בתשובה לארד מייסון, 03/12/03 23:06
ונמר חברבורותיו? 183105
האם לדעתך לא ניתן להשיל את הזהות התרבותית שירשת מהוריך?
ונמר חברבורותיו? 183153
אני חושב שלא. או אם לדייק: אני חושב שתמיד יהיו לה עקבות.
אני יותר אמביוולנטי לגבי זהות דתית.
לא בוכים על תרבות שמשתנה. 183156
תמיד (או לרוב) יהיו לה עקבות (אני לא ניסיתי לטעון אחרת). אבל לפעמים יש גם יותר ממרכיב זהות אחד של זהות תרבותית (אנחנו לא רק ממוצא יהודי, יש עוד כמה גורמים בסלט) ובנוסף לכך - זהות תרבותית זה לא הכל בחיים. לכן, לפעמים, נוצר (ר''ל) משהו קצת שונה או אפילו משהו חדש. לא צריך להתאבל בגלל זה.
נ.ב. 183157
תנאי העצירה לאלגוריתם למעלה הוא שם השיר ממנו הוא מצוטט.
ונמר חברבורותיו? 183232
לא זו השאלה. בכל הדיון כאן, יש יומרה מצד אנשים מסויימים לשפוט אנשים לפי רקעם התרבותי, באופן יענו פוסט-מודרניסטי ופתוח-ראש — אבל התהליך הזה כולל בחירה שרירותית של הרקע התרבותי עבור האנשים האלה, בלי לשאול אותם לדעתם בעניין.

הרקע התרבותי שלי לא כולל את תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, שולחן ערוך, וכדומה. לא יעזור לכם. אני נזר לשושלת לא קצרה של אנשים, שהעניין שלהם במקורות היהדות מסתיים ב"כה אמר כורש מלך פרס כל ממלכות הארץ נתן לי יי אלהי השמים והוא פקד עלי לבנות לו בית בירושלם אשר ביהודה מי בכם מכל עמו יי אלהיו עמו ויעל," במקרה הטוב, ועוד כמה שברי רעיונות מבולבלים ולא-מבוססים. אבל זה לא תואם לאידיאל יהודי שמתקיים _אצלם_, ולא אצלי, ולא אצל רוב האוכלוסיה. ועל כך סובב הויכוח: לא על יכולתו של האדם לשנות את היותו תבנית נוף הולדתו, אלא על מהו הנוף הזה, או, יותר נכון, על הלגיטימיות של הנוף הזה, ששונה מן הנוף של גילית, למשל. אני מדבר על עצמי רק בעבור פשטות הניסוח וההבהרה. לצורך הדיון, אני מהקבוצה של הנקראים יהודים חילונים.

אגב, הערה כדי לחדד את הנקודה: העניין או חוסר העניין הנוכחי שלי, כרגע, כאדם בוגר, בתנ"ך, בגמרא, בקוראן, בברית החדשה או בוודות ההינדיות, לא רלוונטיים לדיון, ואני מבקש שלא נגרר לנסיון לשכנע אותי להתעמק או לא להתעמק במקורות האלה. מה שצריך להיות ברור הוא חוסר הקשר הישיר של המקורות האלה, באותה המידה, לרקעם התרבותי של רוב אלה הנקראים יהודים חילונים. לי, על כל פנים, זה ברור. להם זה לא. זו מהות הויכוח כאן, ולא שאלת הרצון החופשי בהקשר התרבותי, ולא חוסר העניין שלי במקורות ידע דתיים ופילוסופיים, שנראים למשתתפים חשובים ברמה זו או אחרת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים