בתשובה ליעקב, 08/04/05 16:55
מה עם המן? 291292
אם כך אז אמונה בשכר ועונש ניתנת להפרכה תצפיתית. קח 1000 חילונים ותיקח 1000 דתיים ותבדוק אם אלה ששומרים מצוות מתוגמלים על כך שהם שומרים מצוות.
מה עם המן? 291398
נכון. ולכן איני מאמין בשכר ועונש כזה. אתה מאמין בה?
זה מה שניסיתי להסביר בדיון השני. אנשים כופרים בדברים שהם מדמים לעצמם שהיא האמונה היהודית בעוד אין להם מושג מהי האמונה היהודית.

ט [ו] שמא תקל בעיניך טובה זו, ותדמה שאין שכר המצוות והווית האדם שלם בדרכי האמת, אלא להיותו אוכל ושותה מאכלות טובות ובועל צורות נאות ולובש בגדי שש ורקמה ושוכן באוהלי שן ומשתמש בכלי כסף וזהב ודברים הדומין לאלו, כמו שמדמין אלו הערביים הטיפשים האווילים השטופים בזימה.

י אבל החכמים ובעלי דעה יידעו שכל הדברים האלו דברי הבאי והבל הן, ואין בהן תוחלת. ואינם טובה גדולה אצלנו בעולם הזה, אלא מפני שאנו בעלי גוף וגווייה; וכל הדברים האלו, צורכי הגוף הן, ואין הנפש מתאווה להן ומחמדתן אלא מפני צורך הגוף, כדי שימצא חפצו ויעמוד על בורייו. ובזמן שאין שם גוף, נמצאו כל הדברים האלו בטילים.

יא הטובה הגדולה שתהיה בה הנפש בעולם הבא, אין שם דרך בעולם הזה להשיגה ולידע אותה, שאין אנו יודעין בעולם הזה אלא טובת הגוף, ולה אנו מתאווין; אבל אותה הטובה גדולה עד מאוד, ואין לה ערך בטובות של עולם הזה אלא דרך משל. אבל בדרך האמת שנערוך טובת הנפש בעולם הבא כמו טובת הגוף בעולם הזה במאכל ובמשקה, אינו כן; אלא אותה הטובה גדולה עד אין חקר, ואין ערך ואין דמיון. הוא שאמר דויד, "מה רב טובך, אשר צפנת ליראיך: פעלת, לחוסים בך" (תהילים לא,כ). [ז] וכמה תמה דויד והתאווה לחיי העולם הבא, שנאמר "לולא--האמנתי, לראות בטוב ה': בארץ חיים" (תהילים כז,יג).

יב כבר הודיעונו חכמים הראשונים שטובת העולם הבא אין כוח באדם להשיגה על בורייה, ואין יודע גודלה ויופייה ועוצמה אלא הקדוש ברוך הוא לבדו; ושכל הטובות שמתנבאין בהן הנביאים לישראל, אינן אלא לדברים של גוף, שנהנין בהן ישראל בימות המלך המשיח, בזמן שתחזור הממשלה לישראל.

השכר בעולם הזה הוא רק כשעם ישראל כולו שומר את המצוות יחדיו ולא לאדם פרטי.
מה עם המן? 291411
שכר ועונש בעולם הזה הוא עקרון מרכזי ביהדות. העקרון הזה מופיע באופן מפורש בתנ"ך בסיפורים כמו גירוש גן העדן של אדם וחווה כתוצאה מאכילת פרי עץ הדעת, העונש של קין על רצח אחיו או תגמול נוח על כך שהיה צדיק.

בנוסף אותו עקרון מופיע גם באופן מפורש בציטוטים כמו " והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום,לאהבה את יהוה אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם;ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש,ואספת דגנך ותירשך ויצהרך" (דברים, י"א, י"ג-י"ד)

2. "אך יראו את-יהוה ועבדתם אותו באמת בכל לבבכם,כי ראו את אשר הגדל עמכם"(שמואל א' ,י"ב,כ"ד) ,
3. בספר ישעיהו "כה אמר יהוה :שמרו משפט ועשו צדקה,כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להגלות" (נ"ו,א' ).

אותו עקרון גם מופיע בקריאת שמע, שלא לדבר על האמונה העממית.

חז"ל אפילו הרחיקו לכת ונקבו עונשים מסוימים שבאים באופן קבוע אחרי חטאים מסוימים ר' חנניה למשל קבע שבגלל שנאת חינם ומריבות בבית, הילדים של אותו בית מתים בלידתם, בנוסף, נקבע גם שנשים מתות בלידתן כי לא היו זהירות בנידה,בחלה ובהדלקת נר.

כך שהעקרון של שכר ועונש חומריים בעולם הזה הן חלק אינטגרלי מהאמונה היהודית על אף שאפשר באופן תצפיתי להפריך את אותה אמונה.
מה עם המן? 291419
ואני בכלל לא מדבר על הגזענות של ''הערביים הטיפשים האווילים השטופים בזימה'', לזה אני כבר רגיל.
מה עם המן? 291422
יש לאנשים בלבול גדול מאוד לגבי המשמעות של גזענות. גזענות היא אפליית אנשים על רקע גזעם, לא יחס מזלזל כלפי אנשים שראוי לזלזל בהם.

אמונת הערבים, כידוע לך היטב, שטופה בזימה.
מה עם המן? 291427
מה אפשר להגיד על משפט כמו "הערבים הטיפשים והאוילים האלה" חוץ מזה שהמשפט הוא גזעני ומכוער? (שוב, לא שהמשפט הזה מפתיע אותי).
גם משפט כמו שלך " יחס מזלזל כלפי אנשים שראוי לזלזל בהם" הוא משפט גזעני משום שהקריטריון שלך לאם ראוי לזלזל באנשים זה לא האישיות האינדיבדואלית של אותם אנשים אלא היותם ערבים.

אם אתה מתכוון למלחמות הקודש של הערבים כהוכחה לכך שהם שטופי זימה , אפשר כמובן גם להראות את מלחמות ההשמד של היהודים כהוכחה לכך שאמונת היהודים שטופת זימה.
שכר ועונש 291421
כפי שכבר כתבתי, המקורות שאתה מביא מדברים אל העם כולו, ולא אל אדם פרטי.
אם החברה כחברה שומרת את המצוות היא נהנית מהשכר. ואם החברה כחברה אינה שומרת את המצוות היא נענשת וגם הצדיקים נענשים.

אמנם יש יחידי סגולה הדבקים מאוד בבוראם והם נהנים מהשכר הצפון לצדיקים גם בעולם הזה.
שכר ועונש 291425
נוח מתוגמל על היותו צדיק בתור חלק מהעם היהודי? הרי העם באותו זמן היה חוטא ובכל זאת הוא מתגומל.. קין נענש כחלק מהעם היהודי? גם חז"ל קבעו את ההלכות ה*ספציפיות* שלהם לגבי עונשים קבועים על חטאים קבועים.... כך שאני חוזר על מה שכתבתי- יש עקרון שכר ועונש אישים וחומריים בעולם הזה שבאים לידי ביטוי בתנ"ך, אצל חז"ל ובאמונה העממית.

אם אתה טוען שיש יחידי סגולה שמתוגמלים בעולם הזה, אפשר לעשות מחקר סטטיסטי של 100 צדיקים לעומת 100 אנשים שאינם שומרים מצוות ואני מבטיח לך שהצדיקים יסבלו בדיוק מאותם אסונות, מחלות ומקרי מוות שאחיהם הכופרים סובלים מהן.
שכר ועונש 291426
אתה מודיע במה אתה מאמין כדי להודיע שאינך מאמין בו?

אני מניח שגם במחקרים מדעיים אתה עושה זאת. אתה מעוות את ההיפותזה כדי לקבל תוצאות שמתאימות לך.
291429
רגע, אתה חושב שאנשים צדיקים סובלים פחות ממקרי מוות, מחלות, אסונות בעולם הזה משום שהם שומרי מצוות?

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים