בתשובה להאיילה הנדהמת, 01/06/05 0:19
שיבקשו, זה הענין? 304959
והם לא מבקשים. נו נו נו, שיירדו על הברכיים ויבקשו. אני מציל רק מי שמבקש ממני (ועדיף שיבקש יפה, בנימוס ובשמונה העתקים). חיי אדם זה חשוב, אבל הכל רק לפי פרוצדורה.

ניסיתי להסביר כאן כמה פעמים, ולא נראה שמישהו טורח להתיחס לעקרון הזה: כשמדובר בחיי אדם, קודם מצילים, אחר כך שואלים שאלות. ככה פשוט. מי שלא מבין, שיגיד, אני אנסה לפשט עוד יותר. מי שלא מסכים, שיגיד למה.

לגבי תקיפת החיילים - לא נראה לי שתהיינה תופעות כאלה בהקף רחב. בכל אופן, מי שיתקוף את המפנים, יש להתיחס אליו כמו אל כל אדם שמנסה לפגוע בשוטר: לנטרל את האיום, אם ניתן - באמצעים לא קטלניים, ואם אין ברירה - באמצעים קטלניים. הסיכון העיקרי למפנים, לדעתי, יהיה לא מהמפונים אלא מהשכנים מחאן יונס ורפיח, שלגביהם הנוכחות של מספרים גדולים של ישראלים בשטח וכלי רכב על הצירים תהיה הזדמנות פז "להוכיח" שהם גירשו אותנו, בעזרת פצמ"רים, מטענים ושאר ירקות.
שיבקשו, זה הענין? 304987
אני לא מבינה מה הנטייה הזאת לעוות את דבריי. לא ביקשתי ''תחינה'' ולט פרוצדורות. כולו - שלא יתנגדו.
שיבקשו, זה הענין? 304998
גם אני הייתי שמח אילו הם היו מתפנים מעצמם, או לפחות לא מתנגדים. סביר להניח שחלק גדול יעשו את זה. יהיו גם כאלה שיתנגדו. זה די מובן - זה הבית שלהם, והם לא מוכנים לוותר עליו. בסדר. מתנגדים - אז יפנו אותם בכוח. הדבר הזה קרה אלף פעם בהריסת בתים של פלשתינים. אף אחד לא העלה בדעתו שאם אלה בני משפחות של מחבלים ואם הם מתנגדים לצאת מהבית אז צריך להפיל אותו עליהם. כשם שברור שאם הוחלט להרוס בית אז צריך להוציא משם את הדיירים, גם בכוח, לפני שהדחפור מפיל אותו, כך ברור (לטעמי) שאם הוחלט להעביר את השטח לפלשתינים אז צריך להוציא את התושבים, גם בכוח, לפני שנותנים לחמאס להכנס.
שיבקשו, זה הענין? 305008
ראשית, אני שמחה על התשובה העניינית.
שנית, אלה שאתה ''מבין'' את התנגדותם - לי היא פחות ברורה. כלומר, היא מובנת לחלוטין כל עוד יש להם איזה בדל סיכוי להישאר שם. אבל כשאין כזה - אז גמרנו. חותכים ויוצאים.
שלישית, כבר קרה שהרסו בתים של פלסטינים שנקברו בתוכם חיים. זה, כמובן, רע מאוד - אבל פשוט למען הדיוק ההיסטורי.
ורביעית - אינני שותפה לדעתך על מה שיעשו הפלסטינים לאלה שיישארו.
שיבקשו, זה הענין? 305068
מבחינה פרגמטית, אני מסכים איתך במאה אחוז, ואני מניח שאילו אני הייתי בסיטואציה כזו הייתי מתפנה מרצון. אבל אני יכול גם להבין את מי שמפרש יציאה מרצון כסוג של קבלת הגזירה והסכמה-בדיעבד שהוא לא מוכן לתת, זה שאומר "אני, מהבית שלי לא יוצא מרצון. אתם רוצים - תוציאו אותי". זו התנהגות אנושית לחלוטין. קצת מזכיר את הפושעים האלה בסרטים, שהשריף מודיע להם שהם מוקפים ושיצאו החוצה, והם עונים לו "Sherrif, you want to take me - come and get me". מהלך חסר תקוה ולא הגיוני, אבל המוח האנושי לא עובד רק בערוץ ההגיוני.

לגבי הרס בתים על יושביהם, אני יודע זאת היטב, וזה אכן מביש.

לגבי מה שיקרה שם לאחר מכן - הייתי שמח להיות שותף לאופטימיות שלך, אבל קשה לי. מדוע? כי אני רואה שהמשטרה הפלשתינית אינה שולטת בשטח, אפילו לא מנסה, ואם כן - ההמון הוא שישלוט, ובהמון העזתי הגורם המוביל הוא החמאס. במהלך חמש השנים האחרונות התרחשו כמה וכמה ארועים שבהם מתנחלים או חיילים שנפלו לידי פלשתינים נרצחו באכזריות קשה, כולל התעללות בגופות בחלק מהמקרים. לא נראה לי שאוירת השנאה שהובילה למקרים האלה השתנתה. לכן, קשה לי לראות מצב בו קבוצה של מתנחלים נופלת לידיו של המון פלשתיני ויוצאת שלמה. בכל אופן, אפילו אם נניח שיש שמונים אחוז סיכוי שבדרך כלשהי תועבר השליטה בצורה מסודרת ואיש לא ינזק, עשרים האחוז הנותרים הם סיבה מספקת לחשוש.
אנטי יהודית 305024
"כשמדובר בחיי אדם, קודם מצילים, אחר כך שואלים שאלות. ככה פשוט"

זאת גישה אנטי יהודית בעליל. אני לא עומד לחפש קישורים כרגע אבל ישנם פסיקות ברורות בנושא את מי חייבים להציל, ממי אפשר להיתעלם ואת מי [לפעמים] צריך לדחוף.
אנטי יהודית 305060
ראשית כל, אני מחויב למה שאני חושב, ולא למה שהוא גישה יהודית או לא יהודית.

שנית, אתה מזהה גישה יהודית עם גישה הלכתית. זיהוי כזה הוא שגוי. היהדות אינה מתמצה בהלכה. גם ''כל המקיים נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא'' הוא חלק מהיהדות. לא חסרים ביהדות מקורות בעלי גישה כזו.

ולסיום, אמנם קיימות בהלכה התיחסויות לסדרי קדימויות בהצלה (ואף קטגוריה מסוימת של כאלה שאין מצילים אותם), אולם ההתיחסויות האלה הן תאורטיות בלבד, והפסיקה-בפועל מבטלת אותן, למעשה. בכל בתי החולים בישראל (כולל בתי חולים דתיים) מחללים רופאים דתיים את השבת מדי שבוע בשבוע כדי להציל את חייהם של כל אלה הנמנים על הקטגוריות שהזכרתי, בלא שום הבחנה. לכן, גם ברמה ההלכתית הקביעה שלך רחוקה מלהיות מדויקת.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים