בתשובה לדוד, 08/10/03 21:53
ראיה מוחצת לאמיתות התורה . 174791
בפעם הבאה שאתה זורק לינק בסוף תגובה שלך, אני לא מגיב יותר. מספיק הפצת הודעות זבל בכל רחבי האתר. תשתדל פעם אחת פשוט להגיב, ולא להעתיק ממקום אחר.

קראתי פעם על שבט מסוים באפריקה שהמיתוס המכונן שלו סיפר על מלך ששבעת בניו נכנסו לאזור שבו הם חיים כיום, וכל אחד מהם הקים את אחת משבע המשפחות שמרכיבות יחדיו את השבט. כמה עשורים אחרי שאתנרופולוג אחד למד על המיתוס הזה, הגיע לשם אנתרופולוג אחר. בעקבות מגפה זמן קצר אחרי ביקור הראשון, הוכחדו שתיים מהמשפחות. ראה זה פלא: האנתרופולוג השני שמע כבר סיפור על *חמישה* בנים שהגיעו לחבל הארץ. לאף אחד זה לא נראה מוזר.
מיתוסים באים להסביר את מה שיש עכשיו, ולכן מקבלים אותם. כמו שטלה בר הראתה במאמריה באייל, רוב, אם לא כל, חגי ישראל מקורם בחגים קדומים יותר, שהדת היהודית בנתה עליהם ושינתה אותם לצרכיה. המיתוסים שנוצרו בדת היהודית באו *להסביר דבר מה שכבר היה נהוג*, ולכן אין מדובר במצווה שיום אחד מישהו קיבל והתחיל למלא, אלא מעשה שאדם נהג לעשות, ויום אחד קיבל הסבר למה.

דמיין לעצמך מצב כזה: ילד חילוני שואל את אביו למה נוסעים באופניים ביום כיפור. האב יכול להסביר לילד שלפי היהדות אסור לעשות שום עבודה ביום שבת, ולהתניע מכונית נחשב עבודה ולכן אסור לנסוע במכוניות, ולכן ילדים ניצלו את זה כדי לנסוע בחופשיות באופניים ביום הזה.
אבל נגיד ששורה רוח לצון על האב, והוא מחליט לספר לילד סיפור אחר. נגיד: במלחמת יום כיפור הממשלה אסרה על שימוש בכלי רכב כדי להבטיח שיהיה מספיק דלק לטנקים, ולכן כולם נסעו במשך כמה שבועות רק באופניים, אז לזכר המלחמה, נהוג לנסוע באופניים ביום כיפור. הילד קונה את הסיפור, כי אין לו שום סיבה לא לקנות אותו, וממשיך לנהוג *כפי שנהג תמיד*, רק שעכשיו יש לו תירוץ למנהג הזה.

עכשיו תחשוב שאין מדובר באב שחומד לו לצון, אלא בזקן השבט שנדרש להסביר מעשה שהוא לא לגמרי בטוח, או שיש לו סיבה טובה להעלים את המיתוס המקורי (למשל, כהן דת שמנסה לשרש דת פגאנית מבני שבטו). כך נוצר לו מיתוס חדש, שכולם יאמינו בו, למרות שאיש לא ראה את הנס המתואר בו.
הידד! 174809
הסבר מסוג זה הסתובב בפאתי מוחי, ולא הצלחתי להביאו לידי מימוש בתגובה.
תודה.
הבהרמינים בהודו 174828
כאן כדאי להזכיר את המקרה של הודו שהיא באופן יחסי ארץ הומוגנית מבחינה דתית , הינדית על הוריאציות השונות של דת זאת. לכאורה נראה שהיא תמיד הייתה הינדואיסטית ותמיד כל התושבים החזיקו באמונות הקשורות לדת זאת .
אלא לפני כ-‏1000 שנה רוב הארץ הייתה בודהיסטית וההינדוהיזם היה בנסיגה גדולה. לפני כ-‏1000 שנה הייתה תחייה של ההינדוהיזם , קמו אינטלקטואלים שנתנו פירוש חדש לאמונות ההידואיסטיות השונות ולמיתוסיםה שונים והפכו את האמונה ל"רלבנטית" יותר. ואז הם ככל הנראה שלחו מסיונרים לכל ארכה ורחבה של הודו לכל כפר וכפר ואלה היסבירו לאנשים את המיתוסים החדשים -ישנים ושיכנעו אותם להאמין בחדש בהינדוהיזם ואליליו וגרמו למהפך דתי מחדש. הבודהיזם נסוג ונעלם כמעט לחלוטין ושוב אינו קיים יותר בהודו.
יש כאן דוגמה כיצד אפשר לשכנע מספר עצום של אנשים באמונה חדשה ( חדשה מאחר שהרוב אז היו מאמינים בבודהיזם ).
עניין השכנוע לעבור מדת אחת לאחרת אינו כה מסובך כפי שניתן לחשוב. יש רק צורך בכמות גדולה של אנשים מסורים בעלי להט דתי ויכולת שכנוע ותיקשור עם קבוצות גדולות של אוכלוסיה שישמשו כמיסיונרים , ואוכלוסייה שהיא מצידה אינה מאמינה באמונה לוהטת בדת הישנה שלה ופתוחה לקבל רעיונות חדשים שנראים כרלוונטיים יותר למצבה העכשווי . כך נוצרה אירופה בידי הכנסייה ומן הסתם כך זה התבצע גם במקומות אחרים.
ראיה מוחצת לאמיתות התורה . 174975
"בפעם הבאה שאתה זורק לינק בסוף תגובה שלך, אני לא מגיב יותר. "
ת. זכותך לא להגיב. אני מבין שאתה מוצא דרך להתחמק מלהודות על האמת.
"הפצת הודעות זבל בכל רחבי האתר."
ת. אני מבין שאתה מתוסכל מהראיות. אנימציע לך להצטרף אלי ולהיות כמוני ובכך תצא מהתסכול.
" תשתדל פעם אחת פשוט להגיב, ולא להעתיק ממקום אחר."
ת. אני לא היחידי שמביא קישורים. אין בזה פסול.

"קראתי פעם על שבט מסוים באפריקה שהמיתוס המכונן שלו סיפר על מלך"
ת. כבר בהתחלת הסיפור רואים שהוא לא דומה למה שכתוב בתורה.
(דברים פרק ה' פסוק ג') - לא את אבותנו כרת ה' את הברית הזאת, כי אתנו אנחנו אלה פה היום כולנו חיים, פנים בפנים דיבר ה' אליכם בהר מתוך האש.* כאן יש דבר מעניין ביותר: "פנים בפנים", משמע שהייתה להם הרגשה שעומדים בפני ה', ויש עוד כמה פסוקים חשובים ביותר. את הדברים האלה דיבר ה' אל כל קהלכם, בהר מתוך האש, הענן והערפל, קול גדול ולא יסף. ויכתבם על שני לוחות הברית ויתנם אלי. ויהי כשמעכם את הקול מתוך החושך וההר בוער באש ותקרבון אלי כל ראשי שבטיכם וזקניכם ותאמרו הן הראנו ה' אלוקינו את כבודו ואת גודלו אם כן מבואר כאן בפשטות שמשה חוזר על תגובת העם לגילוי האלוקי ובתגובה מבואר שזכו לראות את כבודו ואת גודלו.
יש הבדל בין הסיפור שלך לסיפור התורה. בתורה כתוב אישור מהאנשים על ראית בורא העולם. ואילו הסיפור שלך מסופר על מישהו שהיה בעבר שלא ניתן לבדוק אם הוא היה באמת או לא כי הסיפור מדבר על אירוע שהיה בעבר.
"חגי ישראל מקורם בחגים קדומים יותר, שהדת היהודית בנתה עליהם ושינתה אותם לצרכיה. המיתוסים"
ת. מצוות אכילת מצה שבוע ימים זה לזכר יציאת מצרים. היא התחילה ביום שיצאו ממצרים.
"ולכן אין מדובר במצווה שיום אחד מישהו קיבל והתחיל למלא, אלא מעשה שאדם נהג לעשות, ויום אחד קיבל הסבר למה."
ת. איך אפשר לאכול מצה לזכר אירוע שלא היה ואחר כך להסביר למה.
"אבל נגיד ששורה רוח לצון על האב, והוא מחליט לספר לילד סיפור אחר."
ת. זה מה שאתה רוצה לעשות אתה יודע שאכילת מצה בליל סדר זה לזכר יציאת מצרים ואתה חומד לצון ומנסה לסיפר לכולם שזה לא לזכר זה. ואתה רוצה לשנות בשקר את ההיסטוריה. גם בסיפור שלך רואים שההגיון שלך לא מתאים למציאות.
אף אחד לא יספר סיפור כזה לילדים שלו. כי הילד (אם הוא מצווה בכדי להעביר את הסיפור הזה לדורות האחרים לקיים מצוות שצריך אפילו למות עבורם) יבדוק תחילה אצל אבות אחרים אם הסיפור אמיתי.
מאמזה ואמזונות למצות 174984
בדיקה מדוקדקת מראה שיתכן ובכלל כל עניין המצות הגיע מיוון הקדומה. מ"אמזה" - לחם ללא שעורה, "אמזוס" - ללא שדיים, ל"מצה". ראה תגובה 140321 מתחת לקו.
היהודים התחילו לקיים הרבה מצוות לזכר יציאת מצרים. 174987
אכילת מצוות, הנחת תפילין, מזוזות, קידוש בליל שבת. ועוד. כולם ניתנו ליהודים שראו את יציאת מצרים.
היהודים התחילו לקיים הרבה מצוות לזכר יציאת מצרים. 175015
אכילת מצוות? הו, אלוהים, יש כבר תרי"ד מצוות?
היהודים התחילו לקיים הרבה מצוות לזכר יציאת מצרים. 175299
יש תרי''ד מצוות רק לפני מימוש המצווה החדשה. לאחר מימושה יש תרי''ב מצוות או פחות מכך.
היהודים התחילו לקיים הרבה מצוות לזכר יציאת מצרים. 175301
אפשר להתחיל באכילת המצווה החדשה, ואז נשארות התרי''ג הסטנדרטיות, ובא לציון.

מעולם לא היו חייבים רבים כל-כך הרבה כל-כך ל-ו' אחת קטנה.
היהודים התחילו לקיים הרבה מצוות לזכר יציאת מצרים. 175302
המתחיל במצה, אומרים לו גמור.
ראיה מוחצת לאמיתות התורה . 175011
אין בעיה עם קישורים, הבעיה היא שאתה מביא *רק* קישורים. אבל אני רואה שעכשיו כבר לא.
ראיה מוחצת לאמיתות התורה . 175085
תעשה טובה תתיחס למה שהבאתי ודבר לשם שינוי ברצינות. זה לטובתך.
''לשם שינוי'' 175285
"האייל האלמוני" הוא לא בהכרח אותו מגיב, כל הזמן.

ראה דיון 1009, סעיף 23.
ראיה מוחצת לאמיתות התורה . 175136
הוי, נו, באמת. אתה לא "מביא לינקים", אתה מעתיק עמודים שלמים מתוך אתרים אחרים במקום *להתמודד בעצמך* עם מה שאומרים לך. ועוד יש לך החוצפה להתלונן על כך שאחרים אינם מגיבים ל"דבריך".

לא הבאתי את הסיפור כדי להראות שהוא דומה למה שכתוב בתורה, ולכן כל התגובה שלך לסיפור בלתי רלוונטית בעליל. הבאתי את הסיפור כדי להראות כיצד מיתוסים משתנים בזמן קצר - כיצד למרות שכל השבט הזה אמר לפני 30 שנה שהיו 7 אחים, מקבל עכשיו בפשטות את הטענה שהיו חמישה אחים בלבד.

עכשיו, אני באמת מצטער לגלות לך את זה ככה בפומבייסט, אבל אתה לא היית במעמד הר סיני, אתה לא אמרת "נעשה ונשמע", אתה לא ראית את אלוהים, את לוחות הברית, את משה, ואפילו לא ראית חתיכת ארבה ממכות מצרים. אתה חי פה, בשנת התשס"ד למניינכם, נולדת לפני כך-וכך שנים, ואני מנחש שלא לפני, נגיד, התשכ"ד (וגם בזה אני נותן לך הרבה קרדיט שלא ממש מגיע לך), משהו כמו 2500-3000 שנה אחרי התאריך המשוער של הארוע שאתה מתייחס אליו. איך אתה יכול להגיד שלא מדובר על ארוע שקרה בעבר?
גם השבט האפריקאי הזה, הרי, קיבל את הסיפור מאותם שבעת/חמשת האחים המקוריים, והסיפור ירד מדור לדור, כולם מאמינים בו וכולם מקבלים אותו. אז מה, הוא לא נכון? אתה רוצה להגיד שאבות אבותיהם שיקרו להם?! איך זה יתכן?!?

את טענת המצות שלך אתה מבסס על הדת שאתה מכיר, ולא על ההיסטוריה האמיתית. זהו טיעון מעגלי שמתעלם מכל מה שאני אומר. אין טעם לדבר איתך. תמשיך לשוטט באתרי הבולשיט שאתה כל כך אוהב ופטור אותנו מעולם של הספאמים האינסופיים שלך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים