ישראלים בעמק האמאזון 83
לחנות הידועה ביותר באינטרנט, אמאזון.קום, יש לא מעט קונים מישראל. שלומי בן-יצחק מביט ברשימת הספרים הנמכרים ביותר לישראל, ומגלה ממצאים מרתקים.

אמאזון.קום, החנות והאגדה, משתדלת מדי פעם להיכנס גם לעמודי החדשות, מחוץ למדור הכלכלה. היום הם שם בעקבות הודעה לעיתונות: הפסקנו למכור את "מיין קאמף" בגרמניה. בפעם הקודמת שהגיעו לשם, היה זה משום שהעזו לפרסם רשימות רבי־מכר בחיתוכים שונים - למשל, עשרת הספרים הנקנים ביותר בקרב עובדי חברות מסויימות, וכן הלאה. היו שטענו כי מדובר בהפרת פרטיות גסה. יתכן; אולם התוצאות בהחלט מרתקות.

תהיתם פעם מה קוראים אנשי מיקרוסופט, למשל? די מפתיע לגלות, במקום השני והמכובד, ספר המגלה "סודות פנימיים" על החברה, ונמכר כמדריך להצלחה. הייתכן כי עובדי החברה לא ממש יודעים מה קורה שם? במקום הראשון, באקט של הערצה עצמית, נמצא סיפרו של פול אנדרוז, "How the Web was Won", המתאר את "ניצחונה ההירואי של מיקרוסופט על מתחרותיה" בתחום האינטרנט. ניצחון לא־כל־כך חוקי, אגב, אם להאמין לשופט ג'קסון.

חתך אחר שמציע האתר אינו על־פי חברות, כי אם על־פי איזור גיאוגרפי. כאן תוכלו לגלות אילו ספרים הם הנמכרים ביותר בניו־יורק סיטי, ואילו הכי פופולריים בדאלאס, טקסס. בשל חלקה הלא־קטן של אמאזון בשוק הספרים האמריקאי, סביר להניח כי הרשימות הללו מייצגות. עם זאת, כשמדובר על "מעבר לים", הרשימות וודאי מייצגות פחות. רוב קוראי הספרים מחוץ לארה"ב לא קונים את הספרים שלהם באמאזון - ולא קוראים באנגלית, לצורך העניין. ובכל זאת, אולי יש עניין מה ברשימות. ניסיתי לבדוק.



הידעתם כי השוויצרים, למשל, מזמינים מאמאזון הרבה ספרים על כלכלה (ארץ הבנקים או לא?), וגם לא מעט ספרים על תיכנות. אבל הם לא מעניינים: המזרח התיכון מעניין הרבה יותר. הירדנים, שכיננו ממזרח, מציגים רשימת קניה מערבית לכל דבר: למעט ספר אחד על לבנון, במקום הראשון, שאר רבי המכר הם ספרי קריאה וייעוץ, וביניהם ספרו האחרון של פאולו קואלו (מקום שני), "7 מנהגים של אנשים אפקטיביים במיוחד", "זכרונותיה של גיישה", ספר של ג'והן גרישם, וכן הלאה.

הרשימה המצרית לא מכילה אף ספר קריאה. יש שם ספר או שנים על מצרים, ספרי יעוץ, וגם זכרונותיו של הנרי קיסינג'ר. הסורים לא קונים באמאזון (לכמה אנשים שם יש גישה לאינטרנט בכלל?). בלבנון, לעומת זאת, הדברים נהיים מרתקים. כמה ספרים על לבנון, ספר על "ההיסטוריה הסודית של המוסד", וההפתעה האמיתית, במקום הרביעי: "פסוקי השטן" של סלמאן רושדי. קיסינג'ר, אגב, פופולארי גם בלבנון.

ומה לגבי הישראלים - מה אנחנו קונים באמאזון?

לא תמצאו אף ספר קריאה ברשימה (המכילה, כזכור, רק את עשרת הספרים הנמכרים ביותר). "עם הספר" לא ממש קורא באנגלית. אבל כן תמצאו שם דברים מוזרים למדי. מוזרים מאד, אפילו - מה למען השם עושה "חשבון דיפרנציאלי של כמה משתנים" במקום השלישי!? אני יכול רק לנחש כי ספריה אקדמית כלשהי, ספרית הטכניון למשל, הזמינה 100 עותקים אל מדפיה, מה שהקפיץ את הספר למיקומו המכובד. אבל גם הספרים האחרים לא פחות מפתיעים.

במקום הראשון: אבנר כהן, "ישראל והפצצה". הספר מתאר את ההיסטוריה של תוכנית הגרעין הישראלית, ולמרות שנטען כי אינו מכיל מידע סודי, נאסר לפרסום בישראל. רבותי, צנזורה לא עובדת. לא מוכרים בארץ? נזמין מאמאזון.

בין הממליצים על הספר נמצא תום שגב, הטוען כי "ספרו של כהן ידרוש כתיבה מחדש של ההיסטוריה הישראלית" - משימה כי נראה ששגב עצמו עוסק בה ללא לאות. ובנוסף, מתגובות הקוראים ניתן ללמוד כי היה מי שהסיק, על סמך הספר, שישראל (בעזרת המוסד, כמובן) הם־הם רוצחיו של קנדי. אבל לתיאורית הקונספירציה האמיתית נגיע בהמשך.

למקום השני אחראית כנראה הזמנה של פקולטה לרפואה מאוניברסיטה זו או אחרת: "טיפול קליני בסטרביסמוס", ספר שמחירו צפונית ל-‏400 ש"ח. על המקום השלישי, "חשבון דיפרנציאלי", כבר דיברנו.

במקום הרביעי: וואליד חאלידי, "כל שנותר: הכפרים הפלשתיניים שנכבשו ופונו בידי ישראל ב-‏1948", בהוצאת המכון ללימודים פלשתיניים. הספר, אגב, נפוץ גם בקרב שכנינו. הספר מלווה בהמלצות מאת בני מוריס, המצוטט מתוך "הארץ" בתארו את הספר כ"עבודה אנציקלופדית חשובה". תגובת הקורא היחידה מדברת על גנוסייד, לא פחות, שביצעה "מדינת ישראל" - המרכאות במקור - בעם הפלשתינאי, ומזהירה מפני המשך התמיכה האמריקאית במדינה הציונית.

במקום החמישי, כל כתביה של סוזן וגה, ובשישי, ספר על ההיסטוריה של המכניקה המודרנית (שוב, רכישה מרוכזת, אני מנחש).

גם אנשי ימין קונים באמאזון: במקום השביעי נמצא "מי רצח את יצחק רבין", ספרו של ברי חמיש. הספר, שהוסר מחלונות הראווה (או אולי גם ממדפי?) סטימצקי בארץ לאחר פנייתו של ח"כ אופיר פז (ישראל אחת), מדווח על־ידי אמאזון כ-"Out-of-Print" (כלומר, אזל ואינו מודפס עוד). סרק, סרק, טוען אחד הקוראים, שהעדיף לא להזדהות בשמו: הספר עדיין בדפוס. הקורא הנכבד מצדד בכותב, טוען כי יש אמת בתיאוריות הקונספירציה השונות, ומרמז כי אמאזון מעדיפה שלא למכור את הספר.

במקום השמיני מדריך למשחק דרמטי, בתשיעי "שיטות ניתוח מודרניות בבעלי חיים", ובמקום העשירי, סוגר את הרשימה, ספרה של שרב סבירי, "טעמם של דברים נסתרים" - ספר אודות תורה מיסטית זו או אחרת.



ניתן למצוא באמאזון גם את רשימת הסרטים והדיסקים הנמכרים ביותר לישראל. הסרט הפופולרי ביותר הוא "שיער", בגרסת DVD. עוד DVD פופלרי הוא Lord of the Dance, עליו סיפרה לא מזמן נעמי וינר כאן באייל הקורא ("הנסיך האירי"). ברשימה תמצאו גם את "מעוף הדרקון", סרט מצוייר מופלא שהקרנתו בישראל נקטעה בשל טענה (חסרת בסיס ושחר) לדימויים אנטישמיים. הצנזורה, כאמור, לא עובדת.
קישורים
ישראל והפצצה מאת אבנר כהן
כל שנותר מאת וואליד חאלידי
מי רצח את יצחק רבין מאת ברי חמיש
שיער גרסת DVD
הנסיך האירי נעמי וינר על Lord of the Dance
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  עשרים ושמונה דקות • טל לינזן • 13 תגובות בפתיל
  חבל... • יריב צור • 7 תגובות בפתיל
  ובמקום השלישי... • עוזי ו. • 5 תגובות בפתיל
  סוזן וגה? • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים