שר הבריאות יפעל לצמצום מספר אישורי ההפלות בוועדות להפסקת הריון 601
שר הבריאות ניסים דהן הודיע היום בדיון בוועדה לקידום מעמד האשה כי יפעל לצמצום מספר האישורים שנותנות ועדות להפסקת ההריון לנשים ונערות המבקשות להפיל.

הוועדה דנה בסרט שמפיץ ארגון "אפרת" למניעת הפלות בין קטינים, בו מדברות נערות שהתחרטו על הפלה שביצעו. בסרט נראות גם תמונות של הפלה, ונשמע קול פעימות לב של עובר. שר הבריאות הודיע כי משרדו מאמץ את הסרט שזכה לחוות דעת שליליות ממומחים רפואיים ומשורת ח"כים ארוכה. "אדאג שהנערות יקבלו חומר שיסביר להן את חומרת מעשה ההפלה", אמר השר בדיון. לדברי דהן, "לא ייתכן שמתוך 20 אלף נשים המגישות בקשה להפלה בשנה, ייפסלו רק 200 בקשות".

ח"כ זהב גלאון ממרצ טענה כי נציגות "אפרת" מקבלות מידע מהוועדות הרפואיות להפסקת הריון וממתינות לנשים מחוץ לחדר הוועדה כדי לשכנע אותן שלא להפיל את העובר שברחמן: "הנשים של "אפרת" קיבלו בניגוד לחוק שמות של נשים שניגשו לוועדה, ולקחו אותן לצפת".

יו"ר "אפרת", ד"ר אלי שוסהיים, אמר כי עד כה חילק הארגון כ-‏350 אלף עותקים של הסרט; על גבי תקליטורים וקלטות וידאו. לדבריו, "אנחנו לא נלחמים בהפלות אלא בבורות סביב נושא ההפלות". ב"אפרת" טוענים כי אמצעים טכנולוגיים מתקדמים איפשרו לקלוט את קולו של העובר בזמן ביצוע ההפלה.

לפני כשמונה חודשים שודר תחקיר על חוקיות פעילותה של עמותת "אפרת" בתוכנית "בשידור חוקר" של רפי גינת.


קישורים
YNet
וואלה
אפרת
בשידור חוקר – תוכן התחקיר, כפי שפורסם באתר "חופש"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

בילבולי מוח ואמונות תפלות 27156
אני די בטוח שכל עניין ההפלות ממילא מוגבל לעת לפני שהעובר מתפתח מספיק אפילו בשביל שיהיו לו פעימות לב כשלעצמו. אז על מה האידיוטים האלה מדברים?
אתה טועה 27164
אני לא יודע מהם המספרים בישראל, אבל בדיוק בנושא הזה מתקיים מאבק איתנים בארה"ב - הפלה בשלבים מאוחרים של הלידה, בעיקר עקב חשש לחיי האם או במקרה שברור שהוולד הוא העל עיותים חורגים מהרגיל תמדובר על טכניקת הפלה המבוצעת בחודש החמישי או השישי של ההריון.

יובל, האם תוכל לפרט מעט?

נדמה לא שהקונגרס אסר על סוג ההפלות הזה.
לא ממש. 27167
כשאשתי הייתה בשלבים הראשונים של ההריון (לא זוכר באיזה שבוע בדיוק אבל בטוח שלפני 12) היינו בבדיקה שנקראת סריקת מערכות שבה ראינו באמצעות מכשיר אולטרא סאונד מיוחד את כל האיברים הפנימיים, האיברים החיצוניים , המוח ואפילו תווי הפנים של התינוקת שבשלב הזה הייתה עובר שארכו הכולל סנטימטרים בודדים.
בשלב הזה ניתן עדיין לעשות הפלה וחלק מההפלות שמאושרות מבוצעות בעקבות בדיקות כאלו.
הבדיקה הייתה חוויה מדהימה ואני בהחלט מבין את אילו שמשווים הפלה לרצח (למרות שאני לא מסכים איתם). כשאתה רואה תינוק שלם עם כל החלקים (הרופא הראה לנו אפילו את קרום הבתולים) שזז בתוך הבטן, אפשר להבין מבחינה שכלית שמדובר בגוף ללא תודעה וששתי הבליטות בגודל בוטן בתוך הגולגולת הן לא מוח מודע לעצמו, אבל מבחינה רגשית קשה שלא לחוש אמפתיה ליצור הקטן וחסר האונים הזה.
גילוי נאות 27160
[רציתי שזו תהיה התגובה הראשונה אבל מטעמי איכות מערכת ההפעלה של חברת מייקרוסופט האזרח הקדים אותי]

יש לציין כי אתר "וואלה" מציין כי השר דהן טען כי 120 בקשות לא מאושרות בשנה בעוד YNet טוען 200.

עקביות, אחלה דבר.
כמה נחמד ששוב דואגים הרבנים 27162
לשלוט במערכת הבריאות הציבורית.

בשבוע הבא- הסרטן והאיידס הם עונשים משמיים.
מה פסול באיש פוליטי המנסה 27183
לקדם אינטרסים של אלו שבחרו בו?
אני לא מסכים עם דעותיו, אתה לא מסכים עם דעותיו, אז בוא לא נצביע לו.
אבל לפסול?
מה פסול באיש פוליטי המנסה 27190
אם האינטרסים של מי שבחרו בו הם הגבלת זכויותיהם של אחרים - אז זה פסול.
מה פסול באיש פוליטי המנסה 27260
באותה מידה שאפשור הפלות פוגע בזכותו של העובר.
מה שמגוחך הוא שהעונש על הפלות לפי הדת אמור לבוא משמים ולא מידי אדם, כך שחקיקה נגד הפלות היא חטא לא פחות מהפלה עצמה.
מה פסול באיש פוליטי המנסה 27319
The question is, whose right is more important. That is the central question in democracy, as there is no decision that can guarantee everyone their every right - something has to give, always.
מה פסול באיש פוליטי המנסה 27323
זו שאלה מעט יותר מורכבת, לא סתם שאלה של "זכויות" אלא ההזכות לחיים (של העובר) לעומת הזכות להפסיק הריון ולא ללדת של האישה (אני לא מדבר על הזכות לא להיות הורה, אני מניח שעליה יכולה האישה תמיד לוותר). כעת נותר לנו לאזן את המשוואה: אישה חיה והזכות להפסיק הריון מול עובר שהוא פוטנציאל אדם וזכותו לחיים. מנקודה זו נהיית ההכרעה ערכית.
מה פסול באיש פוליטי המנסה 27327
מבחינות מסוימות עובר הוא טפיל שמשנה את הביולוגיה של הנשא ולוקח ממנו חומרים חיוניים, תוך הטלת עומס משמעותי על גופו (בעצם גופה).
לא רק הזכות של האישה לקבל טיפול שיהרוג את העובר המתפתח ברחמה היא השאלה אלא זכותה של האישה להחליט שהיא לא מעונינת שמחזור הדם שלה יתמוך בו.
המצב שקול במידה מסוימת למצב שבו חולה זקוק להשתלת מוח עצם, לאדם כלשהו יש מוח עצם מתאים ומסיבות שונות לא ניתן לחפש תורם פוטנציאלי אחר. במצב הזה חייו של החולה נתונים לחסדיו של התורם הפוטנציאלי ועד כמה שידוע לי זכותו של התורם על גופו גוברת על זכותו של החולה לחיים.
הידד 27330
טיעון יפה, לא חשבתי על זה אף-פעם ככה.
נקודת ארכימדס משפטית 27349
הבסיס המסובך של הבעיה הוא באיזו נקודת זמן,
ואיזה קריטריון ביולוגי מעניק למהות או לישות מסוימת זכויות משפטיות. מתנגדי ההפלות טוענים שרגע ההפריה הוא מהווה את יסודו ומיסודו של גוף בעל זכויות משפטיות מרביות אך נטול חובות משום שהוא נסמך על האם לשמור עליו (האמא יכולה גם להיות מבחנת, ואז האחריות נופלת על טכנאי המעבדה)

קריטריונים ביולוגיים למשל משמשים את כל מגיני החיות והצמחים.

ההבדל בין תורם לעובר הוא הצד הוולונטרי של התורם, לעומת ה ''בעל כורחה'' של הביצית המופרת. אך גם אם יש גזרה שווה, עדיין מוכרים עקרונות משפטיים שמכריעים זכותו של מי גדולה יותר - דיני מוות למשל.
נקודת ארכימדס משפטית 27357
ההקבלה היא בין התורם לאם ובין הביצית לחולה. גם החולה הוא חולה ''בעל כורחו'' ולא מבחירה.

למיטב ידיעתי, מלבד הריון ומחלות נפש (שבהן מונעים מאדם לגרום לעצמו נזק גופני), בשום מקרה החוק לא פוגע בריבונתו של אדם על גופו. גם לא בכדי לתמוך בחייו של אדם אחר גם אם האדם האחר חי וברור לכל שיש לו זכות לחיים וגם אם מה שנדרש לכך הוא טיפול פשוט כמו תרומת מוח עצם או אפילו תרומת דם. גם הריבונות של אדם מת על גופו חזקה מהזכות לחיים של אנשים אחרים ולא יקצרו איברים להשתלה מאדם מת אם לא הביע הסכמה לכך לפני מותו או הסכמת בני משפחתו שהם באי הכוח שלו לעניין מבחינת החוק.
רק במקרה של אישה הרה, החוק יכול להכריח אותה לשעבד את המערכות הגופניות שלה לאדם אחר גם אם אינה רוצה בכך.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470382
"חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מחולל מהפכה בכל הנוגע למדיניות הפסקת הריון מחמת החשש כי ייוולד ולד בעל מום וזאת בכל הנוגע לשלבים המתקדמים של ההריון. חוזר זה קובע כי הגבלה קלה הצפויה בתפקוד הוולד,דהיינו, כזו שלא תמנע השתלבותו בחברה ולא תגרום לו להיזקק לעזרת הזולת,אינה מצדיקה הפסקת הריון.

"מגבלה בינונית מוגדרת בחוזר כמגבלה שתפגע בהשתלבות בחברה,אך לא תצריך עזרת הזולת והיא תצדיק הפסקת הריון עד השבוע ה27 להריון ורק כאשר ההסתברות למגבלה היא 30% לפחות. ניתן להפסיק הריון בכל שלב, אם צפוי שהוולד יסבול מהגבלה קשה בתפקוד, דהיינו, לא יוכל להשתלב בחברה וייזקק להשגחת הזולת ואף זאת רק אם קיימת סבירות של 30% ומעלה שמגבלה כזו אכן תתקיים".

שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470385
מי צריך את הועדות הדרקוניות האלה. אשה פעילה מינית, בין אם רווקה, נשואה, חילונית, דתיה או חרדית, צריכה לדאוג לה מראש לסכום כסף שעליו היא תשמור מכל משמר בדיוק למטרה זו, ושיאפשר לה לפעול באופן עצמאי, הן ברמת ההחלטה והן ברמת הביצוע, מבלי שהמדינה תהיה שותפה למה שהולך אצלה במיטה, בואגינה וברחם. נשים עם בני זוג דתיים וחרדים צריכות, למרבה הצער, לשמור על פרטיות מלאה גם בפני בן הזוג.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470389
אחלה. אבל יש פה את שאלת המדרון החלקלק. האם מותר לאישה "להפיל" את ולדה אחרי שהוא נולד? בעת הלידה?, בשבוע 40?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470390
באמת אתה רואה כאן בעיה קשה, או שזאת סתם פרובוקציה?

(האם מותר "להפיל" בעל מום שאינו יכול לקיים את עצמו אחרי שהוא נולד? בעת הלידה? בשבוע ה 40?)
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470393
גם תינוק בן שנה לא יכול לקיים את עצמו אחרי שהוא נולד. מה פירוש ההערה בסוגריים?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470402
פירושה הוא כמו שנאמר בתגובות הבאות: העובדה היא שכבר היום החוק עושה הבדלה ברורה בין מי שכבר נולד לבין מי שטרם זכה.
470408
תינוק אמנם לא יכול לקיים את עצמו, אבל כל אחד יכול לטפל בו - אבא שלו, סבתא שלו, הורים מאמצים, השכן הנחמד מהבית ממול, הרופאה מהפגיה או מנהלת בית היתומים. עוברים לעומת זאת יכולים להתקיים רק בתוך גופה של האם.
ככלל, אם אני בהריון ואני נהרגת, העובר מת איתי. הוא חלק מגופי. אם אני מעשנת או שותה - זה משפיע עליו ישירות. אם אני אמות דקה אחרי הלידה, זה לא ישפיע ישירות על קיום התינוק - הוא אדם עצמאי. "הוא איש, גם אם איש קטן במימדיו. ואיש, גם איש קטן, זכאי בכל זכויותיו של איש גדול".‏2

2הא הא! סוף סוף מצאתי תגובה נאותה לציטוט הזה!‏3
3השופט מישאל חשין בפסק דין פלונית.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470395
ולד אחרי שהוא נולד הוא לא ולד - הוא תינוק.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470396
כן, אבל זאת החלטה שרירותית, לא?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470399
ממש לא. כוולד הוא נושם ואוכל ומתפתח דרך אמו. כתינוק הוא נושם ויונק בכוחות עצמו.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470496
למזלי אני לא מחוקק, נראה לי שלהחליט אם מותר לפגוע באדם ( ולמעשה, מתי ''עובר'' נחשב אדם) על בסיס יכולות הנשימה העצמוניות שלו זה בעיתי.
''הפלה'' בחודש מתקדם לא שונה בהרבה מלידת פג.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470519
גם בלידת פג, לי, כהורה נתונה האופציה להגדיר אותו כDNR ולסרב לאמצעי תמיכת נשימה, והוא לא ישרוד לבדו (אלא אם הוא כבר בתחילת חודש תשיעי, ואז יש סיכוי).
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470522
לא ידעתי את זה!
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470621
את האמת המצב יותר מורכב ממה שאני מתאר אותו, ואני מניח שלא כל פג נתון כך לחסדי הוריו (בכלל, השאלה מתי להורים מותר למנוע טיפול מהילד ומה הגבול מהווה דיון עמוק בזכות עצמו), אבל מהכרות עם הנושא רופאים בהחלט מציעים את זה כאופציה להורים של פגים אקוטיים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470547
אותי אתה לא צריך לשכנע. אבל בחוזר מדברים על שבוע 27, ואתה שאלת על שבוע 40, או על "חודש מתקדם". יש הבדל גדול ביניהם.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470586
השאלה שאני מתייחס אליה היא האם בכלל יש למדינה זכות "להתערב ברחם". אם אין שום זכות, אז גם בשבוע 40 צריך לא לאסור על כך.
אם יש למדינה זכות כלשהי, מתוך הטענה שהעובר הוא כבר אדם בשלב כלשהו, מתקדם ככל שיהיה, של ההריון, העקרון נקבע, ונשאר לקבוע איפה עובר הגבול.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470595
אתה חושב שכל מי שחושב שיש למדינה זכות התערבות, בהכרח סבור שהעובר אינו אדם?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470596
נדמה לי שהשאלה אמורה להיות הפוכה - האם כל מי שסבור ש*אין* למדינה זכות התערבות סבור שהעובר אינו אדם, לא?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470597
הממ. נכון, התבלבלתי. השאלה בעינה עומדת.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470610
אכן, בעינה עומדת. התשובה האישית-לחלוטין שלי (אני מתגובה 470385):

המדינה ממילא אינה עוסקת בשאלות מוסריות אמיתיות אלא פועלת בנושא זה תחת לחץ דתי רב-שנים, והסמכויות הדתיות (קרי: רבנים עלי עמדה והשפעה) שהביאו למצב זה פועלות על יסוד קביעות אמוניות המנוגדות לידע הרפואי, הן בסוגיית מאימתי העובר הוא אדם, והן, כפועל יוצא, בנושא מהו רצח וכו'. עפ"י מספר כתבות בעיתונות המודפסת במשך השנים, נראה כי גישות אלה הביאו לכך שבמגזר הדתי-חרדי ישנן קצת (?) יותר לידות של תינוקות בעלי פיגור ומומים גופניים ובכלל זה מומים קשים, מאשר בחברה החילונית.

במגזר זה, קיומו של ילד "פגום" פוגע קשות בסיכויי החיתון של הילדים הבריאים ובייחוד בסיכויי החיתון של הבנות. עפ"י שתי כתבות מלפני מספר שנים בעיתונות המודפסת - דבר זה מביא במקרים רבים לכך שהתינוקות הללו נשלחים עם היוולדם למוסדות (חלקם כנראה יקרים מאוד) הקיימים לצורך זה, ואשר כמה מהם נמצאים במספר כנסיות ו/או מנזרים בארץ ומנוהלים ע"י נזירות המקדישות לכך את כל חייהן. מרגע שסולק מנוף חייה של המשפחה, המשפחה מתעלמת מן הילד ומסתירה את עובדת קיומו ("התינוק נולד מת", וכולי).

אין שום צורך שהשיטה הזאת תתפשט גם לחברה החילונית, שבחלקה הגדול בארץ אינה מוגדרת כחילונית לגמרי אלא כחילונית-מסורתית, ועלולה להידבק במנהגים אלה כתוצאה מפחדים קמאיים בעניין "עונש משמיים" על "רצח העובר", וכולי.

וכל זה עדיין מבלי שאמרנו מילה על האופן התמוה (שערורייתי?) שבו הוצנח החוזר המדובר אל הועדות האמורות לממש אותו הלכה למעשה.

אשה, בראותה לנגד עיניה את עתידה, עתיד משפחתה, עתיד ילדיה, עתיד ילדה שעוד לא נולד ואשר סיכוייו בחיים אינם דומים לסיכוי הממוצע, ובייחוד את האפשרות כי כל אלה עלולים לעבור קשיים לא מועטים שכולם תלויים בהחלטתה שלה - ראוי לה לעסוק בשאלות מעשיות ולא בשאלות פילוסופיות-מוסריות, או, ליתר דיוק, בשאלות פילוסופיות-פסאודו-מוסריות. לכן, מבחינתי, הנושאים שמעלה ראובן הם אולי מעניינים כנושאים לדיון איילי, אך עם כל הכבוד - אינם רלוונטיים כלל למציאות. האשה תעשה את מה שטוב ונכון לה, לילדיה ולמשפחתה, ובכך דיינו.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471077
''המדינה ממילא אינה עוסקת בשאלות מוסריות אמיתיות אלא פועלת בנושא זה תחת לחץ דתי''

אולי כדאי שתשקול את האפשרות שדתיים (כמו בני אדם) פועלים (גם) מתוך תחושה מוסרית עמוקה, ולא (רק) מפחד מעונש אלוהי.

או-אז גם תהרהר לפני שתפיץ סיפורי בדים על המוני מפגרים בני-חרדים הנמסרים לידי נוצרים צדיקים. זה מריח כמו אוטואנטישמיות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471083
טקטיקת "החרדים הם מלאכי שמיים מושלמים בכל המעלות ואם פה ושם יש איזה חרדי שמלכלך, זה אך ורק משום שהוא איננו חרדי אמיתי או משום שהעיתונאים החילונים השקרנים חולמים על משכבם בלילות ובקומם השכם בבוקר איך להכפיש את שמנו" - כבר הופיעה כאן בעשרות תגובות, אם לא במאות, והיא מוכרת היטב.

גברים חרדים שנוסעים לקבר הרבי נחמן מאומן ז"ל ובאותה הזדמנות משתטחים על זונות אוקראיניות חיות ושלמות? - אין! אין דבר כזה ומעולם לא היה!

סוכן נסיעות חרדי שהעיד בעצמו על התופעה וגם אמר שזו בושה, שחרדים שוכבים עם "גויות מטונפות"? - אין! אין ולא היה! קונספירציה מכוערת!

תביעות משפטיות על מקרי פדופיליה במוסדות החינוך החרדים? - אין! זה סתם כמה בוגדים מנוולים שמלשינים על רבנים קדושים וגדולים משכמם ומעלה!

הומואים חרדים? - אין דבר כזה! מי סיפר לך את השטות הזאת?! בקרב שאר האוכלוסיה שיעורם נמדד במספר אחוזים, אבל אצלנו זה רק איזה תפוח רקוב אחד ל-‏10,000, ובכלל, גם התפוח הרקוב הזה הוא סתם אגדה שמפיצים החילונים! ואפילו שאין הוא אלא אגדה - אנחנו תיכף ומיד נפנה אותו אל האדמו"ר הקדוש רבי ניסים ונפלואעס שירפא אותו מחוליו המתועב ואז נמצא לו שידוך, איזו חוזרת בתשובה, והוא יתחתן ויוליד ילדים ולא יהיה גבול לאושרו, לאושרה ולאושרם!

מפגרים חרדים ומשפחות שמעדיפות להרחיק אותם? - אין! סיפורי בדים!

******

אם אינך מבין/ה את ההבדל בין הביטוי שאני השתמשתי בו בתגובה 470610, "במקרים רבים", לבין הביטוי הציורי והנפלא שלך, "המוני מפגרים בני-חרדים" - זה על אחריותך בלבד.

בשתי הכתבות שמלפני מספר שנים, שעליהן דיברתי, התמונה היתה קשה יותר והיו בה, מה לעשות, יותר ילדים שהגיעו ממשפחות חרדיות. בכתבה היחידה שמצאתי עכשיו ברשת בנושא זה מצטיירת תמונה משופרת, אולי הודות לעמותה שעליה מסופר בה, אך עדיין אין ללמוד את המצב לאשורו ובמלוא היקפו מכתבה אחת על מוסד אחד.

ואשר לריח-האוטו - הוא מעניין יותר את האיגואנה הצולעת של הסבתא של השכנים שלי מאשר אותי. אגב, זה דווקא נחמד לעשות את זה באוטו באיזה מקום שקט עם נוף רומנטי, תנסה/י פעם.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471088
בוא'נה, אתה קראת לי אורי פז!?

פשפש במעשיך, גזען קטן. אתה אוסף אנקדוטות אנטי-חרדיות ומצרף אותן לכתב פלסתר מכוער שלא קשור בכלום לדיון על הפלות. כל מה שהוא הוא עושה הוא ליבוי השנאה שלך ל"שחורים" ה"אחרים" המוזרים האלה, וכמובן חיזוק הטענה שלי שאתה אנטישמי.

מה שמדהים הוא שבעיני עצמך אתה ודאי ליברל רחב אופקים ולוחם צדק. איכס.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471125
העזת לומר לי "סיפורי בדים", וקיבלת את שלך: לא סיפורי בדים אלא מציאות. מרגיז? - אז מרגיז, מה לעשות, אני לא הממונה על מחלקת "לא להרגיז אנשים עם העובדות".

ואתה רשאי בהחלט להמשיך בהעתקת וריאציות על "אנטישמיות" ו"אוטואנטישמיות", אם זה מה שעושה לך את זה. ואשר ל"מה שמדהים הוא שבעיני עצמך אתה ודאי ליברל רחב אופקים ולוחם צדק" - אתה רשאי בהחלט לפנטז עלי אם זה עושה לך טוב, ולא סתם לפנטז אלא גם לקרוא קריאות התפעלות - "מה שמדהים..." - על הפינטוזים שלך-עצמך. זה אמנם מוזר אבל זה לא מפריע לי, הרי איננו מכירים. את החריקה הלוגית שבמשפט המתחיל בקריאת "מה שמדהים" וממשיך בהשערת "בעיני עצמך אתה ודאי..." - שמישהו אחר יסביר לך, לי אין זמן. צ'או.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471186
אם לך אין זמן, ומכל הסיפור על "מקרים רבים של חרדים" שמוסרים את ילדיהם הפגועים למסיון נשאר סיפור על נזירות שמטפלות ב-‏60 נכים ששיעור בני-החרדים שבהם קטן משיעורם באוכלוסיה, הרי שניצחתי בוויכוח. תתאפס על עצמך, ושמור על הלשון. אדיוס.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471204
"ניצחתי בוויכוח". אתה בטוח שאתה לא אורי פז? גם הוא, כל פעם שלא היו לו שום נימוקים לטיעונים שלו והוא רק השמיץ ולאנשים כבר נשבר מלדבר איתו, היה אומר שהוא ניצח בויכוח.

אתם יכולים להמשיך להתווכח ואני לא מתכוננת להיכנס כאן לפתיל ארוך של מריבות, אבל אם אתה חושב ששישים ילדים בסן וינסנט הם כל הסיפור, אתה טועה מאד. אתם יכולים להתווכח מכאן ועד להודעה חדשה, אבל יש בארץ כמה אלפי ילדים עם נכויות קשות ועם פיגור עמוק ויש הרבה מוסדות בשבילם. ומתוכם יש מוסדות שמנוהלים על ידי נזירות שעושות את העבודה שלהן עם המון אהבה והמון תשומת לב, ולכן למרות הלחצים המופעלים להעביר את הילדים החרדים למוסדות יהודים - עדיין יש במוסדות עם הנזירות הרבה ילדים חרדים.

האלמוני לא מגלה את אמריקה וכנראה שאתה מעדיף להתעלם מהמציאות. הוא דיבר על זה שבחברה החרדית הילדים האלה נולדים מתוך התנגדות של הרבנים להפלות, ואז כשהם כבר נולדים, שמים אותם במוסדות ומסתירים את עצם קיומם. ובאמת מספר הילדים החרדים שהמשפחות שלהם מסתירות אותם מהחברה, הייתי אומרת שהוא מביך, ובחברה החילונית זה מספר זניח משום שבחברה החילונית יש פתיחות יותר גדולה וידע יותר גדול, ויש פחות אמונות טפלות ואין פחד מיושן שהנכות או הפיגור הם משהו שיכול להיות מדבק. ההבדל הזה בין צורת ההתייחסות וההסתרה של החרדים לבין היחס המתקדם אצל החילונים הוא לפחות בכמה מוסדות שהכרתי, ואני לא מדברת על סן וינסנט.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471213
לגבי הפסקה האחרונה - דווקא היה אפשר לחשוב שבחברה של גמילות חסדים וקהילתיות מלוכדת היו מתפתחים מוסדות עצמאיים "פנימיים" למפגרים ונכים. מדוע זה לא קרה?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471219
ההגיון אומר שזה בדיוק מהסיבה שצויינה - להרחיק את הילדים הפגועים מעין הקהילה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471220
נו, אז אי אפשר לקיים מוסד סגור ודיסקרטי בפאתי בני ברק או משהו?
בסך הכל הלא טרחו ללדת אותם ולא להפיל, כי הם זרע ישראל.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471577
אם הוא בבני ברק - גם ''סגור ודיסקרטי'' - זה עדיין יכול להיוודע ולהזיק ליכולת ההשתדכות של אחים ואחיות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471611
מה את רוצה ממני? מצאת לך מי שיגן על הלוגיקה החרדית...
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470619
אני חושב שהנושא הזה הוא הנושא בו יש בי פער מאד עמוק בין המחשבה והרגש. בתור מאמין גדול בתכנון משפחה נכון כדבר ראוי, ובזכות האדם על גופו (ומכאן בזכותה של האישה על גופה ומי יגור בו), האמנתי, ואני עדיין מאמין (רציונלית) שהפלה בכל שלב זה בסדר.

בתור אב לילד שנולד פג (שבוע 28+0) להפיל ילדים אחרי שבוע 27 נראה לי (רגשית) מתועב במיוחד.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470626
מישהו יודע מה מידת האמת בסיפורים על כך שאצל האינואיטים (אינואיט? אסקימו? אסקימוסים?) ההתיחסות להריגת תינוק בן יומו (עקב קשיי השרידה באזורים ההם) היא כמו אל הפלה?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470629
אני עוד מצטמרר מהאמירה של המפלצת פימשטיין שכינה את רצח ביתו ''הפלה מאוחרת''.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470630
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470632
זה בטח בטעם רע, אבל נזכרתי בקטע מ-South Park שבו אמא של קרטמן מבקשת לעשות הפלה בטרימסטר ה-‏40: http://video.aol.com/video-detail/south-park-abortio...
על היחסיות 470633
פימשטיין הוא מפלצת מצמררת בלי כל ספק. אבל אם נכונים הסיפורים על האינואיט, אולי זה בא ללמדנו שערכים הנראים לנו כמובנים מאליהם ומבוססים על אמיתות בלתי מעורערות - אינם כל כך מובנים מאליהם והם מעוצבים, בסופו של דבר, ע''י תנאי החיים של חברה מסויימת באיזור עולם מסויים. (ואתה תוכל כנראה לנסח את זה במינוח אבולוציוני)
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470667
הריגה? לא שמעתי שהאסקימו היו מדללים אוכלוסייה (מה שכן היה נפוץ בחברות חקלאיות, מערביות אבל לא רק). אולי ההתייחסות ל*מוות* של תינוק בן יומו היתה כמו אל הפלה טבעית.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470670
לא, לא מוות. תמותת תינוקות לאחר הלידה יש בכל מקום. לגבי האסקימואים או לגבי שבטים מסויימים מתוכם ישנם סיפורים - גם של משלחות אנתרופולוגיות (אין לי לינק ואין לי זמן לחפש, אבל בטח יש ברשת) - על הריגה יזומה. לא דילול אוכלוסיה במסות אלא מקרים של מצב כלכלי קשה וסיבות כיו''ב, שמתקבלים, או התקבלו עד לפני עשרים-שלושים שנה, בהבנה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470673
(זאת לא הוכחה, אלה הסיפורים והם עושים רושם די סביר)
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470973
'
לאור מדיניות רבת השנים של המשטר הקומוניסטי בסין - "ילד/ה אחד/ת" - מומתים/נרצחות מיליוני עובריות ממין נקבה כהפלה, לאחר זיהוי המגדר בבדיקה רפואית לכאורה. כנ"ל בהודו, משיקולי נדוניה עתידית הנהוגה בחברה הכפרית המהווה עדיין את רוב האוכלוסייה.

מבלי להתייחס לפן המוסרי יש לציין כי התופעה גורמת לפער עצום ביחס המספרי בין שני המינים. מעריכים כי כמאה מיליון גברים סינים נידונים לחיי רווקות בעל כורחם. מה שמייצר גם לחץ עצום על החברה בכללותה (זנות בהיקפים עצומים ומעשי אונס המוניים).

-------------------------------------------------------

הכותב כלל לא שולל את זכות האישה לגופה ולוולדה, כולל הפלה מטעמי נכות העובר/ת, ו/או שיקולי כלכלה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470974
פלח הקליינטורה העיקרי של הזונות הם גברים נשואים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470976
במערב, מסתבר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470977
'
כאחד שלא הזדקק מעולם לשירותי זונות (בעיקר בגלל היותי תותח-על וחביב הבנות) אני מוחה בתוקף על הקביעה שגברים נשואים הם המאכלסים העיקריים של יצועי הניפקות. מי שלא ראה פועלי בניין סינים בפעולה באיזור התחנה המרכזית הישנה - לא ראה שפחת מין חרופה על הים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470979
יש פה איזו איילה שטוענת בתוקף שחרדים הם הקהל העיקרי.

חבל שאין סיני חרדי נשוי, אז היה לנו טיעון מנצח.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470981
'
הסינים מצווים בעיקר על תורת מרקס ואנגל בניגוד מוחלט לדת כאופיום להמונים. מה שלא משכנע אותם כפועלים זרים להזדקק לזונות מחבר הלאומים. יש יצרים טבעיים. לא ראוי לשפוט אותם בשעת זיקפתם. זין מלוכסן אינו שונה במהותו משמוק מערבי חיוור.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471012
לא הבנתי, ואשמח מאוד אם לא תסביר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471074
'
אשמח מאוד לא להסביר, היות והדבר כולל הזניה מסוימת של המקצוע העתיק בעולם.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470703
הם שולחים את הזקנים למות בשלג, לא? אני לא יודע אם הסיפור אמיתי, אבל הוא נשמע בהחלט סביר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470743
נראה שבמאה השנים האחרונות, לפחות, לא בדיוק "שולחים את הזקנים למות בשלג", אם כי זוהי האמירה המקובלת. הערך החינוכי המרכזי בחברות האסקימואיות/אינואיטיות הוא שכל אדם צריך להיות מסוגל לדאוג לעצמו ולצרכיו (ציד או השגת מזון בדרכים אחרות, וכו') מגיל כמה שיותר צעיר ועד גיל כמה שיותר מבוגר. כאשר מגיעים לגיל זקנה שבו היכולת לתפקוד עצמאי מידלדלת והולכת, הציפיה החברתית מן הזקן היא שידאג לסיים את חייו מיוזמתו, ורבים מן הזקנים אכן עושים כך (או עשו כך עד לפני כמה עשרות שנים. כיום השלטונות ה"לבנים" וההתערבות של ארגונים מיסיונריים שינו לגמרי את סדרי החיים). זקן שאינו נענה לצו החברתי הזה - עכש"ז, לא שולחים אותו למות בשלג ולא הורגים אותו באופן פעיל, אך כאשר יוצאים לציד או למשימות אחרות, הוא מפגר בקצב ההתקדמות שלו וממילא חייו עומדים בסכנה עקב פגעי מזג האויר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470752
תודה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470757
ההיגיון של "אני מאמין עליהם" לא נראה לי (בלי להתייחס לדברים שנאמרו כאן מפי יודעי דבר). אולי (סתם לצורך העניין) על פי הקודים של אותה חברה זקן נחשב "פחות אדם" מתינוק?
בסך הכל גם בין היהדות לנצרות יש הבדל עקרוני לגבי שאלת ההפלות של עוברים ומתי העובר נחשב אדם - ועדיין לא קביל לומר "היהודים האלה, מאשרים הפלה של עובר בן 3 חודשים, נשמע לי סביר שהם הורגים תינוקות".
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470825
בספר "הצד האפל של הגבר" נטען שהרג תינוקות ע"י אימותיהם מקובל במידה מסויימת ברוב התרבויות - גם אצלנו, במסגרת "דיכאון לאחר לידה".
ההסבר האבולוציוני: לעיתים לא כדאי לאם לבזבז משאבים נוספים על צאצא בעל סיכויים נמוכים (נניח, חסר-אב) ועדיף לה לוותר על ההשקעה ולנסות ללדת צאצאים בעלי סיכויים טובים יותר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471093
הרג ולדות ע"י אחד ההורים מקובל במידה מסויימת אצל הרבה בעלי חיים, וזאת בנוסף למנגנונים שמעוררים הפלה טבעית במצבי מצוקה. נדמה לי שקראתי פעם על איזו אנטילופה שאם היא נתקלת בבעיות תזונה חריפות בזמן ההריון היא סופגת את העובר אל גופה כך שלא כל ההשקעה יורדת לטמיון. מין הסדר נושים‏1 כזה.
___________
1- הסדר נשים? הסדר נואשים?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471138
ארנבים. קראת את זה (אולי) בגבעת ווטרשיפ.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471151
אני מקוה שמה שזכור לי מבוסס על מקור קצת יותר מדעי, אולי פינקר, אחרת אני יוצא די טמבל. דומני שזה הופיע אי שם בתשובה לאחת מהשאלות המעצבנות בנוסח ''איך הפלות וולנטריות מתישבות עם תיאוריית האבולוציה''.

את ''גבעת ווטרשיפ'' קראתי לפני כשלושה עשורים, ואני לא זוכר משם כלום חוץ מ''טורלידדו''.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471157
כמוני כמוך אבל הדבר היחיד שאני זוכר היה העניין עם ספיגת העוברים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471159
גם בני אדם!
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471360
קראת במקור, או בתרגום? כי אני זוכר (שני עשורים וקצת) "חרודודו".
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471365
בעותק העברי שבידי משנת תשל"ו (1976) - אכן חרודודו.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471403
כמה אופייני: גם הדבר היחיד שחשבתי שאני זוכר התברר כטעות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471397
לא תמיד יש הסבר אבולוציוני או יתרון אבולוציוני. יש תכונות או התנהגויות נטולי כל יתרון ולפעמים בעלי חיסרון, פשוט החיסרון אינו משמעותי עד כדי גרימת העלמות התכונה. מה שיפה באבולוציה, הוא שאינך צריך להיות הטוב ביותר, עליך להיות טוב מספיק כדי לשרוד, וזה מה שיוצר את המגוון.

דרך אגב, הרג הצאצאים קיים גם בתרבויות מפותחות ונאורות (או שלא) כמו למשל רצח על רקע חילול כבוד המשפחה או קשיי הגירה ועוני. לאורך כל התנ''ך ישנם סיפורים על הפקרת הילד (הגר) העברתו באש למולך או חיפוש אחר מיינקת שתטפל בילד בזמן שאמו משתרללת בבתי קפה. לפי זכרונות התנהגותי בנעוריי, די מפתיע אותי שהוריי התאפקו זמן רב כל כך ולא נקטו בגישה דומה. עכשיו כבר מאוחר מדי.

בנוגע לדיכאון שלאחר לידה, אני נוטה לראות קשר מסויים לתופעת הזנחת הצאצאים או טריפתם על ידי אימהותיהם בקרב בעלי חיים בתנאי שבי ולפעמים גם סתם בחיק הטבע. אצל בעלי חיים להקתיים התופעה קיימת בנקבות שמנסות להתקבל ללהקה חדשה ומעדיפות לטפל בצאצאיה של נקבת האלפא ולהזניח את שלהן כדי לצבור מעמד. אצלנו זה קיים לרוב בצורה ההפוכה, צאצאים שמתעלמים מהוריהם כדי שלא יעשו פדיחות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470403
בעיקר צריך להתיר הפלות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470826
בתשובה לאייל שהציע לכל אשה לדאוג לסכום כסף:
אתה יודע שבשלב מתקדם של ההריון, ההפלה חייבת להתבצע בבי"ח ציבורי, כי היא מסוכנת (כמו לידה בסיכון).
כמובן שניתן להשתמש בכסף כדי לשחד את חברי הוועדה.

הדבר הנורא ביותר ששמעתי הוא על רופא מוסרני-מדי, שביצע "הפלה" בשלב מתקדם מבלי לוודא קודם לכן את מות העובר ע"י הזרקת רעל. התוצאה היתה שבמקום תינוק בעל-מום התקבל פג בעל-מום, ופגעי הפגות התווספו על המום שהיה מראש.
לדעתי לרופא כזה צריך לתת עונש, לעשות באופן אישי בייביסיטר לילד פעמיים בשבוע, לכל חייו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים