בתשובה לאורי פז, 20/06/04 23:52
נוט גודווין 228332
אנשי מקצוע מכמה תחומים ניסו כבר להבין את דמותו של היטלר, אישיותו המעוותת ושנאתו ליהודים. כמה תיאוריות פופולריות אומרות שיהודי, ידיד משפחה או איש עסקים, עשה עוול כלשהו למשפחתו של היטלר או לו עצמו, ומכך הוא הגיע לשנאה יוקדת אל כל העם היהודי כולו. תיאוריות נוספות גורסות כי לא נעשה לו עוול אמיתי ומוכח אלא שהוא דימה לו בנפשו כי נעשה לו עוול כזה, וכך התפתחה שנאתו ותאוות ההשמד שלו.

על התיאוריה שעליה אתה מדבר, כי היטלר שאף להשמיד את העם היהודי משום עליונות מוסרית שראה בו, עדיין לא שמעתי. האם זו רק תיאוריה שלך או שיש עוד המחזיקים בה? האם אתה יכול לספר בקיצור לאיזה הוכחות מחקריות אתה מרמז?

בגלל חוסר זמן כרוני (ובעקבותיו גם חוסר שינה כרוני) אני קורא את האתר הזה פחות מכפי שהייתי רוצה. לצערי, אני מדלג לפעמים על תגובות מאוד ארוכות ע"מ להתקדם הלאה ולכסות כמה שיותר, ואני חושב שדילגתי גם על תגובות שלך. אני מקוה שלא תכעס אם אבקש שתענה לי תשובה תמציתית ולא מאוד ארוכה. אודה לך.
נוט גודווין 228335
אם אין לך זמן לקרוא תגובות ארוכות, אולי תקרא ספר של ניטשה (אני חושב ש''מעבר לטוב ורוע'' הכי רלוונטי כאן).
נוט גודווין 228359
למה לדעתך ספרו של ניטשה, "מעבר לטוב ולרוע", הכי רלוונטי כאן? האם בגלל התיאוריה לפיה הנאצים הכתירו את ניטשה במפורש לפילוסוף הממלכתי שלהם, למורה-הדרך הרוחני של "הרייך השלישי", והרי ניטשה בספרו הנ"ל הפך לאחד המקטרגים הקשים ביותר על היהדות, כמי שבז ל"מוסר-העבדים היהודי"?
אם לכך כוונתך, הייתי בוחר דרכי מחקר אמינות יותר כפי שהן קיימות, משום שיש חוקרים שהרעידו את אבני הבניין בהקשר של ניטשה והנאצים.

ובקיצור, אין זו רק תיאוריה שלי. יש בהחלט עוד חוקרים המחזיקים בה. לצערי, נבצר ממני לספר בקיצור לאיזה הוכחות מחקריות אני מרמז, ממניעים של תיזה מחקרית בההוותה וזכויות קניין רוחני עליה.
נוט גודווין 228370
מה שאתה קורא לו ''עליונות מוסרית'', ניטשה כינה ''מוסר של עבדים'' (דווקא). אלו שמות שונים - הפוכים, השקפתית - לאותו הדבר. אני פחות בטוח במידת ה''רשמיות'' שבה ניטשה אומץ כפילוסוף של התנועה הנאצית.

אבל אני לא רוצה לגרור אותך לדיון בנושא שאתה מעדיף לא לדון בו כעת.
נוט גודווין 228373
ברור לי שמה שאני קורא לו "עליונות מוסרית", ניטשה כינה "מוסר של עבדים", בדיוק לכן כתבתי שהוא הפך לאחד המקטרגים הקשים ביותר על היהדות, כמי שבז ל"מוסר-העבדים היהודי" בין השאר.
באותה מידה ברור לי שיש שלא בטוחים במידת ה"רשמיות" שבה ניטשה אומץ כפילוסוף של התנועה הנאצית, כמות שיש שסבורים ההפך.

ועם על זאת, לא זכיתי להבין מה בינו לבין נושא הדיון? האם בגלל שניטשה אמר - אז זה נכון או אמת לאמיתה? ואתה יודע איזו סתירה פנימית יש לו ביחסו אל היהודים, פעם בהערצה ופעם בהתקפה פרועה. ובכלל, ניטשה סתר את עצמו תדיר, מספר לספר.

ניטשה גם המית את אלוהים, אך ככל הנראה התבדה:
נוט גודווין 228387
הקשר לנושא הדיון הוא ש(בעוונותי) נראה לי שהספר רלוונטי. זה לא אומר שהוא אמת לאמיתה, וזה לא אומר שהוא לא אמת לאמיתה.
נוט גודווין 228548
אינני רואה את הקשר הישיר, או הבלתי ישיר, לפי דבריו של עוזי ו., בין האידיאולוגיה הנאצית-ניטשיאנית לבין התמונה כפי שאתה הצגת אותה בדבר "שרשי מלחמתו" של היטלר, אך מאחר ואינך רוצה לפרט בנושא זה כשאתה עוד בעיצומו של מחקר, אחכה בסבלנות :-)
נוט גודווין 228908
אם ב"מוסר עבדים" עסקינן הייתי דווקא ממליץ על הגותו הפוליטית של אחד, אותו הכתרת אא"ט, באופן שטחי בעבר כ"החילוני הראשון".
שכן אין כהגותו של מר בנדיקט שפינוזה לחידוד סוגייה זו. (ד"א, לו היה קם לתחייה היית מנדה אותו, או שמא "עוונותיו" כבר סולחו לו?)
נוט גודווין 228916
שאני אבין, מה זה היה?
שפינוזה כקדוש מעונה, ולכן קדוש כל מוצא פיו?
אתה אדוני לגמריי פאראנואי 228923
לו הייתי מעוניין להצביע על קשר סיבתי, הייתי במפורש עושה קשר כזה. שים לב ששמתי את שאלתי בסוגריים ולאחר שימוש באקרונים 'ד"א'.
אבל אם יש לך שאלה ספציפית (או למרבה הרענון תשובה ספציפית לשאלותיי הספציפיות) אשמח לשמוע. אם לא, אז אני נאלץ להניח ששימושך בכלי השאלתי ה"רטורי" הוא שימוש קומפרהנסיבי ואינך כלל מצפה למענה. (ד"א, אתה חושב ששפינוזה היה מעונה? אנא שקול בתשובתך את נסיון ההתנקשות בחייו בסמוך לבית הכנסת הפורטוגזי ואת נידויו ע"י הקהילה היהודית של אמסטרדם מעט אחר-כך (1655))

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים