בתשובה לרון בן-יעקב, 14/04/04 17:06
שבעים פנים לתורה 211833
מהי יהדות? - זוהי כותרת של אחד מספריו של אחד מהוגיה הנאורים שהלך לעולמו רק לפני מספר חודשים (הפרופ' אמיל פקנהיים המנוח).

היהדות 70 פנים לה. ידעת זאת? בוודאי שמעת את קביעתם של חכמינו ז"ל: "שבעים פנים לתורה". וכמובן, שלפנים צריכים להיות פנים ולא איברים אחרים.
אז עכשיו תשמע פעם אחת ולתמיד: הרמב"ם הוא רק פן (או: פנים) אחד שלה. יש עוד לפחות 69 בלשון המעטה. עם כל הכבוד לרמב"ם, בהרבה מהלכות היסוד בחיי היום-יום של היהדות כלל לא נפסק להלכה, בשורה התחתונה, כמוהו. והדבר נכון בפרט ובעיקר לגבי הלכות דעות.
למשל, היה זה הגאון מווילנה שביקר בחריפות את הרמב"ם על "שנמשך אחרי הפילוסופיה [הארורה]" ("שולחן ערוך", כרך יורה דעה, סימן קע"ו, סעיף י"ג). אל אף שבעצמו החשיב מאוד את לימודי המדע בכך שביקש מתלמידו, הרב ברוך משקלוב, לתרגם לראשונה לעברית את ספרו של אוקלידס. שם כתב בהקדמה: "כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות [חלקים] בחכמת התורה".
ושבעה בגולם 211871
התגובות שלך מאד מצערות אותי.

זה די ברור שאתה יודע לא מעט בנושא, ואני מאמין (תרתי משמע) שאולי אפשר לנהל איתך שיחה פוריה. אלא שכל מה שאתה יודע הוא בבחינת "עושר העומד לך רעה" (אם לשאול ביטוי מהמאמר של בואוסמה דיון 1539). נראה לי שבגוף הזה הידוע בכינויו "אורי פז" (וזה בחצי הומור עם אסוציאציה למאמר ישן על ה"אני") שולט "היצר הרע", וכך אתה מצליח להטביע טיפות של דברי טעם במדמנה בעלת ניחוח לא נעים. הרבה חבל.

מהמעט שאני יודע, אין שני לרמב"ם בין ההוגים היהודיים מבחינת היושר, העומק והאומץ האינלקטואלי שלו. הוא לקח את החקירה האמונית אולי עד גבולה הפילוסופי, ולא פלא שהאשימו אותו בחילוניות וחוסר אמונה, כן 600 שנה לפני שפינוזה.

הרמב"ם יצא מנקודת מוצא *אמונית*, זאת היתה ההנחה הראשונית והמוחלטת אותה הוא רצה לחזק בקרב הנבוכים. לא צריך ללכת רחוק יותר ממילות הפתיחה למו"נ כדי לראות שהרמב"ם בסופו של החיבור "הוכיח" או מצא את אשר הוא יצא למצוא מלכתחילה. זה לא דבר שלילי לכשעצמו (יהונתן? אם מותר לי לגרור אותך הנה...), אבל זה לא חיבור מדעי-פילוסופי אלא ספר לחיזוק האמונה.

אני לא יודע עד כמה ההצהרה הבאה מתוך הפתיחה למו"נ יכולה לעומד בקריטריונים של חיבורים מדעיים-פילוסופיים:

"...כי עניין המאמר הזה כולו וכל מה שהוא ממינו הוא - חכמת התורה על האמת. אבל כוונת המאמר הזה להעיר איש בעל דת...", עבור הנבוך שמטלטל בין תורות פילוסופיות (קרי, "הוכחות" או "מדעיות"), לבין חובת האמונה.

אז פעם אחר פעם, אתה מצהיר הצרות גורפות "היהדות היא הדת היחידה הטוענת כי ניתן *לדעת* כי עקרונותיה אמת. שאר הדתות בנויות על אמונה", ולהזכיר לך, שם כן הסתמכת על הרמב"ם. כשמנסים להעיר בקול ענות חלושה שאולי יש פנים לכאן ולכאן (בהמעטה), "שבעים פנים", הרי שאתה הופך על הפוך. מצד אחד אתה קובע דבר יחיד בצורה בלעדית וקטגורית, אבל אחר כך אתה קובע שבעצם יש הרבה קטגוריות, אבל גם הקביעה הזו (על ריבוי קטגוריות) היא קטגורית ובלעדית והרמטית בעצמה.
ושבעה בגולם 211971
לא. אסור לגרור אותי לכאן. אני מנסה להתרחק מויכוחים כאלה ואפילו לא קורא אותם (שכ''ג, אל תחקור במופלא ממך).

אבל אם אנחנו כבר מדברים, רציתי לספר לך שאני קורא עכשיו מאמר שמתייחס לקשר בין תכונות הבעתיות למוזיקה. ופתאום צץ לו ידידך, מר בואסמה, שטוען בסיגנונו הייחודי ''העצב למוסיקה כמו האודם לתפוח, ולא כמו הגיהוק לסיידר''.
למה? 211983
אם מותר לי לשאול, למה אתה נוהג להדיר רגליך מדיונים שכאלה?
למה? 212158
כי יש לי בעברי מספיק שעות עם ד''ר סדובניק, צבי ענבל, אורי זוהר ודומיהם. מאסתי בהם, ואני חושב שהם רק גורמים נזק לדת היהודית.
הוא לא גנן... 212196
"סַדוֹבְנִיק" זה "גנן" ברוסית.
ככל הנראה, אתה מתכוון לד"ר שלום סברניק הפסיכולוג.
הוא לא גנן... 212197
אתה כנראה צודק. עברו מאז שנים.
חבל לא רק על מי שמת 212212
ואם עברו מאז שנים, אתה לא נוהג לרענן מעט את היכלי הדעת שלך? חבל על דאבדין...

ואגב, לא מזמן סיפר לי חבר שצבי ענבל הפך לדוקטור לפיסיקה בטכניון בחיפה. ללא ספק איש מוכשר ואינטליגנטי, שפעם היה אנטי כמו טומי לפיד, עד שקיבל שכל...
חבל לא רק על מי שמת 212216
לא, אני לא נוהג, ואכן יש מקום להצטער על כך. לא שאי-פעם ידעתי כל-כך הרבה, אבל לפגוש באייל ביטויים שידעתי פעם את משמעותם ושכחתי, זה באמת מצער.

אבל אם הייתי בוחר לרענן את ידיעותיי, בודאי שלא הייתי מתקרב לקבוצה הזאת.
חבל לא רק על מי שמת 212224
כמובן שכל הדיון הזה בינינו נע במישור האישי, אז לאיזה סוג של קבוצה כן היית מתקרב?
חבל לא רק על מי שמת 212227
אני מניח שבסופו של דבר המעשים שלי משקפים את הבחירה האישית שלי (דהיינו, אף קבוצה).

בכל מקרה, שנינו יודעים שהמחזירים בתשובה למיניהם אינם ההיי-לייטס של החברה החרדית. מצד שני, הקבוצות הרציניות בחברה הזאת לא נוטות להתערב בקרב אנשים כמוני (ובכלל עם קבוצות אחרות). מדי פעם יצא לי לפגוש אנשים רציניים שהחשד שלי היה שלא התאימו ''בדיוק'' למסגרת הנוקשה שבאו ממנה, אבל עדיין היו רציניים מדי מכדי להתעסק בשטויות. הם יצרו לעצמם אורח-חיים קצת צדדי לזרם המרכזי של החברה, והיו בד''כ אנשים מעניינים מאוד.
חבל לא רק על מי שמת 212368
אתה בטוח לגבי מה שאמר לך החבר? צבי עיבל לא מופיע באתר של הפקולטה: http://physics.technion.ac.il . ניסיתי לחפש אותו גם בספר הטלפונים של הטכניון: http://www.admin.technion.ac.il/telbook ללא הצלחה.
חבל לא רק על מי שמת 212378
תשמע, או שהאיש טרי עדיין ולכן אינו מופיע ברשומות או שהחבר התבלבל במקום האקדמי. האם יש בחיפה עוד מקומות כמו הטכניון?
חבל לא רק על מי שמת 212381
מחלקה לפיזיקה? לא ממש. יש באייל, למיטב ידיעתי, נציגות לפקולטה לפיזיקה בטכניון, כך שדי קל לברר זאת.
חבל לא רק על מי שמת 212403
כדאי לנסות לבדוק גם במחלקה לכימיה. בעצם, יש לי בן דוד שלומד שם, בלי נדר, אטלפן אליו.
חבל לא רק על מי שמת 212405
כמו שכתבתי כבר בתגובה 212368 , בדקתי גם בספר הטלפונים הטכניוני וצבי עיבל יוק. אני מציע שתברר עם בן דודך.
אתם מדברים על אותו אדם? 212460
פז כותב ''ענבל'' ואתה - ''עיבל''.
אתם מדברים על אותו אדם? 212474
חיפשתי ''צבי'', ''ענבל'' ו''עיבל'' ויוק.
אתם מדברים על אותו אדם? 212475
ניחוש - זה הצבי ענבל מכאן:

מה שלא עוזר לפתור את חידת מקום עבודתו הנוכחי.
ושבעה בגולם 212030
אז אתה כן קורא...
אפשר הפניה למאמר?
ושבעה בגולם 212159
אשלח לך במייל את כל הפרטים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים