בתשובה ליעקב, 09/07/04 3:23
סיכום ביניים 231996
משעשע. קודם זרקת מספר (על סמך משפט אחד בהקדמה לספר שקראת) וקבעת קביעה, אחר כך דרשת שיוכיחו לך את ההפך, אחר כך הוכיחו לך - ועכשיו פתאום אתה מסכים שמדובר רק ב-‏200-1000 (כל כך מהר אתה מקצץ ארבע חמישיות?) ועוד מחלק ציונים לאלה שסתרו אותך. מזל שאפשר להתפלסף על הגדרת המושג "דתי".
סיכום ביניים 232018
אני חושב שזה יפה מאד שיעקב משבח את בר-הפלוגתא שלו ומתייחס לעובדות שהובאו כפי שהן.
סיכום ביניים 232491
אם היית עוקב אחרי ההתנהלות של יעקב בדיון זה ואחרים, לא היית מתפלא כל כך.
סיכום ביניים 232560
איפה אתה רואה שהתפלאתי? מישהו טען נגד "שינוי העמדה" שלו, ואני יצאתי להגנתו.
סיכום ביניים 232580
אם הייתי קורא ביתר עיון את התגובה שלך, לא הייתי מתפלא כל כך.
סיכום ביניים 232032
לסיכום ביניים עלי להביא את שני הצדדים.
אני חייתי כילד תחת הרושם שהדתיים כמעט לא לחמו.
במהלך חיי פגשתי במקומות רבים עדויות לבוגרי בתי"ס דתיים רבים שנפלו בקרב (למשל בבי"ס נצח ישראל בפ"ת, וביבנה חיפה), בספרי זכרונות אישיים וכו'. לא היה לי שום מדד, עד שקראתי את ספרו של אליאש בו ראיתי מספר.
הקפדתי לכתוב כאלף כי לא ידעתי אם זה באמת 1000 או רק 800.
עכשיו אני חושב שצריך בדיקה יותר יסודית כי ייתכן שהמחבר שכתב את הספר 40 שנה אחרי, תחת רושם קשה של מחיקה ‏1, כתב מספר שזכר בלי לבדוק.

אבל יש גם לשים לב שהוכחנו שהדתיים היו שותפים ברמה לא זניחה.

לעצם הויכוח שפתח את כל העניין, השמאל תרם תרומה גדולה אבל היו גם אחרים ואם איזשהו זרם לא היה תורם היו מסתדרים בלעדיו. איני חושב שיש אדם או קבוצה אחת שבלעדיהם החזון הציוני לא היה קם. גם לא הרצל.

1 למשל:
ספרו של הסבא שצוטט בעמוד זה
ספרה של נתיבה בן יהודה
האמירה של בן גוריון (אם אכן היתה) ששמעתי ממורים דתיים
ההצגה שהגיעה לבית המשפט בספרו של יונה כהן
סיכום ביניים 232177
יעקב, אני חושב שאנחנו עוסקים כאן בשני סיפורים נפרדים:

א. סיפור היהדות הדתית הציונית: כאן יש בהחלט מקום לתחושה מסוימת כאילו סיפורה נשכח או הושכח מלב. את הטענה הזו צריך לסייג משום שתחושה כזו משותפת לרבים אחרים. סבי נהג תמיד לספר במרירות על תהילת "כובשי הנגב" מהפלמ"ח – כיבוש שלא היה יותר מטיול דרומה – כאשר חלקם של אלו שעסקו בפעולת ההסחה של הצבא המצרי שאפשרה את הטיול ונשחקו עד דק בלחימה, נשכח כמעט לחלוטין (אתה יכול לנחש עם איזה כוח הוא נמנה).

ב. סיפור היהדות החרדית הלא ציונית: כאן ישנה עוינות קשה מצד הציבור החילוני – ולתחושתי, גם בצדק – למי שעיינו את המעשה הציוני לכל אורך הדרך, לא היו שותפים ללחימה ולקורבנות, ומנסים בדיעבד לנכס לעצמם חלק במלחמת עצמאות שבה לא נטלו שום חלק.
סיכום ביניים 232369
ב) זה מאוד לא מדוייק. היו גוונים שונים בין הדתיים. ולא ברור מי אז היה חרדי ומי סתם דתי. החלוקות המנאיות של היום לא היו כה חדות אז.
סיכום ביניים 232176
מסכים כאן עם ש.כ.ג. יעקב התייחס לדברי ולטענותי ואף שינה את טיעוניו בהתאם לעובדות. הדבר ראוי לכבוד.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים