הצביעו ''היטלר'' 66
קבוצה של ישראלים דוחפת את רבין לנצחון במשאל ''איש המאה'' של טיים, על חשבון היטלר. דובי קננגיסר מצביע דווקא לאחרון, ומסביר מדוע.
הצביעו היטלר (מקור: ויקיפדיה)
לפני מספר ימים קיבלתי (שוב!) דואר אלקטרוני שהפציר בי להצביע למען רבין במשאל "איש המאה" של מגזין טיים. המגזין בחר לפנות אל גולשי האינטרנט כדי להכריע מי יהיה "האיש שהשפיע הכי הרבה על המאה שלנו". כותבי המכתב שזכיתי לקבל אחד מגלגוליו המרובים נדהמו לגלות כבר לפני מספר חודשים כי במקום הראשון היה אז אדולף היטלר, ונרתמו להפלתו מהמעמד לו זכה בטענה כי "לא היינו רוצים לראות את פרצופו של רוצח ששת המיליונים מתנוסס על שער הגליון האחרון באלף הזה של מגזין טיים". הבחירה התמוהה שלהם כמי שינצח את היטלר הייתה דווקא יצחק רבין, שאמנם עשה רבות למען ישראל וסביבתה המיידית, אך קשה לטעון כי היה בעל השפעה גדולה במיוחד על אוכלוסיית העולם.

אך האיום בנצחון פוסט־מורטם של היטלר הצליח לגרום לרבים לעשות בדיוק מה שאמרו להם, בלי להשקיע יותר מידי מחשבה. כיום רבין נמצא במקום השני, והיטלר זוכה למקום השלישי בלבד. אין זה בלתי סביר להניח כי מעורבים, בשני המקרים, זיופים רבים - אנשים לא מעטים, יש לשער, דאגו להצביע כמה וכמה פעמים.

אגב, אולי כקונטרה משועשעת, ואולי בגלל שהעולם שלנו באמת נהיה מוזר לאחרונה - בזמן כתיבת מילים אלו ממש - המוביל, במאיות אחוז בודדות על רבין, הוא דווקא אלביס פרסלי...

אך האם באמת היטלר הוא הבחירה של הנאו־נאצים לבדם? האם לא מגיע לו באמת התואר של האיש בעל ההשפעה הגדולה ביותר על המאה העשרים?

שישה עשורים במאה שלנו התקיימו תחת צל הנאציזם, מלחמת העולם השנייה, והשואה. שישה עשורים שהמין האנושי אינו מפסיק להיזכר במעשי הזוועה, שישה עשורים שקבוצות מסויימות מאמצות את עיקרי האידאולוגיה הנאצית, שישה עשורים בהם הפוליטיקה האירופאית (והמערבית בכלל) מתנהלת בצל הפחד של הרוב השפוי מהימין הקיצוני. שישה עשורים בהם גם היצירה האומנותית מושפעת בכבדות מהמלחמה ההיא: החל מיצירותיו של פרימו לוי בקצה האחד ועד לאופרת הסבון האמריקאית "הולוקוסט" בקצה השני. בשיח הפוליטי היטלר ומעשיו מוזכרים שוב ושוב, וכל מעשה של פגיעה גזענית מושווה אליו - לעיתים כדי לציין עד כמה נורא הדבר שקורה כעת, ולעיתים כדי להקטין מערכו.

חקר השואה ומלחמת העולם השנייה נמשך גם הוא במלוא המרץ. כתב העת "מקום למחשבה" מקדיש בגליונו האחרון שני מאמרים לנושא השואה והנאציזם - אחד מהם מתוך ספר שיצא בשנת 96' (עומר ברטוב, "Murder in Our Midst"), והשני הוא ביקורת על ספר אחר שיצא לאחרונה ("The Holocaust In American Life" מאת פיטר נוביק). ספרים אלו, ורבים אחרים, ממשיכים לזרום אל קהל שמקבל אותם בשקיקה בלתי־נדלית. עוד לא הצלחנו להבין לגמרי מה באמת קרה שם, ואיך בעצם זה יכל לקרות. נראה גם כי לא נצליח להבין זאת לעולם, ויתכן באמת שמחנות ההשמדה של היטלר היו, כדברי ק. צטניק - "פלנטה אחרת".

אז האם יכול אדם לומר כי יש מישהו הראוי מהיטלר לתואר האדם בעל ההשפעה המרובה ביותר על המאה העשרים?

האנשים שיצאו כנגד הבחירה בהיטלר עשו זאת מתוך כוונה טובה - מתוך חשש שבחירה בהיטלר כאיש המאה תציג אותו באור חיובי. לא כך הוא. בחירה בהיטלר תהיה ראויה משום שהוא יכול לשמש לנו סמן בולט ומאיים לרוע שאנו מסוגלים להפיק מעצמנו. היטלר צריך להביט לנו בעיניים מכל גליון של טיים, כדי שנזכור שהמאה ה-‏20 הייתה מהמאות הרצחניות ביותר שידענו. כדי להזכיר לנו שככול שאנו מפתחים את הטכנולוגיה שלנו - ובתוכה גם טכנולוגיית ההשמדה, עלינו לשים דגש גדל והולך על השארותנו בני־אנוש, על הדגשת המשותף לכולנו ובעיקר - עלינו לשים דגש על ערך החיים באשר הם חיים.

היטלר מייצג עבורנו את כל מה שרע בבני־האדם, ועל כן ראוי שיהיה איש המאה של המאה המגואלת ביותר בדם חפים מפשע, המאה המרושעת ביותר שקמה לאנושות, מאה שבה אנשים מתו - אפילו לא בשל אידאולוגיה או אמונה - אלא סתם, פשוט סתם, מכיוון שקבוצה אחרת החליטה להאשים אותם בכל תחלואיה שלה.

אם אכן אלו הנאו־נאצים שהביאו את היטלר למקומו הנוכחי בדרוג, תהא זאת מצוותם שבאה בעבירה, וכפרתם הבלתי־מכוונת על השנאה שהם מפיצים - כי מי שעבורם עשוי להיות מנהיג נערץ, יכול וצריך לשמש לשאר האנושות כמגדלור - מצביע באורו האפל על אותם סלעים מרושעים שמהם עלינו להרחיק את ספינת הציוויליזציה.

קישורים
טיים - להצביע בעד איש המאה.
The Holocaust In American Life - ספרו של פיטר נוביק, מאתר אמאזון.קום.
Murder in Our Midst - ספרו של עומר ברטוב, מאתר אמאזון.קום.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שתי הערות • יוסי • 3 תגובות בפתיל
  טעות עקרונית בסיסית • צחי ברזיק • 11 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נועם שכטר • 2 תגובות בפתיל
  מה המשמעות? • אדם קלין • 2 תגובות בפתיל
  הגיגים בנוגע לרשימה • צחי ברזיק • 14 תגובות בפתיל
  אירוע המאה • אורי אופיר • 2 תגובות בפתיל
  היטלר - ימח שמו וזכרו? • אלכסנדר מאן
  איש השנה • ערן בילינסקי • 5 תגובות בפתיל
  צדק • אופציונלי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים