פורסם דו''ח מבקר המדינה 976
מבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, הגיש היום (ב') ליו"ר הכנסת וליו"ר הועדה לביקורת המדינה, את חלקו השני של הדו"ח השנתי.

דו"ח המבקר עוסק הפעם בשלושה עניינים מרכזיים: תשתיות במיגזר הערבי, שילוב אנשים בעלי מוגבלויות בחברה ובעבודה והפרטת חברות ממשלתיות. בנוסף כולל הדו"ח עשרות פרקים במיגוון תחומי הפעילות של משרדי הממשלה - ממיסוי ענף הכדורגל ועד הטיפול בתופעת האלימות בין בני זוג.

במיגזר הערבי נמצאו פערים בתחום התשתיות שנבדק לעומקו. במשך עשר שנים - עד לשנת 2000 - שקד משרד הפנים על תכנית פיתוח לרשויות הערביות, אך עד כה לא החל ביישום התכנית שביקשה לצמצם פערים. המבקר אמר כי "הדוח מתאר מציאות עגומה בתחומים שונים ובהם תחבורה, ביוב ותעשייה. מצב התשתיות ביישובי המיעוטים הוא ברמה נמוכה יותר מאשר ביישובים היהודיים ואכן היה הפער ידוע לממשלות ישראל לדורותיהן... הממשלות החליטו לבצע העדפה מתקנת, אך כוונות לחוד, וביצוע לחוד".

הדו"ח קובע כי אין מודעות מספקת ברשויות השילטון לחוק שיוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות שנחקק בשנת 1998. על פי המימצאים, אין ערנות מספקת לצרכיהם המיוחדים של הנכים ולהזדמנות תעסוקתית וחברתית שווה.

דו"ח המבקר גם מותח ביקורת קשה על נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' יעקב פרנקל, שקיבל, בניגוד לחוק, הטבות במאות אלפי שקלים, העולות על תנאי השירות של שר בממשלה. "איש ציבור חייב לשמש דוגמה בכל", אמר המבקר, "גם בכיבוד הוראות החוק והכללים בצורה הקפדנית ביותר וגם בקיום נורמות בדבקות - אחרת הוא אינו יכול לשמש דוגמה לכפופים לו". המבקר מותח גם ביקורת על השופט בדימוס צבי טל, שבתפקידו כראש ועדת העזבונות הקצה סכומי כסף נבדים לעמותות שהוא ואישתו מילאו בהן תפקידים בכירים.
קישורים
חלקו הראשון של הדו"ח - באייל הקורא
דו"ח מבקר המדינה 52ב'
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אז היה להם מה להסתיר..... 67956
ב-‏5 לאוקטובר 2001 נתפרסם באתר זה מאמרי "האם למשפטנים בירושלים יש מה להסתיר".

התרעתי בו על כי משרד המשפטים, הממונה על "ועדת העזבונות" אינו מפרסם את שמות העמותות להן הוא מעביר כספים ואינו מפרסם את גובה הסכומים המועברים להן.

ציינתי כי הדבר נעשה בניגוד לחוק (חוק "חופש המידע" והתקנות הנילוות אליו) וטענתי כי עולה חשד שמישהו מנסה להסתיר שם דברים.

ציינתי כי חומרה מיוחדת עולה מהעובדה שמי שעושה זאת זה דוקא משרד המשפטים, הממונה על החוק. טענתי כי אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר וכי העובדה שהמשפטנים בירושלים מסתירים מעשיהם במרתף מעוררת חשד.

היום אישר דו"ח מבקר המדינה שהיתה סיבה רצינית ביותר לחשוד במתרחש:

הדו"ח מספר כי הועדה הזו מחלקת לעמותות שונות ומשונות מעל 100 מליון ש"ח לשנה (שעה שאתר משרד המשפטים דווח לכם על העברת משהו כמו 2 מליון ש"ח בלבד), אבל עיקרו מצוי בגילוי כי יו"ר הועדה, משפטן בכיר מהכובדים ביותר במערכת המשפטית שלנו (שופט עליון בדימוס) העביר כספים לעמותות בהן היה קשור בעצמו ולעמותות שאשתו היתה חברה בהנהלתן ואף מורשת חתימה בהן. לא זו בלבד, אלא שהוא גם נתן והקציב לעמותות של אשתו אפילו יותר כסף ממה שהן ביקשו בכלל....
גם יועץ הועדה (היועץ לועדה והעוזר ליו"ר שלה) היה נגוע בניגוד עניינים קשה ביותר: 16 עמותות (!) שהוא היה חבר הנהלתן ומורשה חתימה בהן קיבלו כסף רב מהועדה לה הוא מייעץ...
והעיקר: רב ישיבות הועדה התקיימו בפורום של 2 או מכסימום 3 חברים. ולמי שלא מבין: ברב המקרים היו"ר ועוד חבר אחד, הם שחילקו את הכסף. 2 אנשים מחלקים 116 מליון שקל לשנה לעמותות שונות....

וכשלא מפרסמים בציבור מי מקבל את הכסף, כמה כסף מחולק ולמה – אז גם איש לא יודע, איש לא שואל ואיש לא מגלה.
וככה מתנהלת לה מדינת ישראל. ככה מחולקים הכספים שלכם.
או ליתר דיוק: ככה מתנהלים הדברים במשרד המשפטים.

אז בפעם הבאה שמסתירים מכם אינפורמציה, כשמספרים לכם ש"הפרקליטות בודקת", או כשנציג האוצר כותב לכם שהכל "תחת פיקוח", אל תקנו זאת יותר. דירשו לקבל את כל הפרטים. דירשו להרים מסך. זה לא סודות מדינה שחשיפתם מסכנת את הביטחון. להיפך: אלה "סודות" שאסור לנו לתת למדינה להסתירם – אם אנו חפצים במדינה הגונה. כי כשפקידי המדינה מסתירים אינפורמציה - יש להם סיבה פסולה. וכשבמשרד המשפטים עושים זאת – יש מקום להניח שהסיבה שלהם כבר קרובה לפלילים....

שורות אלה מוקדשות למבקר המדינה, גם הוא שופט עליון לשעבר, שעל-אף חוסר רצונו הוכרח לכתוב דו"ח על הפרשה הזו ועל חלקו של חברו השופט טל במעשים, והוא עשה זאת רק לאחר שכל האינפורמציות על המתרחש הועברו אליו במלואן כתלונה ורק לאחר שהיה ברור לו שכבר אי-אפשר לחפות יותר על המתרחש. ולמי שעדין לא מבין: אל תסמכו על מבקר המדינה. הוא "חוקר" ו"מפרסם" רק לאחר שאזרחים אחרים מגלים את הדברים בכוחות עצמם. בעצמו וביוזמתו הוא לא מחפש ולא מגלה שום דבר הנוגע למשרד המשפטים או לפרקליטים. אבל אפשר להבין אותו: בסופו של דבר גם הוא בא משורות המשפטנים ואיתם הוא נפגש בקוקטילים, בחיי החברה ובטקסי הכיבודים והתארים ההדדיים שהם מרעיפים זה על זה.

אבל אתכם, ציבור משלמי המיסים, ששותק על המתרחש וממשיך להאמין להם, יותר קשה להבין.

פריד אברהם – פריצי
Frizzy@netvision.net.il

אנו מפ-ח-דים 68011
אם אדם שהיה מנדבכי הלגיטימציה של האליטות הישראליות כמו פרופ' פרנקל, עשוי להיות מואשם בהפרת אמונים (שימו אגב לב כיצד "הארץ" מרכך וממסך את הפרשה הבוקר)
כנראה שמדובר בקצה הקרחון של סביבה חברתית בה מעשי גזל עתירי מיליונים הינם נורמה שגורה. הכסף הציבורי הינו כ-% 50 מהת.ל.ג. בן 110 מליארד דולר לשנה. יש מספיק שלל ...

הציבור מפוחד, שכן השחיתות נוקטת במדיניות הרתעה.
פורסם ב"ידיעות" בזמנו אודות מערכי "עבודה" מובנים שגובשו בהסתדרות ובקופ"ח, שמטרתם היתה לבודד ולהכפיש אנשים שחשפו שחיתויות. תכופות "אורגנו" גם חוות דעת פסיכיאטריות שהדיאגנוזה הרווחת בהן היתה "האיש פסיכופט ופרנאואיד". אנשים אלה לא יכלו להשתלב יותר בעבודה, ובודדו תוך הכפשתם.

דומה שעד שלא תתפרסם על ידי האינטרפול והפ.ב.איי. הרשימה הענקית של אנשי המנגנון הציבורי והממשלתי שלהם חשבונות מליונים בבנקים שוויצריים ואמריקנים, ישאר הנושא ברובו חסוי. יתכן שמועלה תרחיש בו פירסום רשימה כזאת עשוי להיות הרה נזק, שכן חברי אליטות השוד הישראליות יכולות, כמעשה תגמול, בשורה של פרובוקציות להשמיט את הקרקע ממשטרים פרו אמריקניים באיזור ולהביא למרידה של פונדמנטליסטים מוסלמים בארצות אלה.
פרסום רשימה כזאת וחשיפת חבורות שלטון השחיתות יחייב במקביל גם התקרבות אוניות הצי השישי והצי הבריטי לחופי הארץ, שכן הדבר עשוי להביא לתקופת מה של כאוס בארץ.
אנו מפ-ח-דים 68231
bhxhui
נסיון -
הנשיא: הגנת חושפי שחיתויות 68428
ה"ארץ" 3 מאי 2002 :
קצב קורא להקמת רשות להגנת חושפי שחיתויות

נשיא המדינה, משה קצב, קרא אתמול להקמת רשות ממלכתית שתסייע לחושפי שחיתויות.
לדבריו, על רשות כזו לספק ייעוץ מקצועי והגנה משפטית לעובדים שחשפו שחיתויות.
עדיין יש להם מה להסתיר? 68076
מתוך Ynet:

"בהמשך דבריו, אישר רכלבסקי את הידיעה שפורסמה ב- Ynet לפני מספר שבועות, על העברת הטיפול בחריגות השכר של הבכירים בבנק ישראל לפרקליטות המדינה. לדבריו, אגף השכר באוצר ממתין עתה לחוות דעת של הפרקליטות בעניין סמכויות ויכולות האגף לבצע מהלך יותר מעמיק בנושא זה."

שוב נותנים לחתול לשמור על השמנת?

בהחלט..... 68714
נכון.
אין חדש תחת השמש, של משלם המיסים.

אגף א' יכתוב לאגף ב' שיעביר למחלקה ד' שיעביר ליועץ המשפטי שיתייעץ עם נציב שירות המדינה, שיעביר לועדה, שתחכה לחוות בדעת, ובינתיים כולם יצברו וותק ודרגות לפנסיה.

וכשיפרשו לפנסיה מכובדת ע"ח קופת הציבור, יעברו מייד לתפקיד בכיר בראש אחד הארגונים / מוסדות / עמותות / בנקים / רשויות שהיו כל אותן שנים תחת פיקוחם.

מאחר וגם שופטי העליון עושים את אותו הדבר (ראה השופט טל, ראה השופט גולדברג וכנ"ל גם שופטים אחרים) - אין סיכוי שהתופעה תיפסק.

זו אינה בעיה של שחיתות אישית במקרים בודדים, זו תופעה המעידה על הסתאבות מושגי היסוד לשל הגינות ונקיון ידים ציבורי. אובדן הבושה הוא הסימן הראשון להתפוררות מערכת חברתית ולא ראיתי בכיר כלשהו שהתפטר מרצונו בשנים האחרונות, רק בגלל הבושה ממעשיו שנחשפו.

פריצי
68074
מה שיפה זה שבחדשות ערוץ 2 כשדיווחו על זה התעכבו על נושא פרנקל, בעוד על הנקודה הטריוויאלית של 2 מיליארד ש"ח למוסדות תורניים ללא פיקוח שעברו דרך משרד הדתות לא התעכבו כלל.
איפה הפרופורציות.
68075
לפי "הארץ":
רק כמיליארד שקלים מיועדים לתמיכות למוסדות תורניים (ועוד 1.7 מליון בשנת 2001 ל"טיפוח והווי דתי"). לא כל מי שמקבל תמיכה הוא גנב/רמאי/גזלן (שכן התמיכה היא בחוק וע"פ קריטריונים מוגדרים) אבל כמות הממצאים על רישום כפול וכוזב (כותרת הידיעה - 250 אברכים רשומים כלומדים בשבטי אבו-ג'יוואד ובחמריה ובבקה-אל-גרביה) בהחלט אומרת דרשני.
מוזר 68117
הידיעה על האברכים הרשומים בשבטים הערביים מעניינת. לא יכול להיות שהם *כל כך* טיפשים.
מוזר 68156
זה לא עניין של טיפשות, זה עניין של הסיכוי שזה יתגלה. נשאלת השאלה כמה שנים כבר רשומים אותם ''אברכים'' משבטי אבו-ג'וואד בלי שנתפסו על ידי מבקר המדינה. זה כמו שחלק מסויים מבעלי המקצועות החופשיים מעלימים מס על ידי כך שהם מקבלים כסף בלי לתת קבלות. הם יודעים שבישראל הסיכוי להיתפס והעונש הצפוי אינם כה משמעותיים כך שנוצר מצב אבסורדי שבו במדינת ישראל משתלם להעלים מס.
שחיתות ופריעה 68435
כמה דוגמאות מתוך מקרים רבים:

מיה קוך פוטרה מעבודתה ב"תנובה" ההסתדרותית
באפריל 85 לאחר שגילתה היעלמות כספים מהגזברות של החברה. בעקבות תלונתה נפתחה חקירת משטרה, שהביאה להרשעת עובדים בתנובה בגניבת רבבות דולרים. בפנייה (לא חוקית) לקופת חולים שיזמה תנובה הומצאו לחברה ההסתדרותית מסמכים פסיכיאטרים הקובעים ש"קוך לוקה בנפשה באופן רציני, אינה מבדילה בין דמיון ומציאות, ולכן אינה מבינה את משמעות התנהגותה".

מוכר גם המקרה של יעקב קטורזה, שפוטר מבנק ישראל, לאחר שהצביע על גניבות כבדות של כספים, אותם ניסה הבנק לגלגל על הבנקים המסחריים. בחקירה נמצא אמנם שבנק ישראל החל לחייב את הבנקים המסחריים בסכומי העתק שנעלמו להם.

וגם בקופה הקטנה יכולים להצטבר סכומי כסף גדולים. עובדת בסניף קופת חולים בחיפה גלתה כי כמה עובדים נוטים ליטול את סכומי הקופה הקטנה לכיסם מזה שנים. בעקבות תלונה למשטרה, הומאסו חייה של העובדת, היא הושמה ללעג, ודומני שהוטרדה גם על ידי איש הבטחון.
נאמר לה שהדברים "ישתפרו בהרבה" באם תפנה לקופת חולים לטיפול פסיכיאטרי. בעקבות פנייתה הוצאה אמנם חוות דעת פסיכיאטרית, שקבעה, שמדובר בסכיזופרנית פרנואידית שאינה מבחינה בין מציאות ודמיון.

אם בעקבות חקירת אי סדרים על ידי המשטרה במוסד בו אתם עובדים, מתחילים ללעוג לכם, הממונה על המשמעת פורע בכם, וקצין הבטחון מטריד אתכם, במשכורתכם מופיעים להם סעיפים רבים ומשונים המסתכמים בהפחתה רצינית במשכורת.
וגם מומלץ לכם לפנות לטיפול פסיכיאטרי בקופת חולים בעקבותיו "המצב ישתפר והענינים יסתדרו" - אם כל זה קורה, תוכלו לפנות לעמותת "עוגן", או פשוט למשטרת ישראל.
שחיתות ופריעה 79033
התגובה באיחור כי אני חדש כאן.
חוששני שעליך לשנות את שמך ל''האייל הנאיבי''.
מחזירים ציוד 69547
פרנקל העביר לבנק ישראל המחאה בנקאית על סך של 238 אלף שקל בעקבות הקביעה בדו"ח מבקר המדינה כי הוא קיבל עם פרישתו תשלומים חורגים בגין החזר ימי מחלה, פדיון ימי חופשה ואש"ל בחו"ל. פרנקל הודיע כי אם יחליט היועץ המשפטי לממשלה שאכן לא היה זכאי לכספים שקיבל - ישאירם בנק ישראל בידיו. אם, לעומת זאת, יחליט היועץ המשפטי כי היה זכאי לכספים או לחלקם - על בנק ישראל להשיבם לו.

בעניין העובדה שפרנקל השתמש בכרטיס אשראי של בנק ישראל, אמר מבקר המדינה כי אין כל בעיה משפטית עם כך, אך הבעייתיות מתעוררת כאשר פרנקל קיבל בנוסף החזר הוצאות בשיעור של 40%. בתגובה, הודיע נגיד בנק ישראל הנוכחי, ד"ר דוד קליין, כי הוא מחזיר את כרטיס האשראי שניתן לו על ידי הבנק, לאחר שהתברר לו כי לשרים אין כרטיסי אשראי מוסדיים.

התיק של פרנקל 74438
היועמ"ש החליט שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד פרנקל, אולם קובל על הליכים לא תקינים ולא ראויים.

ואני שואל, אם ההליכים הם לא תקינים, אז למה לא פותחים בחקירה? ואם ההליכים הם לא ראויים לדעתו של רובינשטיין, מי שמו אחראי על המוסר במדינת ישראל? הרי הוא מעמיד את פרנקל במצב ללא מוצא - שמו הוכפש (הליכים לא ראויים אליבא דרובינשטיין) אבל אין לו דרך להגן על עצמו - למשל להוכיח את חפותו בבית המשפט (שכן לא תיפתח חקירה). האם פרנקל יכול לתבוע את רובינשטיין על הוצאת דיבה?
כן 74487
כן 74489
מיץד שני, לפי מה שכתוב, פרנקל מרוצה מתוצאות פעולתו של רובינשטיין ולא מתכוון לתבוע את רובינשטיין על הוצאת דיבה, מה שמעלה את הסברה הבלתי-מבוססת-ובלתי-מוכחת-ולא-רוצה-שיתבעו-אותי-על-הוצאת-דיבה שמעשיו לא היו כשרים עד הסוף, או במקרה הטוב, רק ''מריחים'' לא משהו.
לא 75432
מתברר שדווקא לא:
אם לא, אז עצוב מאוד 79005
מתברר לפי הכתבה בלינק שליועץ המשפטי ושלוחיו יש זכות להוציא ''דוחות ציבוריים'' שבהם הם מביעים את שיפוטם המוסרי לגבי נושאים שונים, אבל לאזרחים אין זכות להעמיד את קביעותיהם בפני הכרעת בית-משפט.
השאלה הנשאלת עכשיו היא, אם לאור מה שכתוב בכתבה אומנם לא ניתן לתבוע אדם פרטי על דברים שאמר תחת כסות תפקידו כנציג החוק, האם אפשר לתבוע את המדינה על מה שנאמר באותם ''דוחות ציבוריים''.
התיק של העיר 75439
זאת לא הפעם הראשונה, (ובדאי לא האחרונה) שאליקים (הפועה) רובינשטיין מביע את מורת רוחו מנושאים שונים, שאין בהם מן הפליליות.
אביב לביא מביא את דברי רובינשטיין ואת תגובת עיתון "העיר" בנושא שער העיתון ביום העצמאות.
לצערי אין לי קישור לחלק הראשון, אבל הנה השני.
הדו''ח עוזר 75445
אחד מסעיפי הדו"ח שלא פורסמו בתקשורת ביקר קשות את העיכוב הממושך בהכרזת שמורות טבע וגנים לאומיים בישראל.
מדובר על כ- 50 שמורות וגנים שאושרו בכל מוסדות התכנון אך טרם הוכרזו כחוק ע"י שר הפנים - דבר המאפשר הגשת תוכניות סותרות לאותם השטחים.
חלק מהתוכניות האלו מאושרות יותר מ-‏20 שנים וטרם הוכרזו.
ב-‏2001 כולה הוכרזו 5 שמורות וגנים, שרובם לא עוכבו זמן רב בהמתנה להכרזה.
ב-‏2002, הודות לדו"ח החריף, כבר הוכרזו 11 שמורות וגנים בחצי שנה. זה כולל למשל את בית הכנסת בעין-גדי שאושר בשנת 1975, הרחבת הגן הלאומי ירקון שאושרה בשנת 1978 ושטחים נוספים שאושרו בשנות ה-‏90'. עדיין המלאכה רבה, אך קרוב לוודאי ששנת 2002 תהיה שנת שיא בהכרזת שמורות טבע וגנים לאומיים מאז 1972. (בשנת 2000 כולה הוכרזו 11 אתרים, בשנת 1994 - 11 וב-‏1973 - 12).
הדו''ח עוזר 103107
וכיוון שהדיון רוענן - עד סוף ספטמבר, הגיע המספר ל- 16 שמורות וגנים, וחמישה בהליכי הכרזה סופיים - שיא של כל הזמנים.
היהלום בכתר - שמורת מדבר יהודה (596 אלף דונם), השלישית בגודלה בארץ, נמצאת לקראת הכרזתה אחרי יותר מ-‏25 שנות עיכובים תכנוניים.
יש פולו-אפ! 103087
השופט בדימוס צבי טל נחקר היום ביחידה לחקירות הונאה.

הארץ:
יש פולו-אפ! 103088
השופט טל, היחידה לחקירות הונאה.

כואב הלב.
יש פולו-אפ! 135338
פרקליטת המדינה עדנה ארבל החליטה לסגור את התיק נגד השופט בדימוס טל. ראו פירוט בכתבה המקושרת.

הארץ:
יש פולו-אפ! 135607
את מישהו ההחלטה הפתיעה?
יש פולו-אפ! 135662
קצת הפתיעה. מצד אחד הוא שופט, מצד שני - דתי. לך תדע מה יחליטו.
הסדר כן קובע. 135664
הוא שופט דתי, לא דתי שופט.
קישורים שימושיים 138963
לא הייתי בטוח איפה בדיוק להדביק את זה, אז החלטתי שדו"ח מבקר המדינה זה מקום נאות.

גל מור מYNET מדווח במסגרת שרותי "ממשל זמין" נפתחו לאחרונה שני אתרים.

פורטל-אינדקס ממשלתי שמקיף את כל אתרי ממשל זמין
מנוע חיפוש באתרי ממשל זמין
אני מקווה שיותר ויותר אנשים ישתמשו באתרים אלו, מה שישפר, לדעתי, את השירות לו זוכים האזרחים ואת זמינותו ואת מבחר השירותים. כלומר, במקרה הפשוט והיומיומי, במקום לעמוד בתור אפשר יהיה לבצע את הפעולות באינטרנט, בכל שעה. מה שיפנה את זמנם של עובדי המדינה לטפל במקרים המסובכים יותר ביתר תשומת לב.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים