בתשובה לכליל החורש נאורי, 27/04/05 13:59
התחלה של דיאלוג 296414
אם תתן איזו דוגמה למשהו שאותו כן ''צריך'' לעשות לשביעות רצונך (צריך, לא ''כדאי''), אולי יהיה קל יותר לענות לך.
התחלה של דיאלוג 296417
טוב:

צריך להמנע מלגרום סבל לאחרים. צריך להתנהג בנימוס ובכבוד כלפי הזולת. אסור לקטוף את פרחי הגן.
התחלה של דיאלוג 296419
ויש לך הנמקות לאותם דברים (שוב: לא הנמקות תועלתניות)? נסה לבדוק אם אותן הנמקות לא תופסות גם עבור מילוי רצונו של זה שמבין הכל טוב יותר ממך ויודע טוב ממך מה ראוי לעשות.
התחלה של דיאלוג 296455
פספסת לחלוטין את הנקודה שלי.

אני מפנה אותך חזרה להודעה המפורטת שלי בנידון:
תגובה 296213

שוב, בקיצור: אני רוצה שאנשים מאמינים יסבירו לי מדוע, אם יש בורא לעולם, ואם הבורא הזה מעוניין שנתנהג בצורה מסויימת, ואם הצורה המסויימת הזו היא הצורה שהם חושבים, מן הראוי שאנחנו נבצע זאת. אני לא מבקש מהם להסביר מדוע אינם אוכלים בפה פתוח או מדוע אינם שודדים זקנות ברחוב.

אני גם לא מחפש טיעונים גלובאליים אנמיים כמו "לא ניתן להסיק מהאונטולוגי לטלאולוגי." אני בטוח שיש מאמינים שונים עם תשובות שונות, ובאמת הייתי רוצה לשמוע מהם משהו מקורי ומעניין בנושא.
התחלה של דיאלוג 296460
כי אם לא תעשה את זה הוא יכסח לך את הצורה. אם הוא לא יכסח לך את הצורה אז נציגיו עלי אדמות יעשו את זה. ואלה הם: אבא ואמא, אפיפיור ומועצת רבנים, קהילית המאמינים ושבט צדקנים, פחדים קמאים שהסיפורים שלהם הכניסו לך בראש וצייתנות ונאמנות בלתי מסויגים.

אתה סתם טוחן מים.
התחלה של דיאלוג 296461
הוא לא סתם טוחן מים. הוא העלה שאלה מעניינת ואתה עונה על שאלה אחרת. במקום לתת הנמקה, שזה מה שכליל דרש בשאלתו, אתה מביט מהצד ונותן הסבר מכניסטי (אם אפשר לקרוא להסבר הכאילו פסיכולוגיסטי הנ''ל, הסבר מכניסטי). אם אין לך תשובה, תן למישהו (אם יש מישהו כזה) לענות.
התחלה של דיאלוג 296463
לחפש הנמקה זה שוב לשחק במגרש של הדתיים לפי החוקים שלהם. כאילו הנמקה אובייקטיבית שלא תלויה באנשים. אין דבר כזה.
התחלה של דיאלוג 296465
נראה לי שבינתיים, למרות שכליל משחק במגרש של הדתיים ולפי החוקים שלהם, בגלל שהוא אוסר עליהם להשתמש בנימוק ה"אלוהים יכסח לך את הצורה" הוא מנצח אותם בקלות. למה שלא תיתן לו?
התחלה של דיאלוג 296468
טוב. הצלחת לסתום לי את הפה. אפילו בששבש קשה לי לנצח.
התחלה של דיאלוג 296469
"שוב לשחק במגרש של הדתיים לפי החוקים שלהם"

אימלה! באמת מפחיד.

כליל שאל את אשר הוא שאל, כדי לקבל את נקודת מבטם של אנשים מאמינים (ואני בטוח שברור לו שהתשובה תהיה במגרש של הדתיים ועל בסיס האמונות *שלהם*). אותך התשובה (אם יש תשובה) לא מעניינת ואותו כן. מה הבעיה?
התחלה של דיאלוג 296501
לא ברור לי מדוע לא תקבל את הטענה שהגדרתו של הראוי הוא ''מה שאלוהים רוצה'' (פחות או יותר מה שאמר בך לתלמידיו ''כתבו כמו שאלוהים רוצה'').
יש להודות שלא קראתי את כל הדיון, אז אם ענית על זה - סליחה על ההטרדה.
התחלה של דיאלוג 296626
כנראה באמת פיספסתי, כי אני עדיין לא רואה אותה. אני לא מכיר אפילו מקרה אחד של ''ראוי'' שאי אפשר להחיל אותו על מה שהשי''ת אומר לך לעשות, שהרי הוא מקור כל ה''ראוי'' שבעולם.

הכי טוב שאשאיר את הפתיל הזה לאחרים.
התחלה של דיאלוג 296999
אני מסכים עם הטיעון של כליל (מה שמשתמע ממנו), ש"ראוי לקיים את רצון האל" הוא אקסיומה ציוויית שדתיים צריכים להניח בנוסף לטענות התיאוריות ("יש אל, ורצונו הוא..."), ואינה נובעת מהן. ואני מסכים איתך שגם כל מוסר אתאיסטי יש בבסיסו אקסיומות ציווייות‏1 שונות, ולכן הדת אינה בחיסרון, מבחינה זו. אבל נראה לי שאת הטיעון של כליל אפשר לקחת לכיוון אחר: כתשובה לדתיים שטוענים שהדת היא ב*יתרון*, מבחינה זו; שהדת מאפשרת לך כביכול לדלג על הכשל הנטורליסטי: אם תקבל את הטענות התיאוריות תקבל מוסר מן המוכן, מעוגן ומבוסס היטב. כליל מראה שלא (כל עוד הוא לא קיבל תשובה דתית מהסוג שהוא מבקש).

אילו דתיים טוענים כך? וריאציה אחת נאמרת לפעמים על-ידי ניצה: היא גורסת שלדעתה המוסר האתאיסטי לא יכול להחזיק לאורך זמן, בגלל שביסודו של דבר הוא שרירותי, ולכן קל מדי לאנשים להפר אותו או לשנות אותו כשהם רוצים מספיק.

אבל הוורסיה של ניצה לא ניגפת כל-כך בקלות: אני קורא אותה לא כטיעון ציוויי (המוסר הדתי ראוי יותר מהאתאיסטי בגלל זה), אלא כטיעון תיאורי: לאנשים יהיה קל יותר להפר מוסר אתאיסטי מאשר מוסר דתי, ואם תחכו רק עוד מעט דורות תראו שהמוסר האתאיסטי לא יחזיק. ואני חושב שיש בזה לפחות שמץ, בגלל שהאקסיומה הציוויית הדתית בכל זאת נראית לי יותר מתקבלת על הדעת מרוב האקסיומות הציווייות האתאיסטיות, מאותה בחינה שבה נבחנות אקסיומות (במתמטיקה, או ביסודות המדע) - היא קומפקטית, אלגנטית, פוריה, ומאיזושהי בחינה אינטואיטיבית קל יותר לקבל אותה. כל זאת, כמובן, בהנחה שקיבלת כבר את הטענות הדתיות התיאוריות (שהאתאיסט, כמובן, לא מקבל). יוצא מזה שאולי לדתיים בכל זאת ברור יותר למה ראוי לעשות מה שראוי לעשות.

ואני רוצה עוד להתעכב על עניין המוסר-מתוך-פחד, שעלה כאן. כליל אמר, ובצדק, שאם התשובה לשאלתו היא שאי-קיום רצון האל יגרור ענישה, אז מדובר במוסר אגואיסטי. אבל אולי זה לא באמת חיסרון. אנחנו רגילים לחשוב על אגואיזם כמנוגד למוסר, אבל זה כשמשתמשים באגואיזם כמדריך להחלטות המעשיות. במוסר הדתי האגואיסטי שאולי קיבלנו כאן, האגואיזם מופיע רק ברובד הפילוסופי העמוק; אם אפשר להוציא מתוכו מוסר שברובד המעשי דווקא נראה "כמו שמוסר צריך להיראות" - לא אגואיסטי - אז זה נראה לי לא רע בכלל.

1הו, מילה שמכילה (בכתיב לא מנוקד) את הרצף "יווייו".
התחלה של דיאלוג 297003
לאלוהים - זה הפרסונלי, של הדתיים - יש כמה מאפיינים. למשל, הוא בורא העולם, הוא בורא האדם, הוא גאל את ישראל ממצרים ועוד כל מיני דברים טובים.

השתמשתי במילה "מאפיינים", למרות שזה שימוש קצת מוזר בה, מכיוון שכך אני מבין את הדבר. אפשר אמנם להאמין בישות שבראה את העולם, אבל לא השתתפה במעמד הר-סיני - אך ישות זו לא תהיה *ה*-אלוהים עליה מדברים בד"כ המאמינים. האלוהים, עליו הם מדברים, הוא, בין השאר, הסמכות העליונה והיחידה לענייני טוב ורע (למען האמת, אני לא בטוח בזה - אבל ככה זה נשמע לי מהצד).

לבוא ולומר שייתכן שקיים בורא עולם פרסונלי, יודע כל, כל יכול, אשר משגיח אישית על כל המתרחש בעולם והוא גם זה שהשתתף בכל ההתגלויות הדתיות המוזכרות בתנ"ך - אבל בעצם הוא "לא יודע" להבדיל בין "טוב" ל-"רע" זו טענה קצת...מוזרה (וזו הטענה שאתה וכליל טוענים, אם לא פספסתי משהו מהותי).

לכאורה נראה שאתם מקבלים ("לצורך העניין") את קיומו של אלוהים אך מערערים על טענה המדברת עליו, אבל מה שאתם עושים בפועל - נדמה לי - זה לערער על קיומו, ולקבל במקומו את קיומה של ישות אחרת (דומה, אבל אחרת).

(כנראה שהמחלוקת העומדת בבסיס הוויכוח הוא מה זה בדיוק "טוב ורע", והאם הם אבסולוטיים או אפילו עשויים להיות כאלה באיזשהו מובן. אתם מקבלים כמובן מאליו שייתכן שהאל יאמר על משהו "טוב" אבל יטעה).
התחלה של דיאלוג 297005
אם כבר מסכימים שיש טוב ורע, ושיש משמעות ל''לדעת'' מה טוב, או ל''טעות'' בעניין מה טוב, אז באמת נראה טבעי שאלוהים ידע נכון מה טוב. אבל זו כבר הנחה חזקה.

ואפילו אם באמת מסכימים שאלוהים יודע מה טוב, עדיין לא מובן מאליו למה לנו לעשות את אותו טוב, למרות שלעתים קרובות שומעים רטוריקה דתית שכן מציגה זאת כמובן מאליו. הדוגמה של כליל על עובדי שטן מצוינת.
התחלה של דיאלוג 297007
למה "כבר הנחה חזקה"? מה עם הנחת קיומו של אלוהים, היא אינה חזקה? ניסיתי לטעון שאי אפשר לקבל את השניה בלי לקבל (גם) את הראשונה. שכנעתי? (נראה שלא).

האם ישנם אנשים שיודעים להבדיל בין טוב לרע, ובכל זאת מעדיפים לבחור ברע? ייתכן (אפשר אפילו לקרוא להם "אנשים רעים"). לא ברור לי איך, אם בכלל, זה אמור להפריע למוסר הדתי.
התחלה של דיאלוג 297008
אם אלוהים יודע מה טוב, אז זה כבר לא כשל נטורליסטי.
התחלה של דיאלוג 297013
הטענה שלי היא לא שהבורא הזה לא יודע להבדיל בין "טוב" ו"רע."

בהחלט ייתכן שהוא יודע מה "טוב" ומה "רע," ובכל זאת מחליט להיות "רע," כלומר, לומר לברואיו לעשות דברים רעים. הוא הבורא — מי יבקרהו?

אבל זו רק ספקולציה שמטרתה להוסיף ספק סביר. אני בטוח שיש המון דרכים לבטא את הקשר האישי שיש לכל מאמין בין א-ג לבין ד, ואשמח לשמוע אותם מרחיבים על כך.

כמובן, מכיוון שבני שיחנו הם יהודים שומרי שבת, נצטרך לחכות זמן מה להמשך הדיון איתם.

אגב, הנוצרים, המוסלמים וכד' בקהל מוזמנים להצטרף לדיון.
התחלה של דיאלוג 297085
שבוע טוב.
כדי לענות לשאלה למה כדאי לנו לעשות מה שטוב בעיני הבורא צריך להגדיר מה זה "כדאי". זה יכול להיות כדאיות עכשווית, או כדאיות ארוכת טווח, או כדאיות פרטית, או כדאיות ציבורית, כדאיות רוחנית או פיזית, או שקלול של כולם ביחד. חוסר הבהירות, או חוסר האחידות בגישה של בני האדם לגבי ההגדרה הזאת של "כדאיות", היא שורש הבחירה החופשית. (הבחירה אינה קיימת רק ברמה של להאמין בבורא או לא להאמין, הרי גם אנשים מאמינים יכולים לחטוא).

כאשר הקב"ה מעמיד את הבחירה לבני ישראל הוא אומר: (דברים ל ט"ו-סוף) "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב, ואת המות ואת הרע, אשר אנוכי מצוך היום לאהבה את ה' אלוהיך, ללכת בדרכיו ולשמור מצוותיו וחקותיו ומשפטיו, וחיית ורבית וברכך ה' אלוקיך בארץ אשר אתה בא שמה לרשתה. ואם יפנה לבבך ולא תשמע, ונדחת והשתחוית לאלהים אחרים, ועבדתם, הגדתי לכם היום כי אבוד תאבדון, לא תאריכן ימים על האדמה אשר אתה עובר את הירדן לבוא שמה לרשתה. העידותי בכם היום את השמיים ואת הארץ: החיים והמות נתתי לפניך, הברכה והקללה. ובחרת בחיים. למען תחיה אתה וזרעך לאהבה את ה' אלוקיך, לשמוע בקולו ולדבקה בו, כי הוא חייך ואורך ימיך לשבת על האדמה אשר נשבע ה' לאבותיך לאברהם ליצחק וליעקב לתת להם". (פיסקתי לפי הבנתי. לא התאפקתי מלהביא את כל הפיסקה, משום שהיא מאוד יפה בעיני, אבל גם משום ששלוש פעמים ברצף הזה מוזכרת ארץ ישראל. זה בקשר לויכוח אחר לגבי מרכזיותה של ארץ ישראל ביהדות....)
מהפסוקים הנ"ל ניתן ללמוד על הכדאיות בשמירת הטוב. יש כאן זהות בין הטוב והחיים, לעומת הרע והמוות.
זוהי גישה אבולוציונית ביסודה. מי שעושה טוב- חי, מתרבה, ואפילו שורד בארץ. מי שלא לא. זה גם היסוד של אמירתו של הרב קוק ש"המעשה המוסרי הוא זה שמוסיף חיים באחריתו".
יש מדרש האומר שהקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם. כלומר שהעולם בנוי לפי עקרונות הטוב המצויים בתורה. יש התאמה בין כללי ההתנהלות של התורה ובין ההתנהלות העולמית/אנושית, על אף שזה לא ממש נראה כך בהסתכלות שטחית. מי שמתנהל על פי התורה הוא זה שבסופו של דבר שורד. (זה לאו דווקא רק ברמה הגנטית הפרטית, אלא ברמה של הקבוצה- התרבות- המם, אם תרצו). יש כאן תהליך של אבולוציה הפוכה. קודם יש את התוצר הסופי, ואחר כך מגיע המבחן המוכיח את התאמתו למציאות ולשרידותו. אפשר כאן להתפלסף עוד הרבה בעניין, אבל זה קצת מאוחר.
מה שחשוב לי להוסיף הוא שביסודו של דבר מצויה ההנחה שהבורא רצה להיטיב עם ברואיו. לפיכך הוא ברא את זה כך, שעשיית הטוב לא רק תשריד את הנוהגים כך, אלא גם תשמח ותהנה אותם. לכן היהודים מעבר להשמך קיומם, גם שמחים בהיותם יהודים, ופעמים רבות נהנים מזה גם ברמה הפיזית והרוחנית המיידית ממש.
(קל לי לדבר כך עכשיו, אחרי שבוע של פסח כייפי, ולא לפני הפסח והנקיונות... אם כי אני חייבת להודות שכאשר יש ילדים גדולים, וכל העניין נעשה מתוך הוויה משפחתית אינטנסיבית, (ואני לא בתחילת הריון, והבעל לא במילואים, כפי שקרה לי פעמים רבות באיזור הזה של השנה), יש גם בנקיונות לא מעט חדווה-מלבד סידור הארונות, שאני מפחדת מזה גם אחרי עשרים וארבע שנים)
התחלה של דיאלוג 297116
ומה היתרון של קיומנו כעם על פני קיומנו כפרטים? האם כדאי בשביל זה לסבול את כל הצרות שאלוהים (כנראה, לשיטתכם לפחות) עשה לנו?
התחלה של דיאלוג 297255
על-פי אמונת ישראל סבא, לעתיד לבוא נודה לא-לוהי ישראל גם על שאנף בנו, כי נכיר שהכול אך לטובה. כי הוא יודיע דרכיו לעיני כל ישראל, כשתכלית הטוב של כל מעשה ומעשה תתגלה לעתיד לבוא לעינינו. איך אפילו התוכחות והיסורים לא היו אלא הזמנות לטובה והכנה של ממש לקראת הברכה, כי א-לוהי ישראל אינו רוצה אלא בתיקון בריאתו.
התחלה של דיאלוג 297266
דתיים עם אמונה כשלך באמת זקוקים, לדעתי, לטיפול דחוף. סליחה שאני אומרת זאת, אבל זו עבדות נרצעת בשיאה.
התחלה של דיאלוג 297333
"דתיים עם אמונה כשלך" וגו'

את מוזמנת לשאול *כל "דוס" מזדמן* (יהודי אורתודוקסי), אם זה באייל או ברחוב שבו את מתגוררת, אם יש לו הסתייגויות כלשהן מדבריי למעלה.

במקום להשתלח בבני אדם קרוצי חומר כמותך ובעלי צלם א-לוה ממעל, הייתי מציע לך קודם לבדוק בסביבתך מה חושבים הדתיים – אם באמת איכפת לך לדעת במה הם מאמינים ועד כמה אמונתם היא ריאלית לחלוטין. ועכשיו אל תבואי ותשאליני "מה ריאלי באמונתך העיוורת וכו'?". כי אין זו אלא משאלת לב כמוסה של כל יהודי מאמין, כולל סבא רבא שלך, יש להניח, שהיה מוכן להתמסר לשמה.
התחלה של דיאלוג 297338
משאלת לב כמוסה של כל יהודי מאמין"? עוד איזו שואה נאה שתוכיח שאלוהים הוא "גבר" ועומד במילתו?
ואנא אל תספר לי כלום על סבא רבא שלי. אתה לא היכרת אותו ואין לך כל זכות לעשות זאת.
התחלה של דיאלוג 297347
רק ראו מהי "הוצאת דברים מהקשרם" בהעדר טיעונים לעניין!

משאלת לב כמוסה של כל יהודי מאמין מתייחסת לנאמר בתגובה 297255 בלבד, כפי שהדבר היה ברור מאליו בתגובה עליה הגבת.

אף אחד מאיתנו אינו מייחל לעוד איזו שואה, אבל אל תגידי לי שסבא וסבתא ודודים ודודות ששרדו את השואה – אוטומטית איבדו או צריכים לאבד את אמונתם בא-לוהי ישראל. בדיוק להיפך, אלה שא-לוהים שכן בליבם מינקותם ומבגרותם – המשיכו להאמין בו לאחר ולמרות השואה ואף הקימו משפחות שומרות מצוות לתפארת העם היהודי. ואילו אלה שמעולם לא האמינו, מצאו להם תירוץ נוח, להם ולצאצאיהם עמי-הארצות.
סיכום: השואה אינה מהווה כל הוכחה על היעדר א-לוהים חלילה. בדיוק להיפך, למרבה הטרגדיה והאירוניה, אילולא א-לוהים לא היתה שואה.

ועל סבא רבא שלך, רק הנחתי השערה, את לא צריכה לקפוץ. באמת שלא. מוטב שתכחישי ברוגע, אחרת עוד לא יאמינו לך.
התחלה של דיאלוג 297353
''להם ולצאצאיהם עמי הארצות''. נו טוב. הכינויים היחידים שיכולים להתאים לך עלולים לשבור אפילו את הצג, חוששתני.
התחלה של דיאלוג 297365
סליחה שלא הבהרתי את עצמי מספיק, פשוט התכוונתי לתוכן תגובה 235651
התחלה של דיאלוג 297364
האם הוריך הם דתיים?
התחלה של דיאלוג 297368
למאי נפקא מינה לך?

(גם מעניין אותי מה היה קורה אילו הייתי בתפקיד השואל את השאלה, מה היית עונה לי, אם בכלל?)
התחלה של דיאלוג 297373
מהשאלה הזו התחמקת כמה פעמים. היא רלוונטית בגלל שאתה מקפיד להתעניין בסבים וסבתות של מגיבים שונים, אתה מקפיד להתעלק על גדולים וחכמים בגלל שהם דתיים אילו בניהם אינם. זו שאלה לגיטימית לחלוטין, בדיוק כמו השאלה ששאלתי אותך לפני כמה ימים וגם ממנה התעלמת - האם אתה "נשוי+" או שאתה ממתין "לכשיוולדו לנו ילדים."
התחלה של דיאלוג 297386
אני סבור שחיי האישיים אינם רלוואנטיים לאף דיון מהדיונים הפוריים שהתקיימו באייל. ואין בכך כל התחמקות, בדיוק כשם שלו היו נשאלים כאן את אותן השאלות שאר המגיבים הגלויים, לא היו מגיבים עליהן כלל.

לא, אני בכלל לא מתעניין בסבים וסבתות של מגיבים שונים. אלא בסה"כ טוען כי כמעט כל הסבים הרחוקים והסבתות רבות של רובנו הגדול שמרו על מצוות היהדות ואף היו מוכנים להתמסר לעבודת בוראם-אלוקיהם. אין זהו סוד כמוס, כשם שאין לך היסטוריון שפוי שיכחיש עובדה היסטורית זו.

לא, אינני מתעלק על גדולים וחכמים בגלל שהם דתיים ואילו בניהם אינם, כאשר כוונתך להוגה הנערץ עליך: ישעיהו ליבוביץ'. אין זהו סוד כמוס ליודעי חן שהאיש לא האמין בתחיית המתים ובעצם כך כפר באחד מעיקרי אמונת היהדות (ע"פ הרמב"ם). כשם שאין זהו סוד כמוס שחלק ניכר מצאצאיו אינם שומרי מצוות, בלשון המעטה.

ציון עובדות הידועות לכל אינן מחייבות את הטוען להיחשף אישית על מנת להיות למשיסת שונאי דעותיו, הגלויים והאנונימיים.

(ובנוגע לשאלת מעמדי המשפחתי, דומני שכבר העלו בפניך מספר אפשרויות סבירות. כדאי שתלמד להסתפק במועט, במקום להיכנס לתוך חייו האישיים של הזולת.)
התחלה של דיאלוג 297387
בינתיים אתה הוא זה שנכנס לחיי הזולת ומשתמש בהם לרעה לקידום מטרותיך. אתה קובע שכל מי מעריץ מי, מי חושב מה, ומי מנוול כי ילדיו אינם דתיים כאביהם. אתה עדיין חייב תשובה אם יש או אין לך ילדים (משתי תגובות סותרות שלך לא ברור). אתה חייב תשובה אם להוריך תכונות שליליות כמו אלו שקבעת שיש לישעיהו ליבוביץ בגלל שילדיו אינם מאמינם כאביהם, ובגלל שאתה חזרת בתשובה.
התחלה של דיאלוג 297392
מאחר ובשום מקום לא כיניתי את ליבוביץ' המנוח "מנוול", כפי שבחרת לכנותו כאן ועוד כביכול בשמי, אני פשוט לא אתייחס למניפולציות הזולות שאתה מנסה לעורר כאן כנגדי על לא עוול בכפי.

וכבר עניתי לך בנידון, מעבר לכך אני לא חייב מאומה לאיש, כי לא מדובר במישור ענייני, אלא בלחץ על גילויים אישיים במטרה להזיק ולהרע לזולת שבסה"כ, שומו שמים, חושב אחרת ממך.

אתייחס רק ל"בגלל שאתה חזרת בתשובה" שלך:

תגובה 294519

תגובה 296241
התחלה של דיאלוג 297395
אתה תהייה אדבוקט מצליח (אבוי, זה נשמע כמו ברכה סינית). אתה הלעזת על ישיעהו ליבוביץ ובניו בגלל אמונותיהם השונות. גזירה שווה ממך להוריך.
התחלה של דיאלוג 297399
לא הלעזתי על איש ממשפחת ליבוביץ'. ציינתי עובדות שידועות ומפורסמות לכל מי שחי ומעורה במתרחש סביבו.

ואילו אתה רק התיימרת להיות חסידו השוטה (כינוי המציין אדיקות עיוורת ולא טיפשות, לידיעתך) ואף הגנת על "כבודו הרמוס" בעוד שאינך יודע מה סבר רבך בעניין עליו כתבתי בעקבות מה שבעצמו כתב: כופר בתחיית המתים – תגובה 294986

שגם אני אגיד לך כעת:

"גזירה שווה ממך להוריך".

(אל תדאגו, אני רק מצטט אותו בשבילו).
התחלה של דיאלוג 297398
>"... בדיוק כשם שלו היו נשאלים כאן את אותן השאלות שאר המגיבים הגלויים, לא היו מגיבים עליהן כלל."

הד"ר טלי והד"ר עוזי וישנה - נשואים זה לזו והורים לארבעה

איזי, יזהר נבו - נשוי ואב טרי לבן ראשון

דובי קננגיסר - נשוי טרי

טל כהן - נשוי + 1

ל.ב.פ., לידור ברזיק פרידמן - נשואה ואם טריה לבן

ברקת, אביבה משמרי - רווקה ואם טריה לבן

אורי גוראל גורביץ' - נשוי ואב טרי (שכח לספר אם זה בן או בת, או שפיספסתי)

ערן בילינסקי - רווק

יהונתן אורן - רווק

גדי אלכסנדרוביץ' - רווק

ד"ר ניצה כהנא - נשואה ואם, לתשעה עכש"ז, סבתא לשתי נכדות

דורון הגלילי (לא ברור לי אם זה שם או ניק קבוע) - נשוי + 3

בנוסף על כך, מבין המגיבים שאינם מופיעים בשמם אך הם בעלי ניק קבוע:

שכ"ג - פנוי, נשוי בעבר, לפי התגובות שלו אב כנראה לילד אחד ולחתול אחד

החשמנית - נשואה ואם לשישה

------

סליחה, לאלה שלא ציינתי.

כמובן, כל זה אינו מחייב אותך ואתה באמת לא צריך למסור דינים וחשבונות אישיים אם אתה לא מעוניין, אבל אתה גם לא צריך להגיד ששאר המגיבים הגלויים מסתירים את הפרטים האישיים שלהם (בד"כ גם אני לא, למען האמת :)) .
התחלה של דיאלוג 297400
תודה רבה על העידכון (די מעודכן?), לא ידעתי על רבים מהם.
התחלה של דיאלוג 297446
כפי שרב''י הסביר, השאלות שלו למר פז לגיטימיות רק על רקע הנוהג של האחרון לפקוד עוון סבים על נכדיהם. ''סבא שלך היה...'' נראה לו טיעון סביר לכל מיני עניינים, ולכן ממש מתבקש להחזיר אליו את הכדור בשאלות לגבי הסבא שלו. כל האחרים באמת פטורים מחובת ההוכחה שאין להם אחות.

אגב, לפי כל הסימנים החתול שלי עומד להחזיר את נשמתו למאגר הנשמות בתקווה שתזכה לתיקון בגלגול הבא (א-לוהים יודע שהיא זקוקה לאוברול ממש). ''מיילל מי שמיילל אחרון'' הוא בטח חושב לו, ביודעו שבדיוק קניתי קופסא גדולה של האוכל הדיאטטי שלו.
התחלה של דיאלוג 297450
קבל מראש את ניחומיי העמוקים. חתול חדש (או לפחות תרנגולת) בא בחשבון או שהכאב יהיה נורא מדי והאובדן אובדן שאין לו מרפא?
התחלה של דיאלוג 297453
הגוויה עדיין לא התקררה (א-לוהים, היא עדיין מייללת) כך שמוקדם מדי לצפות את עומק הטראומה ואת הצעדים שיינקטו.
התחלה של דיאלוג 297584
אני בכלל לא מתעניין בסבים וסבתות של מגיבים שונים, אלא בסה"כ טוען כי כמעט כל הסבים הרחוקים והסבתות רבות של רובנו הגדול שמרו על מצוות היהדות ואף היו מוכנים להתמסר לעבודת בוראם-אלוקיהם. אין זהו סוד כמוס, כשם שאין לך היסטוריון שפוי שיכחיש עובדה היסטורית זו.

תגובה 297386
התחלה של דיאלוג 297591
כן, כך נהגו חלק מסבינו וסבותינו, אבל בשבט הקיקויו שבאפריקה היו סבים שנאבקו בבריטים על הזכות לעשות מילת נשים, שהיא פעולה הרבה יותר פולשנית וחמורה ממילת הגברים המוכרת לנו והיא גורמת לאשה נזקים לכל החיים. הם נאבקו על כך משום שזוהי המסורת המקודשת שלהם. וזה שהם נאבקו - זה עדיין לא אומר ש*טוב* לעשות מילת נשים.

למרות הקיצוניות המכוונת של הדוגמה שנתתי, ולמרות שאתה בטוח שהיהדות היא נעלה על פני כל שאר העולם - כך הדבר גם עם היהדות: זה שסבינו וסבותינו היו מוכנים להסתכן על מזבח דתם זה יפה ומעורר הערכה (או, ליתר דיוק - בעיקר פורט על מיתרי ההערצה הרגשנית-רומנטית) - אבל לא בהכרח הגיוני ומומלץ ולא בהכרח צריך לשמש מודל לחיקוי אלא להיפך, בהחלט להיפך.
התחלה של דיאלוג 297598
לו סבינו וסבותינו לא היו מוכנים להסתכן על מזבח אמונתם -- לא אני ולא אתה היינו חיים וקיימים היום ומדינת ישראל לא היתה באה לעולם וגו'.
התחלה של דיאלוג 297600
ואיזה מסקנות מעשיות עלינו להסיק מכך, אם בכלל?
בחינוך לתרבות, למשל 297603
מסקנות אתה מחפש? למשל, גם אם אבותינו היו פרימיטיביים (והם לא יותר פרימיטיביים מבני-זמננו), יש לא מעט דברים שבהם זכו לצדקת הדרך.
התחלה של דיאלוג 297714
אני מרגיש מיותר פה...
התחלה של דיאלוג 297607
היינו חיים וקיימים, באירופה או בארה"ב או באחת הפזורות האחרות, ככל הנראה לא כיהודים אלא כבני עמים שונים ומגוונים. לו היו סבינו וסבותינו, במקום להסתכן על מזבחה המיותר של הדת - מהגרים לארה"ב כפי שעשו חלק מיהודי מזרח אירופה - היינו היום עורכי דין, רופאים, מהנדסים ואנשי הייטק בניו-יורק. כן, ומדינת ישראל לא היתה קיימת, נכון, אז? גם מלה"ע II היתה נראית אחרת.

נורא לא נעים לשמוע, אה? לא נעים אבל כנראה מאוד מאוד נכון.
חי בסרט 297609
דיון 2173
חי בסרט 297618
ה**תגובות** בדיון 2173.
חי בסרט 297619
אופס, שכחתי שככמות התגובות כך כמות הפרכות המאמר הלא.
חי בסרט 297625
אכן, רבות מן התגובות מפריכות בתבונה את הטענות התמוהות, החשוכות והגזעניות שבמאמר.
חי בסרט 297645
אפשר בבקשה לינקים של "התגובות המפריכות בתבונה את הטענות התמוהות, החשוכות והגזעניות שבמאמר"? או שלא לימדו אותך להביא סימוכין לטענותיך המאלפות בינה ודעת?

לא צריך הרבה, די בכמה אחדים. או שבעצם, אולי כדאי שתביא את כולם, על מנת שנטפל בהם פעם אחת ולתמיד.
חי בסרט 297676
אין בכוונתי להביא את כולן, אתה יכול פשוט להיכנס לדיון ולקרוא אותן. וכבר ''טיפלת'' בהן, ובאופן לא משכנע.
חי בסרט 297845
אינסטינקט בסיסי? 297847
''חי בסרט'' (סלנג) 297852
''מלחמת המשובטים'' (אני יודע) 297853
חי בסרט 297809
על איזה טענות חשוכות וגזעניות אתה מדבר?
התחלה של דיאלוג 297696
יש לך איזה אסמכתא לעניין הזה? זה נראה לי מאוד לא מבוסס, בלשון המעטה.
התחלה של דיאלוג 297848
ראה דבריו של אמנון דנקנר בדיון 1661
התחלה של דיאלוג 297859
אמנון דנקנר הביע דעה שאפשר להסכים או לא להסכים איתה (או להסכים, כמוני, חלקית ובמסוייג). דעתו אינה מהווה אסמכתא לשום דבר.

למעשה, אין אפשרות להביא אסמכתא לדברי המה-היה-אילו של ההיסטוריון, כשם שבשום מקרה אחר אין בנמצא אסמכתאות לדברי מה-היה-אילו. אפשר רק להביא טיעונים המסברים את האוזן - דבר שההיסטוריון לא עשה, בינתיים.

לדעתי האישית, האפשרות כי לולא היו סבינו וסבותינו מסתכנים למען דתם, וכתחליף לכך היו מתבוללים בעמים - לא היתה קמה מדינת ישראל - היא אפשרות סבירה והגיונית.

לעומת זאת, טענת ההיסטוריון כי במקרה כזה - ''... לא אני ולא אתה היינו חיים וקיימים...'' - היא חסרת שחר ואין בה כל הגיון.

נהפוך הוא - גמישות, ואף אי שמירת הדת - היתה מביאה יתר בטחון וצפי חיים גבוה פי כמה ליהודי הגלויות - כפי שקרה, יש לשער, עם יהודים שאכן התבוללו בין העמים וכיום אין לדעת את דבר מוצאם היהודי.
התחלה של דיאלוג 297862
תודה. סביר להניח שהייתי אומר את אותם דברים, לו הייתה לי סבלנות לקרוא את דנקנר (ובעיקר את מר פז). מזל שעשית לי את העבודה.
התחלה של דיאלוג 297863
באומרי "... לא אני ולא אתה היינו חיים וקיימים...", התכוונתי לכך שלא היינו חיים וקיימים כבני לאום אחד, הדובר שפה משותפת ועתיקה אחת וחי בחבל ארץ אחד: ארץ ישראל.
התחלה של דיאלוג 297890
טענת ההיסטוריון כי במקרה כזה - ''... לא אני ולא אתה היינו חיים וקיימים...'' - אינה חסרת שחר ויש בה הגיון מסוים.
אני לא יודע לגביך, אבל סבי וסבתי לא הסתכנו למען דתם. לעומת זאת, אם בדורות שלפניהם היה העם היהודי מפסיק להתקיים, סביר להניח שהשניים לא היו נפגשים, ומבאי האייל היתה נחסכת נוכחותי המעיקה.
התחלה של דיאלוג 297734
היסטורית אתה צודק, כמובן. יתר על כן, מסתבר שאתה לא הראשון להתלות בטענה זאת: על פי כתובת עתיקה שנמצאה בקרבת העיר חרן שבעירק מסתבר כי כששבר אברהם את התרפים של אביו הצעקה שנשמעה שם היתה "סבא שלך מתהפך בקברו, פאס-קוני-אק"! (באותם ימים הקפידו יותר על מצוות מיקוף).

כצפוי, אברם הכחיש שידו היתה במעל, האבא המעוצבן שלו פטר אותו ב"לֵך, לֵך", והשאר היסטוריה.
התחלה של דיאלוג 297763
חוששתני שאתה מעוות את ההיסטוריה. פרויד הוא שהמציא את המלה פס-קוני-אק, ולייחס אותה לאבא של אברם זה אנכרוניזם בוטה.
התחלה של דיאלוג 297772
עצם הקיום שלי הוא אנכרוניזם בוטה.
התחלה של דיאלוג 297775
מה פתאום?
באיזו תקופה אחרת היה מקובל כל כך על גברים להגיע לגילך הרם, ועוד תוך 54 שנה בלבד?
התחלה של דיאלוג 297849
היהדות מתחילה מאברהם, ולא מאברם.
בכל דור ודור 297932
כן, ואיך זה שייך לענייננו?

מה היה קורה אם הנער אברם היה משתכנע מטיעוני "הסבא שלך היה..."? האם הוא היה זוכה להפוך ל"אברהם אבינו" או שהיה נשאר לעד "בנו של תרח"? מכאן אתה יכול להסיק בעצמך את מוסר ההשכל (לא שאני חושד בך שתעשה את זה).
החל מאברהם בכל דור ודור... 298382
בדברי שבתגובה 297584 לא טענתי בשום הקשר כה הרחק כרונולוגית עד אברהם אבינו. טענתי היתה כדלהלן: "...אלא בסה"כ טוען כי כמעט כל הסבים הרחוקים והסבתות רבות של רובנו הגדול שמרו על מצוות היהדות ואף היו מוכנים להתמסר לעבודת בוראם-אלוקיהם". האם יש ביכולתך להפריך עובדה היסטורית זו (לאחר פרוץ היהדות מאברהם אבינו)? לא.

מעבר לכך, אברהם פעל כפי שפעל בשל הכרתו במונותאיזם, כפי שמספר הרמב"ם בהלכות "עבודת כוכבים" (פרק א):

"...ועל דרך זה היה העולם הולך ומתגלגל עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו.
"כיון שנגמל איתן זה, התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו, כי אי-אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עמהם ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה, וידע שיש שם א-לוה אחד והוא מנהיג הגלגל והוא ברא הכול ואין בכל הנמצא א-לוה חוץ ממנו. וידע שכל העולם טועים ודבר שגרם להם לטעות זה שעובדים את הכוכבים ואת הצורות עד שאבד האמת מדעתם. ובן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו. כיון שהכיר וידע, התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם ולומר שאין זו דרך האמת שאתם הולכים בה. ושיבר הצלמים והתחיל להודיע לעם שאין ראוי לעבוד אלא לא-לוה העולם ולו ראוי להשתחוות ולהקריב ולנסך כדי שיכירוהו כל הברואים הבאים... כיון שגבר עליהם בראיותיו בקש המלך להורגו...".

לעומת זאת, היהודים החילונים הראשונים, לא מיהפכו בפורקנם מאומה מבחינה אינטלקטואלית-רוחנית, אלא רק נחשפו והוקסמו מהתרבות הנוכרית המענגת והמתירנית יותר לעומת התרבות היהודית שבה חיו ולתוכה נולדו. טרם נמצא מי מהם שיצא בשאלה מנימוקים לוגיים רציניים של הפרכת אמונת היהדות ברמה כזו או אחרת. לא משה מנדלסון ולא ברוך שפינוזה, לא הינריך היינה ולא זיגמונד פרויד. הכול עניין של תאוות הלב ברמה כזו או אחרת.

כך למשל קורה גם בעידן העכשווי, כמו מימים-ימימה:

החל מאברהם בכל דור ודור... 298397
כהרגלך אתה מפליג על כנפי האסוציאציות החופשיות אל מחוזות שונים, ומתעלם מעצם העניין שהעליתי בפניך. ניחא, מתוך הכרותנו הקודמת לא הופתעתי יתר על המידה ולא אוסיף להציק לך בעניין זה כרגע.

כמה חבל שמכל ארון הספרים היהודי העלית הפעם בחכתך דוקא קטע שמעורר הרמת גבה (שלא לומר: הרמה להנחתה) משל עצמו. מעשה שטן, מסתברא שאותו "מיהפוך" אינטלקטואלי-רוחני שעבר אברם ואשר הביא אותו לאמונה מונותאיסטית אינו אלא מיקח טעות! אם להאמין לרמב"ם, ושומה עלינו שנאמין לבעל היד החזקה, המהפך האמוני שעבר אברם לא היה גילויה של איזו אמת קוסמית מפעימה ונצחית אלא כל כולו אי הבנה של חוקי הפיזיקה. מה מספר לנו הנשר הגדול אם לא שאברם "הבין" שאיזו ישות עליונה חייבת לדחוף את השמש ולסובבה במסלולה "כי אי-אפשר שיסבב את עצמו", ומכאן שאין השמש עצמה יכולה להיות ראויה לתואר אלהים אלא חייב להיות משהו למעלה הימנה. בכך טעה פעמיים בעקבות אריסטו: האחת, שחשב שהשמש והכוכבים הם הסובבים את הארץ, מעשה פטולמאי, והשניה שסיבוב זה זקוק למישהו שידחוף ויאיץ בו כל העת כי "היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד"? אם היה הרמב"ם חי כמה מאות שנים מאוחר יותר, היתה נמנעת מאיתנו הבושה הזאת שטרחת להעלות באוב ולהביאה לפנינו במין היפוך של מעשה בלעם. אין אני, חלילה, בא בטענות כלפי בן-מיימון, משום שהיה מוגבל בתפיסת המציאות שלו לחוכמה שהיתה ידועה בזמנו, ואין אני מצדיק את אלה שרצו לשרוף את ספריו, אבל במבט רטרואקטיבי אולי מוטב היה כך.

יוצר שאם ניסית לרומם ולפאר את אברהם אבינו, מר פז, העלית חרס בידך. אני ממליץ שתבדוק במילון את הערך "חרס" כדי להבין את המשפט הזה לאשורו.
החל מאברהם בכל דור ודור... 298403
בצטטי מדברי הרמב"ם כלל לא באתי לרומם ולפאר את מעשיו של אברהם אבינו. לאברהם אבינו ישנם מיליארדי מפארים ומרוממים ברחבי העולם ואינו זקוק לי לשם כך ובוודאי שלא לשוטי הכפר הגלובלי.

כל אשר באתי לומר בצטטי את הרמב"ם הוא להיות נאמן למקור עליו הסתמכת בסיפורך על מעשי אברהם בניתוץ אלילי בית אביו. גם זה כבר לא ראוי לעשות באייל? נו, שוין. על כך כבר נאמר שהשנאה מעוורת עיני שוטים. וגם אני ממליץ לך בחזרה שתבדוק במילון, אבל את הערך "שוטה", כדי להבין את המשפט הזה לאשורו.

וכן, גם הבאתי את הדברים כקונטרה לכל היוצאים בשאלה או השומעים עליהם מבין החילונים ככאלה שעשו איזה "צעד כביר" בשל השגה אינטלקטואלית/רציונלית מבריקה על עיקרי היהדות.

ואני בכלל לא מתעלם מעצם העניין שהעליתי בפניך. לא דיברתי על עידן אברהם; להזכירך, העם היהודי ואמונת היהדות שלנו מתחילה מאברהם ואילך. וכשם שלא אמרתי אילו מסקנות יש להסיק מעצם העובדה ההיסטורית שסבינו וסבותינו קיימו את המונותאיזם האברהמי ואף היו מוכנים למות על כך, כך גם אל לך להכליל אותי כשוטה שלא מבין עניין. מספיק לנו אחד כזה באייל שנושא את התג בגאון...
וכל אחד כמובן מוזמן להסיק את מסקנותיו הוא מההיסטוריה, שמדברת בעד עצמה ואין לה צורך במסיקים שדוחפים לפי מצייני עובדותיה מסקנות שלא חלמו על אמירתן.
החל מאברהם בכל דור ודור... 298409
שנאה? חוששני אין אתה רואה אלא מהרהורי לבך, שנאמר "אם ראש הגנב בוער, הכו בו" או משהו כזה.

מאחר ועזבנו בשלב זה את הרמב"ם וחזרנו לעצם העניין, הרשה לי לשאול במפורש: "אילו מסקנות יש להסיק מעצם העובדה ההיסטורית שסבינו וסבותינו קיימו את המונותאיזם האברהמי ואף היו מוכנים למות על כך", לדעתך? הרי אתה מזכיר את העובדה ההיסטורית הזאת בתדירות שיש בה כדי להצביע על חשיבות כלשהי, הלא כן? אינך מעלה דרך קבע עובדות היסטוריות אחרות שמצויות בשפע, למשל שאבותינו לא צחצחו את שיניהם כך שהריח שעלה מפיהם היה כריח גוויית חמור, או שהם התהלכו בגלביות כדרך הבדואינים, או שהם אכלו בידיים כדרך הנידחים שבפראים, ועוד כהנה וכהנה מעשי אבות שלשמחתנו אינם סימן לבנים. גם אינך מזכיר אמונות אחרות שהיו לאבותינו, כמו האסטרונומיה שציטטת לא זה מכבר מפי הרמב"ם, וכמו העכבוצים שחציים אדמה וחציים עכבר, וכינים שנוצרים מן העיפושים וכיוצא באלו ותקצר היריעה מלפרט.
החל מאברהם בכל דור ודור... 298430
נכון, אין זה סוד שאני רואה בעצם היותם של אבותינו ההיסטוריים שומרי מצוות היהדות כאלמנט חיובי למדי שיש להמשיך לקיים בהמשך לאותה רציפות היסטורית בלתי פוסקת ממעמד הר סיני ועד זמננו.

נו, ואז? אני כופה כאן על מישהו לחשוב/להשיג כמוני עד שאתה נתפל אלי בעניין?

חוששני שכבר אמרתי כאן שאבותי אולי היו פרימיטיביים כמו אבותיך וקיימו את "מנהג אבותינו (לאכול!) בידינו" וכד', אבל בדברים אחדים הם צדקו – בפדגוגיה שלהם לתרבות, לדרך-ארץ שקדמה לתורה, למוסר שלימים הפך לאוניברסלי, לאלטרואיזם הראוי לקנאה, לצדק חברתי, לאדם בצלם, וכיוצא באלו ותקצר היריעה מלפרט.

במשך אלפיים שנה היו היהודים נוודים. הוגלינו לכל קצווי תבל ושם דוכאנו, הוכינו והומתנו בגז. אך תוך כדי כך קרה דבר שלא ייאמן: הגדרנו את המבנה המוסרי של האנושות. הערכים המכונים "יהודיים-נוצריים", שהעולם התרבותי מקבלם כמובנים מאליהם – "האמונה בא-ל אחד", "ואהבת לרעך", "שלום עלי אדמות", "צדק לכל", "חינוך כללי", "כל בני האדם נבראו שווים", "כבוד האדם", "ערכם של חיי אדם" – כולם שאובים מן המסורת היהודית. זוהי השפעה עצומה, והשגנו אותה תחת התנאים הקשים ביותר. העובדה שהצלחנו, למרות הכל, להשפיע לטובה על זדון ליבו של האדם, מדברת בעד עצמה.
בכל דור ודור 298385
''(לא שאני חושד בך שתעשה את זה)''.
ולא התבדית.
קבל תיקון 297525
ניצה כהנא- כבר שנתיים אם לעשרה ילדים (וכותבת את תגובותיה תוך מאבק מתמיד עזם הגאון הצעיר החדש, שמתעז45קש להוסיף את טביעת ידו, רגלו, וכל דבר אחר אפשרי לתשובות שלה), וסבתא לשתי נכדות ונכד (בלעה"ר, זה בתמורה לעכש"ז- מה זה?)
אם כבר מתעדים צריך שיהיה מדוייק...:)
קבל תיקון 297531
עכש"ז = עד כמה שהוא זוכר
באמת בלעה"ר! 297537
(אורי פז, לתשומת ליבך - עדכון!)
התחלה של דיאלוג 297443
"אילולא א-לוהים לא היתה שואה." תמהני מה מצאת לנכון לציין את המובן מאליו: הרי אלמלא אלהים לא היה בכלל עולם, ובהעדרו של זה קשה לשער שהיתה שואה.
שאלה 297445
עד כמה שהבנתי:
* השואה לא מהווה הוכחה להעדרו של אלוהים.
* השואה מהווה הוכחה לקיומו של אלוהים.

האם אתה יכול לומר על משהו שאם הוא יקרה, הוא יהווה הוכחה להעדרו של אלוהים?
שאלה 297481
איך אפשר להוכיח את היעדרו של משהו נוכח? כל דבר מהווה הוכחה לקיומו.
אתה צוחק על מר פז? 297482
לא יפה.
אתה צוחק על מר פז? 297484
לא יפה תגיד לנוכח-הפוקד ההוא. וממילא, בבוא הזמן, הוא יראה למר פז שהוא התעמר בו דרכי לטובה בלבד.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297580
המלך הגרמני הנודע פרידריך הגדול, התווכח נוקבות עם הנסיך הצרפתי ג'ון באטיס דה-באיה בנושאים פילוסופיים: "הבא לי בבקשה הוכחה אחת ברורה לקיומו של א-לוהים!" – טען המלך בתביעה. ענה לו הנסיך: "אכן, יש לי להוד מלכותו הוכחה מדויקת וחסרת הפרכה. הוכחה בת מילה אחת: היהודים". לֵמה בדיוק התכוון הנסיך בהוכחתו?

ובכן, כפי שכבר הסברתי כאן לא פעם, המסורת היהודית קובעת שבמעמד הר סיני נכרתה ברית שבה התחייב העם לשמור את חוקי התורה, וא-לוהים הבטיח להגן על עמו בארצו ולשומרו מכליה בגולה. נצחיותו של א-לוהים הבטיחה את נצחיות הברית, ומכאן את נצחיותו של עם ישראל. כך שחיסולו הטוטאלי של העם היהודי ומחיקתו מעל פני האדמה, חלילה, בידי אויבינו וכל מבקשי רעתנו, יהווה הוכחה להעדרו של א-לוהים, חלילה.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297589
לא ג'ון באטיס, אלא כנראה ז'אן-בטיסט (לא מצאתי סימוכין לשמו של הרופא). תיקון נוסף: ההוכחה המרשימה שגויה.

"לְמה".
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297595
התיקונים המרשימים שגויים.

לא צריך לנמק כלום, נכון? אז, ילאה ביי.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297596
*יאללה ביי*. והם דווקא לא שגויים.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297601
תודה.

הם דווקא שגויים על משקל של "ההוכחה המרשימה שגויה" תגובה 297589 ללא כל נימוק היגיוני או לפחות רגשי.

(תעקבי אחרי מהלך התגובות, זה עוזר לפעמים לא להגיב על כל פיפס שלא שמת לב לקשרים שבו).
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297602
יש משהו בדברי האיילה. צרפתי ששמו ''ג'ון'' זה קצת מוזר. ''ז'אן'' היא הצורה הצרפתית של ''ג'ון''.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297604
אה, זה בוודאי שבסדר, כל עוד העיברות שלי לוקה בחסר...

אבל איפה הוא לא מצא את הרופא שחיפש, אני לא יודע, כשם שאינני יודע כיצד זה נסיך צרפתי הפך אוטומטית לרופא.

ולמה בדיוק עצם קיומנו אנו היהודים כעם, בתור עדות לקיום הא-ל שגויה לדעתו - הוא לא נימק, רק הטיף.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297605
סליחה, היא.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297632
חיפשתי סימוכין ברשת לסיפור על הדיאלוג שהבאת. מצאתי כמה, ובכולם מוזכר שהדובר היה רופא, ושמו לא ניתן. המילה "אוטומטית" בתגובתך נמהרת.

עלי גם לתקן אותך בצטטך את עצמך. לא דיברת על "עדות לקיום האל", אלא על "הוכחתו" של הנסיך, שהוא מגדיר אותה כ"הוכחה מדוייקת וחסרת הפרכה". אני אומרת שוב: אין זו הוכחה. עד כאן התיקון. מכאן ואילך - ויכוחים - כבר עשית, ותמשיך לעשות, עם אחרים.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297638
הנסיך (או הרופא) התכוון בהוכחתו לדוקטרינה של אוגוסטינוס הקדוש על היהודים, שהייתה דוקטרינה מרכזית בנצרות עד המחצית השנייה במאה הזאת (בקיצור: מצבם השפל של היהודים מוכיח את נכונות הנצרות. הם לא יכחדו כי יש להם תפקיד באחרית הימים, אבל הם ישארו מושפלים. לכן, אסור להרוג אותם אבל צריך להשפיל אותם ולא לתת להם להתערב מדי בחברה הכללית).
בתור יהודי, ובודאי בתור יהודי דתי, הייתי נמנע מלהביא אסמכתאות כאלה.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297649
תודה רבה. לא ידעתי את המסתתר מאחורי הפרגוד של הסיפור הזה. כדרכך בקודש, מאיר עיני ישראל.

וסליחה על הבורות, אבל האם פרידריך הגדול לא שאל על קיומו של א-לוהים (אוניברסלי)? איפה כאן דרישה לנכונות הנצרות? אלא שכך אתה למד מתשובתו של הנסיך? "היהודים" מזכירים את דוקטורינת אגוסטינוס עליהם? נו, שוין.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297657
"היהודים" באמת הייתה מילת-קוד בוויכוחי הכנסייה מול הכופרים לאורך מאות שנים. אני מסופק אם עד תקופת הרנסנס עסקו ברעיון האלוהים במנותק מדת ספציפית, בד"כ הנוצרית.

אין לי כאן חומר על אוגוסטינוס הקדוש, אבל אני זוכר שהדוקטרינה שלו בנוגע ליהודים כוללת שלוש נקודות מרכזיות:
1. היהודים הנושאים אתם את כתבי הקודש והם עדות חיה לעתיקותם ומהימנותם של כתבי הקודש.
2. במצבם המושפל של היהודים יש משום עדות חיה לכך שהבחירה האלוהית עברה מהיהדות לכנסייה. הנצרות הפכה ל"ישראל שברוח", ועל היהודים נגזר להישאר ללא מדינה וללא מקדש. יש להשאיר את היהודים בחיים ולא להורגם, אך צריך להשפילם בהתאם לרצון האל, כדי שהנוצרים לא ישכחו את תורת האל.
3. באחרית הימים תעבור שארית ישראל מעבר דרמטי אל חיק הכנסייה. שובו של המשיח מותנה בכך.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297662
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297666
וואלה. שכחתי שיש אינטרנט.
''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) 297670
תודה רבה.

תמיד ידעתי את כל התיאורים הללו של אמונת הנוצרים כפי שתיארת, שהתבדו להם בחלקם לנוכח שובנו לארץ ישראל, אולם לא ידעתי מי האידיוט האנטישמי שהגה את הרעיונות האלה לראשונה.

כעת נראה כי פעלתי נכונה כאשר לא רכשתי את ספר ה"ווידוים" של אגוסטינוס שיצא בהוצ' "ספרי עליית הגג" של ד"ר יהודה מלצר כסדרה בתרגום חדש של ספרי הגות, ביניהם "הגיונות" של דקארט שרכשתי לי אז.

זה לא מה ששאלתי, ולא מה שאמרתי 297722
סליחה.

אולי לא הייתי ברור:
* לא שאלתי מה אמר פרידריך הגדול לג'ון באטיס דה-באיה.
* לא שאלתי מה השיב ג'ון באטיס דה-באיה לפרידריך הגדול.
* לא ביקשתי הוכחה ברורה לקיומו של אלוהים.
* לא שאלתי על פרדריך הגדול.
* לא שאלתי על המסורת היהודית.
* לא שאלתי על מעמד הר סיני.
למען האמת, כל קשר בין השאלה שלי לתשובה שלך לא מובן לי לחלוטין.

שאלתי שאלה ברורה, ואני מעוניין לשמוע את התשובה (שלך, אם אפשר) לשאלה. לשאלה ששאלתי, זאת אמרת. לא לשאלות שלא שאלתי, אם זה לא מובן.

למען הסר ספק, השאלה היא, בדיוק כמו שהיא מופיע בתגובה 297445 "האם אתה יכול לומר על משהו שאם הוא יקרה, הוא יהווה הוכחה להעדרו של אלוהים?"

אפשר, בבקשה, לקבל תשובה עניינית (גם "לא" היא תשובה עניינית)?
  זה דווקא כן, הפעם • אלון עמית
  זה דווקא כן, הפעם • האייל האלמוני
  זה דווקא כן, הפעם • ערן בילינסקי
  זה דווקא כן, הפעם • האייל האלמוני
  זה דווקא כן, הפעם • האייל האלמוני
  זה דווקא כן, הפעם • האייל האלמוני
  זה דווקא כן, הפעם • אורי פז
  זה לא מה ששאלתי, ולא מה שאמרתי • אביב י.
  זה לא מה ששאלתי, ולא מה שאמרתי • אורי פז
  זה מה שאמרת • האייל האלמוני
  זה מה שאמרת • אורי פז
  זה מה שאמרת • האייל האלמוני
  שאל נבל בליבו • שוטה הכפר הגלובלי
  שאל נבל בליבו • לא חרדי ולא עורך-דין
  שאל נבל בליבו • האייל האלמוני
  שאל נבל בליבו • אורי פז
  ב-סדר • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  הלו, אדוני, יש פה תור ! • לא חרדי ולא עורך-דין
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אלמוני מס' 1
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • סמיילי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אביב י.
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • גדי אלכסנדרוביץ'
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אביב י.
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • גדי אלכסנדרוביץ'
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אביב י.
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אביב י.
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • רון בן-יעקב
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • כרמית
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אביב י.
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  Big G • אביב י.
  Big G • האייל האלמוני
  Big G • לא חרדי ולא עורך-דין
  אביב והתעויוט הנגררות... • לא חרדי ולא עורך-דין
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אביב י.
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • רון בן-יעקב
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  כל הכבוד • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • תובל
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • רון בן-יעקב
  הערה קטנה • שוטה הכפר הגלובלי
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  כהניזם ויהדות • האייל האלמוני
  כהניזם ויהדות • ערן בילינסקי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • עומר
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  אמנם • שוטה הכפר הגלובלי
  ואמנם • אורי פז
  ואמנם • שוטה הכפר הגלובלי
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • תובל
  האל תלוי באדם • רון בן-יעקב
  האל תלוי באדם • תובל
  האל תלוי באדם • האייל האלמוני
  האל תלוי באדם • תובל
  האל תלוי באדם • האייל האלמוני
  האל תלוי באדם • תובל
  האל תלוי באדם • האייל האלמוני
  הרבה תלוי בבחירתו של האדם האחראי • אורי פז
  הרבה תלוי בבחירתו של האדם האחראי • תובל
  הרבה תלוי בבחירתו של האדם האחראי • אורי פז
  הרבה תלוי בבחירתו של האדם האחראי • תובל
  שפחה כי תירש גבירתה • אורי פז
  שפחה כי תירש גבירתה • תובל
  מיהו מחבר ספר הזוהר? • אורי פז
  שפחה כי תירש גבירתה • תובל
  שפחה כי תירש גבירתה • תובל
  שפחה כי תירש גבירתה • האייל האלמוני
  שפחה כי תירש גבירתה • תובל
  שפחה כי תירש גבירתה • האייל האלמוני
  שפחה כי תירש גבירתה • תובל
  שפחה כי תירש גבירתה • שוטה הכפר הגלובלי
  שפחה כי תירש גבירתה • תובל
  שפחה כי תירש גבירתה • אורי פז
  שפחה כי תירש גבירתה • האייל האלמוני
  שפחה כי תירש גבירתה • אורי פז
  שפחה כי תירש גבירתה • האייל האלמוני
  שפחה כי תירש גבירתה • האייל האלמוני
  שפחה כי תירש גבירתה • אורי פז
  האל תלוי באדם • רון בן-יעקב
  האל תלוי באדם • תובל
  האל תלוי באדם • רון בן-יעקב
  האל תלוי באדם • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • האייל האלמוני
  ''אמר נבל בלבו אין א-לוהים'' (תהילים יד, א) • אורי פז
  התחלה של דיאלוג • ניצה
  התחלה של דיאלוג • איילה וקוץ בה
  התחלה של דיאלוג • המסביר לצרכן
  התחלה של דיאלוג • איילה וקוץ בה
  התחלה של דיאלוג • המסביר לצרכן
  התחלה של דיאלוג • כליל החורש נאורי
  התחלה של דיאלוג • ניצה
  התחלה של דיאלוג • easy
  התחלה של דיאלוג • ניצה
  התחלה של דיאלוג • easy
  התחלה של דיאלוג • ניצה
  התחלה של דיאלוג • easy
  התחלה של דיאלוג • ניצה
  התחלה של דיאלוג • המסביר לצרכן
  התחלה של דיאלוג • ירדן ניר-בוכבינדר
  התחלה של דיאלוג • המסביר לצרכן
  התחלה של דיאלוג • שוטה הכפר הגלובלי

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים