נתפס מבוקש עם חגורת נפץ באמבולנס פלסטיני 936
הבוקר (ד') נתפס במחסום רמה שמצפון לירושלים מבוקש פלסטיני שנסע באמבולנס של הסהר האדום. האיש אמר לחיילים במחסום כי הסתיר באמבולנס חומרי נפץ. למקום הוזעקו חבלנים, ואכן נמצאה שם חגורת נפץ.

במערכת הביטחון הצדיקו בעבר מניעת תנועת אמבולנסים פלסטיניים לפינוי פצועים מאזורי קרבות, בנימוק שהם משמשים להברחת מחבלים ואמצעי לחימה. זו הפעם הראשונה שמתגלה עדות ברורה לכך.

קישורים
הארץ
Ynet
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

63024
הידיעה הזו מצטרפת לפרסומים רבים בעבר על עיכוב אמבלונסים פלסטינאים במחסומי צה''ל, על ירי צה''ל לעברם ועל פגיעה בחולים ובאנשי צוות רפואי פלסטינאים כתוצאה מכך.

עלתה בדעתי האפשרות לצוות על כל אמבולנס פלסטינאי בשטחים איש חיל-רפואה של צה''ל. הדבר יאפשר מתן מעבר חופשי ומהיר לאמבולנסים אלה במחסומים.
או''ם שמו''ם 63064
לא איש חיל רפואה, אבל לפחות איזה איש או''ם שילווה אמבולנסים, ויוודא שאין בהם חומרי נפץ. אם כל כך חשוב לאירופאים שאנחנו לא נעכב אמבולנסים, שידאגו שהם יהיו נקיים מאיום כלפינו.
ועידה בינלאומית? 63066
ואיך בדיוק תאכוף את נוכחותו של איש האו"ם (מישהו מהגדוד ההודי הזכור לטוב מגבול לבנון?) בכל אמבולנס בשטח? תצוות איש יק"ל לכל אמבולנס? הרי בכל-זאת צריך להשאיר מקום לצוות הפלסטינאי.

לא ברור לי גם איך נוכחותו של איש האו"ם אמורה להקל על מעבר האמבולנס במחסום. מה שכן, תוצאה אפשרית של ההצעה שלך היא פגיעה של צה"ל באנשי או"ם.

ומה פירוש "חשוב לאירופאים"? יש להם שגעון כזה שחולים צריכים לקבל טיפול רפואי? ולך זה לא חשוב?
ועידה בינלאומית? 63115
אה, זה פשוט מאוד - אם יש איש או''ם באמבולנס, נותנים לו לעבור. אם לא - הם ימתינו עד שחיילי צה''ל יהיו סמוכים ובטוחים שאין בפנים חומרי נפץ.
ועידה בינלאומית? 63118
לא פותר את הבעיה של צה''ל - האפשרות שהאמבולנס מעביר חומרי-חבלה.
או''ם שמו''ם 63076
את מי תשים שם ? את סארמארגו ?
הייתם סומכים עליו ?
זוכרים את התנהגות כוחות האו"ם במקרה חטיפת החילים בלבנון ?
החברה האלה כבר הוכיחו שלפחות מבחינתנו אי אפשר לסמוך עליהם.

חג שמח לכולם.
זכותו יגן עלינו 63067
מי יגן על חיי חיילינו, אנשי חיל הרפואה, בהיותם בשטח עוין?
זכותו יגן עלינו 63070
מי הגן על חיילי צה"ל בהיותם בשטח עוין בדרום לבנון? מי מגן על חיילי צה"ל בהיותם בשטח עוין בסמטאות חברון? הם עצמם, כמובן. לכן בדיוק הרעיון שלי מדבר על חיילים, לא על אנשי צוות רפואי שאינם חיילים.
זכותו יגן עלינו 63073
אם הבנתי נכון את הרעיון שלך, חיילינו אמורים להיות צמודים לאמבולנסים של הסהר האדום, גם בהיותו בתוך שטח בשליטה ערבית. אני מניח שלא תינתן הכנסת כוחות גדולים אלא רק מספר חיילים מועט, לפיקוח. כיצד נשיג ערבויות לבטחונם?
זכותו יגן עלינו 63081
לא ''צמודים לאמבולנסים'' אלא ישובים בהם - חייל אחד בכל אמבולנס, כשהוא מחליף איש-צוות מקורי בעל כישורים שקולים או פחותים (רופא יוכל להחליף רופא או נהג. נהג יוכל להחליף נהג). לא ניתן לקבל ערבויות לבטחונם.
זכותו יגן עלינו 63446
אם כך, אתה מוכן שחיי חיילינו יהיו בסכנה, כדי להגן על זכות הערבים לטיפול רפואי. האם הסיבה לכך היא מעשית (יחסי ציבור, למשל) או מוסרית (חיי אזרחים חפים מפשע חשובים מחיי חיילינו)?
זכותו יגן עלינו 63527
לא אמרתי את מה שהאתה מייחס לי ולכן ממילא אינני יכול להשיב לשאלתך.

כל מה שעשיתי היה להעלות דרך פעולה אפשרית לנוכח טענות שני הצדדים ביחס למצב הקיים. אני חושב שהיא נותנת מענה לטענות, אבל אינני בטוח בכך. למעשה - אפילו אינני בטוח שהיא מעשית מבחינת כח-האדם הנדרש.
זכותו יגן עלינו 63667
לא הבנתי היכן טעיתי בהבנת דבריך. האם תוכל להסביר מה פספסתי? (אתה מציע לצרף את חיילינו לצוותים רפואיים בשטח ערבי, מבלי לקבל ערבויות לבטחונם, כדי לאפשר טיפול רפואי לנזקקים).
זכותו יגן עלינו 63669
הרעיון שהעליתי הוא אכן לצרף חיילי צה''ל לצוותים רפואיים בשטחים, ואני טוען שהדבר נותן מענה למספר בעיות לכאורה במצב הקיים. אני מבין שאתה חושב שלרעיון יש חסרונות על-פני המצב הקיים. העליתי אותו כדי שיתקיים דיון ביתרונותיו ובחסרונותיו לעומת המצב הנוכחי, ולעומת רעיונות אחרים, כגון זה שהציג טל כהן.
זכותו יגן עלינו 63674
לא ענית - מה ייחסתי לך שלא בצדק?
זכותו יגן עלינו 63675
''אתה מוכן שחיי חיילינו יהיו בסכנה, כדי להגן על זכות הערבים לטיפול רפואי''.
זכותו יגן עלינו 63679
האם אתה כופר בכך שהצעתך מסכנת את חיי החיילים?
האם מטרת ההצעה אינה הגנה על זכות הערבים לטיפול רפואי?
או שמא זו אינה הצעה שאתה באמת תומך בה, אלא זריקת רעיון באוויר?
זכותו יגן עלינו 63682
אני נוטה להסכים שחייל שיימצא על אמבולנס בשטחים חשוף ליותר סכנות מחייל שנמצא ב"בור". מה לגבי חייל שנמצא במחסום בשטחים? אינני יודע. מי מהם תורם יותר לבטחונם של תושבי ישראל? לא בטוח.

מטרת ההצעה היא לקיים דיון בפתרונות אפשריים לבעיות במצב הקיים. הרעיון שלי עשוי לפתור כמה בעיות במצב הקיים, ביניהן הפגיעה ברמת הטיפול הרפואי לו זוכים הפלסטינאים תושבי השטחים. אינני מתכוון לדון כאן בשאלת זכותם של אנשים לקבל טיפול רפואי.
זכותו יגן עלינו 63686
אתה רומז שהחיילים באמבולנסים הערביים עשויים לתרום לבטחוננו. זו נקודה שאת גישה כיניתי "מעשית". האם תוכל להסביר כיצד שיפור רמת הטיפול הרפואי לתושבי השטחים יסייע לתרום לבטחוננו? (אציב איש קש: הורדת המוטיבציה לפיגועים)
מי זה זכותו? 63689
אם אכן נכונה טענת צה''ל שאמבולנסים משמשים להעברת אמל''ח (ונדמה לי שה''אם'' בראש המשפט הזה כבר מיותר), והעברת אמל''ח מסכנת את בטחון תושבי ישראל, אזי הפיקוח הישראלי ימנע זאת ולכן יתרום לבטחון.
מה דעתך על לתת להם לגסוס? 63693
לא נשמע יותר קל?

מאיפה הרעיון המדהים לסכן שערה מחיילי צה"ל?
אפשרות אחרת 63680
להקים מרפאות צה''ליות ליד כמה מהמחסומים.
מקרים דחופים יוכלו לקבל טיפול שם.
זכותו יגן עלינו 63533
לא בטוח שאני מבין.

אתה מציע שיהיו צוותים מעורבים, שכוללים ישראלים, שיסעו באמבולנסים של הפלשתינאים בערי הגדה ויאספו חולים?

אני חושב שיותר טוב לקפוץ ממטוס בלי מצנח. הגופה תיראה אותו דבר, אבל המוות יהיה מהיר יותר.
אמרנו או לא אמרנו? 63027
מה אמר בוש? אם אתה מאכיל טירוריסט, מסתיר טירוריסט, מסייע לטירוריסט, אתה טירוריסט. והתשובה לטירוריסטים הינה רק אחת. ולא רק לטירוריסטים אלא גם לכל סייעניהם.

מה שחבל באמת זה שאותו מחבל לא עומד כרגע ומקריא הודאה בכל ערוצי הטלוויזיה הישראלית "אני XXX בן YYY מביע חרטה על ש...., וכן קיבלתי הוראה ישירה מ...., והסתרתי פצצה באמבולנס...., וזוהי תמיד השיטה שלנו ו....."

בשביל זה צריכה להיות טלוויזיה, לא בשביל לראיין את ראשי המחבלים.

לפטר אמרנו? לשנות את החוק אמרנו?

הסברה/תעמולה אמרנו? אמרנו.

את ההסברה הישראלית אפשר לקחת הרבה יותר רחוק והרבה יותר טוב. אין להקשיב למרפי הידיים מהשמאל. הרי זהו מקצועם האמיתי.
סאראמגו והמחסומים 63047
בקישורית:

מובאים דבריו של סאראמגו.
נראה שעיקר הביקורת שלו היא על כך שנערכות בדיקות במחסומים ולכן מעוכבים שם אנשים חולים ויולדות. זה מה שהופך את התנהגותנו ל "אושויצית".
ככל הנראה צריך להיות יותר נחמדים ולתת להם להעביר את חגורות הנפץ שלהם ביתר קלות.
מי הם אלה שיתפוצצו ע"י חגורות אלה ?
בסך הכל יהודים.
והאירופים הנאורים כבר הוכיחו הרבה פעמים ומעל לכל ספק שאין להם שום בעיה עם זה.
אמנת ג'נבה 63048
ברגע זה איבדו הפלשתינאים את הזכות להשתמש באמבולנסים על מנת לפנות פצועים משטחי אש.
מה היתה הדקה? 63060
כלומר, אתה מציע שאמבולנסים ישראליים יעשו את זה? זה לא קצת מרחיק-לכת, מסוכן ומסורבל?
אמנת ג'נבה 63085
אכן טמטום.
הדבר היחידי שעובד לזכותם זה תדמית ועכשיו הם שרפו את הקלף של האמבולנסים, ובשביל מה?

אבל הסר דאגה, לא יעבור הרבה זמן עד שצה"ל ירים איזה אמבולנס עם אלמנות הרות ושוב נהיה פיטים.
אמנת ג'נבה 63088
אנא הסבר הקשר בין הכותרת ותוכן ההודעה.
אמנת ג'נבה 63097
עד כמה שידוע לי, על-פי אמנת ג'נבה, שמהווה מסגרת חוקית מוסכמת ל''אתיקה של מלחמה'', אסור לירות על אמבלונסים של האויב (רכבים שתפקידם לפנות פצועים ומסומנים לשם כך בסימון ברור).

כלל זה בטל ומבוטל, אם האויב משתמש באמבולנסים למלאכה החורגת מפינוי פצועים, קל וחומר - סיוע צבאי.
אמנת ג'נבה 63098
אתה צודק.

סעיף 19 של אמנת ז'נבה ‏1 קובע:
Art. 19. The protection to which civilian hospitals are entitled shall not cease unless they are used to commit, outside their humanitarian duties, acts harmful to the enemy. Protection may, however, cease only after due warning has been given, naming, in all appropriate cases, a reasonable time limit and after such warning has remained unheeded.

The fact that sick or wounded members of the armed forces are nursed in these hospitals, or the presence of small arms and ammunition taken from such combatants and not yet been handed to the proper service, shall not be considered to be acts harmful to the enemy.

(הערה: סעיף זה מתייחס לסעיף 18 המדבר על בתי חולים, אך סעיף 21 קובע כי אמבולנסים מקבלים מעמד של בית חולים, ועל כן הסקתי כי סעיף זה תקף גם לגביהם)

(הערה נוספת: על פי פירוש קפדני במיוחד, אפשר לקבוע כי רק האמבולנס הספציפי הזה איבד סטטוס של בית חולים מוגן, משום שהשתמשו בו למטרות לא הומניטריות, אך כמדומני שזו התחמקות מהעניין)

כפי שניתן לראות, שני הצדדים עוברים על אמנת ז'נבה.

------
ממש לא פעם ראשונה 63050
הייתי בצבא בתקופת ענבי זעם וזכורה לי ידיעה על פגיעה ישראלית באמבולנס לבנוני בו היו קטיושות. החיזבאללה הכחיש אך יש לישראל מידע וודאי בעניין זה.
במלחמה תעשה לך תחבולות 63083
להתחפש לאישה בלונדינית זה יותר יפה וצודק
מסכים 63089
שהרי התחזות לכחות-הצלה או לכחות האו''ם סופה שתהפוך את הכחות הנ''ל למטרה לגיטימית בשדה הקרב. סתם תחפושת, או התחזות לאויב (''המחבל היה לבוש מדי צה''ל'') הן תחבולות שאין להן שלכה כזו.
מסכים 63091
הכוונה היתה לברק בבירות או לחיילים מחופשים לשוטרים שהיו עולים להר הצופים או שעשו פרובוקציות נגד הסורים. למה מתפלאים על האמנולנס. כמו האנגלים שהתרגזו שהגרמנים לא עשו פייר פליי.
מסכים 63092
מי אמר שהוא מתפלא?

הבנתי את כוונתך והרחבתי את ההסבר על המבדיל בין תחבולת-מלחמה כגון ברק בביירות, נגיד, או התחזות לחייל צה"ל כשבאים לתקוף כח צה"ל, לבין התחזות לכח-הצלה, ההופכת את כחות-ההצלה למטרה לגיטימית.
מסכים 63218
למה התחזות לכוח הצלה הופכת את כוחות ההצלה למטרה לגיטימית, והתחזות לבלונדינית אינה הופכת את הבלונדיניות למטרה כזו?
מסכים 63220
כיוון שבלונדיניות יש בשני הצדדים.
מסכים 63225
והתחזות לערביות בלונדיניות?
מסכים 63229
לא יודע. מה העניין?
מסכים 63231
שאלתי היא האם כל התחזות למישהו שיכול להיות רק בצד אחד, אזרח ערבי מן השורה, לדוגמה, הופכת את אלו שמתחזים להם (אזרחים ערבים מן השורה) למטרות לגיטימיות, כפי שהתחזות לכוחות הצלה הופכת את כוחות ההצלה למטרה לגיטימית.
הצבא *לבוש מדים* יוצא למלחמה 63233
עכשיו הבנתי. באמת לא הייתי צריך להשתמש בצירוף ''מטרה לגיטימית'' מבלי להבהיר מטרה למה ובאילו נסיבות. לא התכוונתי שירי על כחות-ההצלה באשר הם נהפך ללגיטימי, אלא שהחסינות שלהם (מפני עיכוב או מניעת-מעבר במחסום) נפגעת בצדק, באותו אופן שכיוון שהמחבלים המתאבדים הינם (או ''מתחזים ל'') תושבים ערביים מהשורה, צה''ל מעכב בצדק תושבים ערביים מהשורה ומונע, לעתים, את מעברם.
חוב השנהב 66280
ומה עם אותה הפעם שבה עשו סמ"ר מוקד והקשר קונסטנזה, שימוש בג'יפ דמוי ג'יפ או"ם (עליו הם כתבו את האותיות האנגליות UM, כמו או"ם בעברית) בכדי לחלץ את טוראי חסון משבי המצרים? אז זה היה בסדר?
לסרג'יו פנית? 66284
"גבעת חלפון אינה עונה" הוא סרט מאד מאד מאד מאד מצחיק. אולי אפילו מאד מאד מאד מאד מאד מצחיק‏1.

(אבל נדמה לי שהוא אינו מבוסס על סיפור אמיתי).

1 אותי, לפחות
ומה עם אנטבה? 66289
אנטבה מבוסס על סיפור אמיתי?! 66357
אז כל הכבוד ליהורם גאון!
לסרג'יו פנית? 66293
אני מוצא את הצורה שבה מתואר הרומני הסטראוטיפי בסרט פוגעת משהו. אבל את כל השיאים שבר הסרט בני ילד רע ששודר במוצאי יום העצמאות בערוץ שלוש.
אפילו שקלתי להמיר את מוצאי העדתי לשם הזדהות עם העדה הרומנית.
לסרג'יו פנית? 66295
אין לי שום מושג מדוע הופיע השם צחי בהודעתי האחרונה.
לא ידוע לי על שום קשר ביני ובין איזשהו צחי בעולם.

מין הסתם מדובר בתקלה טכנית מוזרה.
לסרג'יו פנית? 66296
אופס, עוד פעם.
אכן, תקלה מוזרה 66319
לא, אבל על פיוג'י שמעתי 66355
נכון זה נורא מעצבן שהם משדרים את הסרט עם כתוביות? זה פשוט מונע בברוטאליות מחובבי הז'אנר להפגין את בקיאותם הרבה.
שימוש באמבולנסים למטרות לחימה 66239
הבוקר כותב עמוס הראל ב"הארץ", כבדרך אגב: "חיילי דוכיפת נדחסו לאמבולנס ממוגן כדי להגיע במהירות האפשרית לבית שבו הסתתר ברגותי ולסגור אותו מכל עבריו".

מעקב מיצפטל 67247
גם אביב לביא שם לב לדיווח הזה, אבל לא הצליח לקבל מדו"צ התייחסות מלאה:
שימוש באמבולנסים למטרות לחימה 223931
"צה"ל השתמש באמבולנסים להברחת לוחמים במבצע "חומת מגן" - כך טוען זהר שפירא, מיוזמי מכתב הסרבנים של בוגרי יחידת סיירת מטכ"ל."

"מעריב": http://www.maariv.co.il/channels/1/ART/731/504.html
נתפסו מבוקשים בלי חגורות נפץ 75166
אבל באמבולנסים פלסטינים:

המתחזים 221387
משטרת מעלה אדומים פשטה על מחסן בעזרייה, מצפון לירושלים, בו נמצא רכב שעוצב כדמוי אמבולנס. על פי החשד, הרשות הפלסטינית עשתה שימוש בשלושה כלי רכב כאלה, בהם הכניסו לישראל בכירים מכוח 17, מנועי כניסה לארץ.

זה אותו דבר? 221435
האם לזייף אמבולנס ישראלי ותעודות של צוות רפואי ישראלי כדי להבריח נשק או מבוקשים זה אותו הדבר כמו להשתמש באמבולנסים פלסטינים לאותה מטרה?
זה אותו דבר? 221438
יש לי תחושה שלא הבנתי את השאלה. תזביר.
זה אותו דבר? 221453
הידיעה המקורית עסקה בשימוש לרעה של הפלסטינאים באמבולנסים שלהם. שימוש כזה פוגע גם בצד הפלסטינאי, שכן מצפים מצה''ל שלא לפגוע באמבולנסים של הפלסטינאים ולא לעכב אותם במחסומים או למנוע את כניסתם לאזורי עימות.
לעומת זה זיוף של אמבולנס ישראלי ותעודות של צוות רפואי ישראלי לאותה מטרה, לא פוגע בצד הפלסטינאי אלא רק בצד שלנו. תאר לך שהפלסטינאים היו מקפידים על קוצו של יוד ולא משתמשים באמבולנסים של הסהר האדום לשום מטרה שאינה רפואית מובהקת. לעומת זה הם היו גונבים או מזייפים עשרות אמבולנסים של מד''א למטרה הזאת ומאלצים אותנו לבדוק היטב ובזהירות כל אמבולנס כזה.
זה אותו דבר? 221463
אנ הולך לענות לך בתטל"א: זה נראה לי הרבה יותר קשה ועל כן לא ריאלי. אני מניח שאמבולנסים ישראלים לא חוצים את המחסומים כמעט, וכאשר הם חוצים, אפשר בנקל להבחין אם הנהג, למשל, הוא ישראלי או פלסטיני.
זה אותו דבר? 221464
אני מעריך שירושלים מספקת שירותי רפואה (כולל רפואת חירום) לאוכלוסיה ישראלית גדולה (יהודית וערבית) שחייה מחוץ למחסומים. (התנחלויות ושכונות ערביות כמו א-ראם)
התרשמתי (מכתבות בנושא) שבמד''א ירושלים עובדים לא מעט ערבים תושבי ירושלים, ולאור הסיכון הכרוך בנסיעה בשטחים, יתכן שהם מהווים חלק גדול מהצוותים שנותנים שירות מחוץ לירושלים היהודית.
שוב מבוקשים באמבולנס 227679
כוח נח"ל עצר הערב במחסום בבית לחם אמבולנס בו נסעו שלושה מבוקשים פעילי תנזים, בהם ראש התארגנות התנזים בבית לחם, עימאד פרג'.

ושוב מבוקשים באמבולנס 227681
וכאן, בצבעים חיים, אמבולנסים של האו"מ מסיעים חמושים פלסטינים ממקום למקום בעיצומו של קרב:
http://e.tln0.com/ame/archives/reuters_UN_amblulance... (גודל הקובץ: 2.8MB)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים