נוירומנטיקה: מה פשר היצר לתנות אהבה עם מכונות? (חלק ד') 707
גם אם אתם מאושרים למדי מחיי המין שלכם, ל''נוירומנטיקה'' יש יותר להציע מאשר סתם חיקוי של המקור. אולי יש מרחבים שלמים של עונג וזהות מינית שרק הטכנולוגיה יכולה לגלות בפנינו.

ההתנהגות המינית של האדם היא תרבותית יותר משהיא ביולוגית. "אמנם ניתן להשוות את הדחפים המיניים של האדם לאלה של יונקים אחרים, אולם המיניות האנושית מתאפיינת בדרגת גמישות גבוהה לאין ערוך," מסבירים הסוציולוגים ברגר ולקמן בספרם "ההבניה החברתית של המציאות". ראיות אתנולוגיות מוכיחות שהמיניות האנושית אלסטית ביותר ומסוגלת כמעט לכול. לכל חברה היסטורית הרגליה המיניים, ומה שנחשב בחברה אחת לסטייה מינית נתפס באחרת כנורמה. כך, כשם שבחברות כפריות עתיקות משכב עם רחלות ובעלי חיים אחרים היה חזון נפרץ, דומה שאך טבעי שבחברה המושתתת על טכנולוגיה, תתפתח תרבות של יחסי מין עם מכונות ובאמצעותן.

יש המאמינים, כמו הסופר ויליאם גיבסון, שכל השינויים התרבותיים נובעים מהתפתחות טכנולוגית, ומשעה שהאפשרות הטכנולוגית קיימת, הרי ש"בדרך הטבע" הנטייה האנושית היא לזרום איתה. בעמוד השאלות והתשובות באתר הרשמי של הטכנו־סקסואלים התשובה לשאלה "מדוע לעשות סקס עם רובוטים?" היא זו: "למה? ככה, 'אנחנו פשוט עושים את זה', כפי שאומרים בפרסומת לארוחת דגני בוקר. אנחנו נמשכים למראה, לתנועה ולקול של הגוף המכני. אין זה שונה מלאהוב אנשים שמתלבשים או מסתפרים בסגנון מסוים."

אולם אפשר לחשוב על הסברים מעט יותר מורכבים בתשובה לשאלה מדוע הסקס הווירטואלי למיניו קונה לו אחיזה גדלה והולכת.

ידך שלך על מתג יחסי המין

יחסים בין גברים ונשים בעולם הממשי כרוכים במעורבות רגשית. מין עם בן זוג כרוך בחיזור ובחשש מדחייה, באחריות, בחשיפת הגוף בעירום לעיניים זרות, במגע עם ריחות ונוזלי גוף, ברגשות עזים כפחד ושמחה ובסכנה של היפגעות רגשית. במין עם בן זוג בשר ודם יש מידה רבה של חוסר שליטה, ובעשורים האחרונים עוד תרמה המהפכה הפמיניסטית לערעור ביטחונם של גברים רבים בכל הנוגע ליחסי מין עם נשים, וגם נשים רבות נבוכות משידוד המערכות ביחסים בין המינים. סייברסקס פוטר אותך מהיחשפות לכל הרעות החולות הללו. אחד מלקוחותיה של חברת רילדול מסביר מדוע קנה את הבובה: "אשתי היתה כלבה אמיתית, בעלת לב של קופה רושמת... אני ביישן מטבעי... נכון שלבובה יש חסרונות, אתה מתעסק עם 55 קילו של חומר מת. אבל מה שבטוח, היא לפחות נאמנה לך."

ביסודה של תרבותנו הטכנולוגית הרצון לשלוט בטבע, והצורך הקיומי לא להיות חשופים לפגעיו. ביתנו הוא מכונה משוכללת, יש בו עזרים ומכשירים להכנת מזון, להיגיינה, לוויסות החום וכו'. הרפואה המודרנית יכולה לשפץ, להחליף ולהשתיל אברים, לשלוט במצבי רוח באמצעות תרופות, וגם מהפכת הגנטיקה בעיצומה, ואחריתה מי ישורנה. השליטה הטכנולוגית בכל מישורי החיים הפכה אצל האדם המודרני לטבע שני, ומכאן הצורך לשליטה גם ביחסי המין שלו. סייברסקס הוא אמצעי לשליטה על חיי המין באמצעים טכנולוגיים, ידך שלך על המתג. הגעת לפורקן מיני? טוב. אתה יכול לכבות את המכשיר ולהשתרע על המיטה, לבדך. מנוחתך לא תוטרד בשאלה אם היית מספיק טוב במיטה.

הרעיון שהקשיים בחיי המין בחברה המודרנית עתידים להיפתר באמצעות טכנולוגיית סייברסקס זוכה לטיפול סטירי בסיפור מדע בדיוני מאת דויד ג'רולד. בסיפור מתוארת מערכת משוב ביולוגית המודדת את התגובות הפיסיולוגיות ואת מידת הריגוש המיני של בני זוג בשעת מעשה האהבה, מכוונת אותם להעניק זה לזה גירוי מרבי ואף להביאם לשיא במשותף. בסוף המשגל היא גם מדווחת להם באיזו מידה נהנו. "...ובכן?" שאלה מרשה ביובש, "נהנינו?" "כן," מלמל ג'ון. "34 אחוז בערך..."

בשלב הנוכחי, רוב צרכני הסייברסקס אינם רואים במין וירטואלי תחליף מלא לחיי המין והאהבה שלהם אלא תוספת להעשרת הפנטזיות המיניות והרומנטיות. נערים ונערות מגלים את מיניותם באמצעות צ'טים ברשת וקוראים דרור לדמיונם לפני שיעזו לקפוץ למים הקרים. רבים משתמשים בשיחות ארוטיות ברשת להשבחת חווית האוננות שלהם. במחקר שערך רובין האמן על חדרי צ'ט מפורטים הרגליה של צעירה בשם רבקה: "רבקה מעדיפה מין פיזי על פני סייברסקס, ומעדיפה סייברסקס על פני אוננות בגפה. היא מגיעה לאורגזמה מהר יותר באוננות אינטראקטיבית מאשר כשהיא לגמרי לבדה."

מרחבי עונג חדשים

כבר אין צורך לקרוא את מרקס במקור כדי לדעת שבעולם הקפיטליסטי המין הוא סחורה. קארי ברדשו, המספרת בסדרה הטלוויזיונית "סקס והעיר הגדולה", מבהירה זאת כבר בפרק הפתיחה של הסדרה: "זהו עידן אי־התמימות - אין עוד ארוחות בוקר בטיפני'ס ואין עוד פרשיות אהבה שזוכרים לנצח." בעולם המחוספס והתחרותי של ניו יורק, אין מקום לרומנים - המין הוא סחורה, עסקה שצריך לסגור; יחסים הם דבר תועלתי וארעי. וכעת כל שנותר לצרכן לעשות הוא לברר היכן כדאי לרכוש את המוצר - בשוק היחסים בין המינים או באורח מקוון ברשת?

השוואת מחירים מגלה עד מהרה שסייברסקס זול בהרבה ממין בעולם הממשי. המערכת הפופולרית של חברת safesexplus כוללת עזרי מין המתחברים למחשב בעזרת מתאם מיוחד ומופעלים מרחוק בידי בן זוג וירטואלי (השולט במהירות ההפעלה בעזרת מתג ההבהרה וההחשכה של המסך). מחיר המתאם 25 דולר, מחיר "מוצץ רובוטי" לגבר (RoboSuck) 70 דולר, מחיר ויברטור לאשה 70-30 דולר. כלומר, עלות כל המערכת פחות מ-‏100 דולר. זוג המבלה בעיר הגדולה ערב חד־פעמי מוציא יותר.

אם עדיין אין לך בן זוג וירטואלי, גם לכך דואגת חברת Safesexplus. היא מפנה אותך ל-iFriends, אתר המסונף אליה, בו תוכל ליצור קשר עם "יותר ממיליון אנשים בעלי ראש פתוח שישמחו לחלוק איתך את חוויית ה'סייברדילדוניקס'." שם החברה, safesexplus, נועד להזכירך שבסייברסקס המין בטוח, וגם אם עשית את זה עם גולשת שהכרת לפני רבע שעה אין חשש שנדבקת במחלת מין או שהכנסת אותה להריון. ולא פחות חשוב מכך, אתה פטור גם משיגיונותיה של בת הזוג הממשית וממצבי רוחה: "סקס בכל רגע שיתחשק לך, ובכל צורה שמתחשק לך" מכריזה הפרסומת. סייברסקס הוא איפוא זול יותר, בטוח יותר, זמין יותר וגם מתעדכן און ליין. אין תמה איפוא שחברות מוצרי הסייברסקס מודיעות על גידול מתמיד במכירות.

ד"ר טימותי טיילור, היסטוריון של תרבות המין האנושי, רואה במוצרי הסייברסקס "חלק מתרבות צריכה המתאפיינת בצורך בסיפוק מידי, ביחסים בין־אישיים דלים, בסטנדרטיזציה ובמונוטוניות." עם זאת הוא אינו סבור שאדם נורמלי עלול להתבלבל ולחשוב שבובת רילדול היא אישה אמיתית. גם מ' ס' סונגלה, עורכת דין מקליפורניה המתמחה בסוגיות פמיניסטיות, אינה חושבת שיאבד הכלח על האישה, אולם היא מוטרדת מהרעיון של הפיכת האישה לאובייקט חסר חיים כדי לקיים עמה יחסים אינטימיים.

באתר הטכנו־סקסואלים תשובה מוכנה מראש לטענות פמיניסטיות מעין אלה: "טכנו־סקסואליזם הוא בדיוק ההפך הגמור מהחפצתה של האישה - הרעיון הוא פמיניזציה של החפץ. מדוע לכפות על אישה לעשות מעשים שהיא אינה רוצה בהם (דבר שיש לגנותו בתוקף), שעה שאתה יכול ליצור אישה מלאכותית, שגם רוצה וגם אוהבת לעשות את זה, מפני שלשם כך נבנתה?"



כיום לא ברור עדיין לאילו כיוונים יתפתחו טכנולוגיות הסייברסקס שתוארו כאן ולאיזו רמת שכלול יגיעו. ובוודאי מצויים ביניכם הקוראים מרימי גבה סקפטיים הסבורים כי יהיו השכלולים אשר יהיו, הם לא ישתוו לעולם ל"דבר האמיתי". אולם יש לזכור שבעיני דור צעיר שהמחשבים מהווים את סביבתו הטבעית, "הדבר האמיתי" עשוי להיות משהו אחר לגמרי. צעירים אלה, שכבר מגיל רך משחקים, קושרים קשרים חברתיים, לומדים וקונים ברשת, מפתחים רגישויות חדשות. כבר עתה אין דור חדש אמיץ זה תופס אהבה ומין המתווכים באמצעות טכנולוגיה כדבר מה פסול, מלאכותי או אנטי־חברתי.

לדוגמה, נער יכול להיכנס לאתר בשם LoseYourVirginity.com (אבד את בתוליך נקודה קום) ולחוות את האורגזמה הראשונה שלו ברשת. הוא יכול לעשות זאת בגפו, באמצעות טכנולוגיות המין שמציעה הרשת, ואם ירצה - גם לשתף בכך גולשת בת גילו או אישה מבוגרת. מכל מקום, מרגע שהדבר נעשה בפרהסיה של סייברספייס רוכשת לה החוויה המינית הזו ממדים של ממשות וגושפנקה חברתית. נקודת המוצא של הנער בהיפגשו ביום מן הימים עם "הדבר האמיתי" תהיה שונה לגמרי משל מי שלא התנסה בכך. "הדבר האמיתי" יוגדר כל פעם מחדש, וייתכן שקו התפר בין הממשי לווירטואלי ילך וייטשטש עד כדי כך שבעתיד לא יהיה עוד "דבר אמיתי" כלל ועיקר.

ה"נוירומנטיקה" - התפיסה החווייתית החדשה של אהבה ומין המתהווה ברשת - אינה בהכרח שואפת לחקות ולדמות את הדפוסים הקיימים בלבד, כי אם גם לפתח ולגלות מרחבי עונג וזהות מינית חדשים שרק הטכנולוגיה מאפשרת את קיומם. אחת התופעות הראשונות שגילו נוירומנטיקנים ברשת היא שבסייברסקס נפרצים גבולות המגדרים. בתולה צעירה יכולה לאמץ לה איזו זהות מינית שתבחר, לצאת עמה אל שדות הציד הנצחיים של הסייברספייס ולצוד לה שם גברים ונשים כאחד. תהא אשר תהא ההנאה שתפיק מכך, אין ספק שזו חווייתמין מסוג חדש. וזו רק ההתחלה. עדיין לא ידוע אלו מרחבי עונג חדשים תציע הטכנולוגיה בעתיד, אולם כבר עתה רומזים לנו שיהיה זה "סקס אחר" לגמרי.



מאמר זה מתפרסם במקביל גם ב"בננות".
קישורים
safesexplus
בננות
חלק א' של המאמר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ראיתי את A.I • easy
  ללא כותרת • י.א.
  מרצעים ושקים • יובל רבינוביץ • 42 תגובות בפתיל
  נוירומנטיקה? • ירדן ניר • 4 תגובות בפתיל
  ברכות לשמעון גלבץ על הסדרה המעול • אלי • 3 תגובות בפתיל
  מנקודת מבטו של הרובוט • רון בן-יעקב • 20 תגובות בפתיל
  אפרופו גודאר • האייל הארכיבאי • 23 תגובות בפתיל
  no no • האייל האלמוני
  אהבה עם מכונות, גרסת הרשת, 2002 • גלעד דנבום
  זה 'לא' בטלפון • אסתי • 4 תגובות בפתיל
  גלאי אהבה • ג. שמעון
  180 מעלות ... • ........
  עולם חדש מופלא • ערן בילינסקי • 2 תגובות בפתיל
  בובה מכאנית: העתיד האפל (האמנם?) של חיי המין שלנו • ג. שמעון
  בדרך לחיסול האדם • ברקת • 5 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים