בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 06/02/04 13:26
בכוכב הלכת איקופה 195475
היו פעם יהוקים ונוצקים. ליהוקים היה קטע, בו הם סירבו לעבוד יום אחד בשבוע, ומכיוון שהנוצקים (שהיו רוב מכריע) לא עבדו ביום אחר בשבוע, חברה שהעסיקה יהוקי בעצם איבדה אותו לשלושה ימים (כולל יום שיקי) בניגוד לנוצקי אשר לא עבד רק שני ימים בשבוע (השבוע גם בכוכב לכת זה הוא שבעה ימים).
בנוסף לכך, היו מספר ימים בשנה בהם היהוקים סירבו לעבוד בתוקף, ומכיוון שימים אלו היו שונים מהימים של הנוצקים, נוצרה בעיה דומה לבעיה עם ימי השבוע.
האם צריך לראות בשיוון בין היהוקים לנוצקים מטרה נעלה? האם מותר להעניש מעסיק על כך שסירב להעסיק יהוקי כי הוא יהוקי?

ולשאלתך - עדיין חסרים פרטים. בין הגברקים החכמים לטיפשים לדוגמה (בכוכב פרט) - האם אלו הם שני זנים נפרדים, או שבתוך אותה אוכלוסיה אשר לא ניתן להפריד בינה חיצונית, ולכן אין חשש לאפליה מוקדמת (כלומר, ללא בדיקה אמיתית אם הגברק הוא טיפש או חכם), יש גם טיפשים וחכמים? אם לדוגמה, כל הגברקים הג'ינג'ים היו טיפשים, חוץ מחלק קטן מאוד, אבל היו מפלים אוטומטית גברק ג'ינג'י רק כי הוא ג'ינג'י (ולכן טיפש), הרי שהיתה בעיה עם אפליית הג'ינג'ים. האם האנלוגיה ברורה?

ובנוגע לתופעה של "ההתקפים" הנקשיים. האם זוהי תופעה שהחברה (ככללה) מגנה? (כמו שכרות, אשר גם היא משביתה את הגברקים והנקשים מעבודה). או אולי התקפים אלו הם תופעה שהחברה (גם הנקשים וגם הגברקים) מעודדת, ומצפה מהנקש שיעבור אותם כי יש להם תולדה נלווית רצויה (כמו המשך קיום החברה הגברקית והנקשית)?
בכוכב הלכת איקופה 195487
היהוקים והנוצקים שלך מתעלמים מכך שימי חופש מגיעים לכל אחד, וזו הבחירה שלו מתי לקחת אותם. באשר ליום ספיציפי בשבוע - חברה שבה אדם צריך לעבוד בכל הימים שבהם החברה עובדת, באמת לא יכולה לקבל לשורותיה אדם שבאופן קבוע לא יכול לעבוד באחד מהימים שבהם היא עובדת. השאלה היא אם היא באמת צריכה שהוא יעבוד ב*כל* הימים הללו.

נלך לכוכב פרט. החכמים והטיפשים נראים בדיוק אותו דבר, אבל מבחן הגיון פשוט מסוגל לעשות הבחנה מהימנה ב99 אחוז מהמקרים.

באשר לגברקים ולנקשים: שני הצדדים מכירים בכך שאם הנקשים יוותרו על ההתקפים שלהם זה יביא לקץ הציוויליזציה. מצד שני, גברקים רבים טוענים שאין שום בעייה בכך שחלק מהנקשים יוותרו, לפחות באופן זמני, על ההתקפים שלהם.
גברקים "נדיבים" אף יותר ממליצים להתיר לנקשים בעלי ותק במקום עבודתם לקבל התקף אחת לתקופה מסויימת, אבל לאסור זאת על נקשים חסרי ותק.
בכוכבי הלכת 195489
בכוכב הלכת פרט - אין שום בעיה שיפלו לרעה גברקים טיפשים. כמובן, כל עוד זה נוגע לטיב העבודה. אני לא רואה את האנאלוגיה למקרה שלפנינו.
עם הגברקים והנקשים - כמה ותק הגברקים מוכנים לקבל עד שיתנו לנקש לעבור התקף? אולי לאחר גיל 35 זה כבר בעייתי לעבור התקף (מבחינה בריאותית וגם אם הנקש רוצה יותר מהתקף או שניים בחיים שלו)? אם הנקש הולך לאוניברסיטה, וגם לא רוצה להיות כבול לעבודה אחת בחיים שלו, הרי דרישת הותק, מקבילה לדרישה מהנקש לבחור בין עבודה ללעבור התקפים. מכיוון שברור שעל הנקש לעבור התקפים בשביל כדי להמשיך את הציוויליזציה, הגברקים הללו אולי "נדיבים" בעיני עצמם, אבל צבועים בעיני.
בכוכבי הלכת 195493
כוכב הלכת פרט הוא לא אנלוגיה לכלום. הוא פשוט ניסיון שלי לוודא עד כמה חשוב ה"שוויון".
אם אתה רוצה, אפשר להקצין את זה: מבחן הקבלה שנערך לטיפשים משאיר אותם עם רק עבודות פיזיות קשות, בזמן שהחכמים עושים עבודה קלה ונעימה (כי הרי הם חכמים, זה קל להם). כמו כן החכמים מרוויחים יותר מהטיפשים, כי את העבודה שחכם אחד עושה עשרה טיפשים לא יכולים, בזמן שבעבודה פיזית חכמים וטיפשים הם אותו הדבר.
זהו מצב של חוסר שוויון ברור. האם זה תקין?
הויכוח הזה כבר היה פחות או יותר לא מזמן כאן.

באשר לגברקים ולנקשים, אתה צודק, ייתכן מאוד שהם צבועים. אבל גורק הגברק מבקש להזכיר לך שהוא הפסיד בשנתיים האחרונות הרבה מאוד כסף כי חמישה מהנקשים שהוא זה עתה קיבל לעבודה קיבלו התקף.

אפשר להפסיק להשתמש בגברקים והנקשים, כי במקום לשמש את תפקידם (לבחון מצב היפוטתי שבו ניתן לצבוע את הכל בשחור ולבן, ואחרי שמסיקים מסקנות מהשחור והלבן אפשר לבדוק יותר לעומק מה קורה במעבר לגוונים של אפור) אתם מאפירים גם אותם.

המקרה הנוכחי מדבר על מצב שבו האישה הייתה בהריון בזמן שהתקבלה לעבודה. אני חושב שאפילו ותק של תשעה חודשים יכול למנוע מצב שכזה. או שגם זה יותר מדי?
בכוכבי הלכת 195494
א. מי זה אתם (אני הייתי היחיד שענה לך)?
ב. מה לעשות, יש מעט מאוד דברים שהם שחור ולבן. למרות שאני חסיד מאוד גדול של השיטה הזו, היא עובדת לפי דעתי רק במצבים בהם יש למישהו עמדה מוחלטת (ואז אני נוהג לשאול אותו - ומה עם השואה?). פה היא דווקא סייעה לי מאוד, כי היא חידדה אצלי את הטיעונים והנימוקים לכך שאפליה של נשים בשל סיבות הריון היא לא הוגנת. התחלתי את קריאת הדיון הזו עם מחשבה מעורבת, ודווקא הדוגמות שאתה נתת עזרו לי לגבש עמדה.
ג. המצב הנוכחי - הנסיבה המקלה היחידה שיש למעסיק היא נושא האמינות. שגם הוא לא ברור לי לחלוטין (מה קרה פה עובדתית, אני מתכוון). אין שום הצדקה לא להעסיק עובדת שהיא מוכשרת וראויה לתפקיד, רק כי במשך מספר חודשים היא לא תהיה זמינה במשך כל התפקיד. ממש בא לי שהיא תלך לעבוד בחברה המתחרה ותתגלה שם ככשרון ענק...
בכוכבי הלכת 195500
א. כשמגיב לי אלמוני, אי אפשר לדעת אם זה תמיד אותו האלמוני...
ב. לדבר על מצבים אמיתיים במונחים של שחור ולבן זה רע, אבל אני מצאתי שלעתים קרובות עוזר לעבור למצבים של שחור ולבן, לראות בדיוק את העמדה האידאולוגית הנוקשה שכל אחד מחזיק בה (שמתגלה במערומיה בדיונים של שחור ולבן) ואז לראות בדיוק איפה העמדה הזו צריכה להשתנות במעבר למציאות.
ג. גם אתה, כמו מתדיין אחר כאן, מדבר כאילו מעבידים לעולם לא יעבידו אף אישה, רק בגלל שהיא אישה ואולי תהיה בהריון. אני בטוח שאם יש עובדת שהיא לא המציאה הכי גדולה בעולם, -וגם- היא בהריון, אין גם למעביד שהוא לא שוביניסט מרושע הרבה סיבות לקבל את העובדת לעבודה.
בכוכבי הלכת 195504
אבל כאן מדובר בעובדת שהיא *כן* מציאה גדולה (עובדה: קבלו אותה לעבודה) אבל היא בהריון (חודש שלישי, אגב, ייקח עוד זמן עד שהיא תיקח חופש). הגזמת לכיוון השני.
בכוכבי הלכת 195507
דווקא הפעם לא דיברתי על המקרה הנוכחי אלא בצורה יותר כללית.

אבל גם על המקרה הנוכחי חייבים להעיר שלא כל מי שהתקבל לעבודה, זה סימן שהוא מציאה גדולה. אולי הוא פשוט היה הכי טוב מבין מה שיש, ואם היו יודעים שהוא יקבל חופשת הריון בהמשך, היו מעדיפים מישהו אחר.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים