את ספריו של רם אורן . שהם לא רעים בתור "ספרי טיסה/אוטובוס.
פתרון נוסף (ודי טוב לדעתי) היא ספרות מתורגמת. ספרות מתורגמת נמצאת במבחר גדול הרבה יותר מאשר ספרות עברית, וגם אם יש כאן איזשהו צעד לא פטריוטי לדעתי זה בכל זאת שווה ניסיון, אולי תמצא את מה שאתה מחפש בשדות זרים....
והרשה לי רק להמליץ לך על ספריו של ג'ון גרישום שחוץ ממותחים למדי הם גם כתובים טוב וברמה שלא מזלזלת ברמתו של הקורא......
עוד ספר? 777
גם אני קראתי את הספר. מתח, אהבה, מזימות בינלאומיות - הכל יש בו. אפילו העלילה לא כל-כך נוראית. אבל הוא עוד ספר, איך אני אגיד, מסחרי? הוא עוד ספר ש"מראה את החברה הישראלית דרך העיניים של גבר/אישה בגיל20/30/16". קצת נמאס.
הוא אולי לא ספר טוב, לדעתי, אבל הסופר יודע לספר סיפור בצורה טובה.
עוד ספר? 779
אין זה ספר המתיימר להיות ''ספרות יפה''. הוא מתאים יותר לקטגוריה המכונה ''ספרות טיסה'' (אני מניח שבארץ צריך לקרוא לספרים האלה ''ספרות נסיעה באוטובוס לאילת''). ובתור שכזה, הוא מצויין. לא ספר שתרצה לחזור אליו בכל כמה שנים, או להמליץ עליו לילדיך, אבל בהחלט ספר שנהניתי לקרוא.
הצלחה חד פעמית. 141447
"משוואה עם נעלם" הוא לא רק ספרו הטוב ביותר של אורי אדלמן, אלא ספרו הטוב היחיד. גם אני התלהבתי מהספר (אם כי לדעתי הפתרון הוא קצת דאוס אקס מכינה), ורצתי לספריה לקחת את "קונצ'רטו למרגל ולתזמורת". הספר, שעלילתו כבר לא זכורה לי כל כך, מאכזב. לא מעניין, לא מותח ולא סקסי כמו מע"נ.
חוץ מהנ"ל הוציא אדלמן גם ספר נוסף (משהו עם ונוס של בוטיצ'לי על הכריכה), שהיה מאכזב* גם הוא, ועוד ספר קטן בסדרת הקצרצרים של כתר (אלו עם התמונות של הסופרים על הכריכה), שהיה חמוד ותו לא.

* מאכזב - בהשוואה ל"משוואה עם נעלם" הקולח.
הצלחה חד פעמית. 142682
קראתי את שלושתם (השלישי - בסימן ונוס) ועדיין הכי אהבתי את הקונצ'רטו.
תנסי את הספרים של אמנון ז'קונט - ''מורו הרוחני'' של אדלמן. ''אחרון המאהבים החכמים'' נהדר, ''מלכודת דבש'' פחות.
שעות מתות 218514
סיימתי כעת לקרוא את ספרו החדש של אדלמן, "שעות מתות". אם יורשה לי לצטט את עצמי, הרי שהציטוטים הבאים, מתוך הסקירה של "משוואה עם נעלם" לעיל, מתאימים - כמעט ללא שינוי - גם לספר זה:

"ספרות מתח ישראלית באיכות מפתיעה." (טוב, קצת פחות מפתיעה, אבל אותה איכות).

"עשרות אנשים [...] עזרו לו בכתיבה, מה שמסגיר את המאמץ הרב שהושקע ביצירה. למרות שמדובר רק בספר מתח קליל, ללא יומרות של ספרות מופת, התוצאה משובחת ומענגת."

"אדלמן [מציג] תמונה מוכרת ומשכנעת של ישראל המודרנית [...] תשומת הלב לאמינות הפרטים - בין אם מדובר בתיאור ארוחה במסעדה ובין אם מדובר בתיאור מעשה אהבה נלהב - הופכת את הקריאה לחוויה של ממש".

"עם זאת, ולמרות ההנאה המרובה ששאבתי מקריאת הספר, אני חייב להסתייג ולציין ש[...] העלילה בכללותה נשמעת קצת מופרכת. ובכל זאת אין זה חסרון של ממש, שהרי בסופו של דבר זהו רק ספר מתח - וללא ספק ספר המתח הטוב ביותר שקראתי לאחרונה בעברית. מומלץ בחום לכל מי שמחפש קריאה קלילה ומהנה לסוף-שבוע." (גילוי נאות: לא קראתי ספרי מתח ישראלים אחרים כבר הרבה זמן).

שעות מתות 218550
קראתי זה לא מכבר את "מבוא לאהבה" של אמנון ז'קונט. לצערי הוא לא מגיע לרמה של "מלכודת דבש" הטוב ו"אחרון המאהבים החכמים", שהוא, בעיני, ספר המתח הטוב ביותר שקראתי בעברית.
לגבי אורי אדלמן, הספר שבעיני היה המוצלח ביותר שלו היה הראשון - "קונצ'רטו למרגל ותזמורת". אלו שבאו אחריו ("משוואה עם נעלם" ו"בסימן וונוס") לא הגיעו לרמתו. אני מניח שבמוקדם או במאוחר אני אגיע גם ל"שעות מתות".
סתם אנקדוטה, את "קונצ'רטו למרגל ותזמורת" קראתי בזמן שרותי הצבאי, שכלל מגע הדוק עם אנשי שב"כ וקשרים טובים עם אחד מהם. השאלתי לו את הספר והוא החזיר לי אותו אחרי מספר ימים עם פתק שבו נכתב: "נחמד, אך כפי שאתה ודאי יודע, המציאות עולה על כל דמיון."
שעות מתות 457985
הגעתי סוף כל סוף אל "שעות מתות".
כצפוי, הוא ממשיך את המגמה של ירידה באיכות ועליה בכמות שהחלה כבר בספר השני. למרות זה, סיימתי לקרוא אותו בתוך שני לילות (5 וחצי שעות בסך הכל) ובשורה התחתונה מדובר בספר לא רע, כתוב היטב, מרתק ומותח עד הסוף, למרות שדי ברור מההתחלה מי נגד מי, מי טוב, מי רע ומי לא ישרוד עד סוף הספר. במידה מסויימת, הספר כתוב כמו תסריט - רעה חולה שהולכת ונעשית נפוצה בספרי המתח של ימינו, וכמו כן היה אפשר לקצר את הספר ב20-25 אחוז בלי לפגוע בעלילה באופן משמעותי.
שעות מתות 457986
אפרופו בלשים, למישהו יש הסבר לאופנה של בילוש בענייני כנסיות/כמרים/ותיקן/ישו, או היסטוריה של כל הנ"ל, או היסטוריה באופן כללי? שמתי לב שבסטימצקי, במדפים באנגלית, אין כמעט ספרים חדשים בנושאים אחרים.
שעות מתות 458035
רמז: מתחיל ב"קוד" נגמר במיליוני דולרים.
שעות מתות 458040
כן, טוב, את ההתחלה כבר ניחשתי, אבל מבול כזה? אפילו הארי פוטר לא חולל גלים בעוצמה כזאת, אם אינני טועה.
הניח את העט 238442
אורי אדלמן הלך לעולמו אתמול. מתוך YNet:

"הסופר אורי אדלמן הלך לעולמו במפתיע בגיל 46. סיבת המוות טרם ידועה. גופתו נמצאה אחר הצהרים (יום ה') בחדר מלון בתל אביב, שם עבד ככל הידוע על כתיבת ספרו הבא. נציגי מד"א שהוזעקו למקום קבעו את מותו."

רקויאם לסופר ריגול 240235
סקירה מפורטת על אורי אדלמן יש כאן :
בתור אחד שלא קורא הרבה 420766
קראתי ספרים שלו..
משוואה עם נעלם ושעות מתות
ועל שניהם אני ממליץ בחוםם

ובתור אחד שאין לו הרבה זמן פנוי פשוט ביטלתי דברים וקראתי בלי סוף

סופר גדול..
רק חבל ש....
אורי אדלמן ז''ל 457977
כל הספרים שלו מהממים!!
קראתי את כולם והם מומלצים בחום (משוואה עם נעלם שמוזכר, שעות מתות, בסימן ונוס, וקונצ'רטו למרגל ולתזמורת)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים