בתשובה לאלי, 20/08/03 9:19
משיח של גילוי עריות גם אינו סנסציוני לצורך רייטינג 165247
לאלי שלום

תודה על ההתעניינות בספר ועל ההתעמקות בנושא
הגיע לדעתי הזמן לערוך הבחנה חד-משמעית בין הוראות שונות של המילה 'סנסציוני'
ואסביר למה הכוונה

המציאות היא שדה המאורעות המורכב מצירופים של זמן-מקום שבו מתרחשים מקרים בעלי מימד מרעיש בעליל.
המעשים הללו עשויים להתרחש בהקשרים שונים לחלוטין,
אנחנו רשאים לייחס להם משמעויות ומשקל שונים על פי גישתנו אבל אין ספק כלל שמעשים מרעישים ממש
חלקם קיצוניים ביזאריים פאתולוגיים בלתי מוסריים וכו' אכן מתרחשים במציאות.
כך למשל אנשים נאנסים במציאות האמיתית הנסקרת ברמה חדשותית משפטית משטרתית קרימינלית
ואנשים אחרים רוצחים ונרצחים - לא בבדיון של רומאן פאנטסטי אלא במציאות עצמה.
אדם שנשא עד לא מזמן במשרת ההנהגה הראשית בעולם המערבי הואשם בביצוע מעשים מיניים מסוימים בחדר הסגול בבית הלבן ולמרות שעוזריו טענו בתחילה כי להד"ם וכי מדובר ב"האשמות סנסציוניות" של רודפי רייטינג והאיש הזה שנראה כבעל רמת אמינות גבוהה למדי הכחיש זאת באומרו כזכור
I DIDN'T HAVE SEX WITH THAT WOMAN
והנה העניין נבדק ואושר מעבר לכל ספק אפשרי ונודעו לו השפעות מרחיקות לכת על הפוליטיקה האמריקנית.
אפשר למצוא דוגמאות ממישורי מציאות אחרים בתכלית שכלל אינם ברי השוואה ואפשר להביא אותם פה רק כדי להמחיש את הטענה הבסיסית הפשוטה שדברים מרעישים, לעתים גם מזעזעים, מאוד אכן מתרחשים במציאות.
אם אדם היה כותב בעיצומה של תנופת האופטימיות מן הקידמה האירופאית כי בעוד דורות ספורים עתידה יבשת זו להתדרדר לתהומות מפלצתיים, היה לבטח מואשם בחזיונות מופרעים ובגישה חשוכה.
או להבדיל אם אדם היה מפרסם בישראל בעיצומה של האופוריה מהסכמי השלום כי מציאות שבה חלקי נוסעים תמימים באוטובוס יאספו כמעט כדבר שבשיגרה מעל גגות ושלטים ברחובות ישראל
היו מאשימים אותו בנבואת פורענות מוטרפת ובהפחדת האוכלוסיה.
אין כמדומה מחלוקת על כך שהמציאות אכן מכילה דברים מרעישים מאוד, חלקם במקצה המיני, חלקם בתחומי חיים אחרים.
השאלה היא האם אנחנו אמורים להתעלם מן הדברים הללו ולהדחיק אותם רק משום שאם אכן נתעד ונתאר אותם בדיוק פרטני (לא בבדיון וגם לא במקצה עתונאי שוטף) עלול קורא קצר דעת מסוים לטעון כי אנחנו למעשה סנסציוניים וכל כוונתנו למשוך רייטינג?
התשובה לדעתי - ממש לא!
אם דבר מה מרעיש מזעזע ביזארי סוטה קיצוני פאתולוגי בלתי מוסרי נורא אכן קורה במציאות החובה שלנו ככותבים היא להתייחס אליו ולנסות להבינו או לפחות להקדיש לו תשומת לב מסוימת
האחריות של הקוראים היא לעשות את ההבחנה בין מישור סנסציוני המתרחש במציאות לבין
טיפול סנסציוני בדבר שבמציאות הוא אכן מרעיש או שהוצג כמרעיש בתודעת האנשים שחוו אותו
טיפול סנסציוני שכל תכליתו השגת רייטינג מאופיין בהגזמה בחוסר דיוק, בעיוות הנתונים ובהגשה שטוחה ומרושלת
מחבר המעוניין ללכת בדרך הזאת לא יוציא בהוצאה מסחרית ספר בהיקף של למעלה מ - 500 עמ', מגובה במאות הערות, במפתח מפורט בן עשרות ערכים, ברשימה בבליוגרפית, בתעודות היסטוריות שחלקן מובא בשפת המקורות הקשה להבנה ובמחקר של שנים באוניברסיטה ומחוצה לה.
ואולם הטענה הסנסציונית והרייטינגית שהוטחה בספר יצאה מעטו של מבקר שכלל לא טרח לקרוא את הספר
כלומר אדם שדרך הטיפול שלו בספר היתה בלתי אתית בעליל ולכן גם סנסציונית ממש במשמעות רשלנית חפוזה - אצה רצה לספר לחבר'ה.
כל מי שמכיר ולו גם היכרות שטחית את הסיפור השבתאי ההיסטורי מחויב להבין שהדרמה של השבתאות היתה בזמן ההווה ההיסטורי שלה בעלת מימד סנסציוני בולט כלומר מרעיש מטיל מבולקת תודעה, אנארכי.
שלום הבין זאת היטב שהרי שיבץ ביצירת המופת הגדולה שלו ציטוטים ישירים ואילוסטרטיביים מכתבי חדשות מצוירים שהיוו למעשה נקודות ציון חלוציות בתולדות העיתונאות והמאגזיניות האירופאית.
צריך להבין שהשבתאות היתה סיפור סנסציוני מובהק שכן היא הכילה במקור, בזמן ההווה ההיסטורי שלה את כל המאפיינים של סיפור מרעיש - אדם הטוען למלוכה עולמית, ספק מטורף, ספק שרלטן, נישא לפרוצה, הופך ממלך היהודים למשרת השולטאן.
הבשורה השבתאית התפשטה בעולם במהירות מדהימה בתקופה נטולת אמצעי תקשורת מתקדמים מכוח היותה סיפור מרעיש, שובה לב, דראמטי, מתפשט כאש.
יתרה מזאת עיון בספרות הפולמוס האנטי-שבתאית האורתודוכסית של הרבנות האדוקה, הקיצונית לכאורה בשמרנותה, מגלה שהאנשים הללו חוו את השבתאות כתופעה סנסציונית מרעישה עד כדי היסטריה וציד מכשפות פנים-יהודי.
אלה הנתונים הבסיסיים ביותר של הסיפור.
ועכשיו אפשר לכתוב אותם משעמם ובכך לצנזר אותם ולזכות אולי בהילה מדעית שכל קשר בינה לבין המציאות מוטעה בהחלט.
ואפשר להכיר בהם ולנסות לכתוב אותם מעניין ומדויק ולהתרחק ככל שניתן מטיפול שטחי ורשלני בנושא ומקוראים שמתקשים לקרוא משום שהם אמונים על רייטינג ועל התוויות חפוזות וסנסצניוניות במובן המרושל של המילה.
משיח של גילוי עריות גם אינו סנסציוני לצורך רייטינג 165741
החדר הסגלגל (אובלי), ולא הסגול.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים