תגיד לי, אתה ירדת מהגולן?! 82
נסיגת הכוחות הישראלים כובשים, ופינוי המתנחלים מרמת הגולן היא מבצע קשה ובעייתי אך הכרחי למען השקטת הגבול הצפוני ולכן, הוא אינטרס ישראלי ברור. אסף נמרודי כותב על סוגיות הקשורות לפינוי ולנסיגה מן הרמה.

פינוי הגולן ככל הנראה יידרש בכדי להשלים הסכם שלום עם סוריה, ובמהרה, לפי תחזיותיו של ראש הממשלה החדש. קל להגיד "נפנה את הגולן" אך קשה מאד לעשות. אולי בין הדברים הקשים ביותר שמדינתנו תצטרך ליישם, וזאת ללא שום אמוציות כלפי השטח המדובר או כלפי האנשים שהקימו את ביתם שם. רק מתוך ראייה מחושבת, אובייקטיבית ואסטרטגית (גם קרה לא מעט) לחלוטין הרואה בפינוי הגולן מטבע בו ניתן לשלם בכדי להשקיט את גבולנו הצפוני מהאיום הקיומי הטמון בו.

ראשית כל, האיום. בהשוואה לצבא המצרי כדוגמה, הצבא הסורי הוא חלוש ודל. הוא מבוסס על טכנולוגיה צבאית סובייטית שפשטה רגל, סובל ממחסור אנוש בכספים, כוח אדם ואיכות ירודה. חיל האוויר זקוק לשדרוג רציני וחלק נכבד מהקצונה הבכירה עוסק בעסקאות סמים מפוקפקות שמקורן בלבנון. היותה של סוריה ברשימת המדינות התומכות בפעולות טרור, גם כן מקשה עליה לקיים עסקאות נשק.

עם זאת, סוריה פיתחה את עוצמתה הבטחונית בהתאם לבטנה הרכה של ישראל. כך, כל דרום סוריה נדמה לסוללת טק"א (טילי קרקע־אוויר, ליירוט מטוסים) אחת גדולה - מדובר על מאות סוללות שיעשו את המוות לחיל־האוויר שלנו במלחמה הבאה. כך גם מתחמשת סוריה בטילים בליסטים לטווח לא רחוק במיוחד ובראשי קרב כימים (דמות גז Vx הקטלני) וביולוגים (בדמות נבגי גחלת) המאפשר לה להנחית על העורף הישראלי מכות אנושות בכמעט כל שטח ישראל. כמוכן, אין להמעיט בכוחה הקונבנציונלי של סוריה. בחזית הגולן, צה"ל נמצא במצוקה, כאשר מול דיוויזיה מתוגברת אחת של שלו, נמצאות 4 דיוויזיות סוריות מלאות מוכנות לקרב. הצבא הסורי מתורגל היטב בנהלי מלחמה וממשיך בתרגילי מלחמה הנושאים אופי אנטי־ישראלי מובהק.

נשיא סוריה, סולימאן וואחש, הקרוי חאפז אל־אסד ("שומר־האריה", בערבית. הוא שינה את שמו, אגב, בצעירותו לשם מכובד יותר, אותו אנו מכירים היום) אינו נראה כה להוט לקיים שלום, ואפילו קר, עם מדינת ישראל ואפילו שיקבל את רמת הגולן חזרה. התעקשותו הקטנונית בנושאים טקסיים לחלוטין מונעות את פתיחתו של המו"מ. אזהרותיו כלפי ישראל, שאם תנקוט בנסיגה חד־צדדית מלבנון אפשר יהיה לשכוח ממו"מ עם סוריה חושפות את כוונותיו עוד יותר. ייתכן שהוא מייעד לבנו את המשך המשא ומתן היות ואינו רוצה להצטייר כמנהיג שפתח במסע פשרה עם ישראל. ייתכן שהוא מנסה להרחיק את הרגע בו תיסוג ישראל מדרום לבנון ע"י השהיית המו"מ. אופציה סבירה אחרת היא שהוא אינו רוצה לקלקל את סיכוייו של בנו, בשאר, ע"י הרגזת הפלגים הצבאיים במדינתנו אשר אינם חפצים בהידברות עם ישראל. אין לדעת מה עובר בראשו.

מבלי להיכנס לנקודה אם המו"מ על פינוי ונסיגה מן הגולן יחל בקרוב, או יותר בעתיד, מול חאפז, או מול המנהיג הבא של סוריה, יכלול חזרה לקוי הגבול משנת 67' או לקוי הגבול הבינלאומיים - אין להקל ראש במשימה כבדת משקל זאת, מכמה טעמים:

ראשית, אין תוקף מוסרי לנסיגה מן הגולן. אין התוקפן רשאי לדרוש שטחים שנגזלו ממנו בעת מלחמה שהוא פתח בה. בגולן אין אנו אונסים לצרכינו מיעוט הדורש עצמאות. למעשה, למעט הדרוזים הסורים שגרים שם, רמת הגולן ריקה יחסית מיושבים סורים מקוריים. כך שהפינוי והנסיגה מן הגולן לא נעשות מטעמי מוסר, או "צדק". אנחנו סוחרים בשטח שכבשנו בכדי להשיג מטרות החיוניות לנו.

שנית, הפינוי הולך לעלות כסף בקנה מידה היסטורי. צה"ל מאכלס חלקים נרחבים ברמה בבסיסים, מתקנים והרבה הרבה ציוד. פינוי כל זה, ומציאת מקומות חדשים לשים את כל אלה יעלה הרבה כסף. פינוי המתיישבים ופיצויים הוא עסק יקר עוד הרבה יותר. לראשונה, נדרשת פינוי ועקירה של עיר ישראלית, קצרין (אף אחד לא חושב על פינוי אריאל - בשביל זה יש "גושי התיישבות") וזו ללא ספק הולכת להיות בעיה חמורה. בארה"ב, הנשיא אינו רשאי להקציב סכומים כאלו בלי אישור הקונגרס, שנשלט ע"י רוב רפובליקאי בדלן. מן הקהילות הבינלאומיות גם לא נראה שתצמח ישועה. אם כך מי יממן את המפעל הזה? רק מכשול זה בלבד יכולה למוטט את כל הנסיגה.

עם זאת, פינוי הגולן ממתנחליו ומצבא הוא הכרחי בכדי להשיג הסדרים בטחוניים עם סוריה, שהם אלו החשובים בשלום ה- 200 ויזות בשנה שככל הנראה יצא לנו בעת זו מסוריה. אין להתחמק מן העובדה, שהגולן היא ללא ספק רמה בעלת חשיבות אסטרטגית צבאית מן המעלה הראשונה. אך גם כן יהודה ושומרון, מהם אנו נסוגים בימים אלו. וגם הר הדרוזים בדרום סוריה הוא חשוב עד מאד - ועם זאת, איננו כובשים אותו.

הרווח העיקרי מפינוי הגולן יהיה פירוז כוחות צבא מן הגבול הסורי ביחס מרחקים לטובתנו, ועדיף יחס של 1:3 (כלומר, על כל קילומטר שצה"ל מתרחק מהגבול הסורי, מתרחקים הדיוויזיות הסוריות וכל יחידה צבאית סורית אחרת שלושה קילומטרים). פירוז כוחות כזה, בנוסף להסדרים מודיעינים נאותים (כמו תחנת התרעה על החרמון המאויישת באמריקאים) והכנסת כוחות פיקוח בינלאומיים לאיזור יכולים להקטין את הסבירות למלחמה עם סוריה לסבירות נמוכה מאד, ולא גבוהה כמו היום. חילופי שגרירויות ודיפלומטים, למרות קרירות היחסים הצפוייה, יכולים לתרום ליצירת קשרי מסחר וערוצי הידברות על נושאים חשובים. למרות זאת, אינני חסיד גדול של יצירת שלום "חם" עם סוריה - אינני רואה כיצד הדבר נעשה בטווח הקרוב או כיצד ניתן להתגבר על שנים של איבה וטינה במעט זמן.

לסיום דברי, השתדלתי שלא לגעת כלל בנקודה הרגישה של הפן האנושי בפינוי מתנחלי הגולן אשר זוכים להבנה ואולי אפילו הזדהות מצד דעת הקהל הישראלית מכיוון שאין הוא משנה כ"כ בעיני. עם זאת, הפוליטיקה ההפכפכה במדינתנו עלולה לגרום למצב, כרגיל, בו מיעוט מתנחלים מופרע הגורף הזדהות ציבורית המשתף פעולה עם לובי פופוליסט בכנסת נגד נסיגה מן הגולן יכול להפריע למדיניות הלאומית של ישראל. ראש הממשלה ושר הביטחון ינהג בחוכמה, כפי שעשה עם מתנחלי יו"ש, אם לא ינכר אותם למען יוכל להגשים את פינויים המהיר מן השטח.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • רועי • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הצנחן • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הראל • 3 תגובות בפתיל
  ומה עם העם? • אדם קלין • 18 תגובות בפתיל
  בושה וחרפה • אהרון • 3 תגובות בפתיל
  הפוטנציאל האטומי הרתעה מוחלטת • גיא טולדנו • 2 תגובות בפתיל
  מה רמת החיים בישראל בזכות המים? • מה היא רמת החיים בישראל?
  רבות מחשבות בלב איש... • יוסי
  מאז חורבן בית המקדש ניתנה הנבואה רק לשוטים • אמ • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים