בתשובה לגלעד ברזילי, 12/03/03 13:48
שאלתי, ושוב 135054
נראה לי שאתה מתבלבל.

דבר ראשון - לא ברור איך אתה מחליט שמשפט עתידי הוא
נכון - על סמך נסיון העבר.
"נו, נשאלתי: "ומי מחליט מה אמור להתפס .... אתה?" ועניתי שכן, ע"ס נסיון העבר"

הוא רשם - "אתה קובע שמה שלא קיים הוא מה שאמור להתפס ולא נתפס"
אתה רשמת - "הנחה 3: כל מה שאמור להתפס, ואינו נתפס, הרי שאינו קיים"

אכן יש לו טעות.
אך עדיין אתה בבעיה.
שהרי לא ניתן לדעת בוודאות על סמך העבר מה אמור ומה אמור
לא להתפס בעתיד ולכן ההנחה 3 מסתמכת על הנחה סמויה שאתה
יודע מה אמור ומה לא אמור להתפס בעתיד של סמך העבר וזאת
לא נראית לי טענה כל כך מבוססת.
שאלתי, ושוב 135058
וודאי שאי אפשר לדעת בוודאות (אי אפשר לדעת כלום בוודאות), ולכן אני מניח את ההנחה. אבל למה אתה מהסס לקבל אותה? אתה צופה שינוי בעתיד באופיים של הדברים להם תקרא "תפוח"? אחרי שלמדת איך נתפס תפוח, האם תהסס להכריז "אין תפוח" במקום בו אינך תופס תפוח?

בקשר לבקשתך לביסוס, שים לב שהנחות היסוד שאני עושה אינן מבוססות כלל, ולמעשה, לדעתי אינן ניתנות לביסוס *כעקרון* (נסה להציע דרך לבסס את "קיים חומר", לדוגמא). אלא הנחות יסוד שאני עושה כדי שאני אוכל לדבר על העולם, בלי שיציקו לי דרקונים ורודים בלתי נראים. (אגב, באותו הקשר, עובדה ידועה היא שגם דרקונים כחולים כן נראים אינם קיימים. אבל אם היו קיימים - הם היו קורעים לדרקונים הורודים את הצורה).
שאלתי, ושוב 135067
חזרתי.

א) כלומר מה שאתה אומר זה שאין לך שום ביסוס לוגי מוחלט למה שאתה מאמין בו.

ב) בטח שאני צופה שינוי בעתיד וזה על סמך שינוים כאלה שהתרחשו בעבר ומתרחשים כל יום בתפיסתינו את עולמינו
(אתה יודע - פעם חשבו שהעולם שטוח...)
לכן הטענה היא טענה לא מבוססת.
שאלתי, ושוב 135071
א. וודאי. גם לך לא, ואין כזה דבר כעקרון. תמיד, אבל *תמיד* תגיע להנחת יסוד כלשהיא, ו*לא תוכל לבסס אותה*. תמיד.
זו בעצם מהות האמונה - להאמין זה לקבל משהו בלי ביסוס. (באמת חשבת אחרת?)

ב. נא לא לבלבל בין תפיסה חושית (עליה אני כל הזמן כותב) (כולל מה שקראנו קודם "תפיסה מסדר שני"), לתפיסת עולם (המסקנות שאתה גורר והמודלים שאתה בונה).
בנוסף, מתי תהיה מוכן לומר שהפסוק "דבר X לא קיים במקום S בזמן T" אמת? ושאלה קשה יותר, מתי תהיה מוכן לומר "דבר X לא קיים"?
שאלתי, ושוב 135151
א) טוב לדעת שאת חייך אתה מבסס על אמונה כמו כולנו.
כעת נשאר לבדוק מהי האמונה היותר מוצקה.
למשל - אבולוציה לעומת בריאה.
קיום אלוקים לעומת אי קיומו.

מקרו אבולוציה נראית כלא סבירה לפי מה שידוע לנו היום (לפחות מבחינה הסברותית) ולכן נראה
לי די תמוהה להאמין בה
אופציית הבריאה לעומת זאת הרבה יותר הגיונית וגם לא מכילה קשיים סטטיסטיים.

לא יתכן שמציאות נוצרה מחוסר מציאות.
אם לא היה כלום אז לא יכל להיווצר כלום.
לכן העובדה שיש משהו (היקום למשל) והיום אנו יודעים
שהיקום לא ישרוד לנצח (שלחתי בדיון זה לינק בנושא)
הרי שהיקום עצמו אינו המציאות האמיתית אלא מציאות
זמנית שנוצרה ממציאות קיימת שהיה מעולם ותשאר מעולם.
כמובן שניתן לתאר תיאוריות אחרות - אך יש להסביר
מדוע הן יותר סבירות מתאוריה זו - שלי - לפי דעתי
הן לא.

ב) תפיסה חושית היא מוגבלת - כבר היום הפיסיקה מלמדת
אותנו על מציאות שאין אנו יכולים לתפוס בחושים.

ג) לפי אותה אמונה יש להתייחס למעמד הר סיני כמעמד בעל תוקף מחייב.
שאלתי, ושוב 135152
סיבה מיוחדת שאתה חייב ללחוץ על אנטר כל שבריר שניה?
שאלתי, ושוב 135173
א. נו, את זה שאני מבסס את תפיסת העולם שלי על אמונות (טענות בלתי מוכחות) יכולת לקרוא עוד בתחילת הפתיל. אבל אני מניח שכשאתה הולך בדרך, לפרות שבסיומה יש יותר ערך.

עכשיו, אתה חושב, ותקן אותי אם אני טועה, "תורת האבולוציה אינה סבירה, ותורת הבריאה הרבה יותר סבירה ממנה". או במילים אחרות "הסיכוי שאלוהים ברא אותי יותר גדול מהסיכוי שנוצרתי באבולוציה". אשמח לתשובה ישירה (כמו "לא, אני לא חושב כך", או"כן, אבל לא בדיוק, רק תשנה..."), ושים לב שזו מלכודת, אז חשוב היטב לפני שאתה עונה בחיוב בלתי מסוייג.

ב. ולכן כתבתי "כולל מה שקראנו קודם "תפיסה מסדר שני" ". קרא אחורה את הדיון.

ג. מאיפה זה הגיע? על איזו אמונה אתה מדבר, וכיצד היא מתקפת את מעמד הר סיני? אין לי מושג על מה אתה מדבר.

ד. שאלתי אותך זוג שאלות קשות, מהן בחרת להתעלם. עכשיו, אני משחק פר, ועונה לעניין ובסבלנות (או לפחות משתדל) לשאלותיך. נסה לענות גם אתה לשאלותיי, והנה אני חוזר על השאלה הקלה מבין השתיים: מתי תהיה מוכן לומר שהפסוק "דבר X לא קיים במקום S בזמן T" אמת?
שאלתי, ושוב 135201
ד. זו שאלה קלה? אתה הרי מצפה לתשובה עבור *כל X*, *כל S* ו-*כל T*!
האם מדובר על ודאות שהדבר לא קיים, או על חוסר נכונות להודות בקיומו?
שאלתי, ושוב 135269
לא ממש. הוא מצפה לדוגמא. למשל: "עבור X=ישו Y=החדר שלי T=כעת אני מוכן לומר שהפסוק אמת".
או להכללה: "כאשר אני נמצא במקום S בזמן T ולא מזהה את עצם X ע"י מגוון שיטות".
שאלתי, ושוב 135425
מה שחן כתבה מדוייק, והשאלה הזו קלה *יותר* מהשאלה המנחה השנייה שנתתי לו, מתי הוא מוכן להגיד שהפסוק "X לא קיים" אמת.

זה שהוא לא ענה זה חבל, אבל די צפוי.

לשאלה שבסוף דבריך, הרי זו כל הפואנטה. הכוונה לשתיהן, ולהבחנה ביניהן. זו סוגייה די מעניינת בפילוסופיה, ואפילו יש לזה שם מיוחד ששכחתי.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים