בתשובה ליהונתן אורן, 31/12/02 10:51
מדינה יהודית 117586
לנביא אין סמכויות. אתה מתכוון או לכהן או לשופט‏1.

--
1 שופט במובן המקראי של תקופת השופטים, לא במובן המודרני של המילה.
כן. זה עובד. 117587
מדינה יהודית 117605
לנביא כשליח שנושא את דבר האל יש עמדה מסוימת, אולי לא "סמכויות" במובן המודרני. אבל אני כבר מבולבל. איפה עוזי?
"נביא או לא נביא ?" 117612
השאלה לאיזה "סמכויות" אתה מתכוון.
אם לסמכויות השלטוניות הבירוקרטיות של מי אחראי על מה וכו', שנובעות מהקונצנזוס של הכוחות השולטים בינהם לבין עצמם אז התכוונת לכהן, כי נביא מעולם לא נכנס לקונצנזוס הזה.

אם אתה מתכוון לסמכות בעיני אלוהים, לא היה דיון על זה. לנביא שנשלח ע"י אלוהים יש אסמכתא אלוהית, אבל הוא בלאו הכי לא נשלח להנהיג ואין לו סמכות לעשות שום דבר אחר מלבד להטיף ולבקר את כולם. הדיון היחידי שהיה סביב נביאים היה האם הם נביאי אמת או נביאי שקר (כלומר אם הם באמת נשלחו ע"י האל או לא, כיון שרק להם האל נגלה למרבה הנוחות - בעיה דומה לבעיה שיש לנו היום, אבל בדוחק).

בכל מקרה זה לא סיבה לפתוח עוד פתיל בדיון הגם ככה מסועף‏1 הזה, אז אני אחזור לפינה שלי עכשיו.

--
1 אני לא בטוח שזה שימוש נכון במילה הזאת.
מדינה יהודית 117615
בנוסף למה שאבירי כתב, ההבדל הוא כמובן בתקופה - בזמן שבית המקדש הראשון היה קיים (ולפני כן) היו נביאים שהתעמתו רבות עם מלכי יהודה וישראל; הלכה כתובה - לא היתה אז. מאוחר יותר, לאחר עליית עזרא ונחמיה ובזמן בית המקדש השני, לא היו נביאים אלא כהנים, ואז נכתבה המשנה שדנה גם בסמכויות הכהן והמלך.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים