בתשובה לגרשון, 28/07/04 20:10
אני לא בטוח בזה כל כך 236458
אאל"ט, היו יהודים במספר מקומות בלבד (שלושה?) ורק ירושלים הייתה ריכוז התיישבותי גדול.

חוץ מזה, העניין לא היה לשמור את יבנה, אלא לבנות מרכז רוחני חדש. לפתוח שרשרת מאורעות שסיומה - הסידור. שילוב של טקסט וריטואל ששימר את התרבות היהודית, ואת הגדרת היהודים כעם אחד מפוזר בגלות במשך כמעט אלפיים שנה ‏1.

וכמובן שאת הצלת העם בכל מקרה אי אפשר לייחס לבר-כוכבא...

1 בן-זכאי לא היה הראשון שהבין את חשיבות השילוב טקסט-ריטואל. הראשון שעשה זאת היה עזרא, עם טקס הקריאה בתורה.
קטונתי לגבי הסידור 236472
אני לא מכיר כל כך את פעלו של בן-זכאי, ולכן קשה לי להגיב על זה (פרט לתגובות הרגילות: "אתה טועה! איך אפשר להגיד דברים כאלה בכלל?" ו"פחחחחח").

לגבי מספר המקומות המצומצם - אני לא זוכר בדיוק מה נשאר אחרי המרד, אבל לפניו היו יהודים בחלקים ניכרים מהארץ. היו בגליל במספר ערים, היו בגולן, היו בירושלים, היו ביהודה באופן כללי, והיו גם לאורך החוף (לדוגמה בקיסריה, שם התנכלות של הלא-יהודים ליהודים היתה אחד הזרזים למרד). מאחר וממלכת הורדוס הגיעה גם לסוריה, לא מן הנמנע שגם בסוריה היו יהודים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים