בתשובה לגילית, 25/11/03 20:40
מצא את המשותף 182125
האם היהודי הדתי שכתב פה באייל שסט הערכים של כהנא חורג מסט הערכים היהודי טעה (או שסתם שניכם חושבים שסט הערכים שלו לא היה באמת יהודי)? האם את טוענת שלכהניסטים יש אותה מערכת מוסרית כמו לכל היהודים הדתיים באשר הם? את באמת טוענת שליהודים רפורמים יש אותה מערכת מוסרית כמו לאורתודוקסים?

את באמת חושבת שליהודי ציוני דתי שמתגייס לצה"ל בגלל שאהבת המדינה והמולדת נמצא אי שם למעלה בסולם הערכים שלו יש את אותו סט ערכים כמו לחרדי מסוים שרואה בעצם קיום מדינת ישראל שיקוץ שאין להכיר בו, עד בואו של משיח, ושם את המדינה אי שם למטה בסט הערכים שלו?

את באמת חושבת שהמוסר היהודי ותפישת העולם שהיו לרמב"ם, עם ההתיחסויות האריסטוטליות שביסוד שיטתו, זהים (או דומים) לאלו של ר' יצחק אלפכר או אלבלג? האם את חושבת שאם הרב קוק וי. ליבוביץ' היו מחליטים, במהלך חייהם, לסוע בזמן, להפגש ולדון על סט הערכים שלהם, הדבר לא היה נגמר בנפנוף נרגש של ידיים (אם לא בצעקות או בעזיבה מרוגזת של אחד הצדדים את הדיון)?

אם התשובה שלך היא לא - טעית בקביעתך קודם. אם התשובה היא *כן גדול*, אז אפשר להגיד את אותו הדבר על כל סט ערכים או תפישת עולם באשר הם, כולל אלה שבעולם החילוני. בעצם, אפלטון וניטשה חד הם, אי ההסכמה זה סתם מחלוקת. דקארט, קאנט ויום באו מאותו הכפר. שמאלני וימני רק מנהלים דו שיח ופולמוס - סט הערכים של כולם הוא זהה בסופו של יום, הרי כולם משויכים לתרבות המערבית ולהיסטוריה הארוכה שלה.

למוסר היהודי היסטוריה ארוכה של התהוות, פיצול, התאחדות, מוטציות, מחלוקות, זרמים, כתות שונות ומשונות והשפעות חיצוניות מתרבויות שונות בעולם עפ"י פיזור היהודים על פני הגלובוס.

מוסר יהודי כמערכת אחידה הוא פיקציה מופרכת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים