מבקר המדינה: שוב אי-סדרים כספיים במפלגות 708
מבקר המדינה, השופט אליעזר גולדברג, הגיש אתמול (א') את דו"ח מבקר המדינה בנושא מימון המפלגות לסגן יו"ר הכנסת, ח"כ דוד טל. הדו"ח מביא את ממצאי הביקורת על חשבונות הסיעות מיוני 99' ועד תקופת הבחירות לראשות הממשלה בפברואר השנה.

השופט גולדברג אמר עם הגשת הדו"ח כי "תאורטית, כל תרומה היא עבירה. האם כל מקרה מצדיק חקירה פלילית? יקבע היועץ המשפטי לממשלה. הוריתי ליועץ המשפטי לבדוק לגבי כולם - כולל לגבי ראש הממשלה. אני לא חושב שעלי להמליץ מה לעשות".

הדו"ח כולל האשמות חמורות כלפי סיעת הליכוד ואריאל שרון של גיוס כספים (כשישה מיליון שקלים) בדרכים אסורות תוך שימוש בחברות קש, ושימוש שלא כדין בכספי הציבור שהוקצו למפלגה לשם מערכות הבחירות ("כספי מימון"). שרון, מצידו, טוען כי לא נעשה שימוש כזה.

הדו"ח כולל גם ביקורת על מפלגת העבודה. עיקר הטענות הן כנגד ניהול לא־תקין של חשבונות המפלגה (ע"פ ההנחיות שפרסם המבקר) ותרומות לא מתועדות בסך של כחצי מיליון שקלים.
קישורים
סיעת הליכוד ואריאל שרון - באתר Ynet
מפלגת העבודה - באתר Ynet
דו"ח מבקר המדינה בנושא מימון המפלגות
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שינוי IN, ש"ס OUT 37189
שינוי IN, ש"ס OUT 37193
אכן, לא נעים. מצד שני, לזכות שינוי יאמר שמדובר אך ורק בחריגה (וגם לא גדולה במיוחד - 120 אלף ש"ח), ולא בקבלת תרומות באופן בלתי חוקי.
שינוי IN, ש"ס OUT 37194
מישהו יכול להסביר לי אחת ולתמיד מדוע הוחלט שתרומות יהיו דבר בלתי חוקי?
שינוי IN, ש"ס OUT 37198
למען הדיוק - לא כל התרומות. הרעיון הוא למנוע מאינטרסנטים עשירים לקנות פוליטיקאים.
שינוי IN, ש"ס OUT 37202
נו, וזה עובד?

לא ברור לי מה עדיף: השיטה הנוכחית, לפיה אינטרסנטים עשירים קונים את הפוליטיקאים בחשאי והכל קורה רחוק מעין הציבור, או המצב בו הפוליטיקאים יוכרזו רשמית כעומדים למכירה לכל המרבה במחיר ושהשוק החופשי כבר יחליט מי יקנה את מי ותמורת מה.
שינוי IN, ש"ס OUT 37205
נדמה לי שזה לא כל-כך עובד.

לא ברור לך מה עדיף?! מה בדיוק היתרונות של החשאיות?
שינוי IN, ש"ס OUT 37208
אם אני אחליף צד לרגע, אגיד שיתרון החשאיות (או הצורך בשמירה על חשאיות, ליתר דיוק) הוא בצמצום התופעה והגבלתה הן לאנשים שמוכנים להסתכן בחקירות משטרה שייפתחו נגדם והם לסכומים שיותר קל להסביר בדיעבד את העברתם מכיס לכיס. ברגע שזה יהיה חוקי, עלולה התופעה לגדול למימדים מפלצתיים.

באמת שאני לא יודע מה עדיף, אבל ברור לי שלא יתכן שכל כך הרבה משאבים יושקעו כל שנה בחקירות אינסופיות של דבר שכבר הפך אצלנו לנורמה.
שינוי IN, ש"ס OUT 37199
הרעיון הוא שיש חשש שאיש הצבור בהבחרו לשלטון יתגמל את התורם על חשבון הציבור.
זה משהו ממשפחת השוחד.
אבל נראה לי שאצלנו הגזימו בעניין הזה, כמו בהרבה דברים אצלנו, וכשמגזימים, אפילו מתוך כוונות טובות, לעתים השכר יוצא בהפסד.
שינוי IN, ש"ס OUT 37204
כן, הבנתי מאוחר מדי ששאלתי לא נוסחה כיאות. השאלה היתה צריכה להיות האם באמת עדיף המצב הנוכחי בו הכל נעשה בשולי החוק (או לגמרי מחוץ לחוק), או שמא עדיף כבר לראות את איסור התרומות כ''גזירה שהציבור מתקשה לא לתחמן אותה'', לבטל את החוק, ולאפשר לכל אחד לתרום כמה שהוא רוצה למי שהוא רוצה בתקווה שכוחות השוק ישמרו עלינו טוב יותר מהפרקליטות.
שינוי IN, ש"ס OUT 37206
ואולי עדיף דווקא לאסור על כל קבלת תרומה, ולתת למפלגות להסתדר אך ורק בכספי מימון המפלגות, שהם בין הגבוהים בעולם, אם זכרוני אינו מטעה אותי?
חוק שמירת השמנת 37211
החמרת האיסורים עוד יותר לא תפתור את הבעיה, לדעתי, שכן די ברור שמי שהקים חברות קש (כמו החברה של עמרי שרון) למטרה היחידה של העברת סכומי כסף למפלגה או למועמד ספציפי ידע טוב מאד שהוא עושה דבר בלתי חוקי ובכל זאת עשה זאת. כרגע המטרה לדעתי היא למצוא דרך כלשהי להקל על המשטרה, הפרקליטות ומשרד המבקר, ולא להוסיף להם עוד עבודה בדמות רשימה ארוכה של חשודים שעד אתמול עוד פעלו במסגרת החוק.

בכל מקרה, טען אתמול אחד הפרשנים (לא זוכר מי) שהעובדה שהחוק בנושא התרומות מלא בפרצות וב''לקונות'' איננה מקרית, ושהפוליטיקאים ניסחו אותו בכוונה כך שיוכלו לעקפו בעתיד בדרכים שונות. משמעות הדבר היא שיש פה מקרה קלאסי בו החתול זוכה לנסח לבדו את ''חוק שמירת השמנת''. אני משער שמסיבה זו לא צפוי להגיע פתרון לבעיה הזו מכיוונה של הרשות המחוקקת לפחות כל עוד האינטרסים שלה הפוכים מאלה של הציבור.
חוק שמירת השמנת 37212
בדיוק בגלל הסיבות שציינת אני מציע לנסח חוק שיאסור תרומות באופן מוחלט. לא כמעט ולא בערך.

כך כל מי שיקבל תרומה לא יוכל להתחבא מאחורי לקונה, אלא יידע שזוהי עבירה פלילית.
חוק שמירת השמנת 37214
בוודאי שהוא יוכל להתחבא מאחורי לקונה. הוא יטען שאותה העברת כספים שבה מדובר לא היתה תרומה אלא היא היתה הלוואה, מענק, תשלום חוב ישן, מנחה לאל השמש או כל דבר אחר שלא מוזכר בחוק, ולכן כולם היו בטוחים שהכל כשר וחוקי. ככה בדיוק מתחבאים מאחורי לקונה, והמהדרין מסיימים בגלגול עיניים השמיימה ובהצהרה מיתממת ש"אילו רק היינו יודעים שגם לזה התכוון המחוקק, ודאי שלא היינו עושים זאת". זו הסיבה, דרך אגב, שחברת "אננקס" היא חברה מסחרית ולא עמותה כמו אצל ברק. כשמסתמכים על לקונות אי אפשר להשתמש באותו תירוץ פעמיים, אך לא קשה במיוחד להמציא כל פעם תירוץ חדש ומפתיע.

אובייקטיבית נראה לי קשה מאד לנסח חוק שבאמת יסגור באופן הרמטי את שערי המפלגות מפני כניסת כספים בדרכים עקלקלות, וניגוד האינטרסים שתיארתי קודם הופך את המבצע הקשה הזה לבלתי מעשי. האם מישהו יודע אם גם מדינות אחרות נמצאות במצב דומה לשלנו, ומה נהוג בהן?
חוק שמירת השמנת 37221
אני חושב שלפוליטיקאים יש הגנה הרבה יותר טובה: "אני המחוקק, ולכן אני *יודע* שלא לכך התכוון המחוקק, כלומר אני, ולכן, כבוד השופט, אני מבקש ממך לעזוב אותי בשקט". (:
רפובליקת בננות: או שהם עקומים, או שהם רקובים, או שהם נראים כמו קופים.
עבירה או לא עבירה? 37240
לא הבנתי את קביעתו של השופט גולדברג כי"תאורטית ,כל תרומה היא עבירה..." האם תרומה היא עבירה בכוח או שהוא מניח שהם בחזקת אשמים עד שיוכחו אחרת?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים