בתשובה לערן בילינסקי, 07/07/04 16:21
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231322
1. פגשת פעם את אלה המכונות משום מה "נשות הכותל"?

2. ההלכה לא מפלגת איפה ואיפה בין סוג של יהודים כאלה או אחרים. היא איננה שופטת ומפלגת אותם על פי דעותיהם והשקפת עולמם. כולם שווים בפני ההלכה היהודית: רפורמים, קונסרבטיבים, שפיזוניסטים, אתאיסטים ואורתודוקסים. כך שהיחס שלה כלפי תקפידי האישה והגבר הוא יחס החל על כל יהודייה ועל כל יהודי, ללא יוצא מן הכלל. זה שלא כולם שומעים וכפופים לה, זה כבר עניין אחר. אך היא מצידה חלה על כלל העם היהודי. ולכן דברי תקפים על כלל סוגי הנשים היהודיות: רפורמיות, קונסרבטיביות, אורתודוקסיות או חילוניות (אם בכלל "יש חיה כזו" בעם היהודי). כי זה או שמותר לאישה להיות רבנית או שאסור לה, או שמותר לה להיות מוהלת / שוחטת או שאסור לה על פי דיני התורה. ואסור לה.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231324
כן, אני יודע מיהן נשות הכותל, ולא בהן אני עוסק, אלא באותן נשים אורתודוקסיות שמעוניינות להגיע לעמדות הנהגה מתוך תחושת שליחות - אותן נשים שמירון אייזקסון מתייחס אליהן בתגובה שלך אליה קישרתי. לא לנשות הכותל, לא לרפורמיות וקונסרבטיביות, לאותן אורתודוקסיות. אני מנסה (ללא הצלחה עד כה, והפתיל הולך ומתארך) לקבל תשובה בקשר אליהן.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231327
הו, חבל לך על הזמן, התשובה כבר נמצאת לפרוטרוט בשלהי תגובה 220027.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231333
התשובה ארוכה ומפורטת, אבל היא לא כוללת שום הסבר לשאלה מדוע שינוי כזה לא יכול לבוא מתוך מודעות או כל דבר אחר, או מדוע היא יחודית לגברים.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231338
השינוי צריך לבוא בגורם האנושי המטעה ולא בהלכה היהודית.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231396
לא הבנתי. תסביר בבקשה.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231439
איפה כתוב בדיני התורה שאסור לה?
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231447
אולי בחלק החמישי של ה"שולחן ערוך"?

(בטח יש כאן מישהו שמכיר יותר טוב ממני את הסיפור על הכרך החמישי של ה"שולחן ערוך" ויוכל לספר לכולם. אורי, אתה יכול להרגע, אני יודע שיש רק ארבעה)
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231462
ואתה יכול להירגע, כי אני יודע שיש חמישה בסיפור של ''החזון איש''. אבל מהו קשור בכלל לנושא הדיון. אל תסטה.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231478
זו הייתה בדיחה, כמובן.

אבל זה מחזק את האמרה שאימצתי לעצמי (לא זוכר מהו המקור): "שלח לחמך על פני המים. הוא יחזור אליך כסנדביץ"'.

אבל אם נחזור לענייננו, אתה יכול להמשיך מתגובתו של האלמוני: תגובה 231473
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231463
סלח לי איילמוני, אבל אני באמת לא אוהב לחזור פעמיים על מה שאני חושב: תגובה 220027.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231473
תאמין לי שקראתי את התגובה הזאת בקפידה. ויותר מפעם אחת, היא לא עונה על השאלה- איפה בדיני התורה כתוב שאסור לה.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231519
איפה כתוב בתורה שאסור לגבר ללדת?
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231545
תגיד לי אתה רציני? אחרי ים של הודעות ארוכות כאורך הגלות, מלאות פאתוס, ופרטי פרטים, על הלחצים , והקונפליקט בין אמונה ומוסר וסוציולוגיה, על עול מצוות, על תחושה של קירבה לא-ל. על כיצד מגביהה המצווה את האדם לגבהים דתיים, על ההלכה ועל השד יודע מה, זאת התשובה שלך? כלומר כל הסיפור שלנשים אסור לפי דיני התורה להיות מנהיגות רבניות רוחניות, אין לו על מה להסתמך, כלומר, אין שום איסור להתפתחות הטיבעית המוסרית ההגיונית שנשים יתפסו את מקומם ויקחו חלק בעיצוב ובהשפעה על חייהן וחיי עמן, שיקדמו את החברה ויתרמו לה מתבונתם וחוכמתן ודעתן, (ואפילו אללי יזכו להכרה על מעשהם לא רק דרך הגשמתם ע"י בעלהן), כל הסיפור על פריצת גדר, ומסורת שאין לסטות ממנה כי אחרת מעקרים את אש האמונה או מה שזה לא יהיה, כל זה היה סתאם, לא כתוב ? סתם אמרת שהדבר נוגד את דיני התורה, סתם?
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231547
בכל המלל הנבוב הזה שלך, מתאמת החשש שקונן בליבי. והוא שאינך מעוניין באמת לדעת ואינך שואל אלא על מנת לקנטר ולהראות כביכול שהיגיון התורה שואף לאפס, בעוד שההיגיון "האנושי והזמני" שלך שואף באמת לאפס אפסים מאופס.

לכן מה שמגיע לך זה ציניות בהתגלמותה: תגובה 231519.
מיהו מנהיג רבני-רוחני? 231562
הגיון התורה? האם כתוב או לא כתוב שלנשים אסור להיות מנהיגות רוחניות-דתיות או מנהיגות פוליטיות? אם לא כתוב, הרי לא הגיון התורה עומד פה על הפרק, אלא הגיונם של בני אדם, היגיון שהוא כדבריך "האנושי והזמני", הוא לא בהכרח שואף לאפס אפסים מאופס, אבל, כן, הוא מוגבל, ללא ספק. בני אדם הם מוגבלים ועושים טעויות, והרבה, וזה כולל אותי ואותך ויותר חשוב, זה כולל גם חכמים אפילו חכמים מתים, אפילו חז"ל. נדמה לי שאיכשהו אתה רואה בטיעון הזה סוג של כפירה בעיקר, שאי קבלה בצורה מוחלטת ועיוורת את כל דיברי חז"ל זה כמעט פשע, וכמעט ניתן להבין את מי שמגיב באלימות על מה שהוא תופס כחוסר כבוד וזילזול כלפיהם, יש גם תפיסה אחרת, אתה יודע, תפיסה שמנסה לשפוט בכלים דלים, תוכן. השקפה שמאמצת עקרונות, ערכים, עובדות ודעות, לא לפי מתי וע"י מי נאמרו, אלא ע"י הפעלת שיקול דעת, אתה טוען שאדם לא יכול להשתמש בשיקול דעתו, שהוא אפסי, ושעליו להסתמך על גדולים ממנו וכמובן על רצון האל, אבל האמת היא שגם אתה מפעיל שיקול דעת ומסתמך על תבונתך ודעתך המוגבלת, נראה לי שאתה מעדיף להתכחש לאמיתות מסוימות ולאתגרים מסויימים ולאמץ אחרים, בלי קשר לרצונו של הא-ל, מה שהוא מתיר ומאפשר בעולמו הוא הרבה יותר ממה שאתה מוכן ומסוגל לקבל.
גם אם איו ביננו הסכמה, השאלות לא באו לקנטר, יש בי עיניין אמיתי לדעת, להכיר, ולהבין, הנושא בעיני חשוב, ודיון איתך יכול להיות מרתק, אם רק...
סליחה ומחילה, היכן הקשר בין הדברים? 236560
גבר לא יכול ללדת מבחינה פיזיולוגית, אין לו רחם ושדיים הנצרכים ללידה. ולכן אין לזה שום קשר לתורה.

(אם כי לאחרונה, התפרסם כי אפשר ללדת בלידה קיסרית גם אם הילד לא היה בתוך רחם, אך גם אז, היכן מצינו כי התורה אסרה על גבר להוליד ילד?)

אשה יכולה להיות רבנית מבחינה הידע, ואז השאלה אם התורה אסרה או לא אסרה הופכת להיות ממשית.

אם נבדוק את זה מבחינת דין תורה, נמצא את העובדות הבאות:

א. בהוראת איסור והתר אין הבדל בין נשים לגברים, כמו שאין הבדל בין עדות נשים לעדות גברים לענין איסור והתר, וכמו שאין צורך בשני עדים. הקריטריון החשוב היחיד הוא ידע, ולא זהותו המינית של הפוסק.

ב. בישיבה בבית דין של ממונות העניינים יותר מסובכים. מעיקר הדין, אישה לא מעידה בבית דין (בעניין מקור הדין יש, כנראה, מחלוקת- אם מדברי סופרים או מן התורה), ויש הסוברים, שמי שפסול לעדות פסול גם לדון. לעומת זאת, רש"י ואחרים למדו ממקרה דבורה (שהיתה שופטת ישראל), כי אשה כן כשרה לדון, ואפילו אם לא כשרה להעיד מן התורה. כלומר, ישנה מחלוקת- האם אישה כשרה לדון בדיני ממונות- חלק מהראשונים סוברים שכן, וחלק אוסרים.

ג. השתתפות אישה בסנהדרין השופטת בדיני נפשות- כאן חסרים לנו מקורות, אך תנאי הכרחי למינוי אדם לסנהדרין הוא עמידתו בשני הקריטריונים הקודמים, של התר פסיקה בדיני אסור והתר וסמיכתו כדיין, ואי התקיימות שני התנאים האלה פוסלים אותו אוטומטית להתמנות בסנהדרין.

כלומר, בימינו שרוב עיסוקם של הרבנים הוא בדיני איסור והתר, אין בעיה אמיתית מן התורה לאישה להפוך להיות סמכות רבנית, רק בעיה סוציולוגית פנימית של הציבור הדתי.

ולעתיד לבוא, לכשיחזרו בתי הדין לפסוק בדיני ממונות לכלל הציבור, אני חושב שיהיה אפשר לצרף את שתי השיטות, שיטת הראשונים הסוברת כי פשוט שנשים יכולות להיות דייניות (רש"י), ושיטת הראשונים הסוברת כי עדות אישה אסורה רק מן דברי סופרים, ולהתיר לנשים לשבת בבית דין.
איפה כתוב בתורה שאסור לפתוח רדיו בשבת? 236571
או לנהוג במכונית?
כתוב ''לא תעשה כל מלאכה'' 236578
(ואידך זיל גמור)
לנהוג במכונית זאת מלאכה, 236582
ולרכב על חמור זה לא. לצפות בטלויזיה זה מלאכה, ולקרוא ספר זה לא.
לנהוג במכונית זאת מלאכה, 236589
ומכונית אוטומאטית?
ומדוע לצפות בטלויזיה זו מלאכה (אם למשל פתחתי את הטלויזיה לפני כנה"ש?)
לנהוג במכונית זאת מלאכה, 236593
אהה, להדליק טלויזיה זאת מלאכה, ולהעביר עמוד זה לא.
יה, אבל שאלתי מה אם הדלקתי התבטת טרם כניסת השבת 236595
ואידך זיל גמור: 236596
משמע: לך תלמד מסכת שבת פרק כלל גדול ותבין את הראש העומד מאחורי האיסור על המלאכות האסורות (רמז- מלאכת יצירה).

ובקשר לטלוויזיה בשבת הנפתחת לפני שבת, כאן אין מלאכה אסורה, יש רק הנאה ממחללי שבת (הטלוויזיה הישראלית מחללת שבת) וגם בעיה של מראית עין, שיאמרו שהדלקת בשבת (גם הדלקתה, במיוחד של הטלוויזיות החדשות, אסורה רק מדברי סופרים).

אך באמת, אין כאן שום בעיה, שהרי אנו חיים על שעוני שבת בלי חשש למראית עין, וזה רק עניין חברתי האוסר על טלוויזיה בשבת (חוץ מההנאה ממחללי שבת).
ואידך זיל גמור: 236604
במסך מושלג מותר לצפות בשבת?
ואידך זיל גמור: 236606
למה במסך מושלג? בBBC שם עובדים ערלים עבור ערלים.
ואידך זיל גמור: 236896
אבל את האגרה אתה בכל מקרה משלם לטלויזיה הישראלית.
ואידך זיל גמור: 237021
את האגרה אתה משלם בכל מקרה(1) שיש לך מקלט, פועל או לא.

___
(1) לא ממש ב*כל* מקרה, אני למשל לא משלם.
ואידך זיל גמור: 237096
איך אתה עושה זאת?
ואידך זיל גמור: 237766
יש לי תעודה כחולה, עם ציור של פרח אדום משופד ע"י חרב שענף עץ זית כרוך עליה, והיא מעניקה לי פטור.(1)

___
(1)פעם זה היה נכון(2), היום זה כבר לא לגמרי מדויק. במקום פטור אני מקבל אישור מרשות השידור שמישהו אחר משלם עבורי את האגרה. (מדינת ישראל שולחת ברינקס בין הכיסים שלה).
(2) אבל אז התעודה היתה צהובה.
ואידך זיל גמור: 237778
זה?
נראה שלא 237780
זו הנחה לנכים נרדפי הנאצים. אפילו דורון לא מבוגר כל כך.
ואידך זיל גמור: 237781
דומה.
נכה צה"ל? 237786
ואידך זיל גמור: 261393
והטלוויזיה האנגלית, היא אינה מחללת שבת?
ואידך זיל גמור: 261395
גויים יכולים לעשות בשבת כל מה שעולה על רוחם (כל זמן שהם לא עוברים על שבע מצוות בני נח), אז לדעתי אין איסור הנאה מה-BBC בשבת.
ואידך זיל גמור: 261417
אבל ישראלים הנמצאים באנגליה יכולים לראות טלויזיה הפתוחה בשבת?
זה מזכיר לי טיול קבוצתי שהייתי בו בעבר באנגליה, בו היה זוג אחד דתי מאד, שיצא איתנו לסיור רכב בלונדון. כנראה שהם חשבו שאלוהים אינו נמצא בחו"ל.
ואידך זיל גמור: 261419
מי נהג ברכב?
ואידך זיל גמור: 261427
כמדומני, בריטי ערל. אך האם זה משנה?
ואידך זיל גמור: 261435
בוודאי. אם הנהג אינו נוהג רק בשביל יהודים, והנוסעים שלו השאירו במלון את המצלמה והכסף - הם לא חיללו שבת.
ואידך זיל גמור: 261448
שגעון, איך שההלכה יודעת לבצע כל תכמון כשהיא רוצה.
אבל הנהג נהג בשביל ישראלים (ולא היו ערבים בקבוצה), ואני מניח שהם לא שכחו את הכסף במלון.
ואידך זיל גמור: 261454
אבל היה ביניהם עולה אחד מרוסיה שרק אביו יהודי.
ואידך זיל גמור: 261458
למה תכמון? הנהג אינו יהודי, ומותר לו לעשות מה שהוא רוצה. חכמים אסרו להנות מחילול שבת של נוכרי בתנאים מסויימים, והתירו בתנאים אחרים. אולי בני הזוג שהזכרת כן השאירו את חפצי החול שלהם במלון, ואולי הם פחות דתיים ממה שחשבת.
ואידך זיל גמור: 261461
יכול להיות שאותם דתיים פשוט השאירו את ההלכה במלון, אבל אני מנחש שהם דווקא אכן השאירו את הכסף והמצלמה וכל המטלטלין במלון. אני לא יודע למה אתה קורא לזה תכמון - מותר לגוי לבצע מלאכה עבור יהודי בשבת, זה כל העניין מאחורי ''גוי של שבת''.
ואידך זיל גמור: 261464
בעיני, גם ''גוי של שבת'' זה אבו האבוה של התכמונים. אבל עניין של הגדרות. קרא לזה אתה איך שאתה רוצה.
חורף פולני 261503
אני לא בטוח מה מקורו של ''גוי של שבת'' אבל אבי ז''ל סיפר לי שבילדותו היה אחד בעיירה שהיה קשור למשפחתו, שהיה מזין את התנור ביום השבת בבולי עץ, שיושבי הבית לא יקפאו חלילה מקור.
מותר רק ברמז ולא בכל מצב נתון 261544
ובכל מקרה, על-פי ההלכה היהודית אסור ליהודי להגיד לגוי שיעשה מלאכה עבורו, היהודי, בשבת – מאחר וגם הנוכרי מצווה על שבות. ההלכה מתירה ליהודי לבקש מגוי ברמז בלבד לחלל את השבת עבור צרכיו של היהודי (במקרים שאין לגוי עצמו כל הנאה אישית ממעשה החילול) אך ורק כאשר מדובר בצורך הציבור (למשל, חשמל בבית מדרש) או במקרים של פיקוח נפש (למשל, הערבים/יות שמשמשים ככתבנים/יות בשבתות ובחגי ישראל בבתי החולים כמו "לניאדו" בנתניה, "שערי צדק" בירושלים ובעוד מקומות).
מי מכיר, מי יודע 261630
קטע של שיר פרודי מסתובב לי בראש. אולי מישהו יוכל להשלים
( לפי מנגינת "ג'וני איז דה בוי פור מי"):

ג'וני איז דה גוי פור מי
גוי קטן ולאומי
בשבת יחלוב פרות
ינקה את האורוות
[...]
מי מכיר, מי יודע 261632
הם גונבים גם מרומנים 261635
במקור זה שיר רומני, שנקרא "מזחלת פעמונים".
עפ"י מה ששמעתי פעם באיזו תכנית רדיו, חיבר אותו בשנות ה30 של המאה הקודמת יהודי שחי ברומניה. שנים אחדות לאחר מכן הגיע הלחן לארה"ב והיה שם להיט גדול, והוצג תחת התרגום Johny is the boy for me (ומכאן התרגום של מועדון התיאטרון) כלחן שכתב אמריקאי כלשהו. אחרי שנים אחדות תבע אותו יהודי ששרד את השואה ברומניה את האמריקאי על זכויות יוצרים, וזכה.
השיר בגרסתו באנגלית בוצע גם ע"י העופרים, וגם ירדנה ארזי שרה אותו פעם בעברית וזה נקרא בביצועה "מזחלת הפלאים" או משהו.
ולא בוחלים 261791
ברומנים זולים
או רומנים למשרתות 261915
הוא אמנם ערל גמור,אך דרוש לי לייצור 261637
:)!
ואידך זיל גמור: 261545
כעקרון אסור להנות ממלאכה של גוי בשבת. יש לזה יוצאי דופן, אבל העקרון הוא שאסור.
? 261623
התרשמותי היא שהאיסור הוא על הנאה ממלאכה אם הגוי עשאה במיוחד בשביל היהודי או לבקשת היהודי, אך אם לא כן - אין בעקרון איסור ליהנות ממנה.http://www.mechon-mamre.org/i/3106.htm
? 261673
מסקנה: לפולניות מותר לבקש מהגוי בלי הגבלה.
ואידך זיל גמור: 261547
נכון, אבל תמיד ישנו החשש האנושי הטבעי שתשכח שהיום שבת ולא כמידי יום ביומו ותכבה את מכשיר הטלוויזיה. כפי שחז"ל דיברו על איסור ללמוד לאור הנר בשבת מהטעם: שמא יטה את הנר.
ואידך זיל גמור: 261550
וגם אם תכוון שעון שבת שידליק ויכבה את מכשיר הטלוויזיה או הטייפ הרדיופוני, עדיין ישנו החשש האנושי הסביר שתגביר את הווליום או תנמיך את הווליום. מה שמכונה חילול שבת.
טעם נוסף לאיסור מצוי במה שנקרא "מראית עין", כלומר למראית עינו של הזר מחוץ לביתך נראה כי הינך מחלל את השבת בפרהסיא, שכן מאיפה לו לדעת שתלית שלט בו כתוב כי הדלקת ותתכבה הטלוויזיה (או רדיו) על פי שעון אלקטרוני מיוחד, או מאיפה לו לדעת שהינך מסתכל בחדשות הערוץ BBC או CNN? (מה גם שיש בערוצים אלו עובדים יהודים ושלוש רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב, ABC, CBS, ו-NBC מנוהלות על-ידי יהודים). הוא רק רואה אורות מבזקים מעבר לשמשות של חלונות חדריך. ואתה נמצאת מחלל את השבת בפרהסיא, גם אם כלפי שמיא לא חטאת, רק שאם חטאת כלפי אדם נמצאת חוטא כלפי שמיא.
סליחה ומחילה, 264289
אבל בהגברת הקול או בהנמכתו אין שום איסור בשבת. ולכן אם אתה נמצא בצבא בשבת והרדיו פועל בקולי קולות, ואתה חייב לישון, יהיה מותר לך להחליש אותו עד שלא תשמע כלום.
כמובן, אם אף אחד לא שם לב.
אכן: 264303
והעם רואים את הקולות 264340
אתה מתעלם מתיקון לעניין זה, שפורסם זה לא מכבר בספר "זוטות וזוטים, לנבונים ולשוטים" (התשכ"ג) והתקבל אצל רוב עדות ישראל:

"כך שמעתי בשם הרשכ"ג שאם נדלק הרדיו על ידי שעון שבת או בדרך אחרת שאין בה איסור, אסור להנמיך את הקול על ידי הכפתור המיועד לכך, משלוש [כך] טעמים. האחד שהנמכת הקול יש ותגרום למי ששמיעתו לוקה פיתוי להגביר את הקול בחזרה, ונמצאת מכשילו בעבירה "ובפני חרש לא תתן מכשול". השני מטעם מראית עין, שיש מי שיראך מטפל במכשיר ויחשוב שמא כל פעולה מותרת בו, ולא תצא שעה ארוכה בטרם יחליף תחנות מה שעלול להגביר את עוצמת הצליל אפילו לא התכוון לכך. והשלישי מתוך שיש מכשירים בהם הנמכה יתרה של הקול עלולה לכבות את המכשיר לגמרי ר"ל, ולכן כל השומר נפשו לא יקרב לאותו כפתור עד צאת שבת קודש משום "ונזהרתם מאד לנפשותיכם" וסימוכין לעניין זה פסיקתו של המרנובדיה בעניין חיטוט באף בשבת, שאין בו כל פסול לכשלעצמו, ואף תורם הוא לעונג שבת אצל חובביו, ובכל זאת נאסר שמא תתלוש, לא עלינו, שערה משערות נחיריך אגב ההתענגות ההיא - כך הנמכת הקול במכשיר עלולה לגרור עימה תקלה גדולה בגלל פיזור הנפש. ויוצא מכל אלה שאנו אוסרים על כל מגע עם המכשיר המנגן וממליצים על אטמי אזניים מתוצרת חברת "אזניים להם ולא ישמעו" בהכשר הבד"ץ", להשיג בהנחה גדולה ברשת "פת לגווע".
והעם רואים את הקולות 264390
לא אתייחס.
והעם רואים את הקולות 264397
תודה.
והעם רואים את הקולות 264402
ליצנות אינה שווה התייחסות רצינית.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים