תלמיד שקדן או אברך שקרן? 61
תקציב משרד הדתות כולל, בין השאר, תמיכה בתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם. תחקיר שהובא לידיעתנו מעמיד בספק (שוב) את זכאותם של חלק מן האברכים הללו לשכר שהם מקבלים ממשלם המיסים.

הצעת התקציב כפי שהיא מוצגת כיום מקצה מיליארד ושש־מאות מיליון שקלים תמימים למשרד הדתות. כדברי ב. מיכאל ב"ידיעות אחרונות" מיום ו' האחרון, נפלא הדבר כי מדינה במצב כלכלי כשלנו יכולה להרשות לעצמה להוציא סכום כה גדול על משרד שאיש לא ירגיש אם יעלם מעל פני האדמה בפתאומיות.

חלק מכובד מהסכום הנ"ל משמש כשכר לימוד עבור אברכים תלמידי ישיבות. שכר לימוד, כמובן, שמשולם ע"י המדינה לאברך, ולא במשמעות הרגילה של הביטוי - של שכר שהתלמיד משלם למוסד בו הוא לומד. השכר הזה ניתן לאברכים משום שבכך שקבעו כי "תורתם אומנותם" (ובזכות זאת השתמטו משירות בצה"ל), נאסר עליהם על־פי חוק לעבוד. הקיצבה הדלה, אם כן, נועדה לאפשר לאברכים לקיים את עצמם במהלך לימודיהם.

אך לא כל מי שמקבל את הכספים הללו זכאי להם באמת. לאחרונה הובא לידיעתי תחקיר שנערך על־ידי משרד חקירות פרטי, שהוזמן כדי לשמש אחד הצדדים במשפט גרושין. מכיוון שהנושא נדון כעת בבית המשפט נתבקשתי שלא לחשוף את שמות המעורבים, וכך אעשה. המקרה מובא, בין כה וכה, כדוגמא, ולא בפני עצמו.

המדובר, אם כן, הוא ב"תלמיד ישיבה" בשנות ה-‏40 לחייו, המנהל עסק משגשג של כתיבת ספרי תורה ומזוזות. בממוצע כותב התלמיד כשני ספרי תורה בשנה, כאשר כל אחד עולה בין 18,000 דולר ל-‏30,000, בהתאם לרמת ההידור המבוקשת, וכן 5 מזוזות "פשוטות" במחיר של כ-‏20 דולר ומזוזה מהודרת אחת או שתיים במחיר של 150 דולר ליום.

מיותר לציין כי העסק כולו מוסתר משלטונות המס, ועל כן נוקט התלמיד בהליך ארוך עד לסגירת העיסקה: ראשית, לעולם לא יפגש התלמיד עם לקוח פוטנציאלי ללא הפנייה מאת צד שלישי המקורב אליו. לאחר שמקבל הלקוח את אישורו של המקורב, הוא זוכה לפגישה אישית עם התלמיד, המצהיר כי הוא עצמו אינו כותב את הספרים, אלא מכיר אדם אחר, והוא יעשה עבורו את העבודה. רק לאחר שהסיר כל ספק מליבו באשר לכוונותיו הטהורות של הקונה, מתוודה בפניו התלמיד, והם סוגרים ביניהם את פרטי ההזמנה ואופן העברת הסחורה.

עקב חששו משלטונות המס, נוהג התלמיד להחליף דירות בתדירות גבוהה, ומעטים יודעים את מיקומו המדוייק בכל עת ועת.

והיכן נכנס כאן לימוד התורה? ובכן, מסתבר כי התלמיד רשום בישיבה באשדוד, שם הוא "לומד" מידי יום בין השעות 17:00 ל-‏19:00, שעות בהן מתפללים מנחה וערבית. מנהל הישיבה, האדמו"ר ש. המליץ, בשיחה איתו, על התלמיד כאדם ירא שמיים, והוא אף נוהג להתייעץ איתו בענייני כתיבת ספרי תורה ומזוזות.

עבודתו של התלמיד ידועה למרחוק, ורבים הדורשים למוצרים היוצאים תחת ידיו. הרווח השנתי שהוא מכניס לכיסו הוא כ-‏40,000 דולר מכתיבת ספרים ו-‏25,000 דולר מכתיבת מזוזות. אך כאן רק מתחילה החוצפה. עם רווח שנתי של למעלה מ-‏276,000 ש"ח, מקפיד תלמידנו השקדן למשוך מידי חודש בחודשו גם את קיצבת האברך שלו, על סך 1,100 ש"ח לחודש, המביאה את סך הכנסתו החודשים לכדי 24,000 שקלים טיבין ותקילין, נקיים ממס ומקודשים בברכת רב הישיבה והקהילה הדתית הצורכת את יצירותיו של התלמיד הנ"ל.

רק כדי להבהיר זאת שוב - מהמס שהיה עליו לשלם לו היה עובד בעבודתו באופן גלוי וחוקי, היה ניתן לפרנס עשרה אברכים אחרים, ובמקום זאת, המדינה נאלצת לסייע לפרנסתו ה"דלה".

אם היה מדובר באדם הפועל לבדו ללא עזרה של איש, היה ניתן לפטור את העניין כתפוח רקוב בודד. אך השתתפותו של רב הישיבה, המקבל גם הוא את משכורתו ממשרד הדתות, בעניין הנלוז, כמו גם העלמת העין של הציבור המנצל את שרותיו של התלמיד, הן המציקות כאן. הן גם אלו המטילות סימן שאלה גדול על הכמות האמיתית של זכאים לקצבת תלמיד ישיבה - כל זאת לאור הזיופים שכבר התפרסמו בעבר בתקשורת בנוגע לדיווחים על כמות התלמידים במוסדות לימוד חרדיים, או אף בנוגע לעצם קיומם של מוסדות לימוד כאלו, שבבדיקה התברר כי לא היו ולא נבראו.

אינני מעוניין להכליל על כלל הציבור הדתי או החרדי, אך בפירוש כדאי לתהות על טיבן של הבדיקות הנערכות על־ידי משרד הדתות באשר לאברכים. לפני ששוללים את דרישותיהם הלגיטימיות של הנכים בטענה כי "אין כסף", כדאי לבדוק האם לא ניתן לקצץ קיצוצים נרחבים (ואף להרחיב את רווחי המדינה), דווקא במגזר החרדי.

קישורים
משרד הדתות
משרד האוצר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ומה חדש תחת השמש 704
השאלה שלי היא מה עושה המשטרה בנוגע לנושא זה שהוזכר.

האם יש למשרד הדתות מחלקה שבכלל בודקת את הנושאים האילו.
ומה חדש תחת השמש 706
המקרה הספציפי הזה, כאמור, נמצא כרגע בבית המשפט. באשר למשרד הדתות - יש לו מנגנון רשמי, אבל כידוע - הוא לא ממש עושה את העבודה שלו. אנחנו, האזרחים הקטנים, צריכים להסתמך על מבקר המדינה כדי לחשוף דברים שכאלו בדרך כלל.
נו אז מה? 707
אז עליתם על עוד רמאי, עוד נבל גנב מהמדינה.
הוא הראשון? הוא האחרון? הלוואי!
אז נכון שיש לצערנו הרב לא מעט בני"ש שמזייפים. אבל צריך להבדיל בין לבין., יש ישיבות שנקראות תקצביות ומאוכלסות בעיקר בפליטים מישיבות אחרות הבחורים נמצאים שם ולא לומדים אבל רוב הישיבות מאוכלסות לחלוטין.

אמנם נכון שהפיתוי לכוללניק לגלח מהצד הוא עצום אבל מכאן למסקנה שכל הכסף המופנה לישיבות הוא בחזקת גזול יש מרחק כרחוק מזרח למערב.
העוול שנעשה לנכים הוא עצום אבל אם מקצצים מלימוד התורה יבואו לומדי התורה ויתבעו לקצץ דווקא בתרבות, מה תגיד אז?
ברי שהטיעון הלז דמגוגי.

ואגב למרות נסיוני המועט על פני הכדור הזה למדתי כלל חשוב : כשאדם מקדים התנצלות ליצירה או נאום הרי היא החזקת דפוקה, כשהוא מקדים "עם כל הכבוד" הרי שעלבון מתקרב, ואם הוא מסיים "בלי להכליל" הרי במידה זו או אחרת הוא מכליל או לפחות רואה את התיקנות כחריגה.

אהה ועוד דבר קטן : אתה לא באמת חושב שאין טעם במשרד הדתות?
עושק, שוד וגזל 710
הגניבה המשמעותית, פוגל, אינה עיסוקו הבלתי חוקי של אדם זה או אחר במסחר בדברי קודש והעלמת מס. הגניבה עליה יצא הקצף היא התקצוב חסר הפרופורציות של הישיבות ושאר מוסדות הדת בארץ. אין כל סיבה הגיונית מדוע צריכה המדינה לשלם ללומדי התורה, ואף לדאוג להם לדיור. ילכו אלה ויעבדו מעט - מן הסתם יכניס בהם הדבר מעט דרך ארץ.
באשר לטיעונך המוזר בנוגע לתקציב התרבות - לו היתה התרבות בארץ מקבלת שמינית מתקציב משרד הדתות, היו לנו קולנוע ישראלי איכותי, סדרות טלויזיה איכותיות, תיאטרון, מוסיקה וספרות במחיר שווה לכל נפש... דברים המועילים לחלק נרחב בהרבה באוכלוסיה. לו היינו נותנים עוד שמינית למשרד החינוך, נתן היה להשקיע במורים איכותיים, תנאי לימוד הגיוניים, מבנים ללא סכנת קריסה - לכל האוכלוסיה, לא רק למיעוט! ובעוד שמינית אולי נתן היה לעשות משהו בנוגע לשכר הלימוד באוניברסיטאות - ובכך להגביר את השוויוניות ולהועיל לכולם. ובשמינית אחרת, נניח, לעשות לשיפור מצב הכבישים בארץ, העומד בכי רע. *לכולם*!
ולאחר שלקחנו ארבע שמיניות, עדיין נשארו למשרד הדתות שמונה מאות מליון ש"ח!
האם אתה מבחין באי-הגינות מסוימת כאן?
נו אז מה? 728
מצטער אני אם הסייג שהצבתי אינו מספק אותך, אך הוא בעינו עומד - לו היה מדובר באדם הפועל לבדו, ניחא. הצרה היא כי יש רב המשתף עימו פעולה ומשמש לו כיסוי, וכי עסקיו הם בפירוש ובבירור בלתי חוקיים, ובכל זאת זוכים לדרישה גבוהה מצד האוכלוסיה הדתית באשדוד. סיוע לדבר עבירה, כידוע לך, גם הוא עבירה, ולכן המקרה הנ''ל הוא כן עקרוני.

הוא לא מהווה דוגמא לכולם, אבל הוא כן מהווה דוגמא מציקה לדבר שקורה יותר מידי פעמים.

מבחינתי, כל רמאי כזה שנחשף הוא סיבה למסיבה.
אתה לא מכליל כותב יקר, המדובר ב. 708
על דרך הזהירות והנימוס נוקט לו הכותב בפרזות מיתייפפות בנוסח "אני לא רוצה להכליל.." זהו כותב יקר שאינך מכליל... ליתר דיוק גם בדימיונך הפרוע אינך מעלה בדעתך את קשר המאפייה הגדל לו פרא חופשי מכל מחסום...

אמור מעתה: מנגנון המיסים הוא בעבור הפריירים שגם הולכים לצבא.

מרד אזרחי דומה לזה שהתרחש לא מכבר בתחום המילואים ובתחום השירות הקרבי חייב להתרחש גם כאן.

עם נפילת מספרי המתנדבים ליחידות קרביות הועלתה משכורתם של האחרונים בנוסף להטבות ממשיות לאחר השחרור. כך קרה גם עם חיילי המילואים.

מרד מיסים עוד יכריח את הממשלה להכניס למעגל המשלמים את המאפייה המסתובבת לה חופשי נושמת ובועטת בחופשי.
די לגזענות 712
תופעת שנאת השונה -הגזענות, האנטישמיות, מחפשת לעצמה חיזוקים ועובדות להסתמך עליהם. אמנם נכון, יא שאברכים שקרנים,
אמנם נכון, יש עלות באחזקת הישיבות, אלא שהדגשת הנושא אינה נובעת מתחקיר ''היכן הם מוקדי השחיתות, או לאן בורח תקציב המדינה.'' הרקע למאמר הוא פשוט שנאת האחר, השונה, הדוס. הוצאות המדינה לאחזקת סטודנט לתרבות יון, או לעריכת סרטים אמנותיים גבוהות פי כמה מעלות אחזקת תלמיד ליהדות - אברך. וכמות הסטודנטים לתואר שני ושלישי המקבלת מלגות גבוהות מהמדינה, אשר אמורות לספק את מחייתם ובשל כך הם אסורים בעבודה נוספת גבוהה אף היא, אך מעטים הם הסטודנטים שאכן מסתפקים במלגה, רובם עובדים מתחת לשולחן בעבודות נוספות. לכן אם נסלק את השנאה הצידה, ונבחן את הדברים ישירות נגלה שמגזרים רבים מקבלים תמיכות וכספים העולים פי כמה על אלו של האברכים שעיקר חטאם הוא שהם שונים, ויהודיים כאלה,
די לגזענות 717
אני, חברי ומשפחתי כולנו אקדמאים ומועסקים ברובנו במשרות המכונות בד"כ טובות.
אנחנו בקושי שורדים כלכלית, האובר דרפט שלנו גודל מדי חודש, דירותינו קטנות וצנועות, איננו בחנויות "יוקרה" ואנחנו משלמים מיסי עושק משרתים במילואים וחרדים - לאיזה חינוך יזכו ילדינו?
הכסף המפרנס את האברכים הללו בה גם מכיסי - אינני מוכן לפרנס אותם !!!!!
שילכו לעבוד - אקח את הסיכון שתפילותהם מקיימות את המדינה.
איני מאמין בצורך או ביכולת לחייבם בשירות צבאי אך אני מצפה לקריטריונים אחידים לגבי כלל האזרחים.
מי שאינו רוצה לשרת אינו משרת בסופו של דבר.
אני מאמין בחובות זהות וזכויות זהות.
אני מאמין שילדי שווים לא פחות מכל ילד אחר - אך בהיותי חילוני אזכה לקצבת ילדים בשיעור של 160 ש"ח לילד בעוד שילד חרדי (משפחה ברוכת ילדים) יזכה ל 400 ש"ח -(מהם יהנו הוריו בעוד החינוך שהוא יקבל יקבע אותו לחיי עוני כשלהם.
הם יזכו גם להנחות בארנונה ובאם ימנעו מרכישת רכב יזכו גם באבטחת הכנסה שגובה בערך 1500 ש"ח לחודש.
כשקרוב משפחתי, עולה חדש בשנות החמישים לחייו הגיע לפת לחם ועמד בקריטריונים לאבטחת הכנסה הופנה לעבודה פיקטיבית וזכותו נשללה ממנו, את אבריכנו כלל לא מפנים לעבודה.
חברה איני שונא אתכם אך את מעשיכם אילו אני מתעב - הכסף הזה נלקח מפיהם ואיכות חיהם של ילדי - לכו לעבוד!!!
(לפי הסטטיסטיקה כ שני שלישים מהגברים החרדים מוגדרים כלא עובדים, דברי אינם מתעלמים בשום אופן ממצבה הקשה של מרבית האוכלוסיה החרדית - את מרביתם אני רואה כ :
תינוקות שנישבו )
די לגזענות 720
אסור לנו לעבוד בגלל הצבא
די לגזענות 721
מה הקשר?????????????
אני מכיר חילוניים שלא שרתו בצבא ועובדים למחייתם.
כל שעליך לעשות זה לשכנע וועדה רפואית בחוסר יכולת (נפשית או פיזית) לשרת וכך לא תסכן את עורך היקר.
אני חשבתי שאתם לא יכולים לעבוד בשל לימודי "הקודש".
לכו לעבוד!!!
לא גזענות 726
האם חילוני שלא ילך לצבא יוכל לעבוד באין מפריע?

ואם אמונתו אומרת לו כי לימודי מחשב יעזרו למדינה לא פחות מלימודי קודש?
האם ראשי הוא לבקש מהמדינה דיור ולימודים חינם.

עד היום לא הוכח בשום צורה כי לימודי הישיבה עוזרים למדינה בדבר.

תנו לי הוכחות וגם אני אגיע בריצה ללמוד תורה במקום המחשבים שאני לומד היום.

אם תרצו הוכחות לכך שלימוד מחשבים מועיל אני מאמין שניתן יהיה לספק לכם את זה.

לא בגיזענות מדובר אלה ברצון לשיוויון.
ניתן ללמוד בישיבות אחרי הצבא, אז תוכלו גם לעבוד. השלוש שנים האילו לא רשומות בתורה כחובה ללמוד מגיל 18 עד 21.
מה גם שיש לכם אופציה לשרת רק שנה וחצי.
ואפילו שנה אם אתם לא בח"יר.
לא גזענות 275540
התרבות התורנית הלוא היא עבר כולנו, ואם כנה אתה, עליך לחפש, לנבור, ולהשוות בין התרבויות, וודאי אלו שרבו המתנכלים אליה, קרי, עם ישראל. תמצא כמה שמרה התורה על אחדותינו עד עצם היום הזה, היא הביאה אותנו, קיבצה אותנו ממזרח וממערב מצפון ומדרום של עולמנו, תרבויות קמו ונפלו, התחלפו, ואינם. ועם ישראל קיים לנצח. עכשיו כל שעליך לחפש כאיש אמת, איזו סגולה עמדה לעם הזה. אני אישית ממשיך עם העבר ומאמין, שהתורה וודאי לא זו המונחת בארון, אלא לומדיה אלו ששומרים אותה, הם שומרי תרבותינו, ולא קל הדבר. אני אישית ניסיתי זאת וראיתי כמה קשה לשבת ללמוד וללמוד יום ולילה תורה. אשריהם ומגיע להם... ולא בשמים שתגלה זאת, תתחבר ולו מעט, כשתשקיף על לומדי התורה בישיבה {ובפרט בישיבות גדולות} רק אז תדע להעריך את תרבות העבר של משפחתך, ושלך...
די לגזענות 751
עד כמה שידיעתי משגת, באפשרות החרדים לצאת מהישיבה, לעשות מספר חודשי אימונים צבאיים (או, אם הם מבוגרים מספיק - לא לעשות כלום) ולקבל היתר לעבוד.
האדם המדובר הינו בשנות ה-‏40 לחייו. אין שום מניעה שיצא מהישיבה ויעבוד כאדם רגיל - אלא שהוא בוחר להמשיך ולהתעלק על המדינה ולהעלים ממנה מיסים. וכהוספת חטא על פשע - הוא גם לוקח קצבת תלמיד ישיבה במרמה.
אסור לעבוד? 768
אז לכו לצבא, משתמטים כפויי טובה !
אין גזענות 775
שלום לך שלום
האם תוכל לענות לי איך זה שיש לך מחשב
אם אתה כלול באותם אברכים צדיקים שלא עובדים???
האם אתה מאותם אלה שקיבלו את המחשב שביבי הבטיח לכל ילדי ישראל?
מחשב הרי עולה כמה משכורות לתלמיד ישיבה שלא עובד מהצד
ועוד חיבור לאינטרנט חודשי?
או שאולי יש לכם איזה הטבות למינהם על חיבורים לאינטרנט? אני לא אתפלא!
די לגזענות 776
גם צבא אתם לא עושים, להזכירך
הערה קטנה 731
תפילה לשלום המדינה...נשמע קצת מגוחך כשחושבים על זה, כשזה בא מפי האורתודוכסים שרובם בכלל לא מאמין במדינה הזו, ורובם הגדול עוד יותר התנגד לעליה הציונית. נקודה למחשבה.
די לטפילות החרדית 722
א. כבוגר תרבות יוון, אני רוצה להצהיר שעלות לימודי נמוכה מזו של בחור ישיבה. עלי שילמו רק לחדר ולמרצה, ופעמיים למקרן שקופיות.

ב. סטודנטים לא "עובדים מתחת לשולחן", מותר להם לעבוד ולמעשה הם חייבים לעבוד כדי לשלם את שכר הלימוד. אא"כ יש להם אבא עשיר.

ג. סטודנטים לא רק שלא מקבלים כסף מהמדינה לצרכי לימודים, הם צריכים לשלם כ-‏10,000 ש"ח ויותר לשנה. לא כולל גביה שחורה.

ד. רוב מוחלט של הסטודנטים איננו מקבל מלגה.

ה. תיעוב של מגזר מסוים בשל אורח חייו והאידיאולוגיה שלו - לא בשל מוצאו או גזעו - איננו גזענות. אני מתעב את החברה החרדית ואת הניאו-נאצים; בשני המקרים אינני גזעני.
די לקשקשת החילונית 765
הסטודנטים מול תלמידי הישיבות?

תקציב הישיבות והכוללים המשרתות תלמידים מעל גיל 18 הוא כ- 700 מיליון ש"ח
תקציב ההשכלה הגבוהה )פחות מעשרה מוסדות( הוא יותר מ - 5 מיליארד ש"ח
כשמשווים עלות לתלמיד אחד - ההשקעה השנתית בסטודנט יחיד היא כארבעים אלף ש"ח
פי ארבעה מההשקעה בתלמיד ישיבה

)אריה כספי "הארץ", 6.11.98(

הטענה כי הסטודנטים משלמים שכ"ל בניגוד לתלמידי הישיבות שגויה כי הבחורים משלמים ג"כ שכר לימוד ויש מקומות בהם שכר הלימוד הוא גבוה ביותר.

בניגוד לישיבות מקבלות המוסדות להשכלה גבוהה והאוניברסיטאות תקציב לבניה ופיתוח

יש מרצים המקבלים שכר של 30 אלף ש"ח - שכר שהיה מממן שכר לימוד לסטודנטים רבים

כמו כן מרצים מקבלים שנות שבתון, טיסות לחו"ל, גמולים והשתלמויות שונות, דבר שאינו קיים בישיבות הגבוהות.

בשנת 1993 קיבלה האוניברסיטה העברית לבדה; 440,000,000 ש"ח מהמדינה לעומת 591,260,000 שהיה תקציב הישיבות

תקציב מכון וויצמן לשנת 1992-3 עמד על 112 מיליון דולר, עלייה של כ-‏7 מיליון דולר לעומת התקציב הקודם. ההכנסות: 44% מהממשלה, 27% מתרומות הוועדים, 24% ממענקי מחקר והיתר מתרומות.

מתוך "מי באמת חולב את הסטודנטים", אריה כספי
מוסף "הארץ", 30.10.98

נתוני התקציב מוכיחים שהאוצר נדיב בהרבה מהמקובל. המדינה מסבסדת כל סטודנט בחמישים אלף ש"ח לשנה. המדינה מסבסדת סטודנט לתואר ראשון ב- 200,000 ש"ח. במדינות המערב, ההוצאה הממוצעת היא חצי הסכום הזה.

טוב, סטודנט הוא לא תלמיד ישיבה!
אוניברסיטה היא לא מוסד חרדי!

מדוע עולים הלימודים האקדמיים בישראל כפול מבכל מדינה אחרת במערב משום שהאוניברסיטאות שלה הן כנראה הבזבזניות בעולם. הבעיה היא בצורה שבה מנוהלות האוניברסיטאות: האוניברסיטה העברית, הוותיקה מכולן, היא הבזבזנית מכולן. היא מעסיקה עובד אחד על 4.5 סטודנטים. אוניברסיטת חיפה בקצה השני, מעסיקה עובד על כל 10 סטודנטים. התקציב השוטף של האוניברסיטה העברית היה בשנה שחלפה מיליארד שקל ולמדו בה 20 אלף סטודנטים. לכאורה עלות ממוצעת של 50 אלף שקל לכל סטודנט.

טוב, סטודנט הוא לא תלמיד ישיבה!
אוניברסיטה היא לא מוסד חרדי!

אבל לא על הסטודנטים הולך הכסף: שכר הלימוד מהווה %18 מתקציב האוניברסיטאות. התייעלות של פחות מ%10- הייתה מאפשרת להקטין את שכר הלימוד למחצית. אחת הסיבות לחוסר היעילות היא העובדה שיש היום חוגים באוניברסיטאות שמשתתפים בהם 4-3 תלמידים חילונים, עם מרצה ועוזר וצוות מנהלי המתוקצב מקופת המדינה. אין ספק שהאוניברסיטאות יכולות לוותר על לא-מעט מחקרי סרק אזוטריים שמתבצעים רק משום שיש כסף עבורם. הן יכולות לרכז מספר רב של סטודנטים בכל שיעור, ולהעסיק פחות פרופסורים עתירי שכר ויותר בעלי דרגות נמוכות.

טוב, סטודנט הוא לא תלמיד ישיבה!
אוניברסיטה היא לא מוסד חרדי!

שר האוצר ואנשי משרדו יודעים היטב הנתונים, אבל לא הם יניפו את הדגל המאבק בתקציבי האוניברסיטאות. זה לא פופולרי ולא יזכה אותם במעמד פוליטי, כמו מאבק בתקציבי הישיבות.
די לקשקשת ככלל 766
ראיתי את המאמר הזה ב"הארץ", ואז כבר תמהתי, אם יכול להיות שהכותב מתעלם מכך שהמוסדות החילוניים הם מוסדות מחקר בעיקרם, והפעילות הממומנת באותם מיליארדים איננה לימודי הסטודנטים, אלא פעילות מחקרית אקדמית שוטפת? בקיצור, נראה כאילו לקחת את תקציב האוניברסיטה ולחלק במספר הסטודנטים זה הדבר הנכון לעשותו. דא עקא, שזה פשוט לא נכון. מן הראוי לקחת רק את תקציב שירותי ההוראה שבתוך מוסדות המחקר הללו, ולחלקם במספר הסטודנטים, ואז נגלה כמה המדינה משקיעה בסטודנט. נכון, יתברר שהמדינה משקיעה הרבה במחקר. בגלל זה יש לנו התל"ג הגבוה ביותר בסביבה ואנחנו מצליחים לקיים את עצמנו על אף חסרון במשאבים טבעיים, ובגלל זה גם יש לנו עדיין ידע מצטבר בהיסטוריה, ספרות, ארכיאולוגיה, ושאר דברים שברוח. אבל זה לא קשור להשוואה בין סטודנט לתלמיד ישיבה סטודנט מקבל פחות, מה לעשות.
איפו היתם בלי אוניברסיטאות 769
אני ורבים אחרים מוכנים לחיות (בכיף) במדינה ללא ישיבות. לפיכך איננו צריכים ורוצים לממן מוסדות מפופקים אלה , האוכלים את המדינה מבפנים, מטיפים לפגיעה בשלטון החוק ומבזבזים את תקציבה.
ללא אוניברסיטאות (או צבא) לא יהיה קיום למדינתנו, בלי תעשיה והיטק אין לנו מה לחפש פה.
מקובל עלי לתקצב מוסדות דת לשמירה על המסורת ועל תרבות (לא שלי) אבל הקצבות אלה צריכות להיות שיוויוניות - יש להשוות את תקציב משרד הדתות לתקציב המופנה לתרבות חילונית . רק אז יהיה מקום לדבר על שיויון
תשובה לברדוגו 785
ברדוגו היקר,
כפי שכבר ציינתי אני סברתי שאחד הטיעונים המרכזיים באי שרות החרדים בצבא וחייהם באוהלה של תורה היא החשיבות הקיומית של הדבר בקיומו של עם ישראל.
אי לכך מן הראוי שתשווה את תקציב הישיבות לתקציב הצבא שאמור לתת אופציונליות דומה.
אז יתברר לכולנו החילוניים הכופרים, איזו טובה גדולה עושים אתם לנו ובאלו עלויות נמוכות אתם מגינים עלינו.
הגנת התפילה ועבודת השם שמרו במשך ההיסטוריה על עם ישראל ההוכחה היא העלמותם של עמים היסטוריים מקבילים:
החיוי, העמוני , הגירגשי וכמובן ההודי והסיני (אפשר להוסיף גם את הארמנים הרומאים היוונים) ועוד עמים היסטורייםץ
שיאי ההצלחות נרשמו בעת גירוש ספרד, פרעות חמילינצקי וכמובן במלחמת העולם השניהץ
תודה לך ברדוגו.
בטוח אני שללא הטכניון ומכון וייצמן היה טיל החץ מפותח ע"י "אור-שמח"נ וטנק המרכבה היה מיוצר ע"י חסידות ויזניץ'.
700 מיליון ש"ח? הצחקתני! 803
שלמה,
אתה הרי יודע שזה בלוף. ב-‏700 מיליון אתה יכול בקושי לסייד את כל הישיבות הללו כמה פעמים. אמנם הסעיף בתקציב משרד החינוך המתייחס ל"ישיבות" כולל 700 מיליון ש"ח, אך מעבר לכך עוברים מאות מיליונים מתקציב משרד הדתות למימון משרות פיקטיביות לחרדים שאינם עובדים עבודה אמיתית ומאות מיליונים במלגות כפולות לתלמידים חרדים; משרד החינוך מתקצב בעשרות או מאות מיליונים פעילויות "חינוך עצמאי" ו"תרבות תורנית"; ומשרדי העבודה והרווחה והפנים מזרימים מיליארדים על גבי מיליארדים לציבור הדתי דרך ש"ס ושלוחותיה.
ניתן להעריך את כלל התקציבים החריגים המוזרמים לחרדים באופן זה או אחר, באופן גס, כ-‏5-6 אחוז מתקציב המדינה.

ואם ישאלו אותי, אומר כי מאסתי בחבורת הזבל של הפוליטיקאים החילונים הנרצעים, המוכרים את עקרונותיהם תמורת נזיד עדשים קואליציוני ממטבחיהם של דרעי, פורוש, גפני לוי ויהלום. מאסנו בדת השקר והגזל! כופרי כל העולם - התאחדו!
די לקשקשת החילונית 831
אתה טועה, ומטעה.

ההשקעה באוניברסיטאות, ברובה, איננה השקעה בסטודנטים. ההשקעה בסטודנטים - במיוחד במדעי הרוח והאומנות, שהחרדים אוהבים כל כך לרדת עליהם - היא שולית. עיקר ההשקעה הולך למוסדות: למבנים, לספריות, למעבדות, למחשבים. בקצרה, למחקר. איזה מחקר מתנהל בישיבות? מה אמר רבא לאביי ומדוע השליכו את רבי ירמיה מבית המדרש?

כל מדינה מודרנית צריכה אוניברסיטאות. היא צריכה מחקר במדעים המדויקים, מסיבות מובנות, והיא צריכה מחקר במדעי הרוח, כיוון שהתרבות היא מצרך חשוב שהמדינה נותנת לתושביה. המדינה אינה צריכה צבא של אומרי תהילים ואנשים שקוראים טקסטים עתיקים לא כדי ללמוד מהם, אלא כדי לתרץ קושיות. אתם רוצים ללמוד תלמוד? יש חוג לתלמוד ויש חוג ללימודי תולדות עם ישראל. מה שאתם עושים הוא לא לימוד, הוא רק שינון.

זאת ועוד, הסטודנטים, לכשיעסקו במקצועם (והרי זו מטרת לימודיהם) ישפיעו על החברה כולה. המשננים שלכם ישפיעו רק על חברתכם, והם לא ילכו לעבוד. בואו לאוניברסיטה, למדו מקצוע המכבד את בעליו, והרוויחו כסף ביושר.

"אין אנו רואים חרפה בעוני, אבל בושה היא לא לנסות ולהחלץ ממנו" (פריקלס).
די לקשקשת החילונית 509194
לא ניראה לי שאתה מבין מה זה עם ישראל, אתה יודע איזה צורך יש לאומה בתורה שתחיה את האומה הזאת? אם אתה לא מאמין יש לך בעייה, אבל דע לך שיש חלק גדול בעם שכן מאמין ואתה צריך לכל הפחות לכבד את זה (התוצאה של מה שאני אומר שיש ממשלה ולממשלה ניבחרים אנשי ציבור, והם קובעים את המדיניות הכלכלית ואם ניבחרו כל כך הרבה אנשי דת כניראה שיש מספיק אנישים במדינה שחושבים שצריך להשקיע בעולם התורה.)
ד.ב:דע לך שרוב האברכים היום חיים מיסחומים מיזעריים(הן מיבחינת התקציבים והן מיבחינת מה שהם מקבלים וזו ממש מסירות נפש על לימוד התורה.
די לקשקשת החילונית 557030
ההבדל הקטן מבחינתך והגדול מבחינתי הוא שכ60 אחוזים מהאברכים המסכנים שלא מקבלים תקציב כמו סטודנט חילוני גדלים להיות מובטלים שלומדים תורה, ולכן לדעתי לא מגיע להם אפילו שקל מכספי המיסים שאני וחברי החילוניים הקשקשניים הרווחנו עבורם.
אין לי בעיה אם ללמוד תנ"ך ולקשקש את השכל על תורה, כל עוד זה מכיסו האישי של המתפלפל.
די לקשקשת החילונית 598885
הם לא מובטלים. תדע את ההגדרות לפני שאתה משתמש בהן:
מובטל זה מי שמקבל אבטלה. מי שזכאי לאבטלה זה רק מי שעבד כך וכך ימים.
מקודם ציינתם שהם לא עובדים...אז איך יקבלו אבטלה בלי שעבדו כך וכך ימים?

התכוונת לאבטחת הכנסה?
נו מה הבעיה? מי מהם שזכאי מקבל. החוק לא מגדיר זכאות לפי מגדר או השתייכות דתית כזאת או אחרת. זה שהם עומדים בקריטריונים (ילדים וכדומה) ואתה לא זאת לא בעיה שלהם.

איך שמישהו כתב פה כבר: להם יש נבחרי ציבור שעושים משהו....לך כניראה שאין.
אז במקום להסתכל עליהם תסכל על הצלחת שלך.
אולי לימדו את החילוניים ללכת לצבא ולאוניברסיטה ולעבודה אבל כניראה שלא לימדו אותם שלא יפה להסתכל על בצלחת של אחרים...גם אם ניראה לך שהיא על חשבונך.
719
אין ספק שיש אצל החרדים שגונבים (שזה למעשה אסור בציווי אלוהי) אבל רובם לא נראים כמיליונרים, והאמת, שהם לא יכולים לעבוד בגלל הגיוס המטופשת, אז עובדים בשחור, כמו המהגרים בארה''ב או באירופה, שכולם עובדים, ובתנאים מחפירים. ואני בטוח שזה רק יהא לתועלתינו להרשות להם לעבוד, זה יחסוך הרבה.
757
הבעיה עם עבודה של חרדים שלא מתגייסים היא שאם הם יכולים לעבוד - אז הם גם יכולים להתגייס, או לפחות לעשות שירות לאומי לא?

אני לא מבין מדוע חרדים יכולים לעבוד ולא יכולים לעשות שירות לאומי
מה השוני, בעצם? 825
לאחרונה הובאה לידיעתי עובדה (אשר אגב לא אומתה, ואודה למי שיש לו פרטים בנושא לחלוק עמי) מסקרנת - אזרח קנדי לומד באוניברסיטה, במידה והצליח להתקבל, על חשבון המדינה, בדומה להסדר עם תלמידי הישיבות כאן. איני מנסה לאמר כאן כי יש מקום להשוואה בין התקציב של קנדה לעומת התקציב של מדינת ישראל, אך שבב המידע הזה מציג באור שונה את המצב התמוה שבו אנחנו נמצאים. ברור כי האינטרס של מדינת ישראל הוא בריבוי האקדמאים, אך כמובן שמדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לממן את הלימודים של כל אלה הדרושים לה. ברור גם שאסור למדינת רווחה כמו שישראל מתימרת להיות לאפשר לציבור של אנשים להגיע לחרפת רעב רק משום שהם מנסים לקיים את מצוות דתם, אך ברור גם כי לא יתכן שדרושים תלמידי תורה רבים כל כך לקיום החברה החרדית. הניווט בין השניים גורם לאפליה כלכלית, וכצפוי, הציבור הרחב מתרעם על הציבור היחידי שמקבל לימודים "אקדמאים" בחינם, בנוסף לקצבת מחיה, מבלי שיאלץ לעשות דבר בתמורה. אך אין זו אשמתם. כאשר המדינה מציעה להם, אי אפשר לצפות מהפרט שיסרב לקחת.

אתן דוגמא אחרת. תלמידי הישיבות אינם היחידים אשר שירות בצבא עלול להרוס להם את סיכוייהם בהמשך החיים במקצוע אותו בחרו. כך גם ספורטאים מקצועיים, מוסיקאים מחוננים ואנשי מדע ורוח, אשר יקשה עליהם להתחרות בעמיתיהם מחו"ל אם יהיה עליהם "לבזבז" שלוש שנים מחייהם דווקא בשנים המשמעותיות שלהם. בניגוד לתלמידי הישיבות, אף אחד מהמקרים האחרים אינם מקבלים פטור מלא מצה"ל. הספורטאים המצטיינים צריכים לעמוד בבחינות כדי להוכיח את יכולתם, ואחרי כן הם מיועדים לתפקידים שונים בשירות הלאומי, או בשירות צבאי מקוצר. למוסיקאים קיימת האופציה של תזמורת צה"ל והלהקות הצבאיות, אך המדינה בוחנת אותם ובוחרת (לפחות למראית עין) את הטובים ביותר מבינהם כדי למלא מכסה לא גדולה במיוחד. לאנשי הדעת והרוח קיימת האופציה לעתודה אקדמאית, אך שוב, עליהם לעמוד בבחינות ובתנאי הקבלה על מנת להתקבל לעתודה, אשר בסיומה הם חוזרים לשרת בצה"ל במקצועם או בקרוב לו, לפי צרכי צה"ל.

מה הוא בדיוק ההבדל המשמעותי כל כך בין תלמידי הישיבות לכל אחד מהמקרים האחרים? לצה"ל יש צורך ברבנים צבאיים. האם לא יכולים כל אותם תלמידי תורה לעבור מסלול עתודאי רגיל בדרכם לחייהם כעבדי התורה? האם צה"ל לא יכול לקבוע מכסות בהתאם לגודלו או לגודל האוכלוסיה (אשר אמורים לעמוד ביחס ישר זה לזה), ולגייס את אותם רבנים צעירים ותלמידי חכמים לעבודות שונות בשירות הלאומי, כמו אותם ספורטאים מצטיינים? הרי לא חסרים "ג'ובים" צבאיים אשר אינם כרוכים בלוחמה, או אפילו בעשית שבת בבסיס. נשגב מבינתי.

הנקודה אשר אני מנסה להעביר במה שיוסי היה מכנה ה"תשפוכת הזו", היא שהאשמה אינה על הציבור החרדי, אלא על המדינה. הכנסת אמורה להגיע להחלטה חוקתית בנוגע לגיוס בני הישיבות, ולמעשה, הפתרון לא נראה לי מסובך במיוחד.
עזבו אותם בשקט 254978
המדינה שלנו אלופה בלעשות סנקציות כאלה לפתוח במתקפה נגד הדתיים כולם בגלל קובץ קטן של טועים אני קראתי את התגובות כאן ואני מתביישת שאתם אחים שלי השנאה במאמר ובתגובות פשוט עצובות אם למדינה יש בעיות עם תקציביה לישיבות שתפתור את זה עם עצמה למה לעזאזל לצאת כמתקפה נגד הדתיים בצורה חולנית כלכך למה לאנשים שיש השפעה כל כך גדולה במדינה כמו כתבים שדרנים ואפילו פולטיקאים למינהים למה הם לא יכולים להתלכד ולקרב בין העם במקום להשמיץ כל הזמן למה לא לשבח על הדברים הטובים ואת הבעיות לפתור בשקט למה כל החלונים שיושבים בבית ושומעים על הדתיים ש"גוזלים"לו כסף מבלי לדעת בבטחון אפילו אותו אדם מגדל את ילדי לשנאה שגדלה במשך הדורות.. פשוט מפחיד ומרתיח אותי הכללה המעוותת הזאת..לאיזה דור אני גדלה ואני רק בת 16...
עזבו אותם בשקט 254982
תפקידם של הכתבים והשדרנים הוא לדווח, לא "להתלכד ולקרב", וגם לא "להרחיק". זה שאת לא אוהבת את מה שאת רואה בראי, ואת מעדיפה לחשוב שאלו "השמצות" - זאת באמת בעיה שלך ולא שלהם.

זה שאת מציעה ש"אם למדינה יש בעיות עם תקציביה לישיבות שתפתור את זה עם עצמה.." - צר לי מאוד אבל זה בלתי אפשרי, היות והתקציבים האלה באים מן המיסים ש*אני* משלם, ואני לא מוכן לשלם עבור חבר שקרנים וצבועים.

בגלל גילך הצעיר מאוד, את אינך מבינה עדיין ש"לשבח על הדברים הטובים ואת הבעיות לפתור בשקט" - זוהי שיטה הנהוגה במשטרים דיקטטוריים ולא במדינות דמוקרטיות. שום בעיה אינה נפתרת "בשקט". בעיות הנפתרות בשקט יש להן מין תכונה מעצבנת לגדול ולתפוח לממדים מפלצתיים. כשתגדלי אולי תביני ואולי לא, לא כולם מבינים, אפילו כשהם גדלים.
דיון 2122 254992
בושות לעם היהודי 258724
אני מזועזעת שיהודי מעז לדבר כך על יהודים אחרים שעוסקים בתורה שהייתה שנים רבות לפני שאנשים כמוך נולדו.
אם היית פותח עינייך לפני כתיבת הכתבה המחליאה והשטחית הזו היית בוודאי מגלה שהחרדים ששותים את כספך חיים ברמת חיים פחותה משלך ומוסרים חייהם בשבילך!!!!
מצטמצמים בחייהם בזמן שאתה משקיע את הכסף שלך להשכלה "גבוהה יותר" וכדי להדמות ולהטמע בין כל אומות העולם- אלה שניסו להכחיד אותך לפני מספר שנים בודדות!

ולידיעתך-המוסדות התורניים מקבלים גרושים מהמדינה שאתה חיי בה ואת הרוב מקבלים מתרומות של אנשים שיש להם בטח יותר שכל מלך- ואותם אנשים שאתה כל כך מפחד מהם מהווים איום בעינייך מסיבה פשוטה- כי הם מסמלים את האמת וזה מפחיד אותך.

פחדן!
סתם, מתוך סקרנות 258725
כמה זה "מספר שנים בודדות"?
סתם, מתוך סקרנות 261157
בערך, מאה שנות בדידות.
בושות לעם היהודי 259258
כאדם מחליא ושטחי, יש לי רק שאלה אחת: באיזה אופן אותם אברכים מוסרים את חייהם בשבילי?

טוב, רק עוד שאלה אחת: גם תורת האבולוציה הייתה שנים רבות לפני שאדם כמוני (ואפילו אני עצמי) נולדתי. גם על אנשים שעוסקים בתורה הזו אסור לדבר סרה? כי אני חושב שאת צריכה להפנות כמה מכתבים נזעמים לאמנון יצחק ושאר מרעין בישין שכמותו, אם כך.
הכתב הינו חוצפן ושקרן. 299392
בתור סופר סת"ם לשעבר אין כלל אפשרות שהאברך כתב בכמות כזו אלא אם כן יש לו 6 ידיים שוש ראשים וכ"כ אינו ישן כלל ועובד 24 שעות ביממה - חלומות באספמיה..... סתם להכפיש את החרדים.
כתיבת מזוזה מהודרת לוקחת לפחות 4 שעות ובספר תורה יש למעלה מ250 עמודות שכל עמודה לוקחת כ-‏8 שעות בכתיבה מהירה ופשוטה. וכל זה בכתב ספרידי פשוט ואם מדובר בכתב "בית יוסף" - אשכנזי תוסיפו עוד כשליש מהזמן הנקוב. עוד שקר של התשקורת ע"מ להכפיש את שמם של החרדים.
נ.ב. - בטח לא יוסיפו את התגובה שלי.....
הכתב הינו חוצפן ושקרן. 299429
כבר מזמן אין בידי את החומר שעל פיו נכתב המאמר שלעיל, אבל בוא נניח, סתם בשביל הכיף, שמדובר בחצי הסכום. האברך מרוויח "רק" 11,000 ש"ח לחודש מפעילותו המבורכת. עכשיו זה בסדר? גניכט.

(ואף אחד לא מוסיף את התגובה שלך. היא מתווספת אוטומטית ברגע שאתה מקליק על "אשר").

לכבוד הוא לי להיות "התשקורת".
הכתב הינו חוצפן ושקרן. 664670
אני מצטרף לדברים.
כאדם אשר מכיר מעט את עולם הסת"ם, כתיבת ספר תורה אחד אורכת כשנה. סופר שהחליט לסיים ספר תורה תוך שנה, אין לו זמן לכתוב מזוזות. גם סופר שלא עושה כלום חוץ מכתיבת מזוזות, לא יכול לסיים חמש מזוזות ביום.
לכן יש כאן שתי אפשרויות:
א. מדובר בחבורה של סופרים שהתאגדה לעסק, ולכן ההכנסה מתחלקת בין ארבעה סופרים לפחות (לפי ההספק).
ב. כפי שאמר שלמה - הכתב חוצפן ושקרן ומנסה לצייר את הקריקטורה הנושנה של היהודי עם המעיל הארוך והאף הקצת יותר ארוך, שהון ועושר בביתו ועדיין מתעקש לסחוט את עם הארץ הישר והפשוט הנאבק לסגור את החודש.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים