הכנסת תשנה את החוק כדי שמרדכי ישאר אלוף 753
בשבועות הקרובים אמורה הכנסת לתקן את חוק השיפוט הצבאי, על-פיו תשלל דרגתו של אדם שהורשע בעבירה שיש עימה קלון. על-פי התיקון תידון מעתה שאלת שלילת הדרגה בוועדה בראשות שופט בדימוס שדרגתו הצבאית אלוף-משנה לפחות, ולא פחות מדרגת המורשע שעניינו עומד לדיון.

התיקון לחוק בא ביוזמת צה''ל, ומטרתו לאפשר לאלוף (מיל.) יצחק מרדכי לשמור על דרגתו, או לפחות להמנע מהורדה לדרגת טוראי. על-פי החוק הקיים אמנם יש לרמטכ''ל סמכות שלא לשלול את דרגתו של המורשע, אך הוא יתקשה להסביר את הפלייתו לטובה של מרדכי לעומת מורשעים אחרים. הדיון בוועדה יאפשר להשאיר את מרדכי בדרגתו הפיקודית. לטענת צה''ל, שלילת דרגתו של קצין היא משום פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו, שכן הקצין עמל רבות כדי להשיג את דרגתו. לדעת צה''ל, ההסדר הנוכחי אינו עומד במבחן המידתיות.

עיתון הארץ מציין כי אלופי צה''ל מעולם לא הרשיעו קצינים בדרגתם, למעט בעבירות תנועה.

מהתיקון אף עשויים להנות סרן (במיל.) עופר נמרודי ואביו אל''מ (בדימוס) יעקב נמרודי, שניהם מואשמים בעבירות שיש עימן קלון.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שערוריה 41298
שינוי רטרואקטיבי של חוק צודק כדי לעזור לחבר הקליקה. בושה וחרפה.

אגב, מי יכול לשפוט רב אלוף לפי ההצעה הזאת? או אולי הרמטכ"ל הוא מעל לחוק?
רא"ל במיל. ? 41299
כן, כנראה 41301
משום מה לא חשבתי על זה.
רא"ל במיל. ? 41305
ועדה של שלושה רא"לים במיל? המממ.... ברק, ליפקין-שחק ודן שומרון? או אולי רפול? מי עוד בחיים, בכלל? משה לוי? מרדכי גור?

רא"ל במיל. ? 41310
מוטה גור מת.
רא"ל במיל. ? 41358
ידעתי ש"מרדכי גור" מצלצל לי חשוד. (:
אלוף ''הארץ'' 41307
רק אני קורא את "לא פחות" כ"גדול או שווה"?!
יכול להיות 41322
אני קורא את זה כ''חסום מלרע''.
הצעה למחוקק 41335
במקום לבטל את החוק הקיים, שהוא הרי חוק טוב במהותו, יש לשנותו ל''דרגתו של קצין שהורשע בעבירה שיש עימה קלון תישלל, למעט כשהמדובר בעבירות של תקיפה מינית''.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41355
אקדים ואומר כי אני חף מכל הערכה כל שהיא למר מרדכי לפני המקרה ולבטח לאחריו. הדברים הבאים אינם מתייחסים לאיש כי אם לסוגייה העקרונית.

דומני שהשאלה האמתית שצריכה להישאל כאן היא השאלה הבאה:

אדם היה לוחם מהולל במהלך שירותו בצה"ל. נניח לשם הדוגמא בלבד, וללא כל כוונה לעורר מהומה שאינה במקומה כי המדובר באהוד ברק. האיש בתקופת שירותו תחת ראש המממשלה גולדה מאיר, ביצע/פיקד על פעולות מורכבות ורבות תהילה.

נניח שהיום, זמן רב לאחר תום שירותו בצה"ל מורשע האיש בעבירה שיש עימה קלון.

השאלה שהחברה צריכה לשאול את עצמה, האם בנוסף לכל עונש מן הראוי הוא שגם דרגתו הצבאית תישלל והאיש יורד לדרגת רב"ט.

מחד, ניתן לטעון כי החברה והצבא מצפים לנורמות גבוהות מקציניהן הן במהלך שירותם ואף לאחר מכן, לכל אורך חייהם. כל כתם כאמור, יגרום לשליחת מסר בלתי מתפשר של שלילת דרגתו של אדם בין אם הינו בשירות פעיל, מילואים או אפילו פורש מזה שנים רבות בצה"ל, בבחינת לא יראה אדם כזה במחנינו.

מאידך, ניתן לטעון, כי האדם, לאחר שנים רבות שאיננו בשירות פעיל או מילואים, עשה מעשים נערצים בזמן שירותו, ועם התפתלות החיים מעד ונפל, אולם אין בכך לשלול את כל מעשיו בעבר, ואין בכך משום מחיקת ההיסטוריה של אותו אדם. מה גם שהכל כבר שנים רבות איננו רלוונטי לשירותו הצבאי.

דווקא במקרה של מר מרדכי הייתי תומך בשלילת דרגתו שכן חלק ממעשיו נעשו בעודו בשירות פעיל כאיש קבע. בזאת הכתים האיש את המדים ויש לשלול ממנו כל דרגה אותה הישיג בזמן שירותו.

במקרים אחרים, דומני שיש יותר ממידת האכזריות לשלול מאדם את עברו.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41364
נדמה לי שזו בדיוק המשמעות של מושג ה''קלון'' - ההשפעה ה''מכתימה'', המאפילה על כל היתר.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41367
השאלה כאן מיץ,
האם גם לאחר שנים רבות וללא כל קשר לשירותך הצבאי, יש לחזור ולקחת ממך גם את פיסת חייך אותה רכשת בדי עמל.

דומני, שיש כאן יותר מחוסר צדק.

שוב אני מדגיש, כיוון שאדון מרדכי, ביצע לפי תלונות ועדויות חיילות גם חלק ממעשיו ה''מרנינים'' בזמן היותו לבוש מדים, יש לשלול לאלתר את דרגתו.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41370
ומה דעתך במקרה ואלוף במילואים יהפוך לאנס סדרתי? האם גם אז אין לשלול ממנו את "פיסת חייו"?
בדיוק בשביל זה ישנה הגדרה של עבירה שיש עמה קלון, כל עוד נסכים שאנחנו מעונינים באיזה שהוא יחס של כבוד כלפי דרגות צה"ל. לא יתכן שפושע נקלה ישא בתואר כבוד.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41372
אכן, בעייה סבוכה.
ייתכן וכאן המקום לשיקול דעת בכל מקרה לגופו. אין לי דיעה לכאן או לכאן. רק העלתי זווית נוספת.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41375
יש, תיאורטית, מקום לשיקול דעת - כאמור, הרמטכ"ל לא *חייב* לשלול את דרגתו של איש. אבל לרמטכ"ל יהיה קשה לתת תירוץ לציבור למה החליט מה שהחליט. וועדה של שלושה אלופים לא חייבת שום דבר לאף אחד, ולכן לא יהיה אכפת לה לזכות אלוף אחר, תוך קריצה והנחה מראש שהטובה תוחזר ביום מן הימים, אם יהיה צורך בכך.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן 41380
אילו תיקון החוק היה מוצע סתם, אולי הנושא לא היה מקפיץ אותי.
משהוא פגום בעצם התפירה של תיקון ככה שיתאים לרצון להיטיב עם מישהוא ספציפי. לפעמים יכול להיות שבאמת הצדק הוא בתיקון, אבל למעשה לא שמעתי על אף מקרה כזה. חוק נתניהו, חוק דרעי ועכשיו חוק מרדכי, כולם פסולים. לא יתכן שיהיו אנשים שהם מעל לחוק או שהחוק משתנה בהתאם לצרכיהם.
אולי הדבר קשור לחסינות המשפטית (הלגיטימית) של חברי כנסת, הם כבר רגילים שהחוק לא מתייחס אליהם. מה עכשיו הוא מתייחס? נשנה אותו.

ואולי אני סתם מקנא שאף אחד לא משנה חוק לטובתי. פטור קטן ממהירות נהיגה מקסימלית, מה כבר ביקשתי.
רבותי, מחשבה שנייה דרושה כאן. 41446
יש טעם לפגם בכך שחקיקה כללית נעשית בגלל מקרה פרטי.
זה מזכיר לי את חוק דרעי. אני זוכר ששמעתי אז עורך דין מש''ס שהסביר בצורה מלומדת ברדיו באופן די משכנע שהחוק הזה מאד הומני, וחשוב למען שיקום האסיר, ומיד אחר כך ראיתי את חברי הכנסת של ש''ס בטלויזיה רוקדים שמחים ומתחבקים אחרי הצלחתם להעביר את החוק הזה עוד שלב, והיה ברור לי לגמרי שהשמחה אינה בגלל הדאגה לאסיר האלמוני אלא בגלל הדאגה לאסיר הידוע.
זה נראה מאד צבוע. אפשר היה להקיא מזה.
שלילת השלילה! 41485
שהרי ידוע ש ''האדם הרע ביותר, הוא החייל הטוב ביותר''. נפולאון.
יוזמה מחפירה 41385
בדרך כלל אני נגד קביעה של אמצעי ענישה/משמעת/מניעה שהם קבועים מראש ללא שיקול דעת. שיקול הדעת כיום מצומצם בין לשלול (טוראי) לבין להשאיר (אלוף), ואין דרגות ביניים. זה יכול להביא לתוצאה קשה, ואולי במצב רגיל היה טעם בהצעת הצבא.

אבל-- זה לא מצב רגיל. פתאום כשזה מגיע לאלוף, ולעבירות מין, אז נזכרים? הרי מופז נורא נגד הטרדות מיניות, אבל לא מגנה את מרדכי כי מרדכי מינה אותו; מופז נורא נגד הטרדות מיניות אבל אין לו בעיה לקדם את ניר גלילי להיות תת-אלוף למרות הטרדות מיניות.

קל להיות נגד "הטרדות מיניות" (הקונספט) כשזה לא נוגע לחברים שלך ולמקרים קונקרטיים ולאליטה השולטת, וכאן זה שלושתם.

הסלחנות הכללית בצבא, והעיתוי הגרוע, מחייבים שההצעה הזו תיפול ומהר. כמו כן, אם הרשעת מרדכי תשרוד את הערעור, גם תחת הכללים החדשים הוא לא ראוי לכהן כאלוף. אם הרמטכ"ל שוב ישכח את זה, בג"ץ שוב יזכיר לו.
קלונו של הרמטכ''ל 41401
הורדה לדרגת טוראי אינה שוללת מאדם את עברו. הוא היה לוחם מהולל, הגיע לדרגת אלוף והורד לדרגת טוראי משום שבגרותו ביישה את בחרותו. הרזומה שלו יישאר בדיוק כפי שמגיע לו.

ולטענה התמוהה: "שלילת דרגתו של קצין היא משום פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו, שכן הקצין עמל רבות כדי להשיג את דרגתו." אדם עמל על כל מיני דברים: חרותו, שמו הטוב, מושב בכנסת ועוד. שלילת הדרגה מתבצעת בעבירה שיש עימה קלון, ומעידה שהאדם איבד את שמו הטוב. גם שלילת חירותו של אדם רק משום שהוא פושע היא פגיעה בו.

אם אכן היו כוונותיו של צה"ל טהורות, היתה ההצעה תקפה רק לעבירות שבוצעו לאחר שהחוק החדש ייכנס לתוקף (אני מקווה מאד שהדבר לא יקרה).

המטרה האמיתית של צה"ל היא, בטווח הקצר, להימנע מקלונו של הרמטכ"ל, המתכנן - ככל הנראה - לא להוריד את מרדכי בדרגה. בטווח הארוך - תדע כל אם עבריה שהמפקד של בתה הוא אנס פוטנציאלי.
מסכים בחום 41404
אין סיבה לשינוי החוק, קל וחומר להבדלה המבישה בין אלופי משנה ומעלה לבין החפ''שים שימשיכו להידפק. כשם שהמורשע עם קלון לא יכול לשמש במשרה ציבורית בשירות המדינה, כך לא ראוי שיוכל להמשיך ולפקד על אלפי חיילים וחיילות. הדרך לשמירה על הדרגה עוברת דרך טיהור הקלון ולא דרך עקיפתו.
מסכים בחום 41406
מהיכן לקחת את ההבדל בין קצינים וחפ"שים? על פי נוסח הידיעה, דרגתו של כל אחד תוכל להישלל רק לאחר החלטת ועדה. לא רק דרגות קצינים. ההנמקה התמוהה של צה"ל מתייחסת אמנם לקצינים בלבד, אך לא נוסח ההצעה.
באתי לברך ויצאתי טמבל 41409
אופס. אם כך ההצעה בסה"כ מכניסה שיקול דעת בפסילת אותו אדם לפיקוד היכן שקודם לכן היתה הדחה אוטומטית. זה אפילו מתקבל על הדעת. כשופט צבאי מוטה ומושחת הייתי מגלה נכונות רבה יותר להרשיע מפקד במשמוש פקודה שלו אילו הייתי יודע שגם לאחר מכן הוא יוכל להמשיך לפקד (ובפרט תהיה לו מוטיבציה פחותה לז^^| לי את הצורה אח"כ).
אדם עמל על חרותו? 41458
בימים ההם בבה"ד 1 41449
זכור לי שבאחד הימים הראשונים בקורס קצינים, כשעמלו להסביר לנו למה קצין הוא אדם נעלה יותר מאשר רס''ר, הראו לנו גזרי עיתון עם כותרות כמו ''קצין מיל' נחשד בגניבה.'' מתוך הסבר דיאלקטי שאמר שהעובדה שמציינים שמדובר בקצין היא משום שרבה התדהמה שקצין יכול לעשות מעשים כאלה. ממש אדם נשך כלב.

צה''ל פשוט מעוניין בכותרות כאלה, ולכן המשך המגמה יהיה שחפ''שים במיל' שמתגלים כאנסים סידרתיים יקבלו דרגה אישית.
בושה וחרפה 41541
הדבר הכי חמור כאן, הוא שבניגוד לפושעים אחרים, שדרות הקצונה שלהם נשללו והם הפכו לאקס-טר''שים, (דוגמת רוני לייבוביץ' ודניאל עוקב) מר מרדכי ניצל בצורה בוטה את דרגותיו לשם ביצוע פשעיו. זהו בפרט המקרה שבשבילו נועד נוהל שלילת הדרגות ומעציב מאוד, שמאחר ומדובר בפוליטיקאי, מנסים להציל אותו ע''י חקיקה אישית.
נותנים כבוד לבנאדם 41624
משהו כללי מטריד אותי כאן.
כששמעתי שיש "חוק יסוד כבוד האדם וחרותו", הייתי מוטרד: כסיסמה, זה נשמע משהו כללי מדי, משהו שאפשר להצדיק בעזרתו כמעט כל דבר, ולכן הוא חסר משמעות ‏1. מצד שני, התעצלתי לבדוק את האותיות הפחות גדולות של החוק, והנחתי (או לפחות קיויתי) שכתובים שם דברים ספציפיים יותר.
ועכשיו, אני שוב מוטרד: אם את התיקון המדובר לחוק מנסים להצדיק באמצעות כבוד האדם וחרותו, אז אני רואה שתי אפשרויות:
א. זה מופרך לחלוטין עפ"י האותיות הקטנות של החוק, ומי שצריך לנפנף את זה ינפנף את זה במהירות
ב. זה לא מופרך לחלוטין וגו', ואז אני חוזר לתהייתי: האם "כבוד האדם וחרותו" לא יכול להצדיק כל דבר כמעט, כולל שרצים משרצים שונים?

עזרו לאייל הנבוך למצוא...

1 בערך כמו האיסור על חייל "לפגוע באמון מפקדיו":
"... וכשאמרתי לו, 'אבל המפקד, ג'נסיס היתה להקה נפלאה, המפקד', הוא אמר לי, 'רב"ט ירדן, תמיד היה לי אמון בך כעל בעל טעם מוזיקלי משובח, ועכשיו פגעת באמון הזה אנושות. אתה מרותק לשבוע."'
נותנים כבוד לבנאדם 41988
אני מתאר לעצמי ששלילת דרגה (=מעמד) היא פגיעה בכבוד האדם. לא היית הרי מרשה שלילה כזו בגלל השתייכות פוליטית או כיוצא בכך. פגיעה בכבוד מותרת אם היא נעשית לתכלית ראויה "ובמידה שאינה עולה על הנדרש". הוויכוח הוא פעמים רבות בשאלת המידה, או ליתר דיוק: המידתיות – שהיא היחס בין הפגיעה לתכלית-הפגיעה (שצריכה להיות, כאמור, ראויה). אפשר לטעון, טענה אולי מפוקפקת, שקלון קטן (יש כזה?) ושלילה גדולה (אלוף-טוראי) אינם מידתיים. אולי במקרה של מרדכי יש להכניס לחשבון גם את ה-merit שלו בדרגה? (עיטורים וכיו"ב)
נותנים כבוד לבנאדם 45073
(בעקבות פסה"ד בערעור מרדכי).

יצא לי לעיין בחוקי היסוד ומצאתי שניסוחם הוא בדרך כלל מעורפל למדי, ובכך חולשתם.

חוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" מסוייג בסעיף 8 שנוסחו כדלהלן (מתוך אתר הכנסת http://www.knesset.gov.il) :
8. פגיעה בזכויות [תיקון: תשנ"ד]
אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו.

האם מישהו מסוגל להגדיר מה "הולם את ערכיה של מדינת ישראל"? מהי "תכלית ראויה"? מתי חוק "עולה על הנדרש"? מה שבעיני שי כהן יחשב לסביר והגיוני יחשב בעיני טל כהן מרושע ואכזרי, ואז נותרנו, כתמיד, עם בג"ץ. כלומר, שוב הטלנו על בג"ץ להיות המחוקק (ובכך לחזק את המנגנון "עוקף רשות מחוקקת" הקיים).
נותנים כבוד לבנאדם 45136
צחוק הגורל - הסעיף הזה (גם בחוק יסוד: חופש העיסוק) נועד לרצות את הדתיים, כדי שחוק היסוד לא ימנע חקיקת חוקים דתיים בעתיד (איסור גידול חזירים על אדמת ישראל).
לידיעות יש חוש הומור? 41706
היום התפרסמה בידיעות ידיעה על מפקד בה"ד 1 שאמר שקצינים שמנים מגעילים אותו, וש"הייתי תולש מעליו את הדרגות". לצד הידיעה, שמו תמונות של אהוד ברק ואיציק מרדכי, מפגינים כרס נאה, ומתחת - הכיתוב "לקרוע להם את הדרגות?". אתם חושבים שלחבר'ה בידיעות יש חוש הומור, או שהם שכחו שבקרוב עשויים לקרוע למרדכי את הדרגות על אמת, ולא בגלל הכרס, אלא בגלל איבר טיפה יותר נמוך?
לידיעות יש חוש הומור? 41713
מאז המשפט איציק מרדכי כבר לא שמן. נראה כאילו בשנה האחרונה הוא הוריד איזה שלושים קילו והזדקן בשלושים שנה. אם יש קצת צדק בעולם אז גם בטח לא עומד לו יותר.
יד רוחצת יד 42000
האם מופז מחזיר טובה למרדכי שמינה אותו לרמטכ"ל?

ואי אפשר בלי ההסתייגות: בהנחה שמה שכתוב בידיעה משקף את האמת, בעיקר "יוזמת צה"ל" והאותיות הקטנות של החוק.
לינק 42490
51143
He should have his balls cut off but can keep his rank.he will be the only general with no balls and then the rank meens nothing
ועדה 290838
"הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף אבי מנדלבליט, החליט להקים ועדה צבאית כדי לדון בהורדת האלוף (מיל') יצחק מרדכי בדרגה"

מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/918/229.html
ועדה 335238
"הפרקליט הצבאי הראשי הגיש הערב (יום ה') ערעור על החלטת הוועדה הצבאית שקבעה כי אין לשלול את דרגות האלוף (מיל') איציק מרדכי עקב הרשעתו בעבירות מין. בית הדין הצבאי לערעורים, בהרכב של שלושה שופטים, ידון כעת בפרשה מחדש."

ועדה 335273
למה זה בכלל משנה?
הרי לא יקראו לו פתאום למילואים לעמוד בתור ש.ג. מצד שני גם לא יקראו לו למילואים לפקד על החזית המזרחית. פנסיה, בכל מקרה הוא זכאי לפנסיה של שר, אז בשביל לקבוע מי יהיו הששה שישאו את הארון שלו אחרי מותו?
ועדה 335365
הבעיה, כמובן. אינה יצחק מרדכי, אלא הרתעה כלפי המניאק הבא שינצל את דרגותיו כדי להשיג שירותי מין.

הוא יצטרך לדעת שבמידה שייתפס, הפנסיה הגבוהה שלו תובטח רק אם יפנה לפוליטיקה.
ועדה 335373
המניאק הבא שניצל את דרגותיו כדי להשיג שירותי מין, הורשע לא מזמן והורד, בעקבות משפט מסוקר, מדרגת אל''מ אאל''ט לדרגת רס''ן.
יצחק מרדכי הוא היום ''מי שהיה'', ובפעם האחרונה ששמו הוזכר בתקשורת, היתה כשציינו שהוא מלמד בבית ספר. אישית, הייתי מעדיף שישאר עם דרגות אלוף ויתרחק מבתי ספר, מאשר יחנך את דור העתיד עונד דרגות סג''מ (אל דאגה, זה לא יקרה, גם אם יתקבל ערעור הפצ''ר, הוא יורד לדרגה הכוללת בשמה את הכנוי ''אלוף''). הערעור כעת נתפס כדבקות יתרה של הפצ''ר ברדיפה אחרי מטרה שכבר אינה מהווה סכנה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים