בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 27/05/05 6:48
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 303746
אני לא חושב שאלטרואיזם או צדק בעלמא יעבדו כאן. אני לא חושב שאפשר לכפות אלטרואיזם, וזה גם לא עובד בתור הסבר אמפירי: כיצד אפשר להסביר אלטרואיזם שמופנה רק כלפי אזרחי המדינה שלך אבל לא כלפי אזרחי המדינות השכנות שיכולים לגווע ברעב, או כלפי העובדים הזרים שנמצאים ממש כאן?

בטיעון שלי, הפרוגרסיביות במסים אינה הנקודה. באותה מידה יכולתי לשאול למה העני צריך באמצעות המסים שלו לממן את השמירה על כל הרכוש של העשיר. כל זמן שהאזרחים לא משלמים "פר שירות" הנקודה שלי תקפה. אולי מועיל יותר כאן לאייר את הערבות ההדדית באמצעות התייחסות לגיוס לצבא: האזרח נדרש לסכן את חייו כדי לשמור על עמיתיו האזרחים. זה חסר כל הגיון מבחינתו, והופך למוזר יותר אם אנחנו יודעים שרק חלק קטן מהאנשים משרתים ביחידות קרביות ומסכנים הכל בשעה שאחרים אינם מסכנים דבר.

נכון שאי אפשר להצדיק ערבות של חזקים לחלשים משיקולי אגואיזם של בני-אדם ממשיים. זאת בדיוק הנקודה שלי. זה בחיים לא יעבוד, גם לא בנושאי צבא ומשטרה. אם אנחנו מדברים עם בני אדם ממשיים, יש להם רצונות ממשיים שבכלל לא בטוח שתואמים את ההשקפות שלנו על הצורך בצבא ומשטרה בצורתם הנוכחית (שנעשה משאל על זכויות יוצרים כנקודה סינגולרית?). הערבות ההדדית, לדעתי, היא בין בני-אדם "מטאפיסיים" שהתאגדו למדינה. השאלה אינה "מה האדם הממשי רוצה", אלא "באיזה תנאים בני-אדם סבירים היו מוכנים להתאגד למדינה (ולוותר על חלק מזכויותיהם כדי להרוויח קיום זכויות אחרות)". כל הדיון צריך להיות מנוסח בצורת משפטי-תנאי נוגדי-מציאות. אני לא נזקק עכשיו למסך-הבערות וכאלה. אני פשוט טוען שאם המטרה של האזרחים בהתאגדות שלהם הייתה להגן על הזכויות הבסיסיות, הם לא היו נשארים רק עם "זכויות שליליות". אם המטרה היא להגן על החיים, אין הגיון להגן עליהם רק מפני אוייבים, אלא גם במידת האפשר מפני מחלות. הרי מה שחשוב היא המטרה של שמירת חייך ולא השאלה ממה תמות. כנ"ל בנוגע להגנה על זכויות אחרות.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 303755
טוב, אני יכול להסכים שהשאלה הנכונה היא "באיזה תנאים בני-אדם סבירים [מטאפיזיים] היו מוכנים להתאגד למדינה (ולוותר על חלק מזכויותיהם כדי להרוויח קיום זכויות אחרות)"; אני פשוט לא רואה ש"ערבות הדדית" היא תשובה מוצלחת: עד כמה שאני מצליח להבין אותה, היא כן טוענת בשם האינטרסים האגואיסטיים של בני האדם (המטאפיזיים), ואז, כפי שטענתי, היא לא עובדת.

אלטרואיזם כן נראית לי דרך קצת יותר מבטיחה להצדיק את המצב הקיים (כולל מיסוי פרוגרסיבי וביטוח לאומי), אם מה שאתה רוצה הוא להצדיק אותו. אמרת "אני לא חושב שאפשר לכפות אלטרואיזם", אבל זה לא מה שעושים (לפי הניתוח שאני מציע), אלא מצדיקים כפיה על בסיס אלטרואיזם. ואיני רואה את הבעיה עם אלטרואיזם שמופנה כלפי בני-מדינתך ולא כלפי אנשים חיצוניים; טבעי לחשוב שלבני-אדם בתוך מדינה יש סנטימנט של קרבה שדומה לקרבת משפחה (מן הסתם בעוצמה חלשה יותר). גם לאלטרואיזם אפשר לקרוא "ערבות הדדית" ("החזקים צריכים לדאוג לחלשים, כי כולנו בני אדם", או משהו כזה); אולי צריך להבהיר יותר טוב מהי הערבות הזו, או לזנוח את המושג כמעורפל מדי.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 303777
אולי אני מחמיץ את הטענה שלך. אני לא מבין מדוע ערבות הדדית אינה עובדת. ב"מצב הטבעי" נפגשים העני והעשיר. שניהם רוצים להגן על האינטרסים שלהם (נגיד, החיים שלהם), ולשניהם יש בעיה לעשות זאת במצב הטבעי. הם מחליטים להתאגד כדי להקים מדינה. העשיר אומר: מאחר שהמדינה מוקמת כדי להגן על החיים, כל אחד מאיתנו צריך לשלם מסים שיאפשרו אחזקת צבא ומשטרה. העני אומר: אם המטרה היא להגן על החיים, המסים צריכים גם לאפשר לי שירותי בריאות כדי שאוכל לחיות, אחרת אין מבחינתי תועלת בפרוצדורה של המדינה ותשלום המסים. אנחנו צריכים להחליט: או שהמטרה היא שמירת החיים או שלא. אם לא, לך חפש את החברים שלך. לא מקים אתך מדינה. שכל אחד ישמור על הגבול שלו ועל הכסף שלו.

בנוגע לפסקה השנייה, אני בעצם מסכים. הדיון הוא רק על הצדקה מול מי שאינו מסכים.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 303787
אבל העשיר המטאפיזי יענה לעני: אל תנסה לעבוד עלי. אתה צריך שמירה על החיים לא פחות ממני, ולמעשה גם שמירה על הרכוש (הרי גם על פת הלחם הדלה שלך יש מי שיעוט). כדאי לך להסתפק בזה. ואם העני רציונלי, נדמה לי שאכן מוטב לו להסתפק בזה מאשר לוותר העסקה בכלל.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 303818
הלחם זה שטויות. הבעיה היא עם סכין הלחם.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 303820
אתה צודק.

צריך לבנות את זה אחרת (אולי מסך בערות כן נדרש כאן). אני אחשוב על זה.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 304062
רק הערה קטנה בקשר לרישא של דבריך: ההבחנה בין "משלנו" לבין "זר" היא בעלת אותה תקפות היסטורית כמו האלטרואיזם עצמו.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 304068
כן, אולי אפילו קודמת לו. אבל תקפות היסטורית לא רלוונטית להצדקה.
המציאות היא המשכה של הפוליטיקה באמצעים אחרים 304140
דיברת על ''הסבר אמפירי''. קיבלת כזה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים