משפט חוזר לעמוס ברנס 925
שופטת בית המשפט העליון, דליה דורנר, הורתה הבוקר (ה') לקיים משפט חוזר לעמוס ברנס שהורשע ברצח רחל הלר.

בפסיקתה כתבה השופטת דורנר כי "אין לחלוק עוד על כך שבטיפול בחקירת הרצח בו הורשע ברנס נפלו פגמים חמורים", וציינה כי קיים חשש של ממש לעיוות דין. עוד קבעה השופטת כי "עודף הרצון של המשטרה והתביעה לסגור את פרשת הרצח של רחל הלר, גרם להם לא פעם להימנע מלדבוק באופן מלא באמת". לדבריה, "חוקרי המשטרה, שהיו מתואמים ביניהם, העידו שקר במשפטו של ברנס. לכך יש להוסיף את רשלנות המשטרה שאיבדה את הראיות שיכלו לסייע להוכחת חפותו של ברנס".

היועץ המשפטי אלייקים רובינשטיין טען כי אין מקום לקיים משפט חוזר כי כל הטענות המועלות בבקשה החדשה כבר הועלו בדיונים הקודמים ונידחו, אך עמדתו לא התקבלה.

הפרשה החלה כאשר גופתה העירומה של רחל הלר, בת 19, תושבת בת ים, נמצאה באוקטובר 1974 בחולות קיסריה, ועליה סימני התעללות קשים. שני צוותי חקירה שהוקמו נכשלו בעבודתם, וצוות חקירה שלישי, בראשותו של סגן־ניצב שאול מרכוס, עצר את עמוס ברנס, תושב עכו, וחילץ מפיו הודאה ברצח. הוא אף שחזר את הרצח לפני מצלמות המשטרה.

במשפטו, בבית המשפט המחוזי בחיפה, כפר ברנס באשמה וטען כי החוקרים היכו אותו והכתיבו לו את ההודאה. עם זאת, השופטים הרשיעו אותו, בעיקר על סמך ההודאה והשחזור, ודנו אותו למאסר עולם. ברנס ערער לבית המשפט העליון, אך הערעור נדחה.

במהלך שנותיו בבית הסוהר המשיך ברנס לטעון שהוא חף מפשע. לאחר 9 שנות מאסר קצב נשיא המדינה את עונשו והעניק לו חנינה, אך כאשר ביקש שירות בתי הסוהר לשחררו, סירב ברנס להשתחרר והתעקש להישאר בבית הסוהר עד שיקבל זיכוי מוחלט. בסופו של דבר ביקר אותו בכלא רמלה השופט חיים כהן ושכנע את ברנס לצאת מהכלא ולנהל את מאבקו להוכחת חפותו מחוץ לכתלי בתי הסוהר.

זהו המקרה השלישי בשנים האחרונות בו בית המשפט העליון מורה על קיום משפט חוזר. קדמו לו משפטם של רוצחי דני כץ ומשפט "כנופיית מע"ץ"
קישורים
הארץ
Ynet
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

61046
מאז מתן פסק-הדין במשפט החוזר של רוצחי דני כץ אני מצפה לדיון בנושא באייל, ואין. יתכן שהמקום המתאים לדיון בזה הוא דווקא עדכון-החדשות על פסק-הדין בתביעת הדיבה של שרון נגד "הארץ" ובנזימן - בשני המקרים הצד ש"לא מרוצה" מההכרעה המשפטית מעלה את ההבחנה בין "האמת המשפטית" לבין איזו "אמת" אחרת (נגיד "היסטורית").

תגובות?
כל מני 'צדק' 61061
השופט חיים כהן (שהוזכר בידיעה) כתב בספרו "צדק במשפט" (אונ' משודרת) שלמושג 'צדק' לא ניתן ליחס משמעות אחת בלבד. לדוגמא הוא אומר שבתנ"ך המילים 'צדק' מופיעות ב-‏13 מובנים שונים. הוא מסווג 'צדק' לשלושה קטגוריות עקריות
1. צדק אנושי - מעשי האדם
2. צדק חוקי - נורמות המחוקק
3. צדק משפטי - שפיטת השופט

עוד הוא מוסיף את חוש-הצדק הפנימי ומידת-הצדק החיצונית. למשל ששניים מתדיינים, כל אחד חש שהצדק איתו, ובית המשפט קובע צדק שלישי, לצד זה או אחר, או משהו באמצע.
61362
אני מבין שהתגובה שלי למטה, לא הגיעה למסה הקריטית הדרושה להתנעת הדיון שבקשת.
61373
כך זה נראה. שמא נכתוב כאן תגובה פרובוקטיבית שאי אפשר לעבור עליה לסדר היום?
אמת משפטית גרידא 61379
עדיין לא קראתי את זה, אבל נראה לי שברנס דווקא משחק בתוך תחומי המגרש של האמת המשפטית. כשהשופטת מדברת על פגמים פרוצדורליים, היא מדברת על שיטות לקביעת האמת המשפטית.

למעוניינים: http://207.232.15.135/Files/99/320/030/l19/99030320....
אמת משפטית גרידא 61399
כאמור, נראה כי לא זה המקום לדיון הזה, אלא דווקא הידיעה על פס"ד שרון-"הארץ" או הידיעה-שלא-פורסמה על פס"ד דני כץ. הדיון המבוקש הוא הדיון בתפיסה הציבורית של האמת המשפטית - האם היא חזות הכל או לא. התשובה "לא" באה לידי ביטוי בצורה הברורה ביותר בססמא "הוא זכאי", שהמשיכה ללוות את אריה דרעי לאחר שהורשע בדין, גם בארכעת הערעור. נדמה לי שניסו לשוות לקריאה הזו אופי של כפירה בסמכותו של בית המשפט, אולם אולי ניתן לקרוא אותה גם ככפירה בבלעדיותה של האמת המשפטית? בשרון-"הארץ" היה זה בית המשפט עצמו שסימן את גבולות-הגזרה של ה"אמת" בה הוא עוסק. לגבי פס"ד דני כץ, התכוונתי לחזור לדברים שכתב תום שגב (היסטוריון ועתונאי) בעקבותיו, כדי לראות אם גם בהם יש הבחנה בין האמת המשפטית לבין האמת ההיסטורית (ואולי אף האמת העתונאית), אך משום מה לא שמרתי לי קישור למאמר שלו מאותו שבוע. מישהו זוכר?
אמת משפטית גרידא 61430
במשפט הפלילי, התוצאה המשפטית המרשיעה אמורה להיות חזות הכל. אם לא, זה צריך להיזקף לחובתה של המערכת. לכן דרעי הוא קריאה נגד המערכת.

לדיון הזה יש באמת הרבה מאוד היבטים.
אמת משפטית גרידא 61404
עיינתי בהחלטה.

מוזר שכל הדמויות נזכרות בשם משפחתן (קרפ, ברנס, מרקוס) פרט לאחת, הנזכרת שוב ושוב בשמה הפרטי - רחל הלר.

דבר מעניין שנתקלתי בו הוא שהעובדה שברנס שוחרר לאחר 8 שנות מאסר בלבד נמצאה ראויה לאזכור ע"י השופטת כאחד הדברים החותרים תחת הרשעתו. האם השופטת חושד בקונספירציה, או שיש הסבר אחר למה שכתבה?
אמת משפטית גרידא 61428
שני הדברים אכן מוזרים. לגבי הראשון, יש ז'אנר מעניין של משפט וספרות, שעוסק בקריאת הנרטיב שמאחורי ההכרעה המשפטית. נראה לי שרחל הלר היא לא פרסונה בסיפור. היא עצם, למרות ש''עושים לה כבוד'' בשם פרטי (נועד להראות רגישות). אין כאן רוצח ונרצחת-נאנסת, אלא נאשם שאשמתו מוטלת בספק מול ''משטרת ישראל''. זה מאוד מעניין, ואין ספק שזו בחירה נראטיבית, והשאלה אם מסכימים איתה או שמוצאים נקודת מבט אחרת.

לגבי השני, זה מעיד שמערכת אכיפת החוק (במובן הרחב) ראתה ספק ניכר בהרשעה שלו. זו אותה מערכת שהעמידה את חוקריו של ברנס לדין על עדות שקר, ואותה מערכת ששינתה את העילות למשפט חוזר (שמעתי טענות שגם זה הומרץ בזכות ברנס). ועדיין האזכור של זה מוזר.
תוספת 62058
משה גורלי מותח ביקורת על ההחלטה בעיתון "הארץ":
גורלי מציין כי המקרה כבר נדון בפני שופט עליון בעבר, והפסיקה החדשה בידי שופטת אחרת מהווה תקדים מסוכן. זאת מפני שהיא עלולה לגרום לכך שפסק הדין יהיה תלוי בשופט, ולכל הפחות יראה כך.
תוספת 62126
הדין כן תלוי בשופט – במידה מסוימת. אין מנוס מכך. כל מי שאומר אחרת מוכר משהו.

בהינתן זאת, אפשר לשאול מה עושים. השיטה של המשפט היא בין היתר סופיות הדיון ועקרון התקדים. פשוט לא מרשים להביא את זה בפני שופט אחר, וזהו. המקרה הזה הוא בחירה מודעת של דורנר לדון בבקשה מחדש. מצער שלגורלי אין הגינות בסיסית לצטט את נימוקה, גם אם הוא אינו מסכים לו (אני סבור שכפרשן איו לו רשות להניח שאתה קורא גם את האידך-גיסא, כלומר את פסק הדין). הנימוק שלה היה שבין פסיקת השופט לוין לפסיקתה נשתנתה באופן דרסטי ההלכה המשפטית בקשר לעיוות דין. את זאת עשה ברק בעניין דני כץ לפני מספר שנים. אני לא יודע אם הנימוק של דורנר הוא מספיק, אם כי אינטואיטיבית הוא לא נראה לי שגוי.

אני לא יודע איך לוין הגיע למסקנה שלו, קראתי את ההחלטה שלו רק ברפרוף. אולם ברור ממנה שהוא השקיף על ההליך במשקפיים שקדמו להחלטה בעניין דני כץ. ומכאן אפשר למצוא (אבל לא חייבים) צידוק לנימוקה של דורנר. אני חושב שדורנר היתה מחליטה כך לפני שנים ארוכות, לו נדרשה לכך, והיא לא נזקקה לשינוי ההלכה של ברק. ועדיין.

מכל מקום, טוב שהחלטתה ניתנה. האם באמת "מוטב שחמישים אנשים חפים מפשע יישבו בכלא מאשר שמערכת המשפט הבריטית תוצג ככלי ריק", כדבריו של לורד אנגלי? החלטתה נכונה, וזה לא מעט. בדבר אחד גורלי טועה לחלוטין לדעתי, בסיפא של המאמר: ההחלטה של דורנר לא נובעת כהוא זה מרצון פופוליסטי כלשהו.
תוספת 77899
אגב שינויים בפסקי דין בערכאות שונות:

תוספת 78179
תיקים שרואים מכאן לא רואים משם. קשה מאוד מאוד לדעת מה קורה בתיק משפטי מן התיאורים העיתונאיים שלו. זה לא שהעיתונות לא יכולה, זה פשוט בדרך כלל לא חשוב לה.

מכל מקום, כמה עובדות נוספות, לאחר שקראתי את פסק הדין שניתן בבג"ץ. ראשית, אוזיק עצמו הסכים לביטול פסק הדין הראשון (ההוא עם ה-‏210,000 דולר). עוד דבר הוא, שבית הדין שאל את הצדדים אם הם מסכימים שפסק הדין יינתן בשתי חתימות, וקבע כי אי-תגובה ייחשב כהסכמה; והצדדים לא הגיבו. בנסיבות אלה, היה סיכוי מסוים שפסק הדין (שניתן בהרכב חסר) יאושר בערעור או בבג"ץ, והשופטת ביניש אף רומזת על כך בפסק-דינה. אבל אוזיק כבל את השופטים, מאחר שהסכים לביטול פסק הדין הראשון. אכן אסופת טעויות מרגיזה (של אוזיק, של השופטת הראשונה ועוד).

לגבי ההבדל בין הפסיקות, כמה ספוקלציות: ראשית, לא מן הנמנע שהדין השתנה מאוד ב-‏12 השנים שחלפו; שנית, לא מן הנמנע שההוכחות שהוצגו בסיבוב השני היו שונות מאלה שהוצגו בסיבוב הראשון; שלישית, לא מן הנמנע שפסק הדין השני נכון יותר, משום שקשה להבין איך הפרת חוזה עבודה _כלשהי_ תזכה את הנפגע במאתיים ועשרה אלף דולר פיצויים(!).
תוספת 78195
רגערגערגע, מה ז"א "לא מן הנמנע שהדין השתנה"? האם לא פוסקים לפי הדין התקף בעת שהדברים קרו, או למצער בעת שהתביעה הוגשה?
תוספת 78201
התכוונתי לפסיקת בתי המשפט, אשר מפרשת את החוק, והפרשנות חלה רטרואקטיבית (בעייתי אך נכון). יש שינויים בתחום דיני העבודה, ורובם אינם שינויים חקוקים.
עוף תופיק - SPAM מחב' LTP 61395
נראה שמישהו בשם אריה, מהחברה הזו שנמצאת בכוכב יאיר 067-580062 או 09-7492131
ltp@netvision.net.il שולחים פרסומת לכתובות מהאייל הקורא. אם הבניזונות האלה לא יפסיקו
אני מקווה שהמרכזיות שלהם יסתמו.
עוף תופיק - SPAM מחב' LTP 61400
אני ממליץ לכולם לדווח על ספאם כזה באתר http://www.spamcop.net .

אני משתמש בשירותי האתר כבר שנים הן לצורך דיווח והן כפילטר של דואר זבל (החלק הזה הוא כבר בתשלום), והם אמינים ומצוינים. מנגנון הדיווח של האתר מנתח לעומק באופן אוטומטי את ה-headers של ההודעה הבעייתית כדי להגיע למקור האמיתי שלה, ואז שולח הודעות תלונה לכתובות המתאימות (abuse@isp.com) אצל ספקי האינטרנט שאיפשרו להודעה זו להישלח דרכם. הדיווח הוא תהליך פשוט שלוקח כמה שניות, והוא בהחלט עשוי לגרום לסגירת חשבונות הגישה של המפציצים ולהוספת שרתי SMTP פתוחים לרשימות שחורות בינלאומיות, מה שאומר שעד שבעלי השרת לא יסגרו את האפשרות להשתמש בו באופן חופשי, כל הדואר שיצא מהם לא יעבור ברשת.

הודעות התלונה, אגב, נשלחות ללא אזכור פרטי המתלונן, כך שאין חשש שהתלונה תגרום בדרך עקיפה כלשהי לכך שתקבלו עוד ספאם. למי שלא ידע, הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות עם הודעת ספאם מעצבנת היא לענות לה (בהודעות remove me או נאצות למיניהן). הסיבה לכך היא שתגובתכם מאשרת לשולח שמאחורי הכתובת שלכם קיים אדם שבאמת קורא את הדואר שלו, ומשדרגת אתכם מיד לרשימת הפראיירים שיקבלו מעכשיו את כל הזבל בעדיפות ראשונה.
עוף תופיק - SPAM מחב' LTP 61405
תודה. לקח מעט יותר מכמה שניות בגלל שצריך להתרשם אצלם.

אלה התוצאות שקיבלתי:

Parsing input:ltp@netvision.net.il
[show] "dig netvision.net.il mx" (digging for mail exchanger) Found mailserver:mx20.netvision.net.il. = 194.90.9.19
abuse.net netvision.net.il = wanabuse@netvision.net.il
[show] "nslookup netvision.net.il" (checking ip) ip = 194.90.1.6
abuse.net shortcut:wanabuse@netvision.net.il

Statistics:
194.90.9.19 is not currently blocked by bl.spamcop.net
More Information..
Note, this is not necessarily a reflection on the specific address given. It is rather based on the overall ISP score.
Found abuse address:wanabuse@netvision.net.il

אזהרה נוספת היא לא לפתוח דואר ממקור לא ידוע. בעיקר מסכנת וירוסים, אבל גם מהסכנה שהדואר נשלח עם אופצית "תשובה אוטומטית". במקרה הזה התוכנה של המקבל תשלח תשובה כך שהספאמר יוודא שהכתובת שלכם אמיתית.
עוף תופיק - SPAM מחב' LTP 61409
בדרך כלל ניתוח ההודעה הרבה יותר ארוך ומפותל (ומעניין, למי שעונה על הגדרת מבקרי האייל כפי שהופיעה ב-ynet), אלא אם כן לא סימנת את המשבצת שבה מבקשים לראות את כל תוצאות הניתוח, או שבאמת לא היה במקרה הזה שום נסיון להסוות את זהות השולח, שזו כבר חובבנות לשמה מצידו.

ההרשמה לאתר, אגב, היא תהליך חד-פעמי וכמובן שזה חינם. לגבי הערתך על התשובה האוטומטית, ברוב תוכנות הדואר ניתן ומומלץ לקבוע שהתוכנה תבקש אישור לפני שתחזיר הודעה כזו. נדמה לי שב-Outlook Express זו אפילו ברירת המחדל.
חוצפה ישראלית 77264
זה עתה קיבלתי דואל-זבל שנשלח דרך "בזק בינלאומי"‏1, הכולל פרסומת לאיזה שרות שלא דרוש לי, לא הבעתי בו עניין, ואין לו קשר לאייל הקורא. הדואל נשלח לכאורה מהכתובת tabodirect@msn.com (ראיתם את זה, ספאמבוטים? רישמו היטב) והוא מפנה לאתר www. tabodirect co.il (הדומיין רשום על שם אחד **** *** מת"א), ומכיל את מספר הטלפון 035615668. ברוב חוצפה, הדואל כולל קישור unsubscribe וגם הודאה בזו הלשון:
We have got your e-mail from: דיון 1033

1 לצערי, הבנתי שספקי אינטרנט בארץ אינם מנתקים לקוחות המשתמשים בשירותיהם להטרדת אחרים, תוך הפרת ההסכם עם ספק האינטרנט, וכי למעשה כולם מתגאים כי "מעולם לא ניתקנו לקוח בגלל ששלח ספאם". במקרה זה, בכל זאת אדווח לspamcop, אולי לפחות msn לוקחים את העניין ברצינות.
חוצפה ישראלית 77407
גם אני קיבלתי מהזונות שידול דואלי
הודאה במשטרה 61417
מקרה ברנס הוא מקרה אחד מתוך קבוצה שבה ההרשעה התבססה בעיקרה על הודאת הנאשם בחדרי החקירות, ואי הודאה במשפט עצמו.
לדעתי יש בעיה בחוק שנותן משקל כה רב להודאה בחקירה. אם הנאשם רוצה להודות הוא יכול לעשות זאת במשפט עצמו לעיני כולם. הודאה בחדרי החקירות, כאשר לא ברור כלל מה בדיוק היה שם פסולה לדעתי. ואכן חוק זה גרם לעוולות חמורות. "כנופית מע"ץ" הורשעה לפי חוק זה בהצתות ואחר כך זוכתה זכוי מלא.
היה גם מקרה בירושלים של אדם שהורשע ברצח, על סמך הודאתו במשטרה, ושוחרר אחר כך כשנתפסו הרוצחים האמיתיים.
מעניין שבמשפט העברי לא ניתן משקל להודאת הנאשם אפילו במשפט עצמו, ולהרשעתו דרושים שני עדים אחרים.
(העובדה הזאת נודעה לי מקריאת ספר של השופט חיים כהן על משפטו, כביכול, של ישו בידי הסנהדרין בזמנו. האם חכמנו הקדומים ראו כבר אז דברים שאנו פספסנו היום ?)
הודאה במשטרה 61429
במשפט העברי הם מאוד לא החשיבו את ההרשעה. הרציונלים של ההליך הפלילי היו שונים לחלוטין מאלה המוכרים לנו. לכן, כשהיתה שליטה עברית עצמית, התפתחה מערכת פלילית מקבילה, לא-דתית (שכחתי את שמה).
הפרקליטות מרימה ידיים 91033
הפרקליטות הבינה שאין סיכוי לזכות במשפט אחרי זמן רב כל כך, והודיעה שכתב האישום מבוטל:

אופס 91034
אופס 91038
רגע, אז מה זה אומר לגבי מר ברנס? האם הוא מעתה נחשב חף מפשע? אמנם הידיעה מציינת שנמחקו האישומים ברצח נגדו אולם פסק הדין הקודם בעניינו (זה שהרשיע אותו, ובעקבותיו ישב בכלא) עדיין עומד, לא?
אופס 91041
הוא נחשב חף מפשע.
כנראה שעכשיו הוא מכין תביעת ענק.
אופס 91050
אתה יודע אולי מה בדיוק תהיה התביעה שלו? כנגד המדינה? כנגד אישים במשטרה? בפרקליטות?
הוא זוכה 152035
בית המשפט המחוזי בנצרת הורה היום (ב') למדינה לשלם 1,200,000 שקלים פיצויים לעמוס ברנס, וכן לשלם לו הוצאות הגנה בסכום של 200 אלף שקלים נוספים. תדהמה בפרקליטות.

הוא זכאי 112232
לאחר 28 שנה, עמוס ברנס זוכה הבוקר מכל אשמה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים