בתשובה להאייל החושב, 08/03/04 23:31
סוקרטס כרלטיביסט 204004
ההאשמה הרשמית נגד סוקרטס הייתה ''השחתת הנוער'' -- אך הסיבה האמיתית להאשמתו הייתה היותו אוייבה המובהק של הדמוקרטיה האתונאית ותמיכתו בהחלפתה האלימה בשלטון עריצות אליטיסטי.
סוקרטס כרלטיביסט 204018
אז עשו לו משהו כמו לכהנא?
סוקרטס כרלטיביסט 204122
מי זה כהנא?
סוקרטס כרלטיביסט 204177
הרב מאיר כהנא הי''ד
סוקרטס כרלטיביסט 204215
אה, הרב מאיר כהנא הזה. אני הייתי מצמיד לו ראשי תיבות אחרים.
סוקרטס כרלטיביסט 204227
זה לא מעניין. אלו ראשי תיבות היית מצמיד לסוקרטס?
סוקרטס כרלטיביסט 204289
גם זה לא מעניין, בינינו.
סוקרטס כרלטיביסט 204050
מסקרן. יש לך סימוכין לכך?
סוקרטס כרלטיביסט 204121
כן, והנושא נדון כבר ב''האיל''. כל ספר על סוקרטס מספר זאת ולא אחרת (ואפלטון, שהוא המקור העיקרי למידע שיש לנו על סוקרטס, אינו בוש בכך אלא, להיפך, גאה במורו ורבו -- אחרי הכל, אלו גם דעותיו של אפלטון).
סוקרטס כרלטיביסט 204123
תוכל להביא סימוכין יותר ספציפיים? אני מכיר את הטקסטים של אפלטון וחלק מאלה של קסנופון. לא זכור לי שניתקלתי בהאשמות כאלה.
בנוסף, לא ידוע לי שאפלטון תמך ב"החלפתו האלימה" של השלטון.
סוקרטס כרלטיביסט 204233
כמה מקורות:
א. "הרפובליקה" – יש הטוענים כי סוקרטס כאן הוא רק בובה המדבררת את רעיונותיו הפאשיסטיים של אפלטון. עניין של דעה. הסנטימנט האנטי-דמוקרטי הברור של סוקרפלטון משתקף מכאן בצורה ברורה. ר' במיוחד פרק 8 המתאר איך הדמוקרטיה היא הדרדרות(!) ממצב של אוליגרכיה ואת האופי הירוד והמדורדר של האדם הדמוקרטי הבזוי.

ב. אפלטון, סוקרטס וקסנופון – שלושתם מעריצים של ספרטה וסגנון החיים הספרטני. זהו שם קוד לאנטי-דמוקרטיות (לבטח בסגנון האתונאי, ובאופן כללי, לדעתי).

ג. ספרו של סטון של "משפטו של סוקרטס". טענתו העיקרית היא שאפלטון – אותו זד משטין – הפך את משפטו של סוקרטס לעימות בין קדוש פילוסוף ל"אוכלוקרטיה" (היינו, השלטון הדמוקרטי הראשון שהתקיים מאז ומעולם היה בעיניו "שלטון אספסוף" בזוי). לפי סטון, הוצא סוקרטס להורג בגלל הטפותיו האנטי דמוקרטיות והעיכוב בהוצאתו להורג (כלומר, ההיסוס לשפוט אותו עד שהיה כבר אדם זקן) נבע מהפחד משובה של עריצות שלטון השלושים.
ד. קריטיאס – הדיקטטור צמא הדם והמטורף ביותר שידעה אתונה. תלמידו המובהק של סוקרטס וקרובו של אפלטון (ר' קסנופון, ממורביליה, 1, 2, 12 ואילך, המגלה הרבה יותר משרצה לגלות על קריטיאס, אלקיביאדס וקשריהם עם סוקרטס).

ה. העובדה שבזמן שלטון השלושים, עת כל תומכי הדמוקרטיה נמלטו מהעיר (או נרצחו – כעשירית מתושבי העיר הוגלו או נרצחו בזמן השלטון) סוקרטס ישב לו בעיר לבטח, נינוח לחלוטין שהיד הרצחנית הגודעת את כל הדמוקרטים בעיר בזה אחר זה לא תגיע אליו. סוקרטס לא גינה את השלטון, לא יצא נגדו וכמובן, לא ברך על שובה של הדמוקרטיה. התיאור בקסנופון (ממורביליה, 1, 2, 29 ואילך) משקף את מעמדו בזמן שלטון העריצות. למרות התיאור החנף של עמידתו הגאה, עצם העובדה שהוא שוחח עם קריטיאס כידיד בעיצומו של שלטון האימה שלו מעיד על מעמדו ועל עמדותיו.

ו. על גישתו של אפלטון לדמוקרטיה אין צורך להכביר דברים. די לקרוא את הרפובליקה או לעיין בספרו של קרל פופר בנושא ("החברה החופשית ואויביה"). אפלטון הוא פאשיסט פר-אקסלנס.

כמו כן ראה כאן:
http://www.allanstime.com/Government/socrates_democr... (דווקא דיווח אוהד)
סוקרטס כרלטיביסט 204257
תודה על המאמץ.

למען האמת, נותרתי ספקן בנוגע לתזה שלך. למיטב ידיעתי, היא אינה תזה מקובלת כל-כך (כולל ספרו של פופר). מצד שני, זה תחום שאני מבין בו מעט מאוד, כך שאין טעם שאפתח דיון בנושא.
סוקרטס כרלטיביסט 204292
אכן, זו אינה התיזה היחידה. למעשה, בגלל גדולתו של אפלטון (ככותב) רבים עוסקים בתירוץ עמדתו בנימוקים שונים. זו, מן הסתם, הסיבה שגם פופר מקדיש מאתיים עמודים מאוד שיטתיים ומאוד זהירים לעיסוק בנושא. הניתוח שלו, עם זאת, מזהיר ומשכנע ביותר. קשה לקרוא אחר כך את אפלטון בלי לחוש שהוא צודק.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים