בתשובה לרועי, 22/02/03 18:26
להפריד בין האמנים לבין הטיעון שלהם 131292
רק הערה על מחיר ותרבות: אני משוכנעת שגם בארץ קיימות אלטרנטיבות זולות למחירי קונצרטים. בניו-יורק (כמו גם ברבות ממדינות אירופה) המוזיאונים הם בחינם יום בשבוע, וחלקם בחינם לסטודנטים במהלך ימי השבוע. בתי-ספר למשחק ולמוסיקה מעלים הצגות וקונצרטים במחירים עממיים, פסטיבלים בלתי פוסקים (בעיקר בקיץ) מעלים על במות להקות מחול ידועות, ופעם בשנה במהלך פסטיבל הפרינג' ניתן ללכת לתיאטרון במחירים נמוכים להפליא. ועם זאת, גם בניו-יורק מוזיאונים הם כמעט אך ורק נחלתם של בני המעמד הבינוני-גבוה. בעיקר הופתעתי בקיץ לגלות את ההומוגניות המופלאה של באי הקונצרטים הפתוחים בסנטרל פארק (הפילהרמונית של ניו-יורק העלתה חמישה קונצרטים בחינם, והאופרה של ניו-יורק העלתה שלוש אופרות). ושוב, הקהל כלל בעיקר את אנשי המעמד הבינוני-גבוה.

מה ניסיתי להגיד? סוציולוגים כבר הצביעו על חוסר הקשר שבין מחיר לצריכת תרבות. קל לומר "קונצרטים הם יקרים". זכור לי שבארץ, בסביבות 97-98, היתה התזמורת הקאמרית הישראלית מעלה קונצרט בחינם, מדי יום שישי אחה"צ, בלב שדרות רוטשילד (מול בית ביאליק). נחש מי היה מגיע לקונצרטים האלו - אני, ובערך 50 פנסיונרים מהסביבה. (ואל תגרום לי להתחיל אפילו על חיילים המשרתים בת"א, וזכאים לקונצרטים בחינם כל כמה שיחפצו, ועוד בשורה הראשונה. בקונצרט ממוצע אתה רואה 2-3 חיילים, לא יותר.)

נראה לי שהוזלת המחירים לא תגרום למהפכה בצריכת התרבות בארץ.
להפריד בין האמנים לבין הטיעון שלהם 131345
הרבה יותר טוב, אם אין מי שצורך את התרבות הזו אולי ראוי שהיא כלל לא תהיה , ואולי היא בכלל לא התרבות.

גם אני יכול לבקש כסף מהמדינה על התרבות שאני יוצר, שהיא כתיבה באייל הקורא, נכון זה לא מול כל האנשים בארץ וכמות הצופים לא גדולה במיוחד אבל זו היא גם כן תרבות בעיני. (ואני יודע שאני יכול לבקש)

לא ידעתי על המקומות חינם הללו, ולא הייתי חייל במרכז אלא בצפון או בבסיסי אימונים בדרום שם המוזיקה היחידה ששמענו היה קולות הזבובים בבוקר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים