בתשובה לעדי, 05/11/02 1:20
התפתחות מעניינת. 104695
הרשי לי לשאול אותך, כיצד את בוחרת אילו ציווים משל האלוהים שאת מאמינה בו לקיים, ואילו לא לקיים?

כיצד בחירה זו עומדת בקנה מידה אחד עם הצהרתך כי את מאמינה במערכת הערכים ה"יהודית-דתית"?

האם אני יכול להבין מהצהרתך כי כל מי שמצהיר שהוא "יהודי-דתי" הוא למעשה אדם צבוע, שכן "אף אחד לא מיישם את *כל* המצוות" (ההדגשה לא שלי. ג.ד.), לשיטתך?

מה זה אומר לגבי אותה מערכת ערכים?

אין לי שום קשר לאמירה של ארז לנדוור. הוא מוזמן להגן עליה בעצמו.
גילית? את קוראת עידכוני חדשות? 104712
לנדוור לא צריך "להגן" על עצמו, היות ולא התקפתי אותו.

לגבי המשפט השני שכתבת: נכון, אדם שקיבל על עצמו את מערכת הערכים הדתית אמור לקבל על עצמו את כולה, אין הנחות. אבל, מערכת הערכים ה"יהודית דתית" לעולם לא תיושם כולה - זה לא לשיטתי, זה פשוט ככה.
אין אדם שמסוגל לקיים את כל המצוות.

יש ערכים בדת שמתנגשים עם ערכים אחרים שיש לי. כשהם מתנגשים- אכן, אין לי ברירה אלא לבחור מה נראה בעיני, מה אני צריכה לעשות במצב מסויים.

מהצהרתי/שיטתי/ווטאבר היית יכול להבין, בראש ובראשונה, שהדתיים לא סוקלים הומוסקסואלים, גם לא מפנטזים על זה בלילות, ולאו דווקא שונאים הומוסקסואלים. זה, כולי תקווה, מובן, אחרת בזבזתי שעות שינה יקרות.

לדעתי, אדם המצהיר על עצמו כיהודי דתי הוא לא אדם צבוע, להפך, הוא אדם שמודע לעובדה שלעולם לא יוכל להבין למה התכוונה הדת בכל דבר, ולעולם לא יוכל לקיים את כל המצוות.
גילית? את קוראת עידכוני חדשות? 105236
אבל בנושא הזה הציווי הוא ברור מאוד: צריך להרוג אותם. (וזה לא משנה אם סנהדרין אמור לעשות זאת, או אדם פרטי)

זהו ציווי ברור, ושקל לקיים, באופן יחסי (אני לא מאמין שאני כותב את זה).

אם כך - מהי הסיבה האמיתית שאת לא מקיימת את הציווי האלוהי הנ"ל?

אם את אומרת שערכים בדת מתנגשים בערכים אחרים שיש לך, ושבחלק מהמקרים האלו את מכריעה לטובת הערכים שלך (קרי: ערכים "לא-מוסריים" בעיני האלוהים) - אני שב ושואל, כיצד את יכולה להמשיך ולטעון שאת "מאמינה"?
כיצד את מעיזה להפר את דבריו המפורשים של בורא-העולם, לשיטתך?

הבנתי שעל פי רוב הדתיים לא סוקלים הומוסקסואלים, ושהם לא מפנטזים על זה בלילות וכו', אבל הוכחתי כי אם הם היו ממלאים אחר ציווי האלוהים שלהם בצורה כנה ואמיתית - הם כן היו צריכים להוציא אותם להורג בשל "פשעם" החמור.

ובקשר לארז - לא טענתי שתקפת אותו, אלא את הטיעון שלו.
ועל הטיעון שלו הוא מוזמן להגן, אם הוא יחפוץ בכך.
גילית? את קוראת עידכוני חדשות? 105251
אבל זה מאוד משנה אם אדם פרטי מצווה או שבית הדין מצווה. עדי לא מקיימת את הציווי האלוהי הנ"ל משום שהיא מעולם לא צוותה בו. זה אינו ציווי לאדם הפרטי.

במדינות מסויימות בארה"ב קיים עונש מוות. האם זה אומר שמי שלא מוציא להורג את אלה שנגזר דינם עובר על חוקי המדינה?

ואם כבר להמשיך את האנלוגיה, גם כאשר קיים עונש מוות לרוצחים, למשל, הוא לא מיושם בכל מקרה, אלא רק במקרים קיצוניים (וכמובן על פי החלטת בית המשפט).
גילית? את קוראת עידכוני חדשות? 105252
בכל מקרה היא עדיין יכולה לטעון שהיא ''מאמינה''. אלא אם כן אתה רוצה לומר, שאי אפשר להאמין בלי להיות דתי - אבל זו כבר אופרה אחרת.
היא לא קוראת... אוף איתה. 105410
הסיבה האמיתית (יש סיבה שיקרית?!) שאני לא מקיימת את הציווי האלוהי הנ"ל (אם נתעלם לרגע מהעובדה שכיום אני גם לא יכולה), היא שהציווי הזה לא נתפס אצלי, חד וחלק. ככל הנראה הומוסקסואליות אסורה מפני שאם כולנו היינו הומוסקסואלים לא היה המשך למין האנושי (היום אולי כן, פעם לא). בכל אופן, אני לא מוצאת בעונש מוות כל היגיון, בטח שלא בגלל שאדם כו-לה הלך בעקבות הנטייה שלו.

כיצד אני מאמינה ובאותה עת קורה גם שאני מפרה את ציווי ה', ראה תגובה 1047121. הרי אמרתי- אני מאמינה באלוהים, ואני לא חושבת שהעובדה שמאוד קשה לי לקבל חלק מדבריו מערערת את האמונה שלי- להפך. אין דבר כזה "בצורה כנה ואמיתית", כל מצווה שאני אקיים אני אעשה זאת בצורה כנה ואמיתית, מפני שהיא באה מהלב (או מהמוח, יאמר רב"י).הרי יש כ"כ הרבה מצוות שיש בהן המון- שמירת שבת זה הדבר הראשון שעולה לי בראש. אני חושבת שזה בסדר לשאול שאלות, ואני חושבת שזה בסדר לא למצוא היגיון, החכמה היא לחפש אותו- ואמנם אני לא רואה אותו כאן, אבל אני לא רב, והאמת שכל הדיון הזה (שאין לי מושג איך ולמה נקלעתי אליו) סיקרן אותי לדעת אם יש, באמת, עוד פירוש לזה.

בקשר לארז- אתה צודק, זה באמת ובתמים מה שטענת (מותר לי להגיד שזה בגלל שהייתי חצי ישנה ולא שמתי לב? אה, לא? טוב, אז לא). סליחה.

1 טל, הערצתי אליך גובלת בהערצתי לאלמוני המקורי (אך לא עוברת אותה, חלילה). רוב תודות.
היא לא קוראת... אוף איתה. 105462
''אם כולנו היינו הומוסקסואלים לא היה המשך למין האנושי''

זו לא חוכמה.
לאפשר צורת התנהגות מסויימת לא אומר שכולם הולכים להתחיל להתנהג ככה. גם מותר אבל לא חובה להיות דתיים בישראל (ואפילו מופעל על אנשים לחץ מסויים להיו דתים בישראל) ובכל זאת לא כולם כאלו. יש אפילו שמתנגדים ללהיות וללחץ להיות. אז כנ''ל על הומוסקסאוליות - רק שהם לא הולכים לכפות שום דבר על אף אחד.

ותסמכי על האינסטינקט האנושי. לא כ''כ מהר כולנו נוותר על הרצון להקים דור המשך. למעשה זה אינסטיקנט כ''כ בסיסי שהטענה שלך כמעט שקולה ללהגיד שאם לא נילחם במי שמרעיב את עצמו, כל המין האנושי יימחק.
היא לא קוראת... אוף איתה. 105523
"זכר ונקבה ברא אותם". לפי דעתי האיסור הדתי על חד-מיניות נובע דווקא מהפרת ה"איזון הטבעי" הזה שנוצר בידי אלוהים בין זכר ונקבה.

למה "איזון טבעי" במרכאות? שאלה טובה. תראו בזה סוג של מחווה.
היא לא קוראת... אוף איתה. 105577
ובגלל זה אמרתי ''ככל הנראה'', אני לא יודעת למה היא אסורה. זאת היתה השערה, ואני - פחות או יותר - מסכימה עם מה שכתבת.
אם כולנו היינו, אז מה? 105629
''אם כולנו היינו הומוסקסואלים לא היה המשך למין האנושי''

זאת ספקולציה אופיינית לאידאולוגיות שחושבות שיש בטבע מטרה, תכלית, רצון, מניעים, היררכיה סוגנית ועוד.
ולא אפרט משום שהדברים כבר נאמרו כמה וכמה פעמים על ידי אחרים.
אם כולנו היינו, אז מה? 105630
אם אפשר להוסיף עניין פרקטי, גם אם כולנו היינו הומוסקסואלים אין פירוש הדבר כי לא יהיה המשך למין האנושי. זוג הומוסקסואלים יכול לחבור לזוג לסביות ולקיים יחסי מין לשם התרבות ותו לא. בימינו אפשר גם לוותר על ה mattress mambo ולהסתפק בהזרעה מלאכותית.
מערכות ערכים 104737
האם יש אדם שמקיים את מערכת הערכים שלו במלואה?

אחד מהערכים שיותר חשובים לי, הוא דיוק מוחלט בענייני זמנים (מסורת יקית ארוכת שנים). ומה לעשות, עד כמה שאני שואפת למילוי מלא של המצווה, לא תמיד מצליח לי.
אני גם מאמינה גדולה באמירת אמת, אבל כבר יצא לי לעגל פינות.
אני גם מתנגדת לפגיעה באחרים, ובכל זאת כבר קרה שהתנהגתי ברשעות רבה למספר אנשים תמימים.

לא לעניין להטפל לדתיים בנושא שבו, לדעתי לפחות, אין אדם נקי.
מערכות ערכים 104950
האם כשעיגלת פינות היתה לך הרגשה שזה לא כל כך בסדר? האם לאחר עיגול הפינות את עדיין חושבת ש"צריך להגיד את האמת"? אם כן, אז הדוגמה שלך לא עוזרת לעדי. כי עדי, על פי הבנתי, לא סתם עיגלה פינות ב"מצוות שנאת ההומוסקסואלים" (ניסוח שטחי במודע, לא להתנפל); היא ממש לא מקבלת אותה, ממש לא מחזיקה בערך הזה.
התקטננות תמוהה 104840
1. מדוע מידת האדיקות האישית של עדי וטלי משמשת בעיניך כאמצעי לניגוח הדת בכלל?

2. האם כל ה"מסורתיים", חובשי הכיפות הסרוגות, אינם דתיים בעיניך?

3. האם רק התוצאה חשובה ולא הכוונה?
התפתחות מעניינת. 104883
נקודה מסוימת שאולי יכולה להתפרש כצידוד בטלי ועדי.

תורה שבכתב איננה האוסף היחידי של חוקים וציוויים. התורה שבעל פה ניתנה (כביכול) באותו הזמן ושתי התורות כרוכות זו בזו - מי שמאמין במה שכתוב בתורה אבל מטיל ספק אפילו קל שבקלים בתורה שבע''פ נחשב ככופר. תושב''ע מוסיפה על התורה פרשנות והרחבות מצד אחד. מצד שני, פיתוח רעיון התושב''ע נתן לרבנות פתח אחורי שדרכו הם יכולים לבצע מעקפים, עידכונים, עידונים והתאמות (תוך שמירה על פרוצדורה קפדנית שנסמכת על פרשנות של התורה) של החוק הכתוב.

לכן, אולי, יכול אדם מאמין להחזיק בעת ובעונה אחת בשתי דעות סותרות, ולתרץ את זה. הפלא ופלא, בדיוק כמו שאדם לא מאמין יכול להחזיק בדעות סותרות וליישם כל אחת לפי העניין. לכן, אולי, אפשר לטעון שבכלל כל התוספת האלוהית היא מיותרת ולא נותנת שום יתרון למאמין על פני הלא-מאמין.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים