עיון בעיתון יומי 95
מבט מקרי ב"ידיעות אחרונות" של היום (6/12) העלה את חמתה של קרן סגל.

כבר נטען כאן בעבר כי התקשורת בארץ (ולמעשה בעולם) מקדמת ודוחפת את אי־הרציונליות של הציבור, במקום שתעזור להלחם בתופעה. לתקשורת, בין אם מדובר בכתובה או באלקטרונית, ישנה השפעה אדירה על הציבור הרחב. כמה חבל כי השפעה זו מנוצלת בצורה כה גרועה.

אינני רוצה לטעון כי ההשפעה מנוצלת לרעה במתכוון, אולם היא בהחלט מנוצלת בזלזול פושע.

שתי ידיעות שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" של היום מהוות דוגמה מצוינת לכך. במדור "שעות נוספות", ע"מ 32-33 של המוסף היומי "24 שעות", הופיעו שתי ידיעות - האחת, מאת אילן גטניו בעמ' 32, ומולה, בעמ' 33, ידיעה מאת יעל בר.

אילן גטניו כותב בתחום המדע. הסיפור שפרסם - "פריצת דרך בפיענוח הגנטיקה האנושית" - נכון וחשוב. הוא מתאר את פיענוח כרומוזום 22 בגנום האנושי, הכרומוזום הראשון שמופה במלואו במסגרת הפרוייקט הבינלאומי למיפוי הגנום האנושי - פרוייקט שיהיו לו השלכות אדירות שקשה להפריז בהן על עתידו של מדע הרפואה.

הפשע כאן הוא פשעם של העורכים: הקדשת מקום כה קטן, במדור כה זניח, למה שהוא כפי הנראה התגלית המדעית החשובה ביותר של השנה. (המונח "תגלית" לא מדוייק - עדיף אולי לומר "הישג מדעי"). זאת, בנוסף לעובדה שהידיעה לא ממש חדשה: ההכרזה על ההצלחה במיפוי הכרומוזום יצאה לפני כמעט שבוע - ביום רביעי (1/12), והאיחור בפרסום מבחינת "ידיעות אחרונות", כמו גם היחס המזלזל לידיעה, מקוממים. אגב, הסיפור עצמו - בשל מגבלות מקום, ניתן להניח - כמעט ולא כלל כל מידע מעבר לעצם השלמת המיפוי. נסו להשוות זאת לפרסום באתר של CNN, למשל, או בעיתון Boston Globe.

ובעמוד ממול, כותבת הגברת בר - על פני שטח גדול יותר מכפליים מזה שהוקדש לידיעה המדעית - על "הנרות הללו שאנו מדליקים". "מיסטיקנים", מספרת לנו בר, "מייחסים לנרות ההוליסטים תכונות ריפוי וחיזוק שונות". עוד היא ממתיקה סוד ומגלה כי תכונות הריפוי השונות נובעות מצבעם של הנרות השונים. כך למשל נר טורקיז "קשור להגנה, שלווה ורגיעה. תורם לחיזוק הקשרים האישיים והזוגיים". נר ירוק "עוזר לצמיחה ולהתחדשות", צהוב "תורם לבריאות הגוף והנפש", וכן הלאה: לא פחות מתריסר צבעי נרות שונים נדונים שם, עם מקום של כבוד, בסוף הרשימה, לנר השחור: "זה הזמן לנתץ מיתוס" - מיתוס שכולנו האמנו בו בלב שלם עד עתה, אני מניחה - "ולהסביר כי נר שחור אינו מסמל דברים שליליים, אלא עוזר להיפתר מהם. זהו נר חזק מאד כמגן נגד עין הרע, ולכן משתמשים בו בטקסים מאגיים. הצבע השחור סופג את האנרגיות השליליות אליו, ומכאן כוחו".

בר לא מפספסת את ההזדמנות וכוללת במאמר הקצר גם הפניה לחנות בתל־אביב המתמחה במכירת נרות (ושאר מיני "מיסטיקה", אני מניחה) לפתיים.

מה שממש הדליק אצלי נר - סליחה, אור - אדום היא העובדה שכל המאמר כולו לא כלל ולו מילת הסתייגות אחת. המידע הוצג כעובדתי: הקוראים אמורים להבין כי נרות בגווני תכלת מתחברים לניבוי ולחיזוי העתיד, ואף סימן שאלה לא מוצג.

נכון, הקורא האינטליגנטי אמור לדעת כי לעולם אין להתייחס לכתוב בעיתון בפשוטו, ולהאמין לכל דבר מיד. (למעשה, קורא אינטליגנטי באמת לא יטרח כלל לקרוא מאמר שכזה, לאחר שראה את הכותרת וכותרת המשנה). אולם אני מודאגת מהקוראים הפחות אינטליגנטיים, שמקבלים כאן חיזוק לאמונותיהם (או נדחפים לאמונות שלא החזיקו בהם קודם), כמו גם מהקוראים הצעירים יותר, שטרם פיתחו מנגנוני הגנה ראויים.

לבסוף, יש לציין כי בצמוד לכתבתו של גטניו מופיע טור האסטרולוגיה היומי של ירון לבנה. כמו תמיד, העצות והניבויים באנאליים וכוללניים, ומעטים הקוראים שיוכלו לטעון כי הניבוי המיוחס למזלם־הם מהווה פשוט טעות בוטה. כך למשל כל בן מזל דלי ("הזהרו מחפצים חדים שעלולים לגרום לפציעות") שיסבול מתאונה או כמעט־תאונה כשהוא חותך סלט ירקות עלול לחזק את אמונתו בכוחות הניבוי המופלאים של מר לבנה. אלו שכבר מאמינים, ולא יקרה להם דבר, ייחסו זאת כמובן למשנה הזהירות שנקטו. איזה יופי: בכל מקרה, מר לבנה לא מוצג כשוטה.

וחבל. כי כמו שכל בר־דעת מבין, זה בדיוק מה שהוא - שוטה, או חמור מזאת, שרלטן. והיות ואני מאמינה כי עורכי העיתון יש בהם מידה מסויימת של הגיון ודעת, העובדה שהם ממשיכים ומקדמים את הגאות באמונות תפלות בעם הזה, עם שבו קמיעות ולחשים משפיעים על תוצאות הבחירות, מעידה, במקרה הטוב, על רשלנות פושעת.
קישורים
נטען כאן בעבר "החייל ניצל בנס", יוסי גורביץ'
CNN מיפוי הכרומוזום
Boston Globe מיפוי הכרומוזום
Nature מאמר קצת יותר מעמיק על המיפוי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

1222
הדבר היחיד שמעניין את משפחת מוזס זה השלטון במדינה.
הם פתחו בחקירה המגוחכת של נתניהו - תוך כוונה שקופה לקדם פוליטית את סילבן שלום.
עסוקים במלחמת העולם בנימרודים.
שולטים בחלקים גדולים של ערוץ 2 הרדיו האיזורי, בתבל ובערוצי זהב ומקורבים להם בעבר (עמירם ניר) השתתפו בפרשת אירן גייט.
עתונות זה עסק שתפקידו להרוויח ולטמטם את הציבור עבורם.
משפחת מוזס והשלטון במדינה 1239
נראה לי קצת פרנואידי מצדך.
זה שאתה מתעב אותם, מילא.
לא נראה לי שסילבן שלום מרויח מהכפשת נתניהו.
השליטה בחלקים רבים של התקשורת בו זמנית היא שערורייתית, ומאפיינת גם את עיתון 'מעריב' (טלעד, אם אינני טועה).
ואיראנגייט היא בכלל אופרה נמרודית, לא?
משפחת מוזס והשלטון במדינה 1242
איראנגייט היא אופרה נמרודית-מוזסית. עמירם ניר, בעלה של ג'ודי מוזס ויועץ ראש הממשלה לענייני טרור, ניתק את נמרודי מענייני איראנגייט, ובכך גרם לו נזק כספי רב.

הפרשיה האחרונה מטילה אור מוזר על מותו המסתורי של ניר, מספר שנים לאחר מכן.
משפחת מוזס והשלטון במדינה 1248
אכן גם משפחת נמרודי ולכן המאבק כה חריף.
להזכירך עמירם ניר בעלה של ג'ודי חוסל ע"י ה CIA
בגלל פרשת אירנגייט כך שגם משפחת מוזס מעורבת.
סילבן יתקדם בתוך הליכוד היות שמרבית אנשי הליכוד חושבים כמו שכתבת.
כמו שחבר טוב שלי תיאר את המצב:
שתי מאפיות נלחמות והקטנה יותר מפסידה בינתיים ...
אח, הפאראנואידים האלה 1259
נכון שמותו של עמירם ניר נשאר מסתורי עד היום הזה. אבל מנין אתה ידוע כה בבטחה כי היה זה דווקא חיסול ודווקא של ה-CIA? אם אין לך שום הוכחה, השימוש במילה "להזכירך" כאילו אתה גוער במישהו שלא מודע להוכחות הידועות לכל זועק לשמיים במופרכותו.

- אסף
אח, הפאראנואידים האלה 1261
מה פארנואידי?
לי אין מה לדאוג באופן אישי.
ומניין, מהאינטרסים ...
אח, הפאראנואידים האלה 1298
קודם כל, אם אנשים מחוסלים ב"תאונות" שמושתקות אז כמובן שלכולנו יש ממה לדאוג. השתמשתי במושג "פאראנויה" כי הוא קשור לדעתי קשר הדוק לתיאוריות קונספירציה. למשל, מקובל לכנות את גל סרטי הקונספירציה והפחד מן הממסד שהיה בקולנוע האמריקני בשנות השבעים לאחר "ווטרגייט" בשם סרטי הפאראנויה" , גם אם הגדרה זו אינה מדוייקת לגמרי

ובקשר ל"מניין - מהאינטרסים" , הלוגיקה שלך מאד מאד בעייתית - וחלקה מאפיינת את הלוגיה הקונספירטיבית באופן .כללי

קודם כל - אתה אינך יודע בבירור שהיה חיסול
שנית - ייתכן שהיו רבים בעלי אינטרסים לחיסול זה
ושלישית - גם אם תטען כי בחרת בזה שהיו לו "הכי הרבה אינטרסים" (ואגב, איני חושב שאתה מכיר את עובדות הפרשה בצורה מושלמת כל-כך שתוכל לטעון כך) זו אינה תשובה, אלא במקרה הטוב הערכה.

מאד מפתה לשבת בבית וע"י פעולות לוגיות בלבד ,
"Reasoning"
בנוסח שרלוק הולמס, להגיע לפתרון התעלומה בלי לטרוח ולחפש הוכחות. אבל מה לעשות, זו לא הוכחה ואין להתייחס אליה ככזאת .
תיאוריות הקונספירציה מניחות תמיד פעולות ציניות וחסרות מוסר של אנשים סופר-רציונאליים ללא טעויות וללא חולשות-אנוש. הן אינן מניחות שיכולים לקרות אירועים כמו טעויות, אנשים שפועלים , עקב הפסיכולוגיה שלהם או מסיבות אחרות, נגד האינטרסים שלהם, וכו'. זו לדעתי בעייתן העיקרית. וכבר ידועה האימרה הידועה כמדומני כ"תער של הנלון" (אם איני טועה) - לעולם אל תייחס לזדון מה שאפשר באותה הקלות לייחס לטיפשות.

- אסף
ולמה ציפית? 1237
נו, באמת...
את כבר צריכה לדעת טוב יותר. זהו 'העיתון של המדינה', ומטרתו היא להרויח. אנו צריכים להיות אסירי תודה שהוא בכלל כותב מאמרים שמצריכים הבנת הנקרא.
ולמה ציפית? 1249
תיקון סיסמת הפרסומת:
" ישראל, המדינה של העיתון"
1266
ולג'ודי יש תוכנית חדשה בערוץ 2 :
ג'וד לאק ....
הנה סוד לא כמוס 1294
מישהי שעבדה בעיתונות אמרה לי פעם, שהמטרה של הכתבות, המאמרים והידיעות בעיתון היא למלא את החורים בין הפרסומות... אם מסתכלים כך על העיתונים היומיים בארצנו היבשה, הרי שתופעות כמו זו שהגברת סגל הזכירה אינן מפתיעות כלל וכלל.
הנה סוד לא כמוס 1296
נכון, אבל כבר אמרו חכמים: "הכל תלוי בטיב המילוי"...
39419
בימינו אפשר לתת לינק, אבל מכיוון שאני חושש שהטקסט הבא לא יעמוד שם הרבה זמן, הנה הטקסט:

(אני חושב שהוא באמת יוצא דופן)

___
אבני חן וקריסטלים שימשו תרבויות עתיקות למטרות רבות: הפקת אנרגיה, ריפוי, חיזוק, הגנה, מחיה. אחת התרבויות העתיקות ביותר, שנחשבת לתרבות מפותחת שרב הנסתר על הנגלה בכל הקשור אליה היא תרבות היבשת אטלנטיס.
בתרבות אטלנטיס, אשר שכנה באוקינוס האטלנטי ונכחדה לפני כ15 - אלף שנה, היו לאבני החן ולמינרליים שימושים רבים, השימושים היו בעיקר שימושים טכנולוגיים. הם אשר פיתחו את טכנולוגיות של ביטול כח המשיכה והנעת עצמים כבדים, טכניקות שעל פיהן ניבנו הפירמידות ומונומנטים עתיקים ברחבי העולם.
האבנים שבשימוש היו מסוג הקוורץ, שמיוחסות לו תכונות מוליכות פיזו-אלקטריות. מאדאם בלבצ'קי, מיסדת התנועה התיאוסופית, טוענת בסיפרה החשוב והבסיסי הדוקטרינה הסודית שהאבנים הענקיות מהן בנויה הפירמידה הגדולה במצרים הונפו באמצעות שימוש בקריסטלי קוורץ בשילוב עם צלילים מסוימים.
שטיינר אף הוא מתייחס לכח המופלא של אנשים בתקופות עתיקות להנעת חפצים. בכתובים המיוחסים לתורתו, כמו שנכתבו על ידו, טוען שהיה עד להקמתו של מנזר טיבטי שם השתמשו בצלילי חצוצרות נחושת ארוכות להנפת האבנים הענקיות במעלה ההר.
תיאורים מפתיעים על השימוש בקריסטלים בתרבות אטלנטיס לצרכי הפקת אנרגיה לתעבורה, מאור, ריפוי וכו', מצויים בדבריו של גדול המיסטיקנים של המאה ה 20 - אדגר קייסי, אשר תיאר במסרים את "הגבישים הגדולים" אשר קלטו את קרני האור ועיבו אותם. מעניין שגבישים אלו יכלו לקלוט ולשדר אנרגיה ללא שימוש בכבלים כאמצעי להעברתה. תהליך זה נעשה באמצעות ריכוז אור השמש, הירח והכוכבים בתוך בניין בעל כיפה אשר ניתן היה לגלגל את הגג שלו אחורנית על מנת לכוון את קרן האנרגיה לשידור או לקליטה. בתוך הבניין היה קריסטל קוורץ ענקי ומערכת שלימה של קריסטלים קטנים יותר, ששימשו כמנסרות.
שימושים מיוחדים נעשו בקריסטלים באטלנטיס גם לצרכי ריפוי, כאשר תושביה, שהיפנו עצמם לכיוונים טכנונולגיים, פיתחו בקרבם מחלות חדשות ומוזרות. להבדיל מהתרבות הלמורית שתושביה לא ידעו תופעות של חוסר איזון וחולי והשתמשו בקריסטלים לחידוש רקמות ולהתחדשות רוחנית. תושבי אטלנטיס לא חיו עוד בסביבה רוחנית "רווית אור", ולכן נוצר אצלם חוסר איזון רדיקלי במטבוליזם ובגוף הפיזי.
רק מעמד הכהונה באטלנטיס המשיך להוות כח רוחני, ורבים ממנו פיתחו כוחות טלפתיים ויכולת למורית מלאה, כאשר לאבני החן חלק חשוב בכך. הם השתמשו בעיקר בקריסטלי קוורץ, אמטיסט, יהלום, ג'ייד ומינרלים שונים המקובלים בסיפרות האלכימית.
מקובל במיוחד היה השימוש בטכניקות מדיטציה הדומות לטכניקות של מדיטצית קונדליני לצורך פיתוח תכונות מדיומליות, (קונדליני- האנרגיה העצורה בצ'קרה הראשונה בבסיס עמוד השדרה אשר ניתן לעוררה באמצעות טכניקות שונות שחלקן הגדול רבות עוצמה, כמו תנועות חזקות, מוסיקה, מיקצב, ריקוד וכו'. לעתים קרובות זה נעשה בחדר בעל קירות קוורץ בצורת כיפה, זאת בנוסף לענידת אבנים במקומות שונים בגוף.
עפ"י דיווחים היסטוריים, היו אבני החן בשימוש משך אלפי שנים בציויליזציות ותרבויות שונות, החל במצריים העתיקה ובבל וכלה באצטקים, המאיה, הסינים ואפילו הפולינזיים ואנשי תקופת האבן באוסטרליה. מסורות לשימוש באבנים היו קיימות גם בקרב השמאניים - המרפאים השבטיים ולא רק בקרב הכוהנים.
___

והלינק, למי שרוצה:
מצב המדע? טוב והאנשים? נו... 68219
המוסד הלאומי למדעים בארה"ב פירסם דו"ח על מצב האינדיקטורים המדעים באמריקה לשנת 2001. מאמר בעיתון שסיכם
את הממצאים מראה שאמריקה מובילה בכמות ההשקעות והמחקרים, אבל עדיין הרבה אנשים - 70% - לא מבינים מהו מדע,
והרבה חושבים שיש משהו מדעי בריפוי במגנטים - 68%, באסטרולוגיה - 40%, או בכוחות על טבעיים - 60%.

מה המצב בארצות אחרות, בישראל?

אפשר כמובן לפרש את הדו"ח כפסימי, אבל אפשר אולי לראות את הצד האופטימי שבו - אם לא הרבה מבינים מה זה מדע,
אז האוטוקרטיה המדעית יכולה להמשיך לעשות בהם נסיונות ומניפולציות. עם קריצה קטנה, לא?

הדו"ח
טבלאות
האישה שעבדה במישור התדר 131241
אני מפרסם כאן דוא"ל ששלחתי לעורך "רק בישראל", בנוגע להופעה של שרלטנית עידן חדש שהופיעה אצלהם בתוכנית. השרלטנית שאת שמה שכחתי, טענה ש"אנרגיות של 12 צדיקים זורמות בה", ובאיזשהו שלב גם הוציאה לארז טל "תדר רע", למצהלות הקהל.

וזו לשונו:

"שלומות.

המתקשרת הג'ינג'ית שהופיעה ב"רק בישראל" האחרונה (20.2), כבר הופיעה בעבר בערוץ 2, בתוכנית לייט נייט של שי אביבי ששודרה מזמן. לא רק ששם היו לה רק ארבעה צדיקים עימם תקשרה, ולא 12, היא גם נתנה בסוף הנמבר שלה כמה נבואות נחרצות. אחת מהן הייתה בתגובה ל"דנה אינטרנשונל תזכה בארוויזיון?" - "לא, בפרוש לא".

אוי, חבל.

לדעתי להציג את כשלונה הקודם, ואת העלייה במספר הצדיקים שלה יכול להיות קטע משעשע, שיזכיר לכולנו את כמות השרלטנים שיש בעסק.

גלעד."

למה אני עושה את זה? תחשבו, יש כאן רווח משולש:
א. אתם זוכים במאמר ישן, משעשע וקצר מהאייל של פעם.
ב. אתם משתעשעים שעוד פעם שרלטנית נתפסת בסתירה בוטה, ונזכרים שזה BS. אולי גם סחטתי מכם אנחת "לאן הגענו" קטנה, וגם זה סוג של רווח.
ג. אם אכן "רק בישראל" ישדרו את הקטע הישן, תדעו למי לתת קרדיט...
האישה שעבדה במישור התדר 131250
נו, ואפילו יש סיכוי שיטרחו לחפש את הקטע שהזכרת, ולו כדי שיוכלו להציג שוב את אורנה בנאי מבועתת לחלוטין כשהמופרעת הזאת גוהרת מעליה...
מעניין עם כמה צדיקים היא מתקשרת היום 168250
עיון נוסף בעיתון יומי 172705
די, מעריב, נו, די כבר, בחייכם. כמה שטויות אפשר להעמיס על הקוראים בבת אחת? טרי מהיום:

השנה הרבה אנשים ימותו בעודם מאמינים בתחזיות 173060
מעניין יהיה לקרוא בראש השנה הבא את התגשמות התחזיות שהם מנבאים שם.
פעם אחת ולתמיד מישהו צריך לעשות אמבוש לאסטרולוגים האלה שבעיתונים, לאסוף את תחזיותיהם משנים קודמות ולהציגן מול פני האומה.
לא שזה יעזור במשהו.
השנה הרבה אנשים ימותו בעודם מאמינים בתחזיות 173063
כבר נעשה, לדעתי, יותר מפעם אחת. זה לא זוכה אף פעם לאותה חשיפה, כמובן, וכמו שאמרת, זה לא עוזר בכלום.
השנה הרבה אנשים ימותו בעודם מאמינים בתחזיות 173072
יהיה קשה לתפוס את הנביאים האלה. רובם מעדיפים עצות‏1 על תחזיות‏2.

1 "כצעד אנרגטי ראשון, רכשו קריסטלים עבורכם או עבור יקיריכם". מספר טלפון מצורף.

2 בין היומרניות יותר: "שנה לא טובה לבעלי חוב וסיבוכים בנקאיים".
השנה הרבה אנשים ימותו בעודם מאמינים בתחזיות 173096
אבל אם כבר, אז יש לי שאלה אחרת שאולי תתרצה לענות עליה. מה באמת מקומו של "ספר יצירה"‏1 במחשבה היהודית בת זמננו? קמיעות וקדושים משוייכים אצלי לזרמים עדתיים מסויימים ביהדות שאולי לא צריך לשאול עליהם דווקא אותך, אבל אני תוהה לגבי הספר הזה, וספרים "קבליים"(?) אחרים. "אין"? "אאוט"?

1 המוזכר, שלא בטובתו, בקישור הנ"ל ע"י קשקשן ה-"ביו רזוננס".
עיון נוסף בעיתון יומי! 173366
מהר לקרוא לפני שיתוקן‏1 - ולשכב מצחוק:

"8 חודשי מאסר לתושב דלית אל כרמל שנהרג ללא רישיון"

לא מצאתי אכסניה יותר מוצלחת מהפתיל הזה...

1 אוף! עד שאישרתי כבר תוקן. תאמינו לי שהמשפט למעלה הועתק והודבק? שמרתי גם קובץ html לעדות...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים