נוירומנטיקה: אהבה עם רובוטים ומכונות (חלק א') 684
יש מי שחושבים שהם מכונות מין, אבל יש גם מי שהם באמת מכונות מין, פשוטו כמשמעו. פעם עוד חשבו שמין מכני הוא דבר רע. חלק ראשון מארבעה.

רומזים לנו שיש סקס אחר
טוב שמישהו יודע על זה
אם יש סקס אחר הביאוהו לכאן
ונדעהו, נדבר גלויות יש או אין
שכבר אנחנו עייפים מאוד
מנשינו הבתולות
וכל הזמן מראים לנו בתמונות
זה משהו אחר...

- יונה וולך

בסרט "A.I.", מבית היוצר של סטיבן שפילברג, מככבת דמות בשם ג'יגולו ג'ו, גבר המפתה נשים בודדות בחדרי מלון עלובים ומתפאר בכיבושיו המיניים. טיפוסים כאלה כבר ראינו בסרטים, אך העוקץ כאן שג'יגולו ג'ו הוא רובוט. מפתיע עד כמה המין בסרט מפורש, בהתחשב בכך ששפילברג הוא אלוהי הסרטים ההוליוודיים לכל המשפחה. שפילברג עצמו אמנם סבור שסרטו החדש מתאים לצפייה לילדיו שלו, אך הודה שלא היה מעז לעשותו לפני עשרים שנה.


למעלה מימין: ג'וד לאו בתפקיד ג'יגולו ג'ו - רובוט מיני בסרט לכל המשפחה



הרעיון של מין ואהבה עם מכונות הוצג בספרות המדע הבדיוני מאז המאה ה-‏19 אך עד לא מכבר נתפס כסטייה החייבת לבוא על עונשה. הבובה המכנית, הרובוט והאנדרואיד הן מכונות בעלות גוף המשמשות ראי לשיקוף פנטזיות חברתיות, תשוקות, פחדים ואוטופיות. והתזוזה המואצת שחלה בעשורים האחרונים ליתר לגיטימציה של מין עם מכונות מעידה על תמורות שחלו בתפיסות החברה את היחסים בין הטבעי למלאכותי, בין הרגשי לאנליטי, בין הגבר לאישה ובין האהבה למיניות.

האישה הוויקטוריאנית כבובה ממוכנת

הסיפור הראשון המפורסם בעידן המודרני המתאר התאהבות בבובה מכנית הוא "איש החול" (1817) מאת א.ת.א הופמן. הסטודנט נתניאל מתבונן מחלונו במשקפת מיוחדת באולימפיה, בתו של מורהו לפיסיקה פרופ' ספלנזאני, היושבת בלי נוע בחדרה. המשקפת שקנה מעורך הדין המרושע קופליוס פועלת עליו כמו משקפי מציאות מדומה, והוא מגלה באמצעותה שבנוסף לחיטובי גופה המושלמים ניחנה הנערה ביופי שמימי ובעיניים גדולות ונהדרות. במסיבה שעורך פרופ' ספלנזאני, מתוודע נתניאל לאולימפיה מקרוב ומחולל עמה עד השעות הקטנות של הלילה. היא אינה מדברת, רק גונחת מדי פעם, "אוך, אוך, אוך," אולם מביטה כל העת בעיניו של הבחור הנלהב והוא אינו חדל מלהשתפך באהבה, "הו! איזו נפש עמוקה יש לך! כל ישותי משתקפת בה!".


(צילום אילוסטרציה: באדיבות morgueFile)



נתניאל מחזר אחרי אולימפיה במרץ, מבקרה מדי יום בחדרה ולבסוף גומר אומר לבקש את ידה מאביה. אך בהגיעו לבית הפרופסור נקלע למריבה אלימה בין ספלנזאני לקופליוס שבמהלכה הורסים השניים את הבובה יציר כפיהם ובסופה נמלט קופליוס כשאולימפיה מדולדלת הרגליים על גבו. נתניאל עוד מספיק להבחין שפני השעווה שלה חסרות עיניים. במקומן, פעורים שני חורים אפלים. בהסבו את מבטו הוא רואה בין שברי הזכוכית שעל הרצפה שתי גולות שקופות ניבטות בו - עיניה של אולימפיה.

נתניאל נתפס לאשליה שאולימפיה היא אישה אמיתית לא רק בגלל הטכנולוגיה המשוכללת שהמציאו ספלזאני וקופליוס - המנגנון המכני המדויק ומשקפי המציאות המדומה - לתעתוע תורם גם דפוס האהבה הרומנטית הוויקטוריאנית שבו מלכתחילה ממלאת האישה תפקיד בובתי.

אישה מהמעמד הבורגני בראשית המאה ה-‏19 היתה על פי רוב חסרת השכלה. ציפו ממנה שתהיה שברירית וצנועה ותשמש בעיקר כאידיאל אהבה - "מלאך בבית", כפי שהתבטא פעם קובנטרי פטמור, מחבר רומנים ויקטוריאניים רבי מכר. אהבתם של הוויקטוריאנים דמתה במידה רבה לאהבתו של דון קישוט לדולצינאה - הם ייחסו אידיאליות מדומה לנערה כלשהי שבגלל פרישותה וביישנותה נודע להם עליה מעט מאוד.

אולימפיה היא איפוא המחוזרת הוויקטוריאנית המושלמת. כשנתניאל מבקר אותה בחדרה הוא קורא לה שירים שכתב, מערכונים מצחיקים, חזיונות וסיפורים, והוא מאושר מכך שאינה מתעייפת. מעולם לא זכה להאזנה מופתית שכזו. אולימפיה משמיעה קול רק כשהוא מנשק את שפתיה או את ידיה, "אוך, אוך, אוך," היא גונחת, ובהיפרדו ממנה היא אומרת לו "לילה טוב, יקירי." קו הגבול בין ההתנהגות החברתית המצופה מאישה בחברה באותה עת ובין הבובה המכנית הוא כה מטושטש, עד כי הופמן העיר באירוניה שכאשר נודע ברבים סיפורם של נתניאל ואולימפיה, החלו כל המחזרים לתבוע מאהובותיהם לחרוג במכוון מהקצב בשעת הריקוד, לשחק עם חיית המחמד שלהן בשעה שקראו בפניהן, ואפילו לדבר מפעם לפעם באופן שיעיד על תבונה מסוימת, על מנת שיהיו משוכנעים לבטח שאינם מחזרים אחרי בובת עץ.

אולימפיה היא קריקטורה השמה ללעג אידיאל נשיות חברתי על ידי הבאתו אד־אבסורד. הסאטירה פועלת משום שלקורא בן הזמן מובן מאליו שהתאהבות ביצור מכני היא טירוף מוחלט.

טכנולוגיה ומיניות כשילוב קטלני

יותר ממאה שנה מפרידים בין אולימפיה לאישה־מכונה הממלאת תפקיד מרכזי בסרטו של פריץ לאנג "מטרופוליס" (1926), סרט המדע הבדיוני הראשון. באותה עת כבר חלחלו לתרבות הפופולרית התיאוריות של פרויד על המיניות; איזידורה דנקן הפכה עצמה לסמל פמיניסטי לוהט, והקהל האירופי והאמריקני הוקסם מריקודיה הנועזים הגם שראה בהם שערורייה; בו בזמן, חשפה מלחמת העולם הראשונה לעין כל את כוח ההרס של הטכנולוגיה המודרנית. המרכיבים האלה מתגלמים בדמותה של הרובוטית מ"מטרופוליס" ויוצרים שילוב קטלני של טכנולוגיה מאיימת ומיניות בלתי מרוסנת.



"מטרופוליס" היא עיר שמהפכה תעשייתית בנוסח המאה ה-‏19 הגיעה בה לממדים מפלצתיים. השלטון ב"מטרופוליס" הוא דיקטטורה של בעלי הון החיים בפאר בעיר פוטוריסטית מעל פני האדמה, בעוד שפועלים דמויי עבדים עמלים למענם בתנאים תת־אנושיים מתחתיה. אדון העיר, פרדרסון, ומדען מטורף בשם רוטוונג, זוממים לחתור תחת תנועת השחרור של הפועלים על ידי החדרת סוכנת לשורותיהם - רובוטית הנראית ככפילתה של מנהיגת הפועלים, מריה.

רוטוונג חוטף את מריה ומביאה למעבדתו, ושם, בסצנה קולנועית משופעת בשלל אפקטים של אור וטבעות זוהרות, מתמזגים פניה המתכתיות של הרובוטית בפניה האנושיות של מריה. זו סצנת בריאה הלקוחה ישירות מ"פרנקנשטיין". הרובוטית החדשה נראית כמו מריה, אך היא היפוכה הגמור. מריה, כשמה, טהורה ובתולית, אך בשל קללת הטכנולוגיה היא הופכת בגלגולה כרובוטית לפאם־פאטל חסרת מעצורים.

רוטוונג מציג את יצירתו החדשה ביושיווארה, אזור האורות האדומים של מטרופוליס, כדי שפרדרסון יתרשם כמה אמיתית נתפסת הרובוטית בעיני תושבי העיר. הוא מעלה אותה על במה והיא מבצעת סטריפטיז בנוסח ריקודי הצעיפים השקופים של דנקן. בטכניקת מונטאז' מראה לאנג על המסך גם את עיניהם התאוותניות של הגברים הצופים במופע. לא רק הטכנולוגיה של רוטוונג מקנה לרובוטית את מיניותה - עוד יותר מכך עושה זאת המבט הגברי.

מריה נהגה להטיף לפועלים לנהל התנגדות לא אלימה ולהתפשר עם פרדרסון, אולם לרובוטית סדר יום אחר לגמרי - היא מנהיגה את הפועלים להרוס את המכונות. המהפכה התחילה, האורות במטרופוליס כבים, הדיקטטורה הדכאנית והפטריארכלית של פרדרסון עומדת לקרוס. אולם הרעיון שחברת המעמדות הקפיטליסטית תיהרס בידי כוח שטני המשלב מיניות נשית ותחכום טכנולוגי הוא בלתי נסבל בסרט שנוצר במערב בראשית המאה ה-‏20. התסריט עושה תפנית של 180 מעלות - הרובוטית חייבת להישמד.

מתברר שהשבתת המכונות מביאה להצפתה של העיר התחתית במים וילדי הפועלים נמצאים בסכנת טביעה. הפועלים הנזעמים לוכדים את הרובוטית ומעלים אותה על המוקד כמכשפה. משנשרף הבשר מתגלה מתחתיו השלד המתכתי. הפועלים מתפייסים עם פרדרסון ומגיעים עמו לפשרה שלמעשה משאירה את הסדר הישן על כנו. מריה, שחולצה ממרתפו של רוטוונג, מתבוננת בפועל הלוחץ את ידו של פרדרסון בעיניה המפיקות טוב לב נוצרי - המיניות הרובוטית אאוט, הבתוליות הנוצרית שוב אין.

"מטרופוליס" שימש כמקור השראה לסרטי מדע בדיוני רבים, אך יעברו יותר מ-‏50 שנה עד שבהוליווד יתחיל לבצבץ סיום חלופי לנארטיב הזה והרובוטית הסקסית תסיים את הסרט בשלום.

גיבורה פמיניסטית ובובת מין

ספרות המדע הבדיוני ידעה פריחה גדולה בשנות החמישים אך הרובוטים שהוצגו בה היו על פי רוב מכונות לשמן, חסרות מין. סופרי המדע הבדיוני הגדולים של התקופה, ארתור צ'רלס קלארק ואיזק אסימוב, הפליגו בדמיונם לקצווי היקום, אך אל מחוזות היחסים המיניים בין גברים, נשים ומכונות לא הגיעו. (אסימוב נדרש לנושא רק ב-‏1983 בספרו "רובוטים של שחר").

בשנות החמישים התחתן האמריקני המצוי עם בת השכן, גר בפרבר וגידל כלב ושני ילדים לפי הוראותיו של ד"ר ספוק. אולם צורת החיים הפוריטנית של הפרבר עוררה בשנות השישים תגובת נגד: התנועה לשחרור האישה צברה תנופה אדירה, הנוער במערב היה משוכנע ש"כל שאתה זקוק לו היא אהבה," והמצאת הגלולה הביאה למתירנות מינית שלא נודעה כמותה קודם לכן.

התמורה הזו השתקפה בסרט המדע הבדיוני "ברברלה" (1968) בבימויו של רוז'ה ואדים ובכיכובה של אישתו באותה עת, ג'יין פונדה. ברברלה היא קומדיית סקס פוטוריסטית ופסיכודלית שעלילתה מתרחשת בשנת 40,000 לספירה במרחב גלקטי ששוררים בו שלום ואהבה. נשיא כדור הארץ שולח את ברברלה לגלות את המדען המטורף דורן דורן שהמציא נשק קטלני המעמיד את שלום העולם בסכנה.

ברברלה מגיעה לכוכב של דורן דורן בחלליתה המרופדת פרווה והמצוידת בכלי נשק עתיקים אך גם במלתחה עשירה להדהים. היא מחליפה תלבושת בכל חמש דקות, ובכל פעם לבגד דמיוני יותר וחושפני יותר. במסעה על פני הכוכב פוגשת ברברלה מגוון רחב של טיפוסים, מקצתם תמימים ומקצתם מרושעים, אך בלי יוצא מן הכלל להוטים הכול לשתף אותה בשעשועי המין שלהם. בכדור הארץ נהוג לקיים יחסי מין באמצעות גלולה: בני הזוג מצמידים את כפות ידיהם ונותרים דוממים במשך דקה עד שהם מגיעים לפורקן מיני. בכוכב שאליו הגיעה מתוודעת ברברלה למין פרימיטיבי מהסוג הישן.


כרזת הסרט "ברברלה"



המקום שורץ סכנות וברברלה מותקפת מכל עבר, אולם תמיד נמצא טיפוס כלשהו משוכני הכוכב שמציל אותה. אחרי כל הצלה היא מקיימת יחסי מין פרימיטיביים עם המושיע. באחד מפרקי סדרת הקומיקס מאת ז'אן קלוד פורה, עליה מבוסס הסרט, מציל את ברברלה רובוט, והיא, כמובן, שוכבת אתו. "איך היה?" שואל הרובוט השרוע על גבו אחרי מעשה האהבה, "בסך הכול בסדר, אבל קצת מכני," משיבה ברברלה, שכבר צברה ניסיון מה במין פרימיטיבי.

ברברלה מגיעה לבסוף למעבדתו של דורן דורן, גבר שמן, לבוש מדים מצועצעים מעוטרים בצווארון קפלים ענק. הממציא מתכוון להרוג את ברברלה באמצעות מכונת סקס, הנראית כסרקופג מתכת גדול. ברברלה כלואה בתוכו עירומה ורק ראשה מבצבץ החוצה. המכונה מופעלת באמצעות אורגן שהנגינה בו גורמת לקורבן המיועד גירוי מיני עז שסופו פיצוץ של אורגזמה קטלנית. "כשאגיע לקרשנדו, תמותי מרוב עונג," מסביר המדען המטורף. אולם מתברר שכושרה המיני של ברברלה "המושחתת" עולה בהרבה על עוצמתה של מכונת הסקס, והיא סוחטת ממנה את כל כוחה. המכונה המותשת מעלה עשן ונהרסת. "איזו מן בחורה את?" שואל דורן דורן את ברברלה בהשתאות נזעמת, "אין לך בושה?"

ברברלה היא גיבורה פמיניסטית אך גם בובת מין - שני הפכים בגוף אחד. היא חוגגת את שחרורה המיני של האישה אך בעת ובעונה אחת מייצגת את הפחד שחגיגה מופרזת תהפוך את האדם עצמו למכונת מין.

מכונת הסקס מ"ברברלה" מצוטטת בקומדיה העתידנית של וודי אלן "ישנוני" (1973). חברת העתיד בסרטו של אלן חדלה גם היא לעשות מין פרימיטיבי - סקס עושים שם באמצעות מכשיר לשימוש ביתי הקרוי "אורגזמטרון". אין צורך בבן זוג: המשתמש מתרווח במיכל דמוי דוד ומניח למכונה לענג אותו באורגזמות טהורות, בלי מגע יד אדם. "האורגזמטרון" הוא חץ סטירי שמשגר אלן כלפי המהפכה המינית של שנות השישים המתירניות. חילופי הזוגות והאורגיות של אותה תקופה לא נועדו רק להתנסות בסוגים שונים של ארוטיקה אלא היו גם ניסיון להפריד מין מאהבה, להשתחרר מהדרישה המסורתית לאהוב את בן הזוג המיני; בפרודיה העתידנית שלו מקדם אלן את התפיסה הזו צעד נוסף קדימה, המכונה מעניקה אורגזמות לכל דורש בלי בן זוג בכלל.

"ברברלה" ו"ישנוני" מבטאים יחס אמביוולנטי לרעיון של מין עם מכונות. מצד אחד, אין הדבר נתפס כטירוף מוחלט כפי שהדבר הוצג ב"איש החול" וב"מטרופוליס", ומצד שני, ההומור, הלעג והאירוניה העצמית שבסרטים אלה, הם כלים להתמודדות עם החשש מפני מין נטול קשר רגשי, המיוצר באמצעים טכנולוגיים כמצרך מדף זמין.

בחלק הבא: ואולי במקום להאניש מכונות, נמכן אנשים?



מאמר זה מתפרסם במקביל גם ב"בננות".
קישורים
A.I.
מטרופוליס
ברברלה
ישנוני
בננות
חלק ב' של המאמר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  בלייד ראנר! • אסתי
  בלייד ראנר! • דובי קננגיסר
  בלייד ראנר! • אסתי
  בלייד ראנר! • דובי קננגיסר
  האייל בחדשות • אלי
  האייל בחדשות • דובי קננגיסר • 4 תגובות בפתיל
  האייל בחדשות • אסתי
  האייל בחדשות • אלי
  האייל בחדשות • אסתי
האייל בחדשות 34476
עיתון באינטרנט אי אפשר לקחת לשרותים. עיתון באינטרנט אי אפשר לגזור ולשמור דברים מעניינים (להדפיס לא נחשב).
ועיתון שהיה מודפס בעופרת היה שוקל כמה טונות טובות. אני מניח שמדובר בדיו...
Welcome to the world of tomorrow 710285
כעבור 18 שנה...

עיתון באינטרנט אפשר לקחת לשירותים.
Welcome to the world of tomorrow 710286
וכמובן שאפשר גם לגזור ולשמור, ובקלות ראויה לציון.
  אהמ. מישהו זוכר את "טרון"? • צור • 2 תגובות בפתיל
  אפורפו ספויילרים • חנן שיינפוקס
  V&G • ככה • 7 תגובות בפתיל
  כל הכבוד לשמעון גלבץ • אלי • 2 תגובות בפתיל
  אורגזמטרון - הוראות שימוש • יובל רבינוביץ • 12 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 10 תגובות בפתיל
  אהבה עם ... • sea • 4 תגובות בפתיל
  תיקון קטן • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  משהו מוזר בתמונה • ברק • 2 תגובות בפתיל
  דיילות מכניות • דולציניאה
  רובוט קיבל שכל וברח • ג. שמעון • 2 תגובות בפתיל
  פשוט מצוין • האיילה האלמונית
  תגובה למטרופוליס • נחום
בקשה לעזרה 512629
היי חבר'ה,
כמי שנראה לי אתם מכירים את עולם הרשת ועולם הקולנוע היטב ואני אשמח לעזרתכם.
אני עושה עבודה על "אהבה ברשת" ואני זקוקה לשמות סרטים שאתם מכירים שעוסקים בנושא הזה של התאהבות דרך הרשת, התאהבות שקשורה ברובוטיקה אולי, עולם המחשבים...

סרט שמתאים לקטגוריה הוא "יש לך הודעה" ואפילו WALL - E
האם אתם מכירים עוד משהו, אתם יכולים לעזור לי?
כמו כן, מה אפשר לבחון בתחום הזה? איזו שאלת מחקר יכולה לבחון את הנושא?

תודה מראש...
בקשה לעזרה 512631
מה הקשר בין רובוטיקה ל"אהבה ברשת"?
בקשה לעזרה 512633
מה? רובוטים לא דגים באמצעות רשתות?
_____
ונשאלת השאלה: מה רובוטים אוכלים?
בקשה לעזרה 512635
כבשים חשמליות?
בקשה לעזרה 512636
מיקרו פיש ומיקרו צ'יפס

__
לפחות רובוטים אנגלים.
בקשה לעזרה 512639
כל פעם אני נופל בפח הזה מחדש! תגובה 339528
הכוכבים רימו אותי 512634
אני, למשל, כל אלה שהתאהבתי בהם ברשת התגלו כרובוטים. אופס, בעצם גם אלה שהתאהבתי בהם בחיים האמיתיים התגלו כרובוטים, אז זה כנראה לא עניין של רשת אלא של מזל נאחס. או שכבר לא מייצרים אותם (גברים אמיתיים, that is).
הכוכבים רימו אותי 512638
לפחות רובוטים הטרו?
הכוכבים רימו אותי 512641
זה מה שנאמר בהוראות השימוש, אבל לך תסמוך על כל היצרנים תאבי הבצע האלה בעידן התש''חניקי הזה.
אתה לא יוצא מהבית איתי כשאתה לבוש כך. 512642
לידיעתך: אם זה בא עם הוראות אז מדובר ברובוטיות.
RTFM 512646
גם כן הוראות:
יש ידית הפעלה אחת, וה"הוראות" אומרות "משכי בידית".
בקשה לעזרה 512632
זכרתי התרשמות כללית שלי שארז לנדוור אוהב מאוד ומבין בסרטים, והנה באמת מצאתי, לדוגמה: תגובה 339440. אולי כדאי שתפני אליו, באתר או באימייל שבתחתית החלון.
בקשה לעזרה 512671
Hard Candy
בקשה לעזרה 512688
סרט שעוסק בנושא הוא LOL . מתוך התקציר באתר Rotten Tomatoes:

Alex, Tim, and Chris view the women in their lives through the dimensions of a computer screen or the lens of a camera-phone, as they struggle to balance their online fantasies and addictions with the demands of real life.
http://www.rottentomatoes.com/m/lol/#

דומני, שהסרט לא הופץ בארץ, אבל ניתן להשיגו ב-DVD בספריות האוזן השלישית
בקשה לעזרה 512689
אולי גם ברברלה, ג'יין פונדה ומכונת עינויי הסקס
בקשה לעזרה 513213
על הסרטים, נראה לי, עדיף לשאול באתר עין הדג.
688064
688072
מהכתבה: "להערכת מומחים בתחום, נישואין בין בני אדם לרובוטים יהפכו לדבר שבשגרה כבר בשנת 2050." באיזה "תחום" מדובר?
688073
בתחום בריאות הנפש...
או שמא מוטב לנסח: בתחום מחלות הנפש.
688084
והשאלה היא כמובן האם הרובוטים יסכימו לעסקה מרצונם החופשי.
688126
ב-‏2050 כבר יהיה איסור מוחלט על יחסי מין בין אדם לרובוט, כי זה ייחשב ניצול יחסי מרות (של הרובוט על האדם).
688127
במקרה הזה לא ברורה לי בכלל המוטיבציה ליחסים שכאלה, זה יהיה יותר מופרך מהמוטיבציה לקיים יחסים עם ניאנדרטל.
688128
האם ברור לך למה אנשים מתגרים מינית מקצת דיו מודפס על נייר?

____

ואם במקרה לא קראת, הרשה לי להמליץ על "גן החיות האנושי" שמתאר יפה את תופעת ה"על גירוי" אצל ציפורים.
688199
חלקית לפחות. מה שלא ברור לי לחלוטין זה הקשר לתגובתי הקודמת.
688228
כנראה שלא הבנתי אותך נכון. פירשתי את ההערה שלך בנוגע ל"מוטיבציה ליחסים כאלה" לשאלה מדוע שמישהו יתגרה מינית מגוש פלסטיק ('פלסטיק' כמטפורה. לא יודע באיזה חומרים ישתמשו לרובוטים). התגובה הלא ברורה שלי ניסתה לטעון שאם אנשים מצליחים להתגרות מינית מתמונות של הדבר האמיתי (קצת דיו על דף), אז על אחת כמה וכמה שזה אפשרי עם דגם תלת ממדי של הדבר האמיתי.
הרפרנס ל"על גירוי" של דסמונד מוריס הוא קצת יותר מסובך. נעזוב אותו בנתיים.

ומה רע בסקס עם ניאנדרטלים?
הפוך גוטה, הפוך 688230
האנלוגיה לניאנדרטלים ניסתה לרמוז שמה שלא ברור זאת המוטיבציה של רובוטים ליחסים עם הגזע הפגום, הנחות, המכוער והפרימיטיבי שקדם להם בהיסטוריה.
הפוך גוטה, הפוך 688231
על סמך מה אתה חושב שהניאנדרטלים הם פגומים, נחותים, ומכוערים לעומתינו?

(לא פלא שלא הבנתי את האנלוגיה...)
הפוך גוטה, הפוך 688233
אם עכשיו הבנת למה התכוונתי, הבה נתמקד בנמשל ולא במשל.
688244
גם לי לא ברורה המוטיבציה, אבל קטונתי מלהבין את רובוטי העתיד.

(פעם מישהו קישר מהאייל לכתבה על סקס עם דולפינים. אמיתי או לא, אני יכול לראות את האטרקטיביות שבזה; גם עם ניאנדרטל(ית) לא נראה לי מופרך לחלוטין.)
688247
אני מבין שכנראה השתמשתי באנלוגיה לא לגמרי מוצלחת, שמשכה אליה את רוב האש.
בהנחה שמדובר על אנדרואידים דמויי אדם, שכמו שאתה רמזת מן הסתם יעלו על בני אנוש בכוחם, תחכומם, חוכמתם ו(אני המשכתי) יופיים, כישורי החיזור ושאר ידה-ידה-ידה יכולות אטרקטיביות, אני לא רואה שום סיבה טובה שיימשכו דוקא ליצורים שמצד אחד קצת דומים להם (ועל כן חסרים את אטרקצית האחר של הדולפין, נניח), ומצד שני נחותים מהם בשלל פרמטרים.
בניגוד לאנשים, שרובם לא דומים לכוכבי קולנוע או דוגמניות על (גם לא הם עצמם, בחיים האמיתיים בדרך כלל), אין שום סיבה טובה שרובוטים לא יהיו בראד פיטים ואנג'לינה ג'וליות ודומיהם. ועם כישורי שיחה, ריקוד ושירה עיליים.
עכשיו, מה אתה היית בוחר במקומם?
(את אישתך כמובן, אבל לא זאת השאלה).
688254
אם אתה כבר עושה את ניסוי המחשבה הזה ברבע רצינות ויותר, צריך להתחיל מהשאלה למה בכלל שלרובוטים יהיו חיי זוגיות ומין.
688262
טוב, זאת היתה הנחת הבסיס בתחילת הפתיל.
(מין - למה שלא יהנו? זוגיות? זה באמת צורך מיותר בהקשר הזה).
Battlestar Galactica 688273
את הדילמה הקשה הזו חוו דר. גאיוס באלטאר ושלי גודפרי, או ג'ינה אינווייר, או... בקיצור, מספר שש. [זהירות! מי שעדיין לא צפה בסידרה ומתכוון לראות אותה].
לפי ניתוח גנטי, הקאווקזים והמונגולים הזדווגו עם ניאנדרטלים 688263
כ- 3 אחוז מהגנים שלהם נחשבים להיות ממקור ניאנדרטלי. יתכן שמיעוט ההזווגות אינו בגלל משיכה אלא מכיוון שהיו הרבה יותר ספיינס ספיינס מאשר ניאנדרטלים, כמו כן החברות היו ניפרדות לכן לא היו הרבה מפגשים.
לנגרואידים אין כמעט גנטים ניאנדרטלים. הניאנדרטלים לפני 70 אלף שנים ניבלמו בארץ ישראל ולא נדדו לאפריקה ).

לגבי משיכה - כמו ניתן ליצור קשר נפשי לחיות מחמד ניתן ליצור קשר נפשי עם ניאנדרטלים שאולי כלל לא היו מטומטמים כפי שחשבו פעם. הכלים שלהם היו קצת פרימיטיבים יותר, נדמה לי שהם לא פיתחו קשתות לכן היו נחותים במאבק כוחני. כל עוד היתה תקופת קרח הניאנדרטלים יכלו להתבצר באירופה, כאשר תקופת הקרח הסתיימה הם לא יכלו לעמוד בפני הפלישה של הספיינס ספיינס (היתה פלישה מוצלחת של ספיינס ספיינס בישראל ובאירופה לפי מימצאים לפני כ- 30 אלף שנה).
688202
האם האנדרואידים חולמים בשנתם על כבשים אלקטרוניות ?

==============

הסרט "בלייד ראנר" שהוזכר הוא באיכות גרפית וקולית טובה (2.1 גיגה). אורך הגירסא 117 דקות בערך. ניתן להוריד כיתוביות בעברית ובעוד שפות בפורמט SRT. יש כיתוביות לאותה גירסה ברזולוציה נמוכה יותר שתואמות לרזולוציה הגבוהה (מכיוון שהכיתוביות מותאמות לגירסת המקור שגם היא באורך 117 דקות). אפשר גם ללא כיתוביות בעברית אבל רצוי לפחות באנגלית כי גם הטקסט חשוב. יש בסרט כמה שטויות טכנולוגיות אבל זה לא חשוב, חשובה ההשקפה הפילוסופית.
============

הרובוטים הבסיסיים (היעודיים) הם בסך הכל אוטומטים למשימות פשוטות. הם לא יהיו הרובוטים האמיתיים שמסוגלים לחשוב כמו בני אדם.

הדרך האפקטיבית היחידה לעשות (בעתיד הנראה לעין) רובוטים שחושבים כמו בני אדם - היא לעשות רובוטים על ידי שיבוט. כאשר זה יקרה, הרובוטים יהיו בעצם עבדים אנושיים שאמורים לפטור אנשים מעבודה - כאן מתחילות הבעיות. העבדות לא נעלמה מן העולם היא תקום עד עכשיו לא היה בה בונוס גדול (חוץ מפינוק) , כאשר יהיה בה צורך (למשל העצמת כוח כלכלי) - היא תקום מחדש.
ממותה שיבוטה 688203
כל עוד שיבוט אנושי לא נוצר במפעל אלא נולד להורים אנושיים בתנאים סבירים, מדובר על אדם לכל דבר.
ממותה שיבוטה 688211
מעניין, ואם הוא נוצר במבחנה הוא לא אדם?
________
ובמסגרת ההמלצות על סרטים רלבנטיים - The Island עם יואן מקגרגור וסקרלט ג'והנסןן.
ממותה שיבוטה 688212
יש היום הפריה במבחנה. אבל עיקר התהליך דורש מעורבות אנושית.

כלומר, להגיד שבגלל שיש אפשרות לשכפל עוברים בשלבים הראשונים ויש הפריית מבחנה, אפשר ליצור צבא של משוכפלים, או משוכפלים לפי הזמנה. זה נכון, בעיקרון. אבל בהינתן האפשרות להחזיק קבוצה גדולה של אמהות בתנאי עבדות. אין שום מניעה טכנית. אבל לא נראה לי שזה מעשי.
ממותה שיבוטה 688213
אבל לא זו היתה השאלה שלי. תניח מבחנה מטאפורית ורחם מלאכותי, ואז נשאלת השאלה לעיל.
ממותה שיבוטה 688216
עדיין חסרים לי נתונים. עוד בעיה היא שתהליך הייצור של אדם מועיל לא מסתיים ברחם [מלאכותי]. אדם לא מספיק מועיל ללא מספר שנות לימוד וצמיחה. ואני מניח שנדרש לימוד, מכיוון שהם לא אמורים סתם לעבוד בעבודות דחק. בשביל זה יהיו רובוטים.
ממותה שיבוטה 688259
ראשית.

יצירת שיבוט ברחם מלאכותי (דהינו אינקובטור) אפשרי בעתיד (יותר פשוט מיצירה יש מאין של רובוט עם כישורים מנטלים אנושיים) - שכן בעיקרון העובר צריך רק אספקת חומרים בצורה סדירה וסביבה מוגנת יציבה (לשם כך יפותחו במהלך הזמן חיישנים מתאימים). בעיקרון: רחם זו צורה משוכללת יותר של ביצת זוחלים: הביצה מכילה את כל החומרים הנידרשים להפיכת העובר לייצור חי. כל ההבדל ברחם של יונקים לעומת זוחלים הוא: הרחם מאריך את זמן הדגירה (ומשפר את ההגנה הסביבתית במהלכה), ההארכה שמאפשרת זמן התפתחות ממושך יותר של הגוף והמוח (המוח מתפתח, לפי זכרוני, בשנתיים הראשונות לאחר הלידה). עובר נפל מלידה מוקדמת יכול להיות מגודל היום באינקובטור אם ההפלה חלה בחודשים האחרונים לזמן ההריון הנורמלי. אמנם אנקובציה זה לא מצב אופטימלי שכן תינוק באינקובטור עלול לסבול ממחלות רבות יותר מאשר עובר רגיל אבל בעיקרון זה אפשרי (במיוחד אם ישתלטו על הבנת אספקת החומרים לעובר בזמן ההריון). יתכן אפילו שהתוצאות של גידול באינקובציה יהיו טובות מהריון טבעי אם יובן עד הסוף תהליך אספקת החומרים לעובר וחומרים יסונטזו .

אני מעריך שבתור צעד ראשון, נניח תוך מאתיים שנה, תפותח טכנולוגיה לאינקובציה בשלבים מוקדמים למדי, נניח לאחר 5 חודשי עיבור. זה יפותח כדי למנוע מצבים של הריון בסיכון שהם מצבים רווחים למדי ומונעים מחלק מהמשפחות כניסה להריון. יש תמריץ כספי חזק לפיתוח הטכנולוגיה, שכן משפחות אומללות ישלמו הרבה כדי שיהיה להן לפחות תינוק אחד (כרגע השיטה היא גידול פונדקאי). לאחר הצעד הראשון אפשר יהיה להקדים יותר ויותר את תהליך האינקובציה המלאכותית ובמקביל לקצר את שלב הפונדקאות, יקח כמה מאות שנים להגיע ליכולת הזו, יתכן אפילו רק 100 שנה, תלוי בתמריצים הכספיים.

שנית.

בעיקרון, יהיה ניתן לפתח (יחסית מהר יותר) שיבוט של אנדרואידיות (נקבות) שתפקידן יהיה לשמש פונדקאיות להריון טבעי. נראה לי שזו אפשרות שניתן להשיג אותה טכנולוגית כבר היום. ובכל מקרה תוך נאמר מאה שנה. החסם העיקרי הוא חברתי (נחשב למעשה לא מוסרי כשם שהעבדות לא מוסרית) אבל גם חסם כזה ישבר אם מבחינה חברתית זה יאפשר גידול אוכלוסיה מואץ לחברות מועטות אוכלוסין. כאשר השגת מזון לאוכלוסיה גדולה לא תהיה חסם רציני - זה יקרה שכן לא מיצינו בכלל את החקלאות (חקלאות ימית יכולה לספק מזון בכמות דמיונית).

שלישית.

אנדרואידים יוכלו להיות מפותחים לא רק לצורך ילודה אלא גם כדי לייצר "חלקי חילוף" כדי להאריך את החיים באמצעות השתלות ריקמה (כדי לתגבר על מחלות שגורמות לשחיקה מוקדמת של רקמות הגוף). לזה יש תמריץ כספי עצום, והמחסום החברתי לא יחזיק מעמד זמן רב. רק כמה מאות שנים. העולם אז לא יהיה הכי מוסרי אבל כולנו רוצים לחיות במצב סביר עד גיל 80 לפחות לכן זה יקרה בין אם נרצה או לא.

בקיצור:

המיגבלה המוסרית של גידול צאצא בגוף אנושי כתנאי להגדרתו כיצור אנושי בעל זכויות אינו מיגבלה שתעמוד למיבחן.
688137
מנסים לשכנע אותם לאכול תפוח...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים