אלפי ישראלים 183621
ואולי עשרות אלפים ביקרו לאורך השנים בהודו ובמזרח בזרם הולך וגובר שהפםך לאופנה מחייבת ( בדומה לאופנה של ביקור בני אצילים אנגליים באיטליה ובכל אירופה "הקלאסית " בראשית המאה ה-‏19 כחלק מההתפתחות האישית שנראתה כמחוייבת על הכל ) ורבים רבים מאלה חזרו כשהם שונים לגמרי כתוצאה מההתנסות. רבים מהם עברו בארץ כתוצאה להתנסות בכתות מיסטיות , לצריכה מוגברת של סמים ( אם כי בשביל זה אין כל צורך בביקור בהודו דווקא ) ופעילות בסדנאות "טנטרה" ( שהוקמו בידי בוגרי הודו מבית מדרשו של אושו ).
את פרי ההתנסויות האלו אפשר למצוא ביצירות ספרות רבות שהידועות שבהן הן לא דווקא של "בוגרי הודו " כמו א.ב. יוהשע בספרו "השיבה מהודו " ורם אורן ברב המכר "אשראם",ובסדרות טלוויזיה כמו העונה השלישית של "הפוך". ומן הסתם ההשפעות על התרבות הישראלית של "ההתנסות ההודית " הן עמוקות הרבה יותר ממה שתואר כאן ממש "על קצה המזלג ".
אחת הדוגמאות הבולטות של משורר ישראלי ידוע שהושפע השפעה עמוקה בידי התרבות והאמונה ההודית ,ובאופן ספציפי ה"טנטרה" היא של המשורר אמיר אור .
ועל כך ראו :
המיתוס של אמיר אור
אלפי ישראלים 183770
ורבים עוד יותר שבו מהודו ותאילנד בלי להעמיק ובלי ללמוד שום דבר, אחרי ביקורים "מהנים" בתעשיית המין האיומה בתאילנד, אחרי שהשחיתו ולכלכו אוצרות טבע ותרבות, ואחרי שלימדו ילדים הודיים קטנים לשיר שירי סיירות, וחזרו בדיוק למקום המתאים בפס הייצור הישראלי: אוניברסיטה, עבודה, חתונה, דירה, ילדים.

אם אנשים לא רוצים ללמוד ולהתפתח מתוך עצמם, אלף מסעות לקצווי עולם לא ילמדו ולא יפתחו אותם.
אלפי ישראלים 183817
את חושבת שמי שעובר את המסלול הרגיל בפס הייצור הישראלי (צבא, טיול, אוניברסיטה וכן הלאה) הוא חסר עומק?
אלפי ישראלים 184205
כמובן שלא בהכרח, דורון... שני אנשים יכולים לעשות את אותן בחירות בחיים, אבל אחד מהם יעשה אותן מתוך מודעות, ומתוך התפתחות, ואחד סתם מתוך צעידה בעקבות העדר. הבחירה במסלול חיים קונבנציונלי אינה רעה או טובה לכשעצמה, השאלה היא איך עושים זאת. והתחושה שלי היא שהרבה אנשים לא מנצלים את האפשרויות שיש להם - בארץ, בחו''ל, בלימודים, בעבודה, בכל מקום בעצם - לגדול, להשתפר, להשכיל, להרבות טוב בעולם - אלא פשוט עוברים את מסלול החיים המקובל ונעים מתחנה לתחנה בלי להשתנות, להעמיק וללמוד.
שיר הייקו 213869
בתרגום חופשי:
היו שני אחים
אחד נסע מסביב לעולם
והאחר יצא לגינתו
שיר הייקו 213876
קריאה מומלצת: "מסעותי עם דודתי", גרהם גרין.
שיר הייקו 261889
האזנה מומלצת: The Whole of the Moon של The Waterboys.
שיר הייקו 261928
צפיה מומלצת פארק היורה של סטיבן שפילברג.
אלפי ישראלים 183825
אני עצמי מוצא את האובססיה הזאת של כל כך הרבה ישראלים למצוא את ה''אמת'' אצל איזה שהוא גורו בהודו עלובה ומעוררת רחמים. אבל כפי שציינתי במקום אחר נראה שאין קבוצה מיסטית ברחבי המזרח או המערב שאיננה כוללת כמה ישראלים לרפואה. וזה מעורר שאלות לגבי הצורך העמוק הזה למצוא ''משמעות '' ומדוע הם חושבים שאיזה גורו בהודו יכול לתת תשובות שהם אינם יכולים למצוא אצלם בבית.
אלפי ישראלים 184037
ואם אנשים *כן* רוצים ללמוד ולהתפתח, מסעות (הן במובן הפיזי-גיאוגרפי והן במובן הסמלי-רוחני) הם אמצעי לא רע בשביל זה, וודאי למקומות שכבר אלפי שנים מעודדים התפתחות כזאת. אם הם לא רוצים, אז מה הודו אשמה? ואם כן - אז למה לא הודו?
זה קצת כמו לומר "מלא אנשים הולכים למוסד המשונה הזה שנקרא אוניברסיטה רק כדי לפגוש אנשים/להסתלבט על הדשא/להוסיף שורה ברזומה.. אם הם לא רוצים ללמוד מתוך עצמם, אלף הרצאות לא ילמדו אותם". לי נראה שאולי יש להפנות את החיצים כלפי האנשים ומטרותיהם, ולא כלפי המדינה המארחת. (כנראה שזו ממילא היתה הטענה בין השורות, ובעצם אני רק מחדד אותה כאן..??)
שאנטי שאנטי 184043
בבירור אין לי הרבה סימפטיה לישראלים שמאמינים שאת כל התשובות או אפילו כמה מהן אפשר למצוא בהודו.
אבל נשאלת השאלה למה דווקא הודו והמזרח הרחוק יש להם כזאת השפעה על הדמיון הישראלי. התשובה שלי היא מאחר שהם כזה ניגוד ''רוחני '' לאורח החיים הישראלי שנהפך לחומרני כל כך עם התמוטטות האידיאולוגיה הסוציאליסטית והקיבוצית .כאשר ישראל הפסיקה לשמש ''דוגמה לגויים'' עם
הקיבוצים שלה החלו הישראלים לחפש מקומות שאפשר יהיה לחקות אותם חיקוי עיוור של התבטלות מוחלטת. בדומה לחקיינות העלובה של התרבות האמריקנית ( ראו את היללות שנתקלים בהם כל שני וחמישי במקומונים של מקומונאים ומקומונאיות שבוכים על כך שישראל אינה ניו יורק) זאת בניגוד לעבר שבו האידיאולוגיה הסוציאליסטית של בהרית המועצות התקבלה רק לאחר שינויים ומודיפיקציות מקוריות רבות .
אני טוען שהודו בשנים האחרונות תפסה את המקום של אפריקה עבור הישראלים בשנות החמישים והשישים,גם כמעין ''ארץ אגדות '' ששם הכל יכול לקרות ושם יכול האדם להגיע להארה ולהגשמה עצמית .
אלפי ישראלים 184206
האם הובן מדבריי שיש לי משהו נגד הודו? כמובן שלא (קראתי שוב ונראה לי שזה גם לא השתמע, אבל אם אני טועה, עמך הסליחה). לא, הטענה היא כלפי האנשים. כמובן שלא כלפי המדינה המארחת. ויכולתי להגיד בדיוק אותו דבר על האוניברסיטה.
אלפי ישראלים 184303
מראש פטרתי אותך מאשמה בסיום התגובה הקודמת, ולכן אין על מה לסלוח :-).
אז שנינו מסכימים בענין הודו והאוניברסיטה, ועדיין הראשונה סובלת מיחסי ציבור גרועים יותר [1,2]
ככלל נראה לי שהדיון בנהייה אחרי תרבויות/ארצות זרות, לוקה בשטחיות בכך שהוא נע בין "גיליתי את האור" לבין "הבל ורעות רוח " או "התבטלות מוחלטת", כפי שצוין בתגובה של אלי כאן. בין לבין יש לתרבויות אלה מאגרי ערכים, מסורת ופילוסופיה עשירים ומעניינים, שמי שמעוניין יכול בהחלט להרחיב את עולמו (ואף, חס וחלילה, להפיק הנאה/שמחה/אושר תוך כדי) על ידי היחשפות אליהם והכרות (סלקטיבית, חוויתית, מודעת...) עמם. הייתי מסתכן כאן בחוסר פופוליזם ואומר שזה נכון לא רק להודו, אלא אף לתרבות האמריקאית שהובאה כאן כדוגמה.
יש כנראה הרבה סיבות מורכבות לנהירה להודו, ביניהן אפקט העדר, מחיר הטיול והשהייה הנמוכים, וגם התרבו(יו)ת ההודי(יו)ת השונות וההשקפה הכה שונה מהמיינסטרים שרובנו גדלים עליו, וזה מבלי להזכיר סתם נופים טבעיים ואנושיים מופלאים, וכו'. ההכללה המוקצנת של "שאנטי וסמים חופשי, אחי" מצד אחד ו"וואו אושו הזה מדהים" מצד שני, היא שקצת צורמת לי אישית , חוטאת לאמת ,ואף הופכת את הדיון בענין לקצת תפל ועקר... (ולזה הרי נתנגד כאן בכל תוקף !!-))

1 בן: אמא, אני הולך לאוניברסיטה!
אמא פולניה: יוסי, ילד שלי מוצלח!
2בן: אמא, אני נוסע להודו.
אמא פולניה: הודו, מה יש לך לחפש שם? ריבונו של עולם.... אשר, מה עשו לילד שלנו ??
אלפי ישראלים 184308
תיקונצ'יק ל‏2
האמא: "מ-ה?!אחרי כל מה שעשיתי בשבילך? על גופתי!"
ומיד- התקף של משהו מסתורי עד כדי אשפוז. ואם זה לא עוזר, השתטחות על המסלול, לפני גלגלי המטוס.
אלפי ישראלים 184362
ואם זה לא עוזר, אז לפחות "שלא תשתה שם חשיש, שמעת?"

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים