בתשובה לעוזי ו., 22/06/05 12:23
דמוקרטיה פרלמנטו-ישירה 311608
גרסה פשוטה בהרבה, שאינה מציגה את דרישות הסף הבלתי-אפשריות שלך: לכנסת לא ירוצו מפלגות, אלא מועמדים בלבד, וכל אחד יבחר במועמד שלו; משקל ההצבעה של כל ח"כ במליאת הכנסת לא יהיה קול אחד, אלא ביחס למספר המצביעים שבחרו בו.

השיטה שלך מאפשרת גם את שינוי ההצבעה במהלך הקדנציה (תליית הקרס בח"כ אחר). קירוב פשוט אפשרי: בחירות לכנסת בתדירות גבוהה בהרבה (מדי שנה?), אבל כדי לא לפגוע ביציבות הממשל, הממשלה נשארת עומדת גם לאחר בחירות לכנסת; הממשלה מוחלפת רק לאחר שרוב במליאת הכנסת מחליט להחליפה. אפשרות לאופן הרכבת הממשלה: בחירת ראה"מ מתבצעת על-ידי הצבעה בין חברי הכנסת לבין עצמם, בשני סיבובים; בסיבוב הראשון כולם מועמדים (אם כל אחד יצביע לעצמו, ינצח כמובן זה שקיבל הכי הרבה קולות בוחרים). בסיבוב השני יתמודדו רק שני המובילים מהסיבוב הראשון (אלא אם אחד מהם קיבל מעל 50% כבר בסיבוב הראשון). מרגע שנבחר ראה"מ, ממשיכים כאילו שהנשיא הטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה.

(מה פירוש "מעוגלים (באופן אקראי) לאלף הקרוב"?)
דמוקרטיה פרלמנטו-ישירה 311632
הבעיה האינהרנטית בשיטות הללו: הצבעה על בסיס אישי והגדלת התדירות של הבחירות לכנסת (במנגנון כזה או אחר) כולם מחמירים את בעיית הפופוליזם.

והנה הצעה שלי:
נפצל את הכנסת לשני בתים: בית לנושאי חוץ (מדיניות חוץ, בטחון) ובית לנושאי פנים (כלכלה, חברה, חינוך, בריאות וכו'). בהצבעות שהן בנושאי חוץ ‏1, לח"כים של בית הפנים יש משקל נמוך הרבה יותר (נניח, 1/3, אבל עדיין לא אפס כי יש כמובן תלות הדדית בין הנושאים). ולהפך.
המצביעים בוחרים בשני פתקים - מפלגה אחת לכל בית. מה הרווחנו? מצד אחד, המצביע יכול (ונאלץ!) לבחור אידואולגית פנים ואידאולוגיית חוץ, במקום לבחור רק אחת מהן ולסמוך בעיניים עצומות על המפלגה שלו בכנסת לגבי השניה.
כך למשל, בהצבעות מדיניות יהיה צריך להשיג קואליציה של מפלגות בנושא חוץ, ולא ניתן יהיה להסתמך על "שוחד פוליטי" למפלגות כמו ש"ס. ובהצבעות כלכליות, ביבי לא יוכל לבנות על הקולות שהגיעו לליכוד מטעמי א"י השלמה. במילים אחרות, הקואליציות שיוקמו יהיו על בסיס יותר ענייני (אידאולוגי) ופחות פוליטי (במובן של סחר-מכר).
החיסרון - רה"מ יצטרך להקים שתי קואליציות, במקום אחת - מלאכה שיכולה להתברר כמורכבת.

1 מי שיחליט על מה זה שייך לנושאי חוץ זה נניח ועדה מיוחדת של הכנסת.
דמוקרטיה פרלמנטו-ישירה 401799
בעיה - לאנשי הבית לנושאי חוץ יש גם דיעות ואינטרסים בנושאי פנים, ולהפך, וחברי שני הבתים מסוגלים לתאם עמדות עם חברים להשקפתם.
דמוקרטיה פרלמנטו-ישירה 311683
הסיבה לעיגול מספר התומכים היא להרחיק את האפשרות ללמוד על אופן ההצבעה האישי של מישהו (למשל העובדים שלך) מתוך מספר התומכים הכללי של חבר כנסת. נראה לי שעדיף למסור בכל יום את מספרי התומכים כשהם מעוגלים כלפי מטה בהסתברות ששווה לעודף מעל המספר העגול, מאשר לעגל דטרמיניסטית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים