בתשובה לאורי, 14/08/03 8:52
''מלחמת גוג ומגוג (רעיון שאומץ ליהדות מן הנצרות)'' 163736
לא מכיר את הדוגמה הזאת (למרות שיש לי תחושה עמומה שאני לא מפסיד הרבה). תרצה להסביר על מה מדובר ומה הקשר של זה לנצרות?

למיטב ידיעתי, העיסוק במלחמת גוג ומגוג ובחזונות אחרים הימים על פרטיהם (כולל תסריטים מפורטים לעילא של 'בעיתה' ו'אחישנה') לא רק שאינו חדש ביהדות, אלא הוא עתיק יותר מהתנ"ך. חזון יוחנן שואב בבירור ממקורות יהודיים מיסטיים שקדמו לו, שגם הם מקבלים ביטוי נרחב בנביאים, במיוחד בפרקי ישעיהו המדברים על חזון אחרית הימים כמו ב' ו-יא', בפרקים האמורים ביחזקאל ובפרקים שלמים בספרי התרי-עשר, לעיתים אפילו ספרים שלמים המדברים על התקופה המזוהה כתקופת מלחמת גוג ומגוג ועל תוצאותיה.

עם זאת קשה לומר שהיהדות מאמצת דווקא גירסה כלשהי משלה של התסריט, שהוא מאוד פרטני וארכני, שמציג חזון יוחנן, ואת המסרים המובעים בו. כאשר הנצרות מדברת על גוג ומגוג ועל עולם אחרית הימים שאחריו, היא עוסקת בחזון שונה לחלוטין מזה של היהדות. ההבדל הבולט ביותר הוא כאמור, לדעתי, העובדה שבנצרות מתוארת אותה מלחמה כנסיון השתלטות של השטן (ש'מותר מכלאו' במיוחד כדי שיילחם וייפול - דבר שמזכיר מאוד את התיאור ביחזקאל בו גוג למעשה נשלח לישראל על ידי אלוהים כדי לעשות ממנו קציצות לתיאבון כשיגיע) על כלל האנושות, בעוד שביהדות, באופן אופייני, זו מלחמה של כלל האנושות (או לכל הפחות חלק גדול בה) בתור הצד הרע נגד ריבונות ישראלית בלתי מוגדרת (שלפי רבים מהתיאורים היא מדינת קיבוץ גלויות בהנהגתו של אדם המתואר בהם שמאז נהוג לקרוא לו משיח).

בוודאי שמסתובב לנו בין הרגליים, כהגדרתך, הרבה דרעק נוצרי, וגם מוסלמי (המיסטיקה של הזוהר ועולם הקבלה שואבת קשות מגלגולים בני-תקופתם של מקורות המיסטיקה האיסלמית). הטענה שלי היא שהרבה מהדרעק הזה הוא בעצמו גלגול של רעיונות יהודיים עתיקים, שאולי פשטו ולבשו צורה מאז. עדיין, המקור של אותו חזון אחרית הימים (המתואר באופן דומה בשלוש הדתות המונותאיסטיות כמלחמה גדולה המסתיימת בשלום ואוטופיה נצחית) על פרטיו הגסים הוא אכן ביהדות, ואפילו השמות גוג ומגוג (שבנצרות כבר לא מתוארים יותר כמנהיג וממלכתו אלא סתם כצבאו של השטן, ובאיסלאם הם מוזכרים כשמותיהן של שתי אומות) מקורם באופן ספציפי ובולט במיוחד בתנ"ך.

זה אולי לא קשור לכהנא, אבל ראיתי לנכון לציין ולחדד את הנקודה הזאת שלפי דעתי מטעה רבים וטובים.
''מלחמת גוג ומגוג (רעיון שאומץ ליהדות מן הנצרות)'' 163786
רק הערה קטנה על הביטוי "עתיק יותר מהתנ"ך". צריך לזכור שהתנ"ך אינו מקשה אחת - הספרים שנמצאים בו נכתבו על פני מאות שנים, ורבים מהם אנו לא כל כך יודעים לתארך.

אפשר לדבר על "קיים עוד מלפני חתימת התנ"ך", שזה איפושהוא ב150~ לפנה"ס, אבל נורא קשה לבסס מה קדם למה בסיפורים באזור מלפני 2500-3000 שנה.
''מלחמת גוג ומגוג (רעיון שאומץ ליהדות מן הנצרות)'' 163802
נכון.

הענין הוא שיש כל כך הרבה ספרים שמדברים על הנושאים הללו, וזה לא בלתי סביר להניח שיש גם מקורות כמו ספרים חיצוניים שלא השתמרו.

פסוקים וחלקי משפטים זהים שחוזרים על עצמם בספרים שונים (כמו למשל במיכה וישעיהו) יכולים אולי לחזק את ההנחה שקיים להם מקור משותף, שהוא עתיק יותר מהספרים עצמם.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים