בתשובה להאלמוני החמישי, 29/10/04 21:00
היהדות מכוונת את הנפש 257690
התורה היא לא ספר היסטוריה אלא מסמך תיאולוגי שמוסר את השקפתם של בני אדם, על העולם מנקודת מבט דתית. אני לא מאמין בתורה ולא רואה בה מקור אמין לעובדות מהעבר, אבל אני כן רואה בתורה יצירה גדולה כתובה בכישרון רב, לתורה יש מקום של כבוד עם יצירות שנכתבו בתקופות קדומות. לעניינך התורה לא מדברת על כוח ולא על בורא אמיתי. במקרא האל הוא לא ברוא אדם, במקרא האל בורא את האדם.

אתה שואל "אם קיים כוח בורא אמיתי"? ואתה טוען כי אין בידך "ידיעה לגבי עצם קיומו". בתורה הדברים ברורים, האם אתה מזלזל בכתוב בתורה?
היהדות מכוונת את הנפש 257698
התורה היא גילוי דעת דתי. השאלה איננה אם אני מזלזל או לא מזלזל. אינני מקבל את התורה כדבר אלוהים חיים אלא כאל חיבור של בני אדם. ב*סיפור* המסופר בתורה - אכן מככב אל בורא אדם - והאל המופיע בחיבור זה הוא יציר דמיונם של המחברים, ממש כשם שהספר הנפלא "יותם הקסם", המספר לנו על ילד שהיה לקוסם - אינו ספר תיעודי המעביר לנו אינפורמציה בדוקה ומוכחת על ילד שבאמת היה לקוסם - אלא זהו *סיפור* על ילד שהוא פרי השראתו של הסופר יאנוש קורצ'אק.
היהדות מכוונת את הנפש 257812
הספר "יותם הקסם" הוא אכן ספר נפלא, אבל להשוות אותו לתורה, קצת הרחקת לכת. התורה היא אמנם כדבריך לא דבר אלוהים, התורה מבטאת מה שחשבו בני אדם לפני 2500 שנה ואולי עוד קודם על היווצרותו של העולם והאדם.
האל הבורא אינו יציר דימיונם של מחברי התורה אלא חלק מהשקפת עולם מקובלת באזור הסהר הפורה, אלה שהאמינו כי העולם נברא, והבורא הוא אלוהים. מייחד אותם הייתה האמונה כי הוא יחידי, ולא ראש חבורת אלים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים