בתשובה לאסתי, 27/12/02 12:25
ובקריאה שניה של הלינק 117004
אין פה שום דבר שקרוב אפילו להסתה להשמדת עם, כפי שדב והחרדון טוענים. יש פה טענות קשות כלפי היהודים, יש פה טענה שהם יבואו על עונשם מידי אללה, יש פה טענה ש'אללה הפך אותם לקופים וחזירים' (לא כל-כך ברור למה זה בעבר ולא בעתיד, אבל אני מניח שזה התרגום מערבית). הדבר הכי חזק שיש כאן הוא הבעת תקווה ששומעי הדרשה יהיו הכלים שבאמצעות אללה יעניש את היהודים. כלומר - יש כאן ללא ספק קריאה לאלימות, אך כלל וכלל לא קריאה להשמדה ולבטח לא קריאה הנובעת מ'עצם מהותו של היהודי'.
ובקריאה שניה של הלינק 117180
בציטוט שאני הבאתי צוטטו דברים שנאמרו בדרשת יום שישי ע"י אימאם של הרשות הפלשתינית, ושודרו בטלוויזיה שלה: "היהודים הם כ . . . שיש להשמידם". קשה למצוא אמירה כל כך בוטה וישירה שיש בה קריאה להשמדת העם היהודי (הסטת הדיון ע"י סמילי לשאלה: "מי הוא יהודי ?" דומה בעיני לתגובה "מה זאת 'שמש' ?" או "מה זה 'עולה' ?", כהתפלמסות עם הקביעה: "השמש עולה במזרח", ואני משתדל לאחרונה בויכוחים עם סמילי (ככל יכולתי, אבל לא תמיד מצליח), לא להיכנס לשדות חסרי התכלית האלה, שכל מי שמאד רוצה יכול להיכנס אליהם מכל נקודה ובקשר לכל עניין).
עם זאת, כפי שכבר אמרתי, הדעה שלי שבתעמולה הערבית בכלל והפלשתינית בפרט ישנם אלמנטים ברורים של הסתה להשמדת העם היהודי אינה מושתת על אמירה יחידה, לא זאת ולא אחרות, אלא על המכלול כולו, וההתרשמות האישית הסובייקטיבית שלי ממנו.
לגבי שימוש רטורי בטקסטים דתיים לצרכי הסתה, מה שחשוב אינו מה שנאמר בטקסט עצמו, אלא האופן שבו נעשה בו שימוש. למשל, במקורות שלנו כתוב שהמתנחלים בארץ קבלו "הוראה מפורשת" מאלוהים להשמיד את יושבי הארץ. זה כתוב, ואת הכתוב אי אפשר לשנות. אם מישהו אצלנו ירצה להסית להשמדת הפלשתינים, לא תהיה לו שום בעיה להשתמש בטקסטים האלה, ולתת להם את הפרוש הפשוט והישיר. אבל זאת עובדה שלא תמצא אצלנו איש שמחפש את הטקסטים האלה, ואני בטוח שאם איזה רב בכל זאת ידבר עליהם הוא לא ייתן להם את הפרוש הישיר הזה, כי איש אצלנו לא חושב כך. בקישור שהביאה אסתי ישנם ציטוטים מהקוראן בדבר היהודים שמושווים לקופים וחזירים והעינויים שהם צריכים לעבור. עצם ההידרשות לטקסטים האלה ע"י אנשי הדת הפלשתינים והערבים האחרים בתקופתנו הטעונה אומרת דרשני. אין שם "הוכחה סמילית" שהם קוראים להשמדת היהודים, אבל אני מבין את עצם החיטוט האובססיבי בטקסטים האלה שוב ושוב, ככוונה מפורשת של הסתה להשמדת העם היהודי.
בזמנו, בנאום בדרום אפריקה, השתמש ערפאת בטקסט דתי עתיק: הסיפור על הפרת החוזה עם שבט הקורייש ע"י מוחמד. אחמד טיבי סיפר לנו שבטקסט דובר על כך שבעצם הקורייש היו הראשונים שהפרו את החוזה, ואי הקיום מצד מוחמד, שהשמידם בעקבות כך, בא רק כתגובה.
אבל אני, ששמעתי את התרגום לעברית וההקלטה של דברי ערפאת, לא היה לי כל ספק: ערפאת השתמש בסיפור הדתי העתיק כדי להסביר שאין לו שום כוונה לעשות שלום עם מדינת ישראל, כפי שבאמת התברר לבסוף. כאמור, סוף הסיפור העתיק הוא שמוחמד השמיד את הקורייש. כפי שאני מפרש את הדברים ערפאת התכוון מאד גם לחלק הזה בסיפור. אם הסיפור עצמו תואם את מה שאחמד טיבי מספר לנו, או מה שסיפרו לנו מזרחנים אחרים שמדובר על הפרת חוזה מפורשת מצד מוחמד, זו לא הנקודה.
תגיד, המושג 'דין רודף' מזכיר לך משהו? 117309
תגיד, המושג 'דין רודף' מזכיר לך משהו? 117410
המושג הזה מזכיר לי כמה דברים, אבל אף אחד מהם אינו קשור בנושא הדיון: קריאה או הסתה להשמדת עם.
תגיד, המושג 'דין רודף' מזכיר לך משהו? 117803
או הסתה כנגד הסמולנים ומדיניותם.
תגיד, המושג 'דין רודף' מזכיר לך משהו? 117884
מה הבעיה ב "הסתה כנגד מדיניות" ?
הרי זה מה שכל בעל מודעות פוליטית, וגם אני ואתה עושה כל הזמן.
תגיד, המושג 'דין רודף' מזכיר לך משהו? 118127
יש הבדל בין ביקורת על מדיניות לבין טענות על בגידה וחוסר לגיטימציה שהן הסתה.
לי הוא מזכיר שימוש במקורות כדי להסית לרצח. 117855
אאל''ט, זו הטענה שהדבקת לדרשה הפלסטינית הנ''ל. אם זה לא כך, אנא הבהר.
''שימוש במקורות'' כדי להסית לרצח. 117881
"דין רודף" הוא בסך-הכל שם מן המקורות לכלל סביר, שמקובל על כל מערכות המשפט: אם אדם רודף אחרי אחר כדי להרוג אותו, חיי הנרדף קודמים לחיי הרודף.
השימוש הפסול הוא כמובן היישום של הכלל הזה במקרה של מנהיג פוליטי, אבל זה כבר לא קשור למקורות.
לי הוא מזכיר שימוש במקורות כדי להסית לרצח. 117885
לא הבנתי. מה זה אאל"ט ?
אם אני לא טועה 117890
לי הוא מזכיר שימוש במקורות כדי להסית לרצח. 117903
לא. הנושא עליו התנהל הדיון לא היה הסתה לרצח אלא הסתה לרצח עם.
הסתה לרצח היא משהו אחר, אבל משהו אחר גם כן רע.
יגאל עמיר הצדיק את רצח רבין ע"י שימוש בהלכה: "דין רודף", וטען שקבל לפרשנותו אישור מאיזה רב.
הרב הזה לא נמצא, אבל כל הרבנים שנמצאו לא פרשו כך את ההלכה.
לכן האשם היחיד שנמצא הוא יגאל עמיר, ובגין אשמתו הוא גם נמצא היום במקום מתאים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים