בתשובה לגילית, 25/11/03 15:08
מצא את המשותף 182112
מערכת מוסר שאינה נובעת מדוגמתיות ומכפיה. זה מה שמשותף ל(מרבית) החילוניים. כמובן שלחילוניים שונים יש מערכות מוסר שונות, עם ביסוס שונה, עדיין העיקרון דומה‏1. זה גם אחד הדברים הקשים ביותר ל(חלק) מהחוזרים בשאלה: אם מותר להדליק אור בשבת, למה אסור לגנוב? היכן עובר הקו בין "אסור משיקולים דוגמטיים שכבר לא מעניינים אותי" לבין "אסור משיקולים מוסריים שאינם דוגמטיים"? חוזרים בשאלה בד"כ משתמשים בכלל האצבע של ההבדל בין "בין אדם למקום" לבין "בין אדם לחברו" כדי לקבל כיוון כללי, אבל לא תמיד זה מספיק.

-----
1 וכמובן שגם בקרב החילוניים, כמו בקרב כל חברה אחרת, יש חסרי מוסר לחלוטין.
מצא את המשותף 182114
לחילונים אין מערכת מוסר אחידה, אפילו לא דומה.
אם תצביע על זו החוקית- ובכן היא נובעת גם מהדת, וממילא נמצאת בדיאלוג עמה כך שלא זו הדוגמא, מה גם שמדובר בכפיה.

האם הפציפיסטים מוסריים? האם שלום עכשיו? מתנחלים? האם המורה שרוצה להיות נערת פלייבוי היא מוסרית? מי קבע? האם מוסרי לאכול בעלי חיים? להעסיק עובדים זרים? לעבוד שבעה ימים בשבוע בלי יום מנוחה? להעסיק בלי יום מנוחה?

המוסר היהודי הוא מערכת אחידה, המוסר החילוני לא ממש קיים. קיימים רק תתי- מוסר שאין קו המאחד ביניהם. זה לא טוב ולא רע, זו המציאות.
מצא את המשותף 182124
נסי לקרוא שוב את מה שכתבתי. כתבתי במפורש "שלחילוניים שונים יש מערכות מוסר שונות", כלומר, אני כלל לא חולק על דברייך, למעט "אין קו המאחד בינהם". על הקו המנחה כתבתי כבר במשפט הראשון: "מערכת מוסר שאינה נובעת מדוגמתיות ומכפיה". זה מה שמשותף לכל מערכות המוסר החילוניות, להבדיל מאלה הדתיות.
מצא את המשותף 182125
האם היהודי הדתי שכתב פה באייל שסט הערכים של כהנא חורג מסט הערכים היהודי טעה (או שסתם שניכם חושבים שסט הערכים שלו לא היה באמת יהודי)? האם את טוענת שלכהניסטים יש אותה מערכת מוסרית כמו לכל היהודים הדתיים באשר הם? את באמת טוענת שליהודים רפורמים יש אותה מערכת מוסרית כמו לאורתודוקסים?

את באמת חושבת שליהודי ציוני דתי שמתגייס לצה"ל בגלל שאהבת המדינה והמולדת נמצא אי שם למעלה בסולם הערכים שלו יש את אותו סט ערכים כמו לחרדי מסוים שרואה בעצם קיום מדינת ישראל שיקוץ שאין להכיר בו, עד בואו של משיח, ושם את המדינה אי שם למטה בסט הערכים שלו?

את באמת חושבת שהמוסר היהודי ותפישת העולם שהיו לרמב"ם, עם ההתיחסויות האריסטוטליות שביסוד שיטתו, זהים (או דומים) לאלו של ר' יצחק אלפכר או אלבלג? האם את חושבת שאם הרב קוק וי. ליבוביץ' היו מחליטים, במהלך חייהם, לסוע בזמן, להפגש ולדון על סט הערכים שלהם, הדבר לא היה נגמר בנפנוף נרגש של ידיים (אם לא בצעקות או בעזיבה מרוגזת של אחד הצדדים את הדיון)?

אם התשובה שלך היא לא - טעית בקביעתך קודם. אם התשובה היא *כן גדול*, אז אפשר להגיד את אותו הדבר על כל סט ערכים או תפישת עולם באשר הם, כולל אלה שבעולם החילוני. בעצם, אפלטון וניטשה חד הם, אי ההסכמה זה סתם מחלוקת. דקארט, קאנט ויום באו מאותו הכפר. שמאלני וימני רק מנהלים דו שיח ופולמוס - סט הערכים של כולם הוא זהה בסופו של יום, הרי כולם משויכים לתרבות המערבית ולהיסטוריה הארוכה שלה.

למוסר היהודי היסטוריה ארוכה של התהוות, פיצול, התאחדות, מוטציות, מחלוקות, זרמים, כתות שונות ומשונות והשפעות חיצוניות מתרבויות שונות בעולם עפ"י פיזור היהודים על פני הגלובוס.

מוסר יהודי כמערכת אחידה הוא פיקציה מופרכת.
מצא את המשותף 182213
ולכן קבעו חז''ל קדמה תורה לדרך ארץ.
דרך ארץ קדמה לתורה 182214
דרך ארץ קדמה לתורה 182219
לא יכול להיות שחכמנו זכרונם לברכה, חשבו שיש משהו יותר חשוב מן התורה.
דרך ארץ קדמה לתורה 182228
אמר לו רבי ינאי: כל כך דרך ארץ יש בידך, ואני קראתיך כלב? מיד קרא עליו רבי ינאי: "ושם דרך, אראנו בישע אלקים" (תהילים נ, כג), שי"ן כתיב [=בשי"ן ימנית ולא בשי"ן שמאלית, סי"ן]. השם את דרכו, רב ערכו. דאמר רבי ישמעאל בר נחמן: עשרים וששה דורות [מבריאת העולם ועד מתן תורה] קדמה דרך ארץ לתורה, כמו שנאמר: "לשמר את דרך עץ החיים" (בראשית ג, כד). "דרך" - זו דרך ארץ, ורק אחר כך "החיים" - זו תורה.

(ויקרא רבה ט, ג; ילקוט שמעוני תהילים, תשס"ג.)
אני חושב שקוראים לזה אירוניה דקה 182229
דרך ארץ קדמה לתורה 182331
אולי תביאי את הסיפור המלא? (זה לא הסיפור עם האיש המכוער/הגיבן שהרב זלזל בו?)
דרך ארץ קדמה לתורה 182374

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים