בתשובה לאורי פז, 09/01/05 2:01
הפוסל במומו 274704
אני לא מכיר את אורח החיים של הרבנים האחרים שהזכרת אבל הרב עובדיה נוסע ב BMW מסדרה 7, מכונית שמחירה הוא בסביבות 700000 שקלים, הבית שלו משתרע על פני 4 דירות "רגילות" וממונו מוערך בכמה מליוני שקלים.‏1
להגיד שהוא ישן על הארץ וחי חיי צער זה לעג לרש.

1 לא שאני מגנה אותו על כך, גם אברהם אבינו היה עשיר מופלג ואין בכך מן השלילה.
הפוסל במומו 274737
נו, נכון. אלוהים אוהב את הקפיטליסטים. נוח, שהיה יזם כלכלי והקים תיבה לתפארת - ניצל, ואילו העשירונים התחתונים (כולל הפועלים שבנו את התיבה בשכר רעב) - צללו התהומה.
תיבת נוח 274755
מפשוטו של מקרא נראה כי נוח בנה את התיבה ללא עזרתו של איש, כי פשוט אף אחד לא האמין לו, עד שנאלצו לצלול תהומה אבל כבר היה מאוחר מדי לעזור לנוח לבנות את תיבת ''הצלת המין האנושי והחייתי'' שלו.
פשוטו של מקרא? 274933
"ואני הנני מביא את המבול מים על הארץ לשחת כל בשר אשר בו רוח חיים מתחת השמים כל אשר יגוע. והקימותי את בריתי איתך ובאת אל התיבה אתה ובניך ואשתך ונשי בניך איתך" (בראשית 17-19).
שום דבר על כך שנוח אפילו אמור להזהיר מישהו, שום דבר על זה שמישהו האמין או לא האמין לו.
בעל התבונה הגלקטית או הקוסמית, עפ"י מקרא כפשוטו, פונה לנוח ומשפחתו אקסקלוסיבית לגמרי, בלי שמדובר בכלל על אנשים אחרים.

ואני שואל תמיד, כשאני קורא את השורות האומרות "כי מלאה הארץ חמס", מה קרה עם הנחמסים שבתחתית הפירמידה, אלה שלא היה להם אפילו ממי לחמוס. האומללים נדפקו פעמיים. גם נחמסו, גם הוטבעו. בורא המין האנושי, אותו אחד המכונה גם "אל רב חסד ורחמים", דאג להמשך משופר של הזרע, לא למסכנים.
אני אסביר 275268
מה קרה לנחמסים? הרי טוב מותם מחייהם. עשו להם טובה.
אני אסביר 275311
למה, קראו להם איוב?
אני אסביר 275464
אתה מוזמן להציע הסבר אחר.
אני אסביר 275470
מאחר וטרם הגבתי אל המתדיין האלמוני ההוא, אחת מן השתיים: או שיש בידי הסבר אחר טוב יותר משלך או שאין בידי כל הסבר אחר עד עתה.

בכל מקרה, נראה לי שההסבר שלך אינו כל כך טוב, משום שנקיטתך במינוח "טוב מותי, מחיי", שמקורו בטענת יונה הנביא אל הא-לוהים השואל את נפשו למות – זכה ליחס הפוך מצד הא-לוהים מזה שזכו לו הנחמסים בין כלל הנטבעים במבול. ראה:

אני אסביר 275472
מעניין שגם את יונה (כמעט) הטביעו.
טוב מותי מחיי 275475
לדעתי אין לכך קשר, משום שבסופו של הסיפור יונה נשאר חי וצופה להסבר ההיגיוני של הא-ל לאי-השמדת העיר נינווה.
טוב מותי מחיי 275479
אגב, יש עוד מקרים במקרא שאנשים ביקשו למות בשל סבלם, למשל אבימלך(אאז''נ), שביקש שיהרגו אותו בצורה לא ''משפילה'', שאול כמובן, ואולי עוד כמה.
אליהו 275483
טוב מותי מחיי 275498
שוב, אתה מתמקד על *הבקשה* ואילו במבול אף אחד לא ביקש למות מאשר לחיות תחת עול החמס ובכל זאת הומת במבול. כך שיש לבדוק מהי ההתייחסות הא-לוהית לכך, כמו אצל יונה הנביא, הכיצד הא-ל רואה את הדברים ולא כיצד רואים זאת מבקשי פניו.

ואכן, במידה ותבדוק במישור זה, תגלה שאליהו הנביא עלה ברכב אש וסוסי אש השמיימה ולא נפטר ככל האדם (מלכים ב', פרק ב'), אבימלך בן גדעון מת מות גיבורים (שופטים נ"ד) ושאול המלך מת עם בניו על הרי גלבוע בתקופה שבה נמצא במאבק עם דוד ושבה נתגלה כמלך עריץ ושואף נקם שאינו שולט על מעשיו ונתקף ברוח רעה (שמואל א', פרקים י"א-י"ב-י"ג).
טוב מותי מחיי 275500
איך אתה יודע שאף אחד לא ביקש למות? בכל אופן, אתה לא חייב לקבל את ההסבר שלי, גם אני לא מתייחס אליו ברצינות. אולי צריך ללכת יותר בכיוון של עיקרון ההדדיות : כולם חמסו ונחמסו אחד מהשני, לא היה מעמד חומסי ומעמד נחמסים. אופציה אחרת היא שאלוהים (או לפחות המתעדים שלו) עשה פאשלה אדירה כאן.
טוב מותי מחיי 275513
==> כולם חמסו ונחמסו אחד מהשני ולא היה כל מעמד של חומסים ומעמד של נחמסים:

מתוך – בראשית, פרק ו:

(ה) וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם:
(ו) וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ:
(ז) וַיֹּאמֶר ה': אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם, כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם:
(ח) וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה':

...

(יא) וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱ-לֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס:
(יב) וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה, כִּי הִשְׁחִית *כָּל בָּשָׂר* אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ:
(יג) וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְנֹחַ: קֵץ *כָּל בָּשָׂר* בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ:
(יד) עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר...
אני אסביר 275375
שלא תלחש את זה באוזן לביבי.
נח ובני דורו הנחמסים 275651
מעבר לכל הדברים שנאמרו כאן בנידון ביני לבין ראובן, אוסיף כי קיים הכלל של "כי תצא אש ומצאה קוצים ואכלה גדיש עם הקמה". כלומר, כשפורענות באה לעולם – סוחפת היא אשמים עם לא אשמים. ולאיזון הצדק הא-לוהי יש עולם הבא, שם מתאזן הכול כשורה.

שאלה נוספת ששאלת ואחזור עליה בלשוני: מדוע א-לוהים אינו מצווה על נח להזהיר את האנושות לפני הבאות ומצווה עליהם את התשובה, כפי שאירע עם יונה הנביא? במה שונה מצבם של אנשי העיר נינווה ממצב האנושות שקיבלה על ראשה את המבול?

נראה כי נח בנה תיבה במשך 120 שנה לעיני בני דורו, כדי להוכיחם, אבל כולם צחקו ממנו. ועדיין יש עליו ביקורת: מדוע לא התפלל על בני דורו. בעצם הציווי שציווהו הקב"ה על בניית התיבה – יש שליחות לבני דורו, אלא שאיש מהם לא רצה לשמוע. וכי למה לרבנים כן שמעו או שומעים מתישהו?! כולם מומחים לדבר על היעדר א-לוהים לאחר הפורענות.
נח ובני דורו הנחמסים 275673
התנ"ך לא אומר בשום מקום שבני דורו של נח צחקו ממנו (120 שנה? על מה אתה מבסס את זה?). יכול להיות שהוא בנה אותה במסתור, במקום רחוק (הרי לו בנה אותה לעיני האנשים, היו הרשעים והחמסנים האלה עלולים לחבל בה, לגנוב ממנה בלילה עצים לקומזיצים וכד') ויתכן גם שהיה דווקא ביקוש לשוט בתיבה, אבל הקריטריונים של נח היו גבוהים מדי ואף אחד לא עמד בהם (רגולציה קיצונית מצד בעל התיבה המתעלם מחוקי היצע וביקוש). ואם הוא אמר להם מה שחלק מהרבנים אומרים היום, באותו סגנון ובאותו טון, אני לא מתפלא שהם לא שמעו, ואם הוא דיבר אליהם כך ("תצאו בחוץ, אוכלי שפנים, פרוצות והומואים תועבות טפו טפו") הוא אחראי לא פחות לפורענות.
נח ובני דורו הנחמסים 275690
"התנ"ך לא אומר בשום מקום שבני דורו של נח צחקו ממנו (120 שנה? על מה אתה מבסס את זה?)."
מן הסתם על אחד ממקורותיו המוסמכים - כלומר על הגיגים בני ימי הביניים של איזה חכם שהיה מיטיב לנצל את זמנו אם היה פשוט מוצא עבודה.
נח ובני דורו הנחמסים 275854
אתה באמת חושב שהגיוני שנוח היה מסוגל להכניס את כל בעלי החיים בעולם זוגות זוגות לתיבה שעל בנייתה עמל במשך שנתיים? נו, באמת, 120 שנים זו הערכה צנועה.
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 276389
נח בנה תיבה במשך 120 שנה לעיני בני דורו, כדי להוכיחם, אבל כולם צחקו ממנו, כפי שמתאר המדרש: "מאה ועשרים (ק"כ) שנה היה נח נוטע ארזים וקוצצן. שאלוהו: בשביל מה זה? אמר להם: ככה אמר ריבון העולמים שהוא מביא מבול על העולם. אמרו לו: אם הוא יביא מבול, לא יביא אלא על ביתך, כיוון שנפטר מתושלח [סבו של נח]. אמרו לו: הנה לא בא המבול אלא על ביתך, והיו מבזים אותו ומכנים אותו: זקן בזוי" (בתרגום חופשי מארמית: בראשית רבה, מהדורת תיאודור-אלבק ומהדורת וילנא, פרשה ל, ז). ובמקום אחר במדרש: "חמישים שנה עשה נח את התיבה וסוד גדול ניתן לו, עד שידע איזה עץ צריך לעשות בארץ מאה ועשרים שנה, והיה נוטען מתחילת מאה ועשרים, איזה ארז מגביה חמישים אמה וכו' על פי המידות שנצטווה לבנות את התיבה" (בתי מדרשות, כרך ב', צ"ב). כלומר, הרבה מעבר ל"תקופת חיים" של מאה ועשרים שנה.

מהפסוק "ויסגור ה' בעדו" (בראשית ז, טז) למדים חכמינו ז"ל ש"בני דורו ביקשו להפוך התיבה, והקיפה אריות בכדי שלא יגעו בה" (בראשית רבה לב, ח). כלומר, גם לנח התנכלו וביזוהו וחמסוהו ורק בהעמידו אריות מסביב לתיבה לשמירתה – הוא יכל להרשות לעצמו לבנותה כהלכה, להצלתו ולהמשך קיומו של המין האנושי ונפש כל חי.

יש להניח שנח דיבר איתם בלשון רכה ונאם נאומי רטוריקה נאותה לשכנעם לחדול ממעשיהם הרעים, שכן נח מתואר כאיש צדיק ונעים הליכות. כפי שחכמינו ז"ל מתארים במסכת סנהדרין (דף קח, עמוד ב): "נח הצדיק מוכיח אותם [בדור המבול] ואומר להם דברים שהם קשים כלפידים והיו מבזים אותו". ולא, אין הכוונה לדבריו של לפיד, הקשים לאוזן המצויה... אלא לדברים שמנבאים אפוקליפסה שקשה לעיכול האנושי.

הרבנים שמוכיחים את בני דורם אינם עושים זאת בשפת הביבים של התקשורת הישראלית שטופת השנאה כלפיהם, כפי שבחרת לצטט. בדברי למעלה התכוונתי לתוכחתם של כמה מחכמי ישראל של תקופת ההשכלה הארורה שעשתה שמות ביהודי אירופה והביאה להתבוללותם הפיזית והתרבותית, שניבאו בתוכחתם את התרחשות האסון בקנה מידה של שואת יהודי אירופה ולצערינו הרב צדקו בנבאם ש"מברלין תצא הרעה". וכאמור, כולם מומחים לדבר על היעדר א-לוהים לאחר הפורענות.
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 276411
מתוך סקרנות - איך חז"ל ידעו את מה שידעו על האריות והכל מהכתוב בפסוק ט"ז? תוכל להרחיב טיפה על הנימוקים שלהם?
אתה לא מרוכז 276630
התורה שבעל פה עברה מדור לדור, וכך חז''ל ידעו בדיוק את הכל מהוריהם.
משחק הטלפון השבור הגדול בהיסטוריה 276666
אתה רומז שאבא של רש"י לא אמר לו את כל האמת? 276669
לא יכול להיות.
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 276415
מי הם החכמים שניבאו "מברלין תצא הרעה", מתי ניבאו את הנבואה ובאיזה הקשר? (האם דיברו על התבוללות בהקשר של המשך ההתבוללות או שבאמת ניבאו במפורש מוות ושמד?)
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 277329
לבינתיים, קבל עדות מתועדת בייקיות גרמנית אופיינית להרצאתו של "הרב הד"ר לצרוס", רבה של העיר ויסבדן שבא לביקור בבמברג, ארבע שנים אחרי כינונו של השלטון הנאצי בגרמניה:

תיבת נח ובני דורו הנחמסים 277331
תודה.
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 277338
אין בעד מה. יש לי איפשהו עוד כמה נאומים של רבנים מפורסמים יותר בנושא. אני ממשיך לחפש.
בין חיזוי מראש לבין מתן פשר לתהליך השואה בידי הרבנים 278368
בנוסף להפניה בתגובה 277329 , ראה דבריו של הרב יעקב קנייבסקי זצ"ל, המכונה "הסטייפלער", שכתב נכון לאחר מאורעות השואה: "רואים אנו בזה אצבע א-לוהים, כי התחלת פריקת עול תורה ומצוות ר"ל באופן מאורגן (הרפורמה ביהדות) הותחל באשכנז (גרמניה, במקור) ומשם הופץ לשאר הארצות, וגם הגזירה להרוג ולאבד באה מאותה המדינה הרשעה (החל מחוקי נירנברג שאסרו נישואי תערובת, המשך באיסור עבודה מסחרית של היהודים בשבת וכלה בשמד הנורא מכל)" (חיי עולם, עמ' ל"ז).

וכמובן שצריך להבחין בין חיזוי מראש לבין מתן פשר לתהליך. כחיזוי מראש הניתן כתמרור אזהרה וקריאה לתיקון המעשים, מפורסמים דבריהם הכתובים בספריהם (שקודם לכן נמסרו בעל-פה לציבור הרחב) של הרבנים: רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי (בהקדמתו לשו"ת "אחיעזר", חלק ג', שיצא בערב המלחמה והקדמתו נכתבה בסיוון תרצ"ט), הרב יעקב עמדין המכונה היעב"ץ (כתב בסידורו על דיני תשעה באב, חלון שביעי "חלון המצרי"), הרב אלחנן וסרמן הי"ד בספרו "עקבתא דמשיחא" (עקבות משיח) ורבנים נוספים.

מפורסמים יותר דבריו של הרב מאיר שמחה כהן מדווינסק בספרו "משך חכמה", שנדפס בתרפ"ז, למעלה מעשור לפני מלה"ע השנייה. בתוך סקירה היסטורית ארוכה על תולדות ישראל, כתב הרב מדווינסק:

"...עוד מעט ישוב לאמור 'שקר נחלו אבותינו', והישראלי בכלל ישכח מחצבתו וייחשב לאזרח רענן, יעזוב לימודי דתו ללמוד לשונות לא לו, יליף ממקלקלתא ולא יליף ממתקנתא (לומד מעושי המעשים הרעים ולא מעושי המעשים הטובים), *יחשוב כי ברלין היא ירושלים* (הרפורמים, בשינוי סידורי תפילתם), וכמקולקלים שבהם עשיתם, כמתוקנים לא עשיתם, *ואל תשמח ישראל אל תגיל כעמים. אז יבוא רוח סועה וסער, יעקור אותו מגזעו, יניחהו לגוי מרחוק אשר לא למד לשונו על אמת, ידע כי הוא גר, לשונו שפת קדשנו, ולשונות זרים המה כלבוש יחלוף, ומחצבתו הוא גזע ישראל, ותנחומיו ניחומי נביאי השם אשר ניבאו על גזע ישי באחרית הימים*" (פירוש "משך חכמה" על פרשת בחוקותי).
בין חיזוי מראש לבין מתן פשר לתהליך השואה בידי הרבנים 278442
תודה גם על אלה. בלי כוונה לפתוח בויכוח, רק הערה קטנה: לא נראה לי שהדברים האחרונים, דברי הרב מדווינסק, יכולים להיחשב "נבואה" מסוג כלשהו. זוהי חזרה על דברי קודמים, רטוריקה רבנית מאוד מקובלת, הגם שמנוסחת במקרה זה באופן חודר ומצמרר.
בין חיזוי מראש לבין מתן פשר לתהליך השואה בידי הרבנים 278448
דומה שאין בדבריו חזרה על דברי קודמים (מיהם בדיוק?), הגם שהינה רטוריקה של השפה הרבנית, שפת הקודש.
בין חיזוי מראש לבין מתן פשר לתהליך השואה בידי הרבנים 279349
נוסף על התגובה 278368 , להלן עוד שני מקורות בנידון:

הרב משה מרדכי אפשטיין, ראש ישיבת סלבודקה, בביקורו בגרמניה כשראה גרמני מנשק את כלבו אמר: "זובחי אדם עגלים ישקון" (הושע יג, ב).

הרב מאזה מביא בספרו "זכרונות", כיצד המגיד מקלם היה מדבר על שהגרמנים יעשו משנאת ישראל "שולחן ערוך" כנגד ה"שולחן ערוך" הרפורמי של אברהם גייגר וחבריו.
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 276521
זה סיפור יפה (ואגב את רובו אני מכיר מימי ילדותי הרחוקים, בהם קראתי את הסיפורים ואפילו האמנתי להם). אבל המדרשים האלה חוברו הרבה זמן אחרי שהסיפור המקורי נחתם במקרא, ולמחבריהם בטח לא היה יותר ידע על התמונה הקדמונית ממה שיש לי או לך, ובכלל, מה שיפה בפסוקים שאפשר, וכל אחד יכול לעשות זאת, לחבר תילי תילים של מדרשים, גם סותרים (בנוסף לסתירות מסוימות שיש גם בסיפור עצמו). בדיוק כמו שאותו דרשן הוסיף לסיפור השלמות שיתאימו להשקפת עולמו, יכול גם אני להוסיף דברים שיתאימו להשקפה שלי. למשל, אני יכול לחשוב שאולי נוח היה חזיר קפיטליסט, שהציל את אלה שהתאימו לו, והשטרסלרים-פלוצקרים בני זמנו שערכו את התנ"ך הצדיקו את מדיניות ההשמדה בכך ש"היה מגיע להם" (וגם הסתירו את זה שנוח לא היה היחיד), או להציע רעיון שהתיבה בכלל היתה חללית חייזרית שטסה מעל שמי כדוה"א, אבל אני מעדיף להישאר בקסם של הסיפור כפשוטו, ובו קשה למצוא את רוב הדברים שאמרת (כמו גם את רוב הדברים שאני אמרתי).

ומי ששטוף שנאה פה זה אתה כלפי ההשכלה, ובתור מי שמצדיק את השואה, גם קטן בשבילך להרשיע גם את בני דורו של נח, גדול כקטן, גריאטרי כנערה. ולגבי היעדר א-לוהים כל מה שיש לי זה לצטט את ביאליק:
"ואם אחרי היעדרי יופיע - ימוגר נא כסאו לעד". אני לא צריך אלוהים כזה.
תיבת נח ובני דורו הנחמסים 277335
1. ==>"אבל המדרשים האלה חוברו הרבה זמן אחרי שהסיפור המקורי נחתם במקרא, ולמחבריהם בטח לא היה יותר ידע על התמונה הקדמונית ממה שיש לי או לך".

ראה בנידון את חיבורם הטרי ורב-המכר החדש של שני פרופסורים מהאוניברסיטה העברית בירושלים:

2. ==>"וכל אחד יכול לעשות זאת, לחבר תילי תילים של מדרשים, גם סותרים (בנוסף לסתירות מסוימות שיש גם בסיפור עצמו). בדיוק כמו שאותו דרשן הוסיף לסיפור השלמות שיתאימו להשקפת עולמו, יכול גם אני להוסיף דברים שיתאימו להשקפה שלי. למשל, אני יכול לחשוב שאולי נוח היה חזיר קפיטליסט, שהציל את אלה שהתאימו לו, והשטרסלרים-פלוצקרים בני זמנו שערכו את התנ"ך הצדיקו את מדיניות ההשמדה בכך ש"היה מגיע להם" (וגם הסתירו את זה שנוח לא היה היחיד), או להציע רעיון שהתיבה בכלל היתה חללית חייזרית שטסה מעל שמי כדוה"א".

"שבעים פנים לתורה":

תגובה 227515

אינני מצדיק את השואה בשום פנים ואופן. טענתי היתה שבלתי נמנע לחטוא ללא תמורה הולמת על כך, כשם שבלתי נמנע לא לקבל שכר תמורת מעשיו הטובים של האדם. יש דין ויש דיין ויש שכר ועונש.

==> ...ביאליק... "אני לא צריך א-לוהים כזה"...

לדעת הפרופ' יהודה גלמן, ממהמחלקה לפילוסופיה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב*, "בקרב ההוגים יש הסכמה רחבה למדי שבעיית הרע אינה מפריכה את קיום הא-ל באופן לוגי, והוויכוח הוא אם היא עושה את קיום הא-ל לבלתי מובן".
ולדעת הפרופ' ג'ורג' שלזינגר מאוניברסיטת צפון קרוליינה, "א-לוהים יודע את המאזן האמיתי של הסבל מול התגובות האצילות אליו. והוא גם יכול לפצות את כל הסובלים בחיים שלאחר המוות, ובמידה כזאת שהעיסקה הכפויה תיראה להם כדאית בהחלט. ההנחה שהא-לוהים "כל יכול" פותרת את בעיית הרוע, לאחר שגם עוררה אותה".
דבריהם מובאים בכתבה שהופיעה ב"מוסף הארץ", מיום 26.7.96.

עיקרו של דבר, העמדת קיומו של הא-ל במבחן על-פי דפוסי המוסר האנושיים הינה, במקרה הטוב, בורות והיעדר אינטליגנציה, ובמקרה הרע, ביטוי גס, חובבני ופסיכולוגי של הצד האפל שבאדם. קיומו או אי-קיומו של הבורא אינו מותנה כלל ועיקר בהתנהגותו המשתקפת אצל האדם. הא-ל יכול להיות קיים גם אם קשות ונוראות הן גזרותיו, גם אם הן נראות לא היגיוניות ולא אנושיות.
כפי שהשכיל להבין אלברט איינשטיין הגאון, המאמין בקיום הא-ל: "מוסריות היא דבר חשוב ביותר – אבל בשבילנו, לא בשביל א-לוהים" (דוקאס והופמן, "אלברט איינשטיין, הצד האנושי", עמ' 66). אם אני מבין אותו נכון, הוא מתכוון לומר שבל נצפה מהא-לוהים לנהוג על-פי אותם קנה מידה מוסריים אנושיים מוגבלים לעומתו, בעודנו לא רואים את מלוא התמונה בהתגלמותה.
וכפי שכתב במכתב אל דיוויד בּוֹהם מ-‏10 בפברואר 1954: "אם א-לוהים ברא את העולם, אין ספק שדאגתו הראשונה לא היתה לעשות את הבנתו קלה לנו".

-----------------
*
הפוסל במומו 274750
גם לראש הישיבה שלי תרמו רכב בשווי של רבע מיליון שקל, נו, ואז מה?!

בתגובה 274000 כתבתי: "*בעולמה של תורה: הרבנים, כקברניטי הספינה, בתוך עמם הם יושבים, ומה שעומד לנגד עיניהם זהו טובת הכלל בלבד. רוב רובם של הרבנים החרדים חיים חיי עוני ודחקות מרצונם תוך הסתפקות במועט, ולכך מחנכים את כלל הציבור החרדי*".

מנהיג שהוא רב קהילה יהודית באשר היא, הנתמך בכספי תומכי הקהילה העשירים, עדיין בתוך עמו הוא יושב, שכן הוא יודע שרק הוא נתמך בעקבות מעמדו החשוב לבני קהילתו ואילו רוב בני קהילתו הם עמלי כפיים ביושר ובנאמנות וקשיי יום המביאים את לחמם הביתה בקושי ובדוחק. בתוך עמו הוא יושב וטובת הכלל עומדת לנגד עיניו. ולו רק מהסיבה שאילולי כן, כבר מזמן היו מחליפים אותו באחד אחר שזוהי השקפת עולמו. וכל עוד הוא יושב על מדין – סימן שזוהי השקפת עולמו.
הפוסל במומו 274810
אני יכול לכתוב לך "תגובת מראה" על הפיסקה האחרונה שמחליפה את "רב קהילה יהודית" ב"ביבי נתניהו". מה היית אומר על פיסקה שכזו?
הפוסל במומו 274862
להלן נוסחת תגובת המראה הבידיונית של דובי:

"המנהיג ביבי נתניהו, הנתמך בכספי תומכי הקהילה העשירים, עדיין בתוך עמו הוא יושב, שכן הוא יודע שרק הוא נתמך בעקבות מעמדו החשוב לבני קהילתו ואילו רוב בני קהילתו הם עמלי כפיים ביושר ובנאמנות וקשיי יום המביאים את לחמם הביתה בקושי ובדוחק. בתוך עמו הוא יושב וטובת הכלל עומדת לנגד עיניו. ולו רק מהסיבה שאילולי כן, כבר מזמן היו מחליפים אותו באחד אחר שזוהי השקפת עולמו. וכל עוד הוא יושב על מדין – סימן שזוהי השקפת עולמו".

ובכן, ככל הידוע, לאנשים כמו נתניהו ושרון ושריד ולפיד אסור ליטול פרסים ומתנות מהציבור הפוקד אותם לענייניהם בחשש לקבלת שוחד במרמה וכו'.
שמא תבוא ותטען: הפוליטיקאים חיים על חשבון הקופה הציבורית ואידך זיל גמור. אולם, אני מקווה שאתה מעודכן בנעשה בימים האחרונים במישור הפוליטי בישראל: הציבור הישראלי מת לשלח לעזאזל את ממשלת שרון לענפיה. נמאס לו מהקפיליסט האמריקאי נתניהו, מהלפיד האנטישמי (הבוער כאש המכלה כל חלקה טובה), מהספורטאית הרדודה לבנת ומהעריץ השמאלני שרון. הציבור הרחב בישראל היה מת לבחור מחדש אלטרנטיבה אחרת, רק שמה לעשות, בעלי הכיסאות המרופדים ממשיכים לתפור לעצמם חליפות ולצחצח-להבריק נעליים לעוד כמה חודשי חנינה. אולם, צוחק מי שצוחק אחרון. והציבור הרחב בישראל מאמין שעודו יצחק עליהם בסופו של יום צחוק גדול ובפה מלא.

כך שכל תגובת המראה שלך נשענת על כרעי תרנגולת, והיא לא היחידה שלך.
הפוסל במומו 274870
באמת? הציבור הישראלי מת להעיף את ממשלת שרון? על בסיס מה אתה טוען את טענותיך שכרעי תרנגולת הם כעמודי בטון לעומת מה שהטענות שלך עומדות עליו? בינתיים, אם תשאל את מצביעי הליכוד, ביבי הוא מספר אחת, והם יצביעו לו כל עוד נשמת-אפם נמצאת בגופם הדואב מרעב. את יתר העלבונות האינפנטיליים שלך אני אשאיר ללא תגובה, כראוי להם.
הפוסל במומו 274881
שאני אבין אותך נכון: "מצביעי ליכוד" הם "הציבור הרחב בישראל"? ועל מורדים בליכוד כלל לא שמעת? ואגב, מה בוער לשרון להרכיב קואליציה עם החרדים אם לפני כן הלך יד ביד וכתף בכתף עם שונאיהם משינוי? שירוץ לבחירות, מה יש לו לפחד מ"הציבור הרחב בישראל"?

הפוסל במומו 274892
מצביעי ליכוד הם ה''קהילה'' של נתניהו, והתייחסות אליהם נגעה לנקודה הזו. הנקודה השניה, שעסקה בציבור הרחב, היא אחרת, ונגעה לטענה שלך כאילו הציבור הרחב מאס בממשלת שרון. לא הבנתי מה הקשר של המורדים לעניין (הם, כידוע, הצביעו בעד התקציב, ולא הפילו את ממשלת שרון). לשרון בוער כי הוא רוצה ליישם את המדיניות שלו, ובחירות זה דבר שלוקח זמן ובלאגן מיותר, שמוטב להמנע ממנו אם אפשר.
הפוסל במומו 274812
יפה מאוד שתרמו לו מכונית פאר. גם הוא ישן על הריצפה, שותה במשורה, אוכל פת עבשה ושמח בחלקו?
הפוסל במומו 274882
באופן עקרוני, כן, גם הוא. ותרומת רכב הפאר אינה מעלה בהרגשתו, פרט לכבוד תורתו המוערכת על ידי הציבור.

זאת שיטת חיים. מה לא ידעת שהחרדים בוחרים בעוני מרצון?!
ללמד בני ישראל צביעות 274887
"העיקר שכל זה נורא לא חשוב לי, לעושר החומרי אין שום משמעות בעיני... בתוך תוכי, עמוק פנימה, אני עדיין דונאלד-דק-דקיק הקטן, הצרוד מחמת הצימאון, המסתפק בלחם צר ומים לחץ ונפשו מתעלה ומתעלה עם כל דף גמרא, והוא עולה ממדרגה רוחנית נשגבה למדרגה נשגבת הימנה, באוהלה של תורה - וכשאני אומר אוהל אני מתכוון - *אוהל*! - ממש *אוהל*! - אני לא אומר את זה בהשאלה פיוטית!!!"

-- סיפר דונאלד טראמפ ממעמקי הבריכה שבמרומי הפנטהאוז, בידו כוסית שמפניה שוות 1000$, כשהוא מציץ מבעד לדוגמאות הביקיני הססגוניות של הבלונדיניות-שחמחמות-ג'ינג'יות-בנות-כל-הגזעים הטורחות להוסיף למימיו עוד ועוד מלחי אמבטיה יקרים מפז.
זר -- לא יבין זאת 274889
הוא תמיד יתאר לעצמו את המציאות כפי שהוא מכיר מהווי עולמו שטוף החומריות המגושמת ונטול הא-ל. לא, הוא לעולם לא יבין זאת. הוא כבר שטוף בהווי של חיים אחרים. צריך לחיות שם בשביל להבין את זה. את הסרט "אושפיזין" כבר ראית?

זר -- לא יבין זאת 274890
חייתי שם.
זר -- לא יבין זאת 274891
תרשה לי לשאול: כמה ימים?
זר -- לא יבין זאת 274894
הצביעות שלך היא אפילו גרועה מזו של הרבובדיות למיניהם. לזכותם ייאמר שהם אפילו לא טוענים את מה שאתה, משום מה, טוען בשמם.
זר -- לא יבין זאת 274988
מתי בכלל שאלת לדעתם שאתה קובע במסמרות שהם לא טוענים כך או אחרת?!

ועל צביעות אתה מדבר? הו, הצביעות. כמה קל לנפנף בה כאשר כלות מילות הטיעון הענייני.
זר -- לא יבין זאת 275605
מטאפורות זה לא הצד החזק שלך, אה?
זר -- לא יבין זאת 276203
לא, אבל ראיתי קוני למל
זר -- לא יבין זאת 276214
מה יש להשוות בין הסרטים בכלל? בין "קוני למל" המציג בצורה פרימיטיבית תמימה ומצוצה מהאצבע סיפור בדיוני על סבא מיליונר המוריש כל כספו למשיג שידוך טוב כששני האחים התאומים שדרכי חייהם שונות בתכלית מתמודדים על תואר הזכאי למיליון הבדוי לבין סיפור מהחיים, "האושפיזין", המציג נאמנה את הווי העולם החרדי המקורי סביב ההקפדה המלאה על שמירת המצוות וההתמודדות המורכבת עם מצב קיומי המאפיין את רוב החרדים הלומדים ומקיימים אורח חייהם במסירות נפש עילאית שניתן רק לקנאות בה.

ככל הנראה שאכן, זר, המתיימר להציג הווי של העולם החרדי, לעולם לא יבין הווי זה, עד שיבוא החרדי המקורי ו"יראה לו מאיפה הדג משתין".
זר -- לא יבין זאת 276220
הבעיה היא איך שהאושפיזין מציג את העולם החילוני.
זר -- לא יבין זאת 276264
הוא בכלל לא מתיימר להציג את הצד החילוני. שני הנרקומנים-האסירים הם רק דמויות של שני ''מלאכים'' המעמידים את בני הזוג הראשי בניסיון של הכנסת אורחים -- שעמידתם בניסיון זה מזכה את בני הזוג העקר בזרע של קיימא והוא שמרגש את קהל יעד הצופים עד דמעות.

זאת ועוד, אינך יכול לבוא בטענה שהאסירים הם מייצגי העולם החילוני השטוף בסמי ההזייה, משום שגם גיבור הסרט, שולי רנד, הוא בעל תשובה (בחיים ובסרט) שבא מעולמם של ''שני המלאכים'', שאף מתנהג ברוגזה כלפיהם בניסיונם להוציאו מהכלים (בקבוק יין מנופץ שבו הוא מנסה לדקור, אתרוג בשווי אלף ש''ח המשמש כלימון לסלט ירקות ועוד).
זר -- לא יבין זאת 276629
מה שולי רנד היה נרקומן עבריין ואסיר משוחרר?
לא ידעתי, חשבתי שהוא היה ילד חרדי שחזר בשאלה בגיל ההתבגרות, הלך ללמוד משחק (כי בעיניים של חרדי שמאמץ את הסטראוטיפים האליטה של העולם החילוני הם אנשי הבידור), לא מצא שם את מה שהוא חיפש וחזר לעולם הישן של הישיבה.
זר -- לא יבין זאת 276702
התכוונתי לתפקידו בסרט ככזה. מדברים פה על הסרט, אם לא שמת לב, לא על החיים של השחקנים עצמם.
זר -- לא יבין זאת 276350
אתה מתכוון ל''קוני למל בקהיר'' או ''קוני למל בתל אביב''. אבל היה גם סרט ראשון, ''שני קוני למל''.
זר -- לא יבין זאת 276361
להורי ישנה קלטת של הסרט על שני קוני למלים, ה''חרדי'' מישראל וה''פויקר'' מאמריקה.
זר -- לא יבין זאת 276380
הסרט המקורי הופק בשנות השישים ובו נעשה נסיון לספר, בלווית הומור אבל לא *רק* בהומור, את סיפורה של קהילה יהודית מזרח אירופאית (ובה שני הקונילמלים). כיום לא רבים יודעים עליו משום שהוא מאוד ישן. הסרט ההוא היה רציני יותר ולא היה מגוחך כמו סרטי ההמשך (אא"ט, היו שניים) שאחד מהם מצוי אצל הוריך.
זר -- לא יבין זאת 276384
נו, ואז? תמיד ידעתם לצחוק ולרדת על החרדים המשונים מכם ועל אורח חייהם ו"מנהגיהם הפרימיטיביים" בעיניכם ה"נאורות". להבין באמת – אף פעם לא הבנתם, כי ל"זרים" החשבתם את עצמכם ונחשבתם. יש לקוות שהסרט "אושפיזין" הזיז לכם כמה שרירי הבנה בראש.
זר -- לא יבין זאת 276385
קשה להבין על מה אתה מתרגז. הסרט המקורי עליו דיברתי ניסה להציג את יהדות מזרח אירופה של סוף המאה ה19(?) באור מאוד יפה ואוהד (ומתוק מדי, אבל זה שייך לתקופה ההיא, שנות השישים, בה נעשו כך סרטים ישראליים). ומי ש"יורד" כאן כל הזמן, ולעיתים במילים ממש נוראות - זה אתה.
זר -- לא יבין זאת 276393
צר לי, אלמוני יקר, אבל לעומתך אני כן צמוד לנושא הנידון בפתיל הזה כאן:

תגובה 274889

אבקש ברשותך דוגמא אחת שלי אמיתית כ"יורד" כאן כל הזמן, ולעיתים אף במילים ממש נוראות.
זר -- לא יבין זאת 276488
באור מאוד יפה ואוהד, עם נוסטלגיה לעולם שחרב - עולם העיירה היהודית שכתב עליו שלום עליכם, ורוב מייסדי הציונות נולדו בו, בעצם.
זר -- לא יבין זאת 276500
באיזה אופן אתה מרגיש שהחילונים צוחקים ויורדים על החרדים המשונים? (שאלה כנה, בלי כוונה להתנגח).
זר -- לא יבין זאת 276545
כאמור, אני צמוד לתוכן הדיון כאן וכוונתי לתכנים שמעביר הסרט קוני למל, עליו דיברתי.
זר -- לא יבין זאת 276547
הסרט קוני למל שבו צוחקים על חרדים לא מייצג לדעתך מגמה חילונית?
זר -- לא יבין זאת 276701
לא יודע, צריך כנראה ללמוד את אמנות הקולנוע במשך שבע שנים באוניברסיטה בשביל לענות על השאלה כבדת המשקל הזאת.
זר -- לא יבין זאת 276487
לא מזמן יצא לי לראות אותו בערוץ הסרטים הישראלים של יס. יש תמיד סיכוי לתפוס אותו בשידור חוזר.
היו שם כמה שירים שהיו מאד פופולאריים ובטוח גם היום יש הרבה שמכירים אותם כמו ''הבו עז לתיש, לתיש הקטן'' ו''אומרים שאני אינני אני'' בביצועו של מייק בורשטיין וכן ''מי יהיה לי בעל'' בביצועה של עדנה גורן.
זר -- לא יבין זאת 276911
עדנה גורן? לא ז'רמיין אוניקובסקי (או משהו דומה)?
זר -- לא יבין זאת 276913
השחקנית ז'רמיין אוניקובסקי היתה הדמות הנשית הראשית והשיר ''מי יהיה לי בעל'' הושמע בקולה של הזמרת עדנה גורן.
זר -- לא יבין זאת 276914
תודה.
זר -- לא יבין זאת 276917
עדנה גורן שרה, וז'רמיין אוניקובסקי עשתה תזמורת בצורת.
זר -- לא יבין זאת 276925
גדולות וטובות ממנה כבר עשו את זה, כולל אודרי הפבורן ב"My Fair Lady."
הפוסל במומו 274898
זה עצוב מאוד (וגם מוזר מאוד) שרכב הפאר היא שגורם לכבוד התורה המוערכת על ידי הציבור (מדובר בציבור מאוד מסויים). איזו מין עדה של פרדוכסלים אתם, מצד אחד אתה מברבר על ''הסתפקות במועט'', ומצד שני הרכב המפואר הוא המביא לכבוד התורה.
הפוסל במומו 274971
יחי ההבדל המהותי שבין פנימיות לחיצוניות.
הפוסל במומו 274974
נכון, יחי יחי
.
.
.
.
.
.
.
.
הדת היא רק חצוניות ואת זה אני מבססת אמפירית. החילוניות יודעת שאין רוחניות אז היא כולה רוחנית טהורה. תחשוב על זה ארי.
הפוסלת במומה 274984
מידת האמפיריות שלך את הדת כחיצוניות -- דומה לטהורות החילוניות שלך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים