בתשובה לטל כהן, 28/11/03 21:03
העניין אינו פשוט 182542
וכוונתי ל*חופש הבחירה* בכלל, ולחופש הבחירה בדת/בחילוניות/בהתבוללות בפרט. ואיני מזלזל כלל וכלל בתחושותיך כלפי דת/דתיים (יהיו אשר יהיו) או בתחושתך/הכרתך, שבחירתך בהתבוללות הינה בחירה 'רצונית לחלוטין'.

האם אתה מכיר/יכול להעלות על דעתך את המצב, בו אתה צופה באדם העומד לעשות מעשה, שדי ברור לך (ולצורך העניין - לרבים נוספים) שהמעשה יזיק לו, אלא שאותו אדם אינו רואה זאת ואף אינו מוכן גם לשמוע את אזהרתך?
העניין דווקא פשוט 182546
תמיד אפשר לירות בו.
העניין אינו פשוט 182559
א-נו. אין בכוונתי להכנס לדיונים פילוסופיים על חופש הבחירה, אם זו כוונתך. טענת בתחילה שתהליך ההתרחקות שלי (ושל רבים בעם) מהדת היהודית, שאתה קורא לו "התבוללות", הוא "די בלתי רצוני". אני טוען שמדובר בהבל, וטרם שכנעת אותי – או ניסית לשכנע אותי – שאין זה כך. הבחירה היא בהחלט מודעת, לאחר התלבטות שנמשכה שנים – השנים המעצבות של חיי, אם תרצה – ומתוך היכרות לא רדודה כלל עם האפשרויות העומדות בפני. אני מתקשה לראות כיצד ניתן לקבל החלטה רציונלית באופן "רצוני" יותר מזה.

ובאשר למצב שאתה מתאר, כן, נתקלתי במצבים שכאלה, אבל אם ברצונך לטעון שזהו מצבי שלי, יהיה קשה לי להתייחס לכך ברצינות. זוהי טענה שניתן לטעון על *כל* החלטה שאדם מקבל, והיא הופכת את הדיון לעקר.
העניין אינו פשוט 182630
למען האמת, הדיון עקר ככל שמדובר בך *אישית*, משום שאיני מכיר אותך כלל.

התכוונתי, למעשה, לדבר על תופעה כללית הרווחת בארצנו ‏1 של 'התבוללות', קרי: התרחקות מהמסורת והערכים של העם היהודי (לאו דווקא מן *הדת* היהודית) ואימוץ ערכים נוצרים ביסודם.

לדעתי, רבים מאלה מגיעים להתבוללות הזו שלא מתוך בחירה (עד כמה שבכלל קיימת בחירה חופשית באמת), ולדתיים (האורתודוכסים) בישראל יש חלק לא מבוטל באשמה לתוצאה עגומה ובלתי רצויה זו.

______
1 בעיקר אצל יוצאי עדות אשכנז ו/או אלה המחזיקים בדעות שמאלניות.
פשר הקשר 182661
התרחקות מהמסורת והערכים של העם היהודי אינה בהכרח "אימוץ ערכים נוצרים". אילו ערכים נוצריים לדעתך מאמצים ה"מתבוללים" היהודים? (כדי לקצר את הדיון: תרבות המערב וערכים נוצריים הם מושגים שונים).

אם אינך מאמין בבחירה חופשית, נראה לי שאתה מפספס לחלוטין את הרעיון של דת (עד כמה שאני רשאי לומר). אם אינך אחראי למעשיך (אין בחירה חופשית) הרי שגם אין משמעות למתן שכר ועונש על המעשים הללו.
העניין אינו פשוט 182660
אם כל בחירה שאדם עושה ואינה הבחירה הרצוייה או הנכונה *בעינך* היא לא בחירה רצונית, אתה מעקר את המונח "חופש בחירה" מתוכן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים