בתשובה לאינדי (השנייה), 10/03/03 12:33
המשחק החברתי של האופנה. 134624
עדיין לא ברור לי מה המטרה הסופית של האינטליגנציה הזו. אם אתה יודע מה חדש (ואסתטי?) בתחום הביולוגיה, אולי תמציא תרופה חדשה. אם אתה יודע את זה בתחום במכונאות, אולי תקים מוסך ותתעשר. ובתחום האופנה? (בהנחה שאתה לא מעצב בגדים).

אמרתם חברים ונשים, אבל מי רוצה חברים שמעריכים אותך או מסתובבים איתך רק כי אתה יודע להתלבש? זה כבר מוסיף כמה נקודות שחורות לאינטליגנציה של אותו אדם, לדעתי, וזה מתקזז עם האינטליגנציה האופנתית...

לא מובן לי מדוע בעבר זלזלת באופנה, וכשגילית שזה קשור יותר לתחרות על עדכון לא המשכת לזלזל בה. מה נחמד בתחרות הזו, ושוב, מה יוצא לי מברירה מוצלחת של המידע הנכון, חוץ מחברים שטחיים ומזויפים?
המשחק החברתי של האופנה. 134740
המטרה הסופית היא להיות אהוד על אנשים.
לפני שאמוץ זהבי המציא את "עקרון ההכבדה" שלו, ההסבר המקובל לקישוטים שזכרים עוטים עליהם במגוון מינים היה "עקרון הבריחה" (Runaway) - חלק מהנקבות מעדיפות את הזכרים המקושטים, ולחלק אין העדפה ברורה. בדור הבא, לזכרים המקושטים כבר יהיה יתרון מספרי על הרגילים, וההעדפה לזכרים מקושטים אצל נקבות גם היא תהיה דומיננטית יותר. כך גם בדור הבא וכן הלאה - עד שלמעשה כל האוכלוסיה היא מקושטת ועם העדפה למקושטים. כל זה, למרות שלקישוט עצמו אין שום יתרון אבולוציוני - חוץ מזה שנקבות מעדיפות זכרים מקושטים.
אפשר לומר דבר דומה על אופנה - יש אנשים שאוהבים אנשים אופנתיים, ויש כאלה שאין להם העדפה. כמעט ואין אנשים ש*מעדיפים* אנשים לא אופנתיים (למרות שיש אנטי-אופנות שהן אינן אלא אופנות של תת-קבוצות. גותים, למשל, הם דוגמא מכוערת במיוחד). לפיכך, האסטרטגיה העדיפה עבור אדם שמעוניין לצבור לו מעגל חברתי גדול היא להיות אופנתי - כך, חובבי האופנתיים יאהבו אותו, בעוד שעל האדישים לאופנה הדבר לא ישפיע לטובה או לרעה. ברור מאליו שהאסטרטגיה הזו טובה במיוחד עבור אלו שאין להם דרכים אחרות להשיג חברים - ואולי כאן המקור להרגשה הנפוצה שאנשים אופנתיים הם בד"כ חסרי תכונות חיוביות אחרות - אלו שאין להם משאבים אחרים ישקיעו הרבה יותר באופנתיות שלהם מאשר אנשים שיכולים להשיג חברים גם דרך תכונות אחרות.
אז הסברנו למה אופנתיות מתפשטת. אבל למה ההעדפה לאופנתיות מתפשטת גם היא? כפי שציינו, אדם אופנתי ימשוך לחברתו גם מעדיפי-אופנתיים וגם אדישים-לאופנתיות. האדיש-לאופנתיות יראה את חבריו האופנתיים (ואת חבריהם האופנתיים גם הם), ויבחין כי הם מצליחים חברתית יותר מאשר חבריו הבלתי-אופנתיים. הוא יקשר, לפיכך, את ההצלחה החברתית עם אופנתיות, ובשלב מסוים הוא אף עשוי להגיע למסקנה שאנשים אופנתיים הם באופן אינהרנטי יותר מוצלחים מאנשים לא אופנתיים. מבחינה חברתית - הוא צודק. מכיוון שכך, הוא יתחיל להעריך אנשים אופנתיים ויחפוץ בחברתם, בנוסף לשאיפתו להפוך לאופנתי בעצמו (בין השאר דרך העדפת חברים אופנתיים). והנה, נולד מעדיף-אופנתיים חדש.

והרי לך הסבר ממטי מדוע אופנתיות היא מעגל שמזין את עצמו, למרות שאינה תורמת שום מידע אמיתי על הפרט האופנתי מעבר להיותו אופנתי.
המשחק החברתי של האופנה 134747
ראשית, אני מתנגד לחלוקתך את אוכלוסיית הבריות לאוהבי-אופנה ולאדישי-אופנה; לדעתי יש יותר מתנגדי-אופנה ממה שאתה חושב. אני לא מדבר על האנטי-אופנות שהזכרת, אלא על סתם אנשים פשוטים שתמיד מתפלאים מחדש על הטרחה הרבה שאנשים אופנתיים משקיעים בכל זה, ולפיכך גם סולדים מהם במידה זו או אחרת (כמוני).

שנית, עדיין לא הסברת את שאלתי העיקרית - למה שמישהו יהיה מעוניין במעגל חברתי גדול, אם זה מורכב בעיקר מכאלו שהצטרפו אליו רק כי הם מתפעלים מהבגדים של אותו מישהו? ליבי יוצא אל אלו שאין להם דרכים אחרות להשיג חברים, אבל מה תעזור להם הדרך הזו, אם החברים שהם ישיגו הינם שטחיים כל כך?

אלא אם כן הם שטחיים בעצמם! (יש כאן מעגליות מסוימת...)

כנ"ל לגבי התפשטות ההעדפה לאופנתיות. האדיש-לאופנתיות מבחין שהאופנתיים מצליחים חברתית, אבל מהי מהות ההצלחה הזו? שיש לך בזכרון של הפלאפון שמונים שמות של אנשים שרק בגדים מעניינים אותם בחיים? זה הצלחה זה?

כל מה שאמרת נכון, וכך זה קורה במציאות, כנראה, אבל אני עדיין לא מבין את הגורם האמיתי לזה.
המשחק החברתי של האופנה 134749
אל תהיה כמוני.

מה הקשר בין שטחיות לבין "אופנתיות"?

בחברה אופנתית, להיות אופנתי פירושו פשוט להיות קונפרמיסט בענייני אופנה - ממש כמוך (אלא שהחברה שלך אינה אופנתית). "אופנתיות" של חברה (המונח "חברה", עד עכשיו ומעכשיו, התייחס פשוט למעגל החברתי) היא עניין די מיקרי שתלוי בהרבה גורמים. אף אחד מהם לא קשור ל"שטחיות".

אני לא יודע עם מי אתה מסתובב ואילו אנשים פגשת, אבל לפי היחס המתנשא וה*מנותק* שלך נראה כאילו גדלת בבועת פלסטיק אטומה. "אנשים שרק בגדים מעניינים אותם"? חוג מכרי מונה אנשים רבים שבגדים מעניינים אותם, אך מעולם לא פגשתי קריקטורה מהסוג שאתה מנסה לצייר. לכולם, בלי יוצא מן הכלל, יש תחומי עניין שונים ומגוונים - אני מוכן להתערב שלא פחות משלך ומשל מכריך, ומוכן גם להמר שאף יותר (מכיוון שצריך להיות מאד מרובע וצר אופקים בכדי לפתח גישה כשלך).
המשחק החברתי של האופנה 134753
כבר התייחסתי לזה בסקר על מזג האוויר. לדעתי אופנתיות כרוכה הדוקות בשטחיות, וזאת ברובד קצת יותר עמוק מאשר תחומי העניין האחרים או העיסוק או האינטליגנציה. אפשר להיות מנתח מוח או מנכ"ל או גאון במתמטיקה ועדיין להיות שבוי של האופנה, קרי: שטחי (ולו בתחום הזה בלבד).

שטחיות זה לא שחור ולבן. חלק מהאנשים שאני מסתובב איתם שבויים במשחק של האופנה, ואני משלים עם זה שהם שטחיים בקטע הזה. הם לא שטחיים בתחומים אחרים, ובגלל זה אני איתם. אולי במקום "אנשים שרק בגדים מעניינים אותם" הייתי צריך לכתוב "אנשים שמייחסים חשיבות יתרה לבגדים, אבל שגם דברים אחרים מעניינים אותם".

כאמור, אני עדיין לא מבין למה שמישהו ירצה להשקיע את הזמן, הכסף והטרחה בלהיות אופנתי, אם זה בסך הכל מרשים אנשים אחרים שמשקיעים יותר מדי זמן, כסף בטרחה בלהיות אופנתיים. אי אפשר לוותר על המשחק הזה ולהתמקד בתחומי העניין המהותיים יותר? תמוה.

ותדבר נחמד או שאני לא אענה יותר.
המשחק החברתי של האופנה 134762
אפשר לקחת חלק בדיון הזה, על הקשר בין אופנה ושטחיות (דהיינו: לא להיות שטחי בתחום זה), ועם זאת גם להשקיע זמן (?) כסף וטרחה (?) בלהיות אופנתי.

אחזור שנית: להערכתי רוב האנשים שלוקחים חלק במשחק הזה, עושים זאת מתוך רצון ללכת בתלם ולא להיות חריגים. "אופנה" היא לא *ה*תחביב שלהם (וגם לא סתם תחביב שלהם) אלא פשוט עוד קוד חברתי שצריך לציית לו, כי הוא לא מספיק מעניין בכדי לא-לציית לו.

בהחלט אפשר להתמקד בתחומי עניין מהותיים יותר (נניח שאני מסכים איתך שיש כאלה, אם כי אני חושד שאין - כולם שווים) ובכל זאת לא לוותר על המשחק הזה, ובכך לחסוך את הזמן, הטרחה ואי הנוחות הכרוכים בהסברים ובתיקון הרושם הראשוני הרע שנון-קונפרמיזם בנושא הלבוש ידרוש. מנקודת המוצא שלך ("למה בכלל להקדיש לכך מחשבה?") אני מגיע למסקנה ההפוכה לחלוטין: לבש את מה שכולם לובשים (כלומר: היה אופנתי).
המשחק החברתי של האופנה 135875
כל זה היה הגיוני אלו המשחק החברתי של האופנה דרש רק "אדישות" ו"לבישת מה שכולם לובשים". לרוע המזל, המשחק הזה דורש גם סכומים אדירים של כסף ולא מעט זמן (כדי לדעת מה אופנתי). ציות לקוד החברתי הזה פוגע באדם כלכלית (בהנחה שהוא לא ממומן ע"י ההורים/ עשיר כקורח). כך שהצגת העניין כ'ציות לקוד חברתי מתוך חוסר עניין' היא בעייתית: או שחובב-האפנה בחר במודע להוציא את כספו על ציות לאותו קוד חברתי, או שאינו מודע להוצאה כבירה מאוד שהוא מוציא על ה'ציות' הזה. בכל מקרה, המהלך הזה מוזר עבורי, ומעיד על חוסר אחריות מסוים אצל האדם כלפי עצמו.
המשחק החברתי של האופנה 134773
רגע, אם אני יכול להיות "שטחי רק בתחום הזה" (של אופנה), האם אפשר להיות "מעמיק" בתחום של אופנה?
המשחק החברתי של האופנה 134788
כן. אם אופנה לא מעניינת אותך, אתה מעמיק בתחום של האופנה.

(נשמע קצת מטופש, בגלל בעיה בניסוח. ב"שטחי רק בתחום הזה" התכוונתי ל"תחום" בו אנשים מעריכים אנשים אחרים. אם הם עושים זאת לפי אופנה, הם שטחיים. אם לא, הם לא ‏1).

1 יש כמובן תחומי הערכה אחרים שיכולים להעיד על שטחיות (הערכה לפי כמות שרירים, סוג מכונית, ציונים בלימודים וכד').
המשחק החברתי של האופנה 134795
לא-לא-לא. "מעמיק בתחום של האופנה" הוא מי שטורח ללמוד ולנתח את האופנה. למשל סמיולוגים:

מעצבי אופנה:

היסטוריונים:

המשחק החברתי של האופנה 134834
האם צפיה אובססיבית בערוץ טלויזיה המוקדש לנושא הופכת אותי למעמיק בנושא בעינייך?
המשחק החברתי של האופנה 134838
תלוי אם אתה יכול לסכם בקצרה את מה שלמדת שם.
המשחק החברתי של האופנה 134848
''דוגמניות הן לא רק שטחיות, הן גם שטוחות. דיקט.''
המשחק החברתי של האופנה 134853
סליחה, ביקשתי מפופק לענות ואני עדיין ממתינה.
המשחק החברתי של האופנה 134867
ערוץ האפנה הוא ערוץ טלויזיה שבו יש מוזיקה רעשנית אורות מעצבנים ובחורות נורא יפות שצועדות לעברך במרץ רק שאיך שהן כמעט מגיעות הן מסתובבות ומפנות את הדרך לבחורה הבאה שצועדת.

10 דברים שאפשר ללמוד מצפיה בערוץ האפנה:

1. נשים אפנתיות לובשות חזיה כתחליף לחולצה בלבד. אם היא לובשת חולצה, שקופה ככל שתהיה, אין צורך בחזיה.
2. מתחת לז'קט אין חובה ללבוש חולצה, במקרה הזה אף רצוי שלא לרכוס אותו.
3. נובע מהשניים הקודמים, ציצים תמיד באופנה.
4. הם לא חייבים להיות גדולים, שוים בגדלם או זקופים באיזושהי צורה.
5. שעונים, תכשיטים, נעליים וכיוצאים באילו אינם נכללים בקטגוריה של אופנה למעט בפרסומות.
6. אין תחתונים מלבדי חוטיני.
7. נשים מלאות ושמנות אינן יכולות להיות אופנתיות.
8. גם גברים חייבים לגלח את החזה ולגדל שיער כדי להיות אופנתיים.
9. אם אני לא מאוד שרירי אני חייב להיות מאוד מאוד רזה. כל מצב ביניים הוא לא אופנתי.
10. הברזילאיות הכי כוסיות.
יפה מאוד, יקוב 134870
מסעיף לסעיף התעודדתי יותר ויותר (עם 6 כבר נסתדר), אבל הסעיף העשירי שתל אותי באדמה. אין סיכוי שצופי הערוץ יראו אותי ממטר אי פעם.
יפה מאוד, יקוב 134876
את מודעת לזה ש 8 ו 9 מתייחסים לגברים.
ד"א, המילה "גם" בהתחלה של 8 מיותרת, אני מקוה.
יפה מאוד, יקוב 134879
כן, את 8 הבנתי לבד. 9 בלבל אותי קצת, אבל חזרתי לעצמי, במיוחד בהשפעת ה- High של 3,4 ,5 ו-‏7 (ואז, כאמור, באה הנפילה הגדולה).
יפה מאוד, יקוב 134881
אינני יודע מדוע את רואה בעניין של העדפה ליוצאות ברזיל נפילה, בסופו של דבר הן אינן מתחרות בך.

בכלל, ערוץ האפנה זה כמו פורנוגרפיה (ויש שיאמרו, למה כמו? אבל הם לא מבינים כלום בפורנוגרפיה האנשים אלו) זה לא מזיק, זה יפה וזה עושה חשק‏1, אבל לא צריך להאמין לכל מה שרואים שם...

========================================
1 לא חשק לקנות בגדים, אבל בהחלט חשק למשהו. לי זה עושה חשק לשוקולד ולמסיבות, הייתי רוצה להגיד שהוא עושה לי חשק לסקס אבל אני לא חושב שאני יכול להאשים את הערוץ בזה.
המשחק החברתי של האופנה 135677
המשפט הראשון נורא הצחיק אותי.
זה מסוג המשפטים כשכותבים שממש מתחילים להסתבך.
אופנה זה משחק כיפי. צבעים בדים אסתטיקה. דרך להציג את עצמך. דרך להעביר מסר. עוד דרך.
אין סיבה לברוח מזה בטענות של שטחיות
המשחק החברתי של האופנה 135678
כשהפרופורציות נשמרות, זה יכול להיות כיף. כשמבזבזים על זה יותר מדי זמן, כסף וטרחה זה שטחי. כששופטים אנשים אחרים לפי הצבעים, הבדים והאסתטיקה שלהם, זה שטחי.
המשחק החברתי של האופנה 135679
אם אתה לא שופט אנשים אחרים לפי הצבעים, הבדים והאסתטיקה - אני טמבל.

בעצם, אין כאן בכלל עניין לספקולציה. את אומר זאת בעצמך כל הזמן. מה ההבדל?
המשחק החברתי של האופנה 135681
מה אני אומר בעצמי כל הזמן? אם אתה שונא את כל הגזענים בגלל שהם שונאים אנשים אחרים, הם יכולים להאשים אותך בגזענות?

כבר אמרתי שאני מסתובב (איזה ביטוי מגניב) עם אנשים מכל הסוגים, גם אופנתיים. אני אכן שופט לרעה את אופנתיות היתר של חלק מהם, כיוון שהיא מתבטאת בשפיטה (לרעה) של אנשים לפי הצבעים, הבדים וכו'.

אני לא סולד מאף אדם רק בגלל שהוא לובש חולצות שכתוב עליהן "ליווייס".
המשחק החברתי של האופנה 135683
היתה צריכה להיות גם תשובה ''אחדים מחבריי הטובים ביותר לובשים מותגים''.
המשחק החברתי של האופנה 135695
גזענות אינה גזע (כאילו דה) ולכן אם אתה שונא גזענים, זה לא הופך אותך לגזען.
המשחק החברתי של האופנה 135797
מה זתומרת לבזבז זמן?
אני מסבירה שזה כיף איפה הבזבוז? מי מבזבז זמן?
או כמו שאומרים בסדנאות רוחניות: מה זה הזמן שלך שאתה יכול לבזבז אותו?
המשחק החברתי של האופנה 134769
אתה רוצה להגיד לי שאתה *לא* תתרועע אם בן אדם *רק בגלל* שהוא לובש מותגים אופנתיים? אם כן, ידידי, אתה לא פחות שטחי מהאנשים נגדם אתה יוצא.
מרבית האנשים הם, לדעתי, אדישים לאופנה - הם לא יצאו מגידרם בגלל הבגדים שמישהו לובש, לא לחיוב ולא לשלילה.

למה? כי עצם ההשתייכות לקבוצה היא מטרה מספיק חשובה עבור רבים. מה לעשות, לא מעט אנשים מסתפקים בשטחיות. יש לא מעט שלא יתנגדו לכמות מכובדת של זיונים גם אם כולם יהיו עם אהבלות. למעשה, אני מכיר כמה שמעדיפים את זה ככה.

כפי שציינתי, לא כל אדם אופנתי הוא ריקני. אם אתה ריקני אך אופנתי, ואתה מתחבר לאדם אופנתי אך לא ריקני, אתה נכנס למעגל חברים שכולל גם אנשים שאינם ריקניים (וחלקם אפילו לא אופנתיים), ובכך שיפרת את איכות חייך, בהנחה שאתה שואף להיות בחברתם של אנשים שאינם ריקניים.
המשחק החברתי של האופנה 134791
רגע, כבר אמרתי פעמים רבות: אני לא מחרים אנשים אופנתיים ולא מתרחק מהם (ראה תגובתי ל"מאותגר שכלית"). הסלידה שלי היא לגבי האספקט הזה בלבד באישיותם. זה כמו שהחבר הכי טוב שלך יאהב סושי. גועל נפש, אבל אפשר להסתובב איתו.

בפסקתך האמצעית אתה מודה, שחלק גדול ממשחק האופנה נובע משטחיות, ואילו בפסקה האחרונה אתה פתאום מגן על האופנתיים ומנפנף מעליהם טענות לשטחיות. נא להחליט (כן, שמתי לב שכתבת "עבור רבים", אבל בכל זאת). האם אתה מסכים לפחות שכל אדם אופנתי הוא ריקני בדרך ובצורה שבה הוא מעריך אנשים או חושב שאנשים צריכים להעריך אותו?

עוד משהו: אם יש מישהו שהוא אופנתי ולא ריקני, הרי שלא יהיה אכפת לו אם חבריו הם אופנתיים או לא, כי הוא הרי לא ריקני וחשובים לו דברים אחרים, כך שטיעונך לגבי שיפור איכות החיים לא תופס; אפשר לעשות זאת גם בלי להיות אופנתי.
המשחק החברתי של האופנה 134815
אני מקווה שאתה לא אומר להם מה אתה חושב, כי אז אני חושב שהם יסלדו ממך.

אתה לוקח דברים בצורה כוללנית מדי. בן אדם יכול להיות רחב אופקים, מעניין, חכם ומעמיק, ועדיין לרצות גם סתם זיונים חופשיים ולא מחייבים. קורה. בן אדם יכול להיות אינטליגנט ובו בזמן להנות מהתבהמות עם כמה חבר'ה שטחיים להפליא מול משחק כדורגל בטלוויזיה (או במגרש). אדם בהחלט יכול לרצות שיהיו לו כמה חברים שאפשר לדבר עליהם על פילוסופיה ומתמטיקה, ובו בזמן גם לרצות שתהיה לו קבוצה גדולה של חברים שאפשר לשבת איתם בפאבים ולהריץ בדיחות מפגרות.
בכל מקרה, שתי הפסקאות שלי מספקות שני הסברים לשני סוגים שונים של אנשים - אלו שאוהבים שטחיות, ואלו שסובלים מהשטחיות שלהם ומחפשים גישה נוחה לאנשים יותר מעמיקים.
לא, אני לא מסכים למה שאמרת. אנשים אופנתיים אינם בהכרח ריקניים בשום מובן.

הטיעון שלך בפסקה האחרונה מניח את שאתה מבקש להראות (כלומר, שאנשים אופנתיים הם ריקניים), ולפיכך הוא חסר ערך בויכוח עם מישהו שלא מסכים איתך. נסה לנסח אותו שוב.
בכל אופן, אני חושש שלא הבנת את טענתי. יש אנשים שיתקשו ליצור קשר עם אנשים שאינם ריקניים, משום שאין להם הרבה מה להציע לאותם אנשים (או שהם חושבים שאין להם מה להציע). הדרך הנוחה ביותר עבורם להכנס למעגל אנשים שאינם ריקניים היא דרך אותם ''אנשי אשכולות'' שהם גם אופנתיים (דבר שקל לאיש ההיפותטי שלנו) וגם מלאים כרימון בתכונות חיוביות אחרות. לאנשי האשכולות הללו לא אכפת שיהיו להם חברים אופנתיים, כי גם הם מתעניינים בנושאי אופנה, ויש להם גם חברים אחרים, לא אופנתיים, שחולקים איתם תחומי עניין אחרים. האיש האופנתי שלנו הרוויח גישה למעגל חברתי גדול שחורג מהתחום האופנתי. הידד.
המשחק החברתי של האופנה 134823
להוסיף לדבריך - אופנתיות יכולה גם להיגזר מתפיסת עולם מעמיקה. למשל, אדם שמאמין בקידמה/מודרנה כערך יכול לומר שהאופנה המשתנה משקפת את רוח הזמן, ושהוא רוצה להפגין את אמונתו זו על ידי לבוש אופנתי. טיפשי אולי, אבל לא ריקני.
יש גם גיל מסוים 135874
שבו מעגל חברתי גדול מפסיק להיות 'כיף' ונעשה טרדה רצינית.
הנגזרת של דובי לעקרון ההכבדה 134885
הטווס שמסתובב עם זנב ארוך, מוכיח (אמנם) שהוא יכול להרשות לעצמו זנב ארוך, אבל מצד שני, (בעיני הטווסות המתוחכמות יותר) הוא מוכיח שהוא *זקוק* לזנב הארוך כדי להראות את זה.
הנגזרת של דובי לעקרון ההכבדה 134962
אני חושש שתאלץ לפרשן לי.
הנגזרת של דובי לעקרון ההכבדה 134968
זה הרעיון שלך, לא שלי: "ברור מאליו שהאסטרטגיה הזו טובה במיוחד עבור אלו שאין להם דרכים אחרות להשיג חברים - ואולי כאן המקור להרגשה הנפוצה שאנשים אופנתיים הם בד"כ חסרי תכונות חיוביות אחרות - אלו שאין להם משאבים אחרים ישקיעו הרבה יותר באופנתיות שלהם מאשר אנשים שיכולים להשיג חברים גם דרך תכונות אחרות" (תגובה 134740).

הטווסים שיש להם תכונות טובות אחרות, לא זקוקים לזנב ארוך. מסתבר שבמקרה הפרטי של טווסים, התכונות האחרות לא היו מוצלחות במיוחד, אבל יש בעקרון הזה משהו שאמור לעכב את עקרון ההכבדה.

במחשבה שניה, מדובר על עקרון ההכבדה בריבוע: אלו שיכולים לעמוד בהכבדה, מכבידים על עצמם כדי להוכיח שהם יכולים. אלו שבאמת יכולים להרשות לעצמם, מכבידים על עצמם בכך שהם פועלים בניגוד לכלל הזה (ולא מכבידים על עצמם, אפילו שהם היו יכולים לו רק רצו).

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים