טרגדיה ישראלית-לבנונית: היסטוריה קצרה של הסכסוך הישראלי-לבנוני. חלק ב' 63
מלחמת לבנון הינה, אולי, המלחמה השנויה ביותר במחלוקת מבין כל מלחמות ישראל. כיום אנו עומדים בפני הבטחתו של ברק לצאת מהבוץ אליו הכניס אותנו הצמד שרון־איתן. יוסי גורביץ מביא סקירה של הנסיבות ההיסטוריות לכיבוש המתמשך של דרום לבנון. חלק שני: הבוץ הלבנוני.

חיזבאללה

כאמור, בתחילת המלחמה היו השיעים בין תומכי ישראל, ונלחמו לצד לוחמי צה"ל. המצב השתנה בחדות במהלך שנת 1983. מיתוס בקרב אנשי אמ"ן מדבר על קבוצה של אנשי צה"ל שנכנסו לכפר שיעי בעת החג בו השיעים נוהגים לפצוע את עצמם, ובראותם לפניהם קהל משתולל, היורה באוויר ומנופף בחרבות, נכנסו לפניקה ופתחו באש אוטומטית על הקהל, ומכאן שורש הסכסוך.

אני אומר "מיתוס", אף על פי שסביר שאירוע כזה אכן התרחש; אלא ששורשי הסכסוך הישראלי־שיעי אינם בתקרית בודדת, שניתנת לסיום באמצעות "סולחה", אלא בעובדה שישראל הפכה לכובש בדרום לבנון, על כל המשתמע מכך.

שני ארגונים שיעיים חשובים קמו בלבנון. האחד, אמאל, היה ארגון חילוני־מרקסיסטי, שדגל בגירוש ישראל מדרום לבנון באמצעות מאבק מזוין; השני, חיזבאללה, היה ארגון פונדמנטליסטי, בעל השראה איראנית חזקה, שדגל בגירוש ישראל מדרום לבנון באמצעות מאבק מזוין. באורח טבעי, שני הארגונים פתחו במאבק קטלני האחד כנגד השני, וב-‏1985 גבר החיזבאללה, והשמיד את רוב מרכזי הכוח של אמאל. מאז, הקדיש עצמו החיזבאללה למלחמה בכובש הישראלי.

בישראל לא הבינו מה בדיוק קרה, ודומה שישראלים רבים אינם מבינים עד עצם היום הזה. מאחר וישראל לא יצאה מלבנון - היא נסוגה לרצועת הבטחון בדרום לבנון - חושבים רבים מקרב הישראלים שהאויב שנגדו יצאנו ב-‏1982 הוא גם האויב הנוכחי בדרום לבנון של ימינו.

לא כך הוא. לפלסטינים, שאיתם חתמנו על הסכם ב-‏1993, אין כל קשר לחיזבאללה. החיזבאללה הוא ארגון שיעי־דתי, לא פלסטיני־חילוני. לבלבול תרמה העובדה שאת המכה הקשה ביותר למוניטין הצה"לי - "ליל הגלשונים" של 1987 - גרם דווקא איש של החזית העממית הפלסטינית.

אבל לאויב שנגדו נלחם צה"ל, ביעילות הולכת ופוחתת, מאז 1985, אין כל קשר לסכסוך הישראלי־פלסטיני. החיזבאללה רוצה ביציאת ישראל מדרום לבנון; הוא ארגון קלאסי של לוחמי חירות. כך הוא נתפס בעולם כולו, חוץ מישראל.

הצבא הישראלי הסתגל מהר מאד לעובדה שיש לו אויב חדש - יש מי שיטען שהוא היה זקוק לאויב חדש - והחל להלחם בו כאילו כלום לא השתנה מאז 1982. בציבור הישראלי מעולם לא נוהל דיון בשאלה מדוע, בעצם, אנחנו נלחמים בחיזבאללה. אנחנו נלחמים בו, כי הוא שם; עוד אחד בשורה של צוררים שקמו עלינו לכלותינו. כיבוש דרום לבנון נתפס בציבור הישראלי כדבר טבעי.

קבעון ומלחמה מיותרת

הצבא לא למד שום דבר ולא שכח שום דבר. הוא נלחם בחיזבאללה באותן שיטות שבהן עשה שימוש כנגד אש"ף - אותן שיטות שלא הועילו. הצבא מנהל לוחמה אבודה מראש כנגד אנשי גרילה. החיזבאללה, מצידם, משתכללים כל הזמן. מתנהל כאן תהליך דארוויניסטי: אנשי החיזבאללה שאינם מתאימים לתפקידם, מתים מהר מאד.

הצבא מעולם לא ניהל דיון רציני בשאלה "למה אנחנו נמצאים בדרום לבנון". ההנחה היא שאנחנו פשוט נמצאים שם. כשהוקמה רצועת הבטחון, היא נועדה להגן על ישובי הצפון מירי קטיושות ומחדירה של מחבלים פלסטינים; כיום אין כמעט מחבלים פלסטינים בלבנון, אנשי החיזבאללה יורים קטיושות כרצונם, והם מעולם לא ניסו לבצע חדירה לישראל דרך גבול לבנון (היה נסיון בודד להחדיר מתאבד מחו"ל, והוא נכשל). כרגיל בדיון הציבורי בישראל, בוצעה דמוניזציה של אנשי החיזבאללה, והם נהפכו לאויבי האומה - בלי שאף אחד ישאל למה, בעצם, הם נלחמים בנו. הצבא לא ניסה להבין מדוע החיזבאללה נלחם בו; הוא הסתפק בדמוניזציה. כתוצאה מכך, הוא לא הגדיר מטרות נכונות: את המטרה "שמירה על ישובי הצפון" אין הוא מסוגל לבצע.

כך גם הדרג המדיני. שום דיון רציני לא נוהל בשום ממשלה - עד לבחירתו של אהוד ברק - בצורך שלנו בישיבה בלבנון. ההנחה הייתה שאנחנו פשוט יושבים שם, כי תמיד ישבנו שם. עוד לא נולדה הממשלה (מלבד בגין בסיני), שתבצע נסיגה בטענה - גם אם היא נכונה - שאין טעם בהחזקת המקום. זה לא פטריוטי, וזה גורם לאובדן קולות. התומך הקולני ביותר בנסיגה מלבנון הוא יוסי ביילין; אלא שהוא היה חבר בממשלות רבין ופרס, ואז הנושא לא הדאיג אותו כל כך.

בינתיים הלך החיזבאללה והשתכלל, ומשנה לשנה גרם לצה"ל עוד ועוד נפגעים. לאחר מבצע "ענבי זעם" הוא הוריד את צה"ל על ברכיו, והכריח אותו לשחק את המשחק על פי כלליו שלו: יורים רק בחיילים. מי שיורה באזרחים, יחטוף. צה"ל, עם כל האגדות על יעילותו, מתקשה לשחק על פי כללים אלו. הוא עושה כל טעות המופיעה בספרים על לוחמת גרילה.

הוא בונה מאחזים בשטח אויב; את המאחזים האלה יש לתחזק; יש לשלוח אליהם שיירות; יש לצאת מהם למארבים... כל פעולה כזו נצפית על ידי החיזבאללה. כל פעולה כזו מזמינה מארב, ירי, הטמנת מטען חבלה. חיל האוויר מופעל - ואינו פוגע במטרותיו. חיילים יוצאים למארב, אבל החיזבאללה יודע על המארב יומיים מראש, כי הוא עוקב אחר השיירות, והוא מאזין לרשת הקשר הצה"לית. הוא לא צריך לדעת לפענח את התשדורות (אם כי יש להניח שיש בקרב אנשיו דוברי עברית): פעולה מתוכננת גורמת לעליה בנפח השידורים. התוצאה - הצבא מאבד את יעילותו. כל פעולה מחלקתית מצריכה אישור של תת־אלוף. כל פעולה פלוגתית מצריכה את אישור אלוף הפיקוד. התוצאה: החלשת מערך הפיקוד הצה"לי. מפקדים בדרג זוטר התרגלו שאחרים חושבים במקומם.

הצבא מנהל לוחמת גרילה, ומגדל דור של גנרלים וקולונלים שעיקר מיומנותם בלוחמת גרילה עקרה וחסרת תועלת. הצבא שכח מזמן שתפקידו לנהל מלחמת קרקע גדולה, שעיקרה הפעלת אוגדות שריון; כל מעייניו נתונים ללוחמת גרילה. באיטיות אך בעקביות, הוא שוכח איך לנהל כל דבר אחר. אם תהיה מלחמה גדולה בעשור הקרוב, היא תנוהל על ידי גנרלים שהורגלו לפקד בחוסר הצלחה על מחלקות. זה רע לצבא, וזה רע למדינה.

בשנים האחרונות, גדלה התנועה התומכת בנסיגה מלבנון. הגיע הזמן לבחון את שהותנו בלבנון באופן רציונלי. הגיע הזמן להבין שאין לנו מה לעשות שם, ולסגת - עדיף תוך הסדר עם החיזבאללה, אבל גם נסיגה חד צדדית היא פתרון טוב יחסית.

כשזה יקרה, יהיה צורך להפטר מדור שלם של גנרלים ומדינאים, שלא טרחו להקדיש מחשבה למעשיהם, והביאו למותם של מאות מאנשינו ולמותם של אלפי לבנונים - רבים מהם חפים מפשע. אם לא נפטר מהם, הם יכניסו אותנו לבוץ חדש. אחרי הכל, זה כל מה שהם יודעים לעשות.
קישורים
החיזבאללה
חלקו הראשון של המאמר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

והיה וניסוג חד צדדית... 780
בראיונות שונים עם מנהיגי החיזבאללה, אמרו רובם שאם ייסוג צה"ל מלבנון הם ימשיכו במלחמה נגד האויב הציוני וכו' וכו'. ברצוני לבחון אמירה זו על פי הגישה שלמדתי מד"ר (לפילוסופיה) עודד בלבן: הפוליטיקאי (ומנהיגי חיזבאללה בכלל זה) הוא אדם מעשי, המילים הן כלי עבודתו, כאשר הוא מדבר לתקשורת הוא מודע להשלכות המעשיות של דבריו, לפחות להשלכות _הברורות_, וכך ניתן לעתים ללמוד על רצונותיו וכוונותיו. זו גישה בעייתית לעתים, אך דומה שבמקרה זה היא מאלפת.
ההשלכה המעשית הברורה ביותר של אמירה כזו, בתנאים של ויכוח ציבורי בישראל באשר ליציאה מלבנון (שמנהיגי חיזבאללה ללא ספק מודעים לו), היא חיזוק הכוחות התומכים בהישארות בלבנון. כלומר, אותם מנהיגים רוצים בהשארות צה"ל בלבנון. למה? אפשר לחשוב על סיבות ומטרות שונות, ואין ברצוני להכנס לכך כאן. כדאי רק לציין שהחיזבאללה עצמו אינו גוף הומוגני, ודומני שהיו בו אנשים שונים בזמנים שונים שאמרו דברים אחרים (כפי שהיו בו גם וויכוחים פנימיים באשר למדיניותו של הארגון בפוליטיקה הפנים-לבנונית, וכנראה העניין קשור). בכל מקרה, דומה שההנהגה הדומיננטית כיום תומכת בגישת "נמשיך להלחם".
המסקנה העולה מכך: אם צה"ל ייסוג חד-צדדית, סביר שאותם מנהיגים ינסו למשוך את צה"ל חזרה ללבנון, על ידי נסיונות פיגוע בתוך ישראל. אמנם, כפי שציין יוסי גורביץ', בדיון בעקבות מאמרו הקודם, לא ברור אם יהיו להם הרבה חיילים למשימות כאלו - אבל לדעתי הלא מלומדת יהיו לפחות *כמה* (דומה שרוב לוחמי החיזבאללה, כמו רוב חיילי צה"ל מולם, נזקקים לדרבון האידאולוגי רק באופן שטחי, ובאופן עמוק יותר הם פשוט ששים אלי קרב מעצם היותם גברים צעירים).
למרות זאת, אני בהחלט תומך בנסיגה מהר ככל האפשר, גם חד צדדית, מכל הסיבות הנכונות שמנה יוסי. כעת נדמה שהעניין אכן יקרה, שהרי גם ברק התחייב לכך, ודומה שגם אם המו"מ עם סוריה יעלה על שרטון לא יוכל ברק לסגת מהבטחתו לסגת... המסר שלי בתגובה זו הוא שיש להיות מוכנים לאפשרות של המשך מלחמה מהגבול הבינלאומי - ואין זו סיבה להכנס חזרה ללבנון. במקרה כזה יהיו בוודאי רבים שיקראו לחזור ללבנון, והלוואי שהפעם הציבור הישראלי יפגין זכרון קצת יותר ארוך.
והיה וניסוג חד צדדית... 791
ירדן הי

אני מאמין כי את צודקת באומרך כי הוא ינסה למשוך את הצבא חזרה לתוך לבנון.

השאלה היא מה אמור באמת הצבא לעשות אם ו יחליט החיזבלה לתקוף את ישראל מקו הגבול.

האם יוכל הצבא להגיב בצורת חיל האויר מעל לבנון?
האם יוכל הצבא לרדוף אחרי המחבלים לתוך לבנון?
האם נוכל לסמוך על צבא דרום לבנון (במידה וניתן לו את האחריות לגיזרה שבה אנו יושבים היום).
האם יסכים צד"ל בכלל לשמור עלינו מבלי שנהיה לו כגב?
היום אנו מחויבים להגיעה ולעזור לכל מוצב צ"דל שמותקף.

האם ממשלת לבנון תאשר את שהיית צ"דל במקום?
או שעליינו להכניס את הצבא הזה למדינתינו.

הרבה שאלות יש. אני בעד שנעוף מלבנון וכמה שיותר מהר. אבל השאלה היא האם אנחנו יכולים לעשות זאת ואיך נגיב לתוקפנות מן הצד שמנגד?
והיה וניסוג חד צדדית... 796
ובכן, השאלה היא אכן שאלה טובה. תשובתי, החלקית מאוד, היא - כן, בפעולות של חיל אוויר (אם יש בהן תועלת), פעולות חי''ר משטח ישראל - זה לא הרבה ואולי לא מאוד אפקטיווי, אבל זה בעצם לא הרבה פחות ממה שאנחנו יכולים לעשות עכשיו, ולפחות לא כרוך בהיותם של חיילי צה''ל בובות מטווח במוצבים ובשיירות. וכמובן, חייבים לחתור לפתרון פוליטי.
את צד''ל יש לפרק - היה צריך לפרק מזמן - ולפתור פרטנית את בעיות ההסתגלות של אנשיו, במידת הצורך (ואם הם ירצו) על-ידי ישובם בישראל. שוב, זה רחוק מאוד מלהיות פשוט, אבל שוב - עושה רושם שזה דבר שניאלץ לעשות ממילא, גם בלי נסיגה.
והיה וניסוג חד צדדית... 849
ירדן עדיין יש לי בעיה.

האם יורשה חיל האויר שלנו להכנס ללבנון? ואם לא ישאל האם יותקף ע"י הצבא הלבנוני.

כנ"ל אם חיילי החיר.

בכל זאת אני מתעקש לשאול על פיתרון לצ"דל.
בעיקר לאחר שכבר אמרו ישובי הארץ הערבים שהם לא יקבלו אותם.

ואם תכניסי אותם לארץ מה יהיו זכויותיהם וחובותיהם?
להגיד שצריך לצאת קל.
אבל מוטב לחשוב טוב טוב לפני שעושים את זה.
לקבוע תאריך עלול להיות דבר מסוכן.

שוב אני לא בעד שנשאר אבל אני מפחד מכך שנצא.

אגב זה שחיילינו הם בשר לקלעים שלהם זה באמת גרוע אבל מה יקרה כאשר אנשי משגב עם יהפכו לבשר הזה.
לא שחיילנו לא חשובים לי אבל צריך לחשוב גם על האזרחים בקו הגבול.
קטיושה עדיין לא שווה לכדור מדויק בראש.
והיה וניסוג חד צדדית... 851
לא נראה לי שקראת את המאמר. הטבח במשגב עם בוצע על ידי *פלסטינאים*, לא על ידי שיעים לבנונים. עוד לא הצליחו להסביר לי מה האינטרס של שיעים לבצע כזה דבר.
והיה וניסוג חד צדדית... 857
יוסי לא התיחסתי למה שקרה אז אלא למה שעלול להתפתח מנסיגה ללא מחשבה.
הסיבה היא מה שאמרה ירדן כיוון שהם ירצו למשוך אותנו פנימה בחזרה.

הם כיום חיים ונמצעים בשטח (ולכן מקבלים את כל המימונים)בגלל שאנחנו שם.

הם איילו שאמרו שהם ימשיכו לתקוף את ישראל גם אם נצא.
ואשאל גם אותך מה הצבא יוכל לעשות כאשר נצא משם?

מה יהיה על האזרחים הקרובים לגבול במקרה שהם יחליטו שהם מעכשין יורים אש צלפים על הישובים האילו.

אם היום הצבא לא מצליח לחסל את הנגע האם יוכל כאשר לא יהיה שם.

ושוב אני אחזור גם לעניין צ"דל מה נעשה איתו?
והיה וניסוג חד צדדית... 860
את צד"ל יש לפנות, וליישב מחדש בישראל. יש לקוות שהפעם יעשו את זה יותר טוב, בהשוואה לצורה שבה טיפלו במשתפי הפעולה.

יש להבהיר בצורה חד משמעית, שעם נסיגת צה"ל מדרום לבנון, חוזרת האחריות על המקום לידי ממשלת לבנון. במידה וממשלת לבנון לא תמנע פעולות נגד ישראל, היא תוכל להאשים רק את עצמה - וישראל תפעל בהתאם. האיום הישראלי על ביירות אפקטיבי, אך כרגע הוא בריונות לשמה - לממשלת לבנון *אין* שליטה בנעשה בדרום לבנון. המצב הזה ישתנה עם נסיגת הכוחות הישראליים.
והיה וניסוג חד צדדית... 930
ושוב הכל רעיוני ואולי המצב ימשך וממשלת לבנון תשאר ממשלת חוטים שהשולט בה הוא אסד והוא ינסה ללחוץ אלינו בעזרת המחבלים.

אגב האם אז תאמר להכנס לביירות או שלא הבנתי אותך נכון
אינפורמציה 787
ניתן למצוא אינפורמציה מפורטת + מאמרים וקישורים בנושא לבנון באתרו של דני מור :
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552222
אמנם מפתה לרדת על התמימות של גורביץ' שלא צפה שלבנון תהפוך למוצב איראני על גבול ישראל, אבל יאמר לזכותו שגם אחרים לא.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552225
אם לנסות להכנס לראשו של יוסי גורביץ: ההסתבכות שלנו בדרום לבנון איפשרה את החדירה האיראנית.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552227
?
מה הקשר?
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552232
אם לא היה מרד כורדי נגד העיראקים לפני כ-‏30 שנה, היתה מגיעה לשם משלחת צה"ל?
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552238
דווקא הייתי מנחש שהוא כן מכיר את העובדות הקשורות בחדירה האיראנית הזו, אבל אני לא באמת מכיר אותו.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552243
ומהן העובדות? שהחדירה האיראנית ללבנון אינה קשורה בכלל למלחמת לבנון הראשונה ולכל מה ששחררה בלבנון?
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552320
איציק יקירי,

למה כל דיון אתך מחולל תחושה כל כך חזקה של דז'ה וו?
אולי קצת תפתיע אותנו מדי פעם בתגובה שלא מאשימה את ישראל‏1, כל ישראל, ורק ישראל בתחלואי העולם?

___
1. ולא, ארצות הברית זה לא נחשב.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552328
למה כל דיון עם אבירי הקונצנזוס מחולל תחושה כל כך חזקה של דז'ה וו?

אולי קצת תפתיעו אותנו מדי פעם בתגובה שלא מתעלמת מהעוולות שביצעה ישראל ומהאיוולת של מדיניותה במהלך רוב השנים מאז 1967 ושלא רואה כל גישה היוצאת כנגד זה אנטישמיות?
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552338
היכן כתבתי שמי שאשם הוא כל ישראל ורק ישראל? התגובה שלך אינה דז'ה וו? מישהו עדיין חושב שלפתוח במלחמה לא ישפיע בשום דבר? המלחמה שלנו בלבנון לא השפיעה בכלל על מערך הכוחות הפנים לבנוני? לא חיזקה את השיעים בכלל וחיזבללה בפרט- לא היה קיים לפני המלחמה. גרמנו להקמתו של ארגון פונדמנטליסטי שיעי: מדוע שלא יחפש עזרה מאיראן? מדוע פואד הגיע לקורדיסטאן העיראקית?
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552321
קראתי את המאמר שוב, ולא מצאתי את השורה שבה הוא אומר "לא צפוי שלבנון תהפוך למוצב איראני על גבול ישראל". פספסתי משהו?

שתי התחזיות שכן מצאתי הן:
"אם תהיה מלחמה גדולה בעשור הקרוב, היא תנוהל על ידי גנרלים שהורגלו לפקד בחוסר הצלחה על מחלקות. זה רע לצבא, וזה רע למדינה"
"אם לא נפטר מהם, הם יכניסו אותנו לבוץ חדש. אחרי הכל, זה כל מה שהם יודעים לעשות"
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552350
הוא לא אומר שלבנון תהפןך למוצב איראני; למעשה הוא לא טורח כלל להתיחס למה שיקרה לאחר הנסיגה. למרות זאת, אפשר להסיק מהתאורים שלו את חיזבאללה כ-"ארגון שרוצה בנסיגת צה"ל מלבנון" ו-"ארגון קלאסי של לוחמי-חרות - כך רואים אותו בכל העולם" (מעניין שאירופה וארה"ב אינם חלק מעולמו של גורביץ) שההנחה שלו היא שלאחר נסיגת צה"ל החיזבאללה יאבד את עילת הקיום המרכזית שלו, או לפחות את העילה המרכזית לפעילותו הצבאית. בשום מקום גורביץ אינו מציין את האפשרות שאולי אחת ממטרותיו העיקריות של החיזבאללה היא השתלטות על לבנון, והלחימה בישראל היא רק מטרה נוספת, או אולי היא בכלל דרך להשיג יתרון במאבק על לבנון. היו כל מיני אנשים (יוסי ביילין הוא דוגמה מובהקת) שחזו שלאחר נסיגת צה"ל חיזבאללה יתפרק מנשקו ויהפוך למפלגה פוליטית; גורביץ נראה כשותף לעמדה הזו. העובדה שזה לא קרה לא מנעה מהם להכתיר את הנסיגה כהצלחה מסחררת ממש עד רגע פרוץ המלחמה, ויש ביניהם כאלה שחוזרים היום ומגדירים אותה כהצלחה מסחררת - וכנראה הם ילכו ויתרבו עד רגע פרוץ המלחמה הבאה.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552359
''אפשר להסיק מהתאורים שלו את חיזבאללה ...שההנחה שלו היא שלאחר נסיגת צה''ל החיזבאללה יאבד את עילת הקיום המרכזית שלו, או לפחות את העילה המרכזית לפעילותו הצבאית'' ולכן, אולי, ''יתפרק מנשקו ויהפוך למפלגה פוליטית'' ואולי, ישנה את מטרתו ויאמץ מטרה חדשה. אם היו כל מיני אנשים שטענו באופן מפורש אחרת, אפשר היה לרדת עליהם, אם יוסי טען באופן מפורש שזה לא יקרה, אפשר לרדת עליו, אבל על סמך המאמר הזה אי אפשר לרדת על גורביץ, ויוסי פשוט סומך על הההנחה (שהוכיחה את עצמה כמוצדקת) שרוב הקוראים לא יקראו את המאמר שוב.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552360
(אם, לעומת זאת, הוא היה לתגובה 642 זה היה יותר מוצדק)
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552378
boy, if life were only like this
http://www.youtube.com/watch?v=bBtXfBdEXEs

מעניין לקרוא את זה עכשיו 552602
ועוד יותר ממנה לתגובה 723 שבה הוא אומר בפרוש ש-"החיזבאללה, מצד שני, הוא ארגון ששם לו למטרה לגרש את הכובש מדרום לבנון. אני מתקשה לראות איך תהיה לו זכות קיום מבצעית לאחר שהמטרה הזו תושג."
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552621
בקשר עקיף, עבודת הדוקטורט הזו אושרה ב-‏2005:
תנועת חזבאללה- ממהפכנות ו"פן-אסלאמיות", לפרגמאטיות ולבנוניות

קראתי אותה והיא לא רעה בכלל, אבל חוששני, נאמר ככה, שלו היה ד"ר עזאני מגיש את הדוקטורט בספטמבר 2006 ולא 2005 ייתכן שדרכו אל התואר הייתה קצת מסובכת יותר.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552629
אומרים שהוא מעדיף שיקראו לו "איתן".
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552642
אם הייתי מכיר אותו אישית, מן הסתם. אבל כיוון שלא, לא מכובד בעיני להתייחס אליו כך.
מעניין לקרוא את זה עכשיו 552683
הקישור הביא אותי אל הקטלוג הראשע של ספריית הר הצופים. בכל מקרה, נראה לי שאתה יכול להיות רגוע לגבי גורלו הפוטנציאלי של ד"ר עזאני; הרעיון שיתחילו לפסול תאוריות במדעי הרוח או החברה רק בגלל כמה נתונים אמפיריים עלובים הוא כל כך מסוכן, ששום שופט של דוקטורט לא יהין להפעיל אותו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים