בתשובה לאלון עמית, 13/02/04 12:14
יהושע עציון 197236
מישהו אכן בא.

אני לא רוצה להפיל אותך בשום פח. רק להציע לך, בשביל הכיף, לפנות לשפינוזה ולייבניץ ולהחיל עליהם את אותה מתודה.
יהושע עציון 197239
עוד לא הסברת לי איזו מתודה אני מחיל (אתה עוד חייב לי). אני סקרן לדעת איך אתה קורא את התיאור של עציון, ומה לדעתך אני אמצא בשפינוזה ולייבניץ שיגרום לי להשתומם עליהם באותה מידה.
יהושע עציון 197248
אני לא מתכוון לתפיסה הכללית שלדעתי אתה מחזיק בה. על זה אני עוד צריך לחשוב. באופן כללי, אני מעדיף להימנע מפעילות זאת. גם מפאת עצלנות, וגם כי אתה יודע איפה אתה מתחיל אבל לא יודע וגו'.

בתגובה ישירה להודעה הקודמת שלך. למיטב הבנתי הדלה, זה מה שעושים פילוסופים שעוסקים באונטולוגיה. מגדירים מחדש מושגים בצורות שונות (מבחינים בין תופעה למהות וכו'). שפינוזה ולייבניץ הם סתם שניים מפורסמים מביניהם שמדגימים את הרעיון של לקחת מושגים מוכרים כמו אלה שהזכרת (מספר, סדר, זמן, חומר, אנרגיה, חיים ותפיסה) ונותנים להם משמעויות שונות לחלוטין מהמשמעויות הרגילות. גם הדוקטרינות המדעיות המבוססות הן מושא לבחינה של הוגים (והאמת, גם של פיזיקאים).
המתודה שאני מתכוון אליה היא בחינת התיאוריות ''מבחוץ'', דהיינו, תוך החזקה במושגים כפי שהם מוגדרים בדרך-כלל, ובשיטות ההסקה הרגילות (להזכירך, ראסל הראה שהמטאפיסיקה של לייבניץ נובעת מהלוגיקה שלו, והזלזול שהיה בשיטתו נבע מחוסר-ההבנה של הקשר ביניהם).

אני לא יודע מה תמצא בספר של עציון. אני לא מצפה להרבה. אבל החלת השיטה הזאת על חלק גדול מההוגים תביא אותך לפסילתם.
יהושע עציון 197254
בנתי. אני מקבל בהחלט שיכול להתפתח דיון מעניין מאוד סביב נסיון זהיר לחקור את מהותם של דברים ואולי לראות מה קורה כשיש להם משמעות אחרת. מצד שני, אני מכיר גם cranks פיסיקליים, וכאלה לא חסרים, ואני ממש לא מרגיש שראוי או כדאי או אפשרי לגשת לכל אחד כזה ולראות אם יש משהו מתחת לקש.

בקיצור: זה ש*אפשר* לבחון דוקטרינות זה נכון ורצוי. זה שלא *כל* מי שמגדיר מחדש את כל מושגי היסוד ומערער את כל העולם הוא מעניין זה גם נכון, ועכשיו נשאר שיפוט סובייקטיבי איפה אנחנו ממקמים את עציון, ואני בחרתי.
יהושע עציון 197263
אני מסכים בהחלט שיש cranks מכל הסוגים. פשוט, נדמה לי שכשעוסקים בהוגים בעלי-שם, יש מקום להשהות את הביקורת עד ללימוד והבנה של השיטה בכללותה, כולל הגדרות וכללים. ההנחה היא שאחרים עשו איזושהיא עבודת ברירה לפניך.
יהושע עציון 197265
נגעת בלב העניין. זו בדיוק ההנחה עליה תוהים היום המבקרים-של-המבקרים-הפוסטמודרנים. אבל על כך בתכניתנו הבאה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים