בתשובה לאפופידס, 21/11/03 18:17
"לא אשחית בעבור העשרה"?... 182258
כפי שאמרו לך יש פלסטינאים שעוזרים לישראל אפילו באופן אקטיבי. אבל, נראה שמה שאתה רוצה זה למצוא איש רוח פלסטינאי, שאכן מתנגד לכיבוש הישראלי ורוצה מדינה פלסטינאית עצמאית, אבל למרות זאת מגנה את האנשים שעוסקים בטרור בצורה חריפה ובפורומים בין-לאומיים (רצוי ב''הארץ'' או באינטרנט).

זה לא כל כך מפליא שקשה למצוא כאלה (למרות שאני לא חושב שבלתי אפשרי). גם ההשוואה לישראלים היא לא ממש הוגנת. זאת בגלל שלמרבה הצער, אנשים נוטים שלא להתנגד באופן פומבי לפעולות פסולות כאשר הן נעשות למען מטרה שהם מסכימים לה. כך למשל, רוב האנשים שמתנגדים לכל מני פעולות של הצבא בשטחים חושבים שמטרת הפעולות האלה היא שימור הכיבוש, והיא מטרה שלילית.

בעקרון, היית מצפה שמעם מוסרי כמו היהודים, יהיו אנשים שיגנו באופן פומבי (רצוי בין-לאומי) פעולות בעייתיות מבחינה מוסרית גם אם הם חושבים שיש''ע הוא שלנו לנצח. ולכן היה אפשר לצפות שנראה גם אנשי רוחי ימניים שהם פעילים ב''בצלם'', עוזרים לפלסטינאים למסוק זיתים, וכו'. בפועל זה לא קורה.
"לא אשחית בעבור העשרה"?... 182303
מן הסתם אתה לא מודע לביקורת שהיתה נגד האצ''ל והלח''י לפני קום המדינה, ושהגיעה לשיאה בסזון.
"לא אשחית בעבור העשרה"?... 182305
דווקא חיכיתי לתגובה הזו..

צריך לזכור שגם היום יש ביקורת פנימית בקרב החברה הפלסטינאית על הפיגועים ואפילו לחימה מדי פעם בין הפלגים השונים. מה שמפריע הוא שגם כאשר ברור שהמוטיבציה לביקורת, כמו אצל נוסייבה, מגיעה גם מסיבות מוסריות, בפנייות לקהל הפלסטיני (כמו בעצומה ההיא שנוסייבה ארגן פעם) הסיבות העיקריות שמודגשות הן פרקטיות.

כ"כ צריך לזכור שבסופו של דבר יש התייחסות לאצ"ל וללח"י כגיבורים בארץ, ויש רחובות על שם מי שרצה לפוצץ אוטובוס ערבי בעזרת טיל.

אבל, אני מודה שאני לא יודע מספיק על התקופה הזו. האם באמת עיקר הביקורת כנגד האצ"ל והלח"י נבעה מסיבות מוסריות? כ"כ האם ביקורת כזו הושמעה גם בפורומים בין-לאומיים? (למשל, האם היו אנשי רוח יהודים ציוניים בארה"ב שקראו לבגין או לשמיר "רוצח נתעב", שנדמה לי שזה מה שאפופידס מחפש אצל הפלסטינאים).

לסיכום, אני גם מאמין (או לפחות מקווה) שיש הבדלים ברמת הליברליות והקנאות הממוצעת של היהודים והערבים. אני פשוט לא חושב שההבדלים הם כל כך קיצוניים כמו שאפופידס טוען. כמו כן, לצערי יש לי תחושה שמבחינות מסויימות אנחנו נמצאים בהתדרדרות באספקט הזה מאז 1967, כך שאני לא בטוח שאנחנו היום באותה רמה מוסרית שהיינו בתקופה שאתה מדבר עליה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים