בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 18/05/04 10:43
ועוד באותו עניין 219897
את האלטרנטיבה העדיפה עלי כבר ציינתי, והיא מניחה שבן-ארצי אינו יחיד בדורו: לתבוע נחרצות מהפוסקים המקובלים על אנשי גוש אמונים להבהיר מפורשות את ההשקפה ההלכתית לגבי התאבדות (ונאומים-בזכות-התאבדות) על רקע פינוי יישובים ועקירת קרוונים וכו'. לעבור בשתיקה על נאום בן-ארצי זה פשע (ברצינות).

לא שיש לי אמון רב שמישהו מהם יעשה משהו, אבל איני רואה אלטרנטיבה. הדומיה הזו, שהיא או צבועה או אופורטוניסטית או חלילה נובעת מהסכמה מסוייגת, שנואה עלי מאוד. (ואולי אני עושה עוול ופורסמו קולות קוראים נמרצים וברורים? אשמח לדעת). אגב, אילו היה מדובר רק בתמהוני אחד שהוא במקרה אח של שרה, הייתי פחות תובעני. אבל הביטויים הללו נשמעים לא פעם ולא פעמיים, ואולי הגיע הזמן פשוט להפסיק.

(כשחושבים על זה, אני צריך לשאול אותך: בן-ארצי מאיים לפגוע רק בעצמו, הלא כן? באיזו סמכות תעצור או תאשפז אותו? דוגמה לא רעה לתוצא החינוכי שבמקרה זה הייתי מאוד שמח לא לבחון את תקפותו).
ועוד באותו עניין 219898
אני? אני הייתי מניח לו להתאבד, אלא אם כן הוא בלתי שפוי במובן הקליני.
ועוד באותו עניין 219901
ואם ימשיך להוכיח בשער? יחלק פְליירים? יפתח אתר אינטרנט עם הנחיות להתנגדות לא-אלימה המסתיימת במותו הטבעי של המתנגד הלא-אלים? מתי זה הופך לנזק ישיר?

האמת, אפשר לרדת מזה כאן, זה באמת לא הנושא החשוב. עזוב, אני סתם.
ועוד באותו עניין 219902
בסדר, אני עוזב, אבל תרשה לי עוד שמונה מלים: כל זמן שהוא מטיף להתאבדות ולא לרצח, שיטיף.
ועוד באותו עניין 219903
אז תרשה לי עוד שתיים: ג'ים ג'ונס.
ועוד באותו עניין 219905
אני רואה את השתיים שלך ומוסיף אחת: ברוך דיין אמת.
ועוד באותו עניין 219908
"ברוך דיין אמת"

באמת יש משהו מאוד "אלוהי" בהכרעה הערכית הזאת (אי התערבות כעקרון, עמידה מן הצד, חוסר אכפתיות, מערכת צדק אבלוציונית של "חטא ועונשו").

"ברוך אתה שוטה, דיין אמת" ;)

(ולא, אני ממש לא יודע מה צריך לעשות עם מטיפים להתאבדות. אבל אני כן מרגיש‏1 שצריך לעשות *משהו*, כדי שההטפה שלהם לא תהיה אפקטיבית)

________
1
השטן הקטן על כתף שמאל: אולי זה באמת איזה באג חמור שיש בתוכנה שלי. בקושי אכפת לי מהשכן שלי, אז מה פתאום אכפת לי מאיזה אוסף קנאים מטורלל שרוצה להרוג את עצמו?
השטן הקטן על כתף ימין: אויש ת'שתוק. עזוב אותך מהשטויות האלה. האוכל מוכן והריח של הצ'יפס מגיע עד לפה.
ועוד באותו עניין 219912
אני, איש רע לב מנעורי, לא הזלתי דמעה על חברי הכת ההיא שקבעו פגישה עם חללית האם שלהם מאחרי הזנב של השביט האלי-בופ‏1, ולא ארגיש שהעולם הוא מקום פחות טוב בגלל שאיזה בן-ארצי הסתלק ממנו מרצונו החופשי ומתוך מימוש אידיאולוגיה שהוא מאמין בה. ככל שאני יודע הוא קנה לו בכך חיי נצח, ועשה עיסקה מצויינת.

אבל אתה? אם אתה מרגיש אחרת ממני הדרך פתוחה בפניך להלחם בהם בכלים הרגילים של הטפה נגדית. על כל אתר אינטרנט שמהלל את ההתאבדות פתח שבעה משלך ששוללים אותה. פרסם מאמרים חוצבי להבות, ערוך הפגנות, אסוף תרומות, איים, התחנן, הבטח, שקר, קלל, ברך, תחתים על עצומות, גזור צומות, החרם חרמות, קרע בגדיך או של נעליך - הכל טוב ויפה בעיני ואני מאחל לך בהצלחה.
_____________
1- למרבה האימה אפילו צחקתי מבדיחות על חשבונם. מי שלא הימר על הסיכויים של בני הערובה במוסקווה מוזמן לידות בי את האבן הראשונה.
ועוד באותו עניין 219927
לא תודה. אני לא חושב שצריך להגביל את הפעילות לאתרי אינטרנט וקריעת בגדים (לא חבל?).

כאשר אדם, על דעת עצמו, יורה לעצמו בראשו שלו או מחליט לבלוע ציאניד, זה עניין אחד (זה גם עצוב לדעתי והופך בהכרח את העולם למקום פחות טוב, אבל אין לי עניין לטייל בראשו של הזולת 24 שעות ביממה בשביל לשפר את העולם). אך כאשר מדובר בפעילות ציבורית ובארגון של כתות המקדשות את ההתאבדות הקולקטיבית (ומתכננים לפעול), אני ממש לא אתרגש אם מישהו יפעיל כלים יותר אסרטיביים מהכלים שהצעת לי להשתמש בהם, בשעת הצורך (מכות על הראש של המארגנים עם אלות גומי, שימוש בגז, פיזור ההפגנה והחרמת פחי נפט לשימוש עצמי, למשל). אם מישהו ממש רוצה להתאבד באופן וולנטרי, הוא מוזמן לעשות זאת לבדו, בביתו הפרטי ולהתחפף מהמרחב הציבורי שלנו עם האידיאולוגיות הפסיכוטיות שלו.

לא כל המתאבדים הפוטנציאליים עושים זאת באופן וולנטרי כפי שנדמה לחלק מהאנשים, ויחסי כוחות של השפעה, כפייה[A] וניצול הדדי משחקים בכתות כאלה תפקיד, מתוקף היות האדם יצור חברתי/מחוברת/מתורבת (וזה נכון ביחוד בכתות דתיות המתנהגות כמו עדר של כבשים מסוממות הנוהרות אחרי מנהיג או קבוצת מנהיגים, וזה בטח נכון במקרים בהם לא בגירים מעורבים בפעילות הכת[B]). אני לא חסיד גדול של הפריים-דירקטיב (הפ"ד של ג'ון לוק פיקרד וחברים. לא הפ"ד של אותו אדון סטרייט מהדיון ההוא).
_________
[A] יש כל מיני סוגים של כפייה וכפייה על ידי חוקי מדינה היא לא הסוג היחידי שקיים.
[B] כמעט תמיד.
1 לצחוק מבדיחות (טובות) זה לא אינדקטור לכלום. אני, גם מבדיחות שואה אני צוחק.
ועוד באותו עניין 219932
מה דעתך על קולר למניעת התאבדות? :-) (ובהזדמנות זאת: לאן נעלם ג. אלכסנדרוביץ'?).

על בני נוער ועל התאבדות שאינה וולונטרית לחלוטין אין מה לדבר, אני מסכים איתך לחלוטין. בקשר לשאר, בוא ננסה להתמקד במשהו קונקרטי: מה בעניין האדון בן-ארצי שהובא כאן? האם פרסום דיעותיו בעיתון עלול לגרום לאחרים לאמץ את רעיונותיו? האם היית שולל ממנו את זכותו להטיף למען עקרונותיו? האם היית מונע ממנו את האפשרות להתאבד, למשל ע"י מאסר מונע יום לפני תחילת הנסיגה? כזכור, אינך צריך לטייל בראשו, הוא הביא אותו אליך מרצונו?
ועוד באותו עניין 219992
בן-ארצי אינו הבעייה, הוא התסמין. חלק מהבעייה הוא רבנים ואנשי-ציבור המפיצים רעיונות מהסוג שסיחרר את שיכלו של בן-ארצי (וכאן, אני מניח, אתה מתיר למדינה לנקוט צעדים כנגד המטיף, לפחות במקרים קיצוניים?). חלק אחר, מסובך יותר, הוא אותם רבנים ואנשי-ציבור ש*אינם* מפיצים רעיונות מהסוג שיכול לרפא את שגעונו של בן-ארצי. כאן, אני מסכים, זה יותר מסובך. אי-אפשר להעמיד אדם לדין על שבחר לשתוק.

אז אני אמשיך להתרגז, והרבנים ימשיכו לשתוק, ומי יודע, אולי באמת יתאבדו אנשים על קידוש החול בגוש קטיף (גם אם לא, סביר להניח שהם ייאבקו נמרצות כדי שלא יכריחו אותם להתאבד, האומללים).
ועוד באותו עניין 219995
1. אולי אתה מייחס חשיבות מוגזמת לבן-ארצי (כדובר שמייצג מישהו). אולי אישי הציבור שאמורים לדבר נגדו, מתעלמים ממנו (העובדה שהוא קיבל במה ב"הארץ" אינה רלוונטית במיוחד עבורם).

2. אנחנו צריכים לדעת שגם אם אותם אנשי ציבור היו מתבטאים כנגד הדברים האלו, מאד ייתכן שלא היינו שומעים על זה.

3. גם אני מצפה שבנושא כזה לא יהיה שום מקום לספק, ושלא יהיה צורך לתרץ תירוצים כמו אלו שבסעיפים הקודמים.
ועוד באותו עניין 220001
1. נכון. ברור לי שאילו זה היה רק הוא והראיון הזה ב"הארץ", בכלל לא הייתי מצייץ. אבל הביטויים הללו כבר מוכרים.

2. גם נכון, ואם מישהו "מבפנים" יעמידני על טעותי אשמח מאוד.

3. מה אומר? נכון.
ועוד באותו עניין 220003
2. פשוט רציתי להדגיש שאני לא "מישהו מבפנים" (ובהחלט יתכן שיש התבטאויות שאני לא יודע עליהן).
ועוד באותו עניין 220023
לא יודע, אני לא ממש (או ממש לא‏1) יודע מי זה בדיוק "בן ארצי", מעבר למה שקראתי כאן ולכן אין לי את הכלים להכריע.

אם אין לו השפעה הרסנית של ממש, הוא לא הקים סביבו איזה חוג מאמינים קנאי שילך אחריו באש ובמים ורואה בדבריו דברי אלוהים חיים וכל מה שהוא עושה זה לדבר שטויות בתקשורת ההמונים כי הוא חושב שהוא מיצג מישהו, אז לא - לא הייתי מונע ממנו ספציפית לדבר שטויות.

שוב, אם הוא באופן אישי רוצה להתאבד באופן עצמאי, הוא מוזמן לנסות (בתקווה שיש מסביבו מספיק אנשים טובים שימנעו זאת ממנו). ברגע ש*הוא* אוסף סביבו אנשים תחת חסותו, בונה מערכת חברתית שיעודה התאבדות ומסית שוב ושוב להתאבדות המונית כאידיאולוגיה (ויש ראיות לכל זה ולכך שהוא מהווה מנהיג רוחני בעיני רבים) אני אראה בו אחראי לנזק ש(עלול) להגרם לפרטי הכת שהוא הקים לעצמו (גם אם כולם שם רוצים לבצע Seppuku על בסיס יענו וולנטרי).

________
1 אם לצטט את מיצפטל שנזף בי לא מזמן בדואל (בצדק) , על (עוד) איזו שטות שאמרתי :"just read newspapers every once in a while".
ועוד באותו עניין 220024
או בקיצור: כגודל סמכותו בעיני ציבורו וכגודל הנזק (שנמדד בחיי אדם) שהוא יכול לגרום לו, כך גודל האחריות שיש ליחס לו.
איזה כיף לך 220041
מיץ פטל - נזוף גם בי בבקשה!
:) 220046
אם היית מדבר יותר על דברים שאין לך שמוץ של מושג בהם, אז אולי זה היה מגיע גם אליך. אבל רק אולי.

"Ignorance is bliss"

ועוד באותו עניין 220144
אפשר לסכם: אנחנו חלוקים בשאלה זאת.
ועוד באותו עניין 220468
אפשר להתוכח על זה.
למות למען האמת 324769
ראה ציטוט שני בתגובה 70086 .
למות למען האמת 325022
בינתיים נדמה לי שראיתי את בן-ארצי באיזה אולפן טלויזיה, והוא התנהג כאילו הוא עדיין חי (או שמא היה זה תיאטרון בובות? לא נשארתי שם מספיק זמן כדי לברר).
למות למען האמת 325029
על איזה בן ארצי מדובר, למען השם? ומתי ומדוע שלח את עצמו לעולם שכולו טוב?
למות למען האמת 325034
חגי בן ארצי. הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtTower.jht...
למות למען האמת 325038
פוי. יהודי דתי מתכוון להיקבר בתוך ארון, כמנהג הגויים? אתמהה.
מחשב את קיצו לאחור 325193
למה להכפיש? הוא התכוון רק לצאת מהרצועה בארון (או שמא לצאת מהארון עם רצועה?) ואח"כ להקבר כדת משה וישראל כשרק תכריכים מפרידים בינו לבין אדמת הקודש. כשהגיעה שעת האמת נראה שהוא שינה את דעתו כרבים לפניו שה"תחזיקו אותי" שלהם התנפץ אל סלעי האדישות הציבורית, והותיר אותם בודדים עם אקדחם מכוון לרקה והבעה של תמהון גדול על פניהם. "איפה כולם?" הוא ממלמל בפליאה "היכן ריבואות אוהבי הארץ שישכנעוני להמשיך במאבקי בעולם הזה?", אך רק הפועל המשועמם של חבר'ה קדישא, נשען על את החפירה שלו, עונה לו בקוצר רוח מסויים "נו, אדון בנרצי, אולי תחליט כבר?".

מי ייתן ועוד פעמים רבות יעמוד הנביא בפני הקונפליקט הזה.
כה עשו חכמינו 325195
אתה מתבלבל, הוא התכוון לצאת מהרצועה בארון, להתייצב בפני שרון ולנבא לו קדנציה נוספת, ובתמורה לבקש את יבנה וחכמיה. כידוע, יבנה העתיקה נמצאת לחוף פלמחים.
כה עשו חכמינו 325197
שמעתי הבוקר ברדיו מישהו מסל''ע שסיפר שמפוני אלי סיני דרשו שהמדינה תפקיע כפר נופש מידי בעליו החוקיים ותעניק אותו להם. מעניין מה יעקב חושב על זה.
כה עשו חכמינו 325198
וחכמיה היכן הם?
כה עשו חכמינו 325199
כובשים את יצרם.
כה עשו חכמינו 325202
אהה, חכמים וגיבורים גם יחד! האם זה תיאור חיילינו האמיצים בכוחות הפינוי?
מחשב את קיצו לאחור 325200
האמת היא שדבריך מהדהדים מרעיונות לא ישוערו בעצמתם. עד כה מדברים בעיקר על יציאתם מהארון של הומוסקסואלים, אבל נראה שבאמת ימי המשיח מתרגשים עלינו אם גם חובבי סאדו-מזוך יוצאים ממנו במופגן כשהרצועה בידם.
מחשב את קיצו לאחור 325214
זהו, שלצערו של מר בן ארצי, הרצועה כבר לא בידיו. לכל היותר תאוותו בידו.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים